Bukefalos 28 år!

hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

L

Lizzan77

Jag har en unghäst på 3år och jag har lite problem med honom då han ska longeras, jag har endast ett stort fält att vara på och så fort jag släpper ut hela linan blir han som en vildhäst, han bockar, sparkar bakut och springer så fort han kan varv efter varv, då han blivit trött lyssnar han igen och lyder kommandon. Det här beteendet kom när jag började longera honom med hela linan utsläppt, han lyder på mindre volt och halva linan utsläppt. Han är tömkörd och miljötränad och är lättlärd och följsam i övrigt. Just nu ignorera jag detta då han i övrigt inte har några problem i hanteringen, har också gått ett steg tillbaka och longerar på liten volt. Har någon några tips på hur jag ska kunna få honom att fungera på stor volt?
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Jag tror att du får bättre hjälp till exempel inne på Hästhanteringsforumet :)
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

hur gör jag för att flytta tråden? ( är ny här)
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Jag har en fyraåring som oxå hittar på bus på linan ibland..
Jag skulle kunna tänka mig att din häst har väldigt mkt överskottsenergi i början av passet för precis som du skriver så lugnar han sig när han brallat av sig.
Låt honom bralla av sig, och om du är orolig att han skadar sig så kan du lösgaloppera honom i en inhängnad innan du går ut på fältet så han lär sig skillnad på bus och arbete.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Det e bra att låte en unghäst bussa av sig innan man börjar jobba dom. Unghästar e som små barn med MASSA energi.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Ja, det har han säkert, det verkar vara av glädje och pigghet han far iväg som en galning. Tyvärr har jag ingen inhägnad där han kan springa av sig, fältet har jag lånat av en bonde och det är flera hektar stort, får inte heller hägna av det. Ska snart börja rida in min kille och tänkte få det här med longeringen att funka innan, tror det är bra om han inte är överpigg när jag ska börja sitta in honom.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Ett tips innan du sitter upp e att longera honom och på det sättet få bort den "värsta" energin på;)
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Exakt vad jag tänkte, fast lite svårt att själv känna sig lugn och avslappnad och sitta upp på honom efter en sån urladdning. Han är över 165cm hög, rättså kraftig (frieser/kallblod)
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Det är ganska förkastligt att "rasta av" hästen så.
Man bör kanalisera energin till arbete om inte annat för skaderisken.

Chambon på o låg form gör att den inte tittar lika mkt o blir lugnare o börjar kanske att lyssna.;)

Man vill ju heller inte att den ska springa på liten volt länge eller Hej o Hå.
När hästen börjar bli lugn är den oxå redan trött.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Det är ju det jag inte vill utan få honom lära sig gå i rätt form även på stor volt, helst utan hjälptyglar då han ännu är så ung. Han arbetar i fin form vid tömkörning och på liten volt. vill gärna ha tips på hur jag kan arbeta honom med så lite hjälpmedel som möjlighet, då han har en naturligt bra form.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Men om läget nu är som det är så får man se till vad som är bäst. en liten volt är aldrig bra på en unghäst som inte kan spåra ännu. Hur menar du att du ska kunna hjälpa honom? innan han vet?
Tömkör då... om du anser att det inte är ngt hjälpmedel;)

Chambon är mkt bra för unghästar- visar vägen bara.
 
Senast ändrad:
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Han har varit på unghästträning hos seriös c-tränare, han kan grunderna och är även körd med vagn ett tiotal ggr utan problem. Han är mycket lättlärd och har enligt tänaren kapacitet att gå långt, därför är det viktigt för mig att få ordning på honom innan han ska ridas in. kanske kan jag prova chambon.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Det tycker jag.
Man förbereder ju hästen så den innan ryttaren kommer upp har funnit ett arbetsätt där den kan bära upp sig själv o kanske får det lättare att fort lära sig bära ryttare.

hästar behöver faktiskt hjälp när vi stör deras jämnvikt.
att hästar även får känna på att röra sig med lagom inspänningar i trav är en bra början. Det förutsätter dock att hästen inte får jucket eller störs av yttre saker. Den känner då.. Aha. Jag får faktiskt hjälp med balansen:idea:
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Du kan inte börja på liten volt, sen uttöka volten allt efter hand?
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Jag har själv haft samma problem med min häst när hon var yngre, fast hon sprang sedan tvärnit och vände upp mot den i mitten.
Jag är helt emot "hjälptyglar" då jag anser att detta inte ska behövas, åtminstone inte på min häst.

Hon fick ett friår utan longering, sen blev det bättre när man la fram lite bommar och pressenningar som man longerade henne över, samt varva med löslongering, vilket man måste ha en hage/volt till ;)

Hoppas att det löser sig för dig!
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Misstänker du att hästen har överskotts energi så bör du först kolla upp:
1. Foderstatet. Kanske får han för mycket energi? kanske han inte behöver det där extra kraftfodret?
2. Hagmiljön! -hur länge får han vara ute? har han/haft jämngamla kompisar? går han ensam i hagen? osv.

Är det inte så att hästen har för mycket energi så kan det handla om att du står fel placerad helt enkelt när du longerar. Jag har själv arbetat med en häst som var super känslig ifrån marken. Longerade man och råkade hamna någon cm framför bogen så tar nitade han! Kom man för långt bak så rusade han iväg..
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Varför får han inte busa av sig? :) Han är ju bara 3 år, det är väll bara skönt för han att bralla av sig lite ^^ bocka och busa är ju glädje så varför träna bort det... han kanske kommer bli lugnare när han är lite äldre. Dela glädjen med han istället för att oroa dig
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Jag har provat, så fort han märker att hela linan är ute och volten är stor, rusar han okontrollerat i väg som en galning. Han är rätt stark så jag är glad att jag inte åkt omkull. i övrigt är han snäll, lugn och harmonisk, vid tömkörning och körning är han helt fokuserad på uppgiften. Han kan utan problem gå förbi brevlådor, gårdar, möta fordon och ändå vara lugn, han fungerar annars väldigt väl i hanteringen. Vet inte om han vill testa mig eller bara busa.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

Tack för alla svar! Kanske har jag lite för bråttom, allt kan ju inte funka med en gång. om det inte löser sig får jag ha med en unghästtränare som på plats kan se vad som behöver ändras.
 
Sv: hur ska jag få min unghäst att lugna sig vid longering?

I min värld så är hela vitsen med longering att dom ska bocka av sig och göra sig av med överflödig energi.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 161
Senast: eemmalk
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 111
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 129
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp