Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Har ett litet moraliskt dilemma. Min bästa kompis har just fått barn - en flicka blev det med, precis som vi - ett halvår efter oss. Eftersom vi naturligtvis har en massa kläder som Sara har vuxit ur, och amningspump osv skulle det naturligtvis vara jättebra om min kompis barn kan ärva sakerna. Men jag vet inte riktigt om jag vill att de ska FÅ allt bara så där... Visserligen är hon min kompis, men det känns lite dumt att vi ska behöva köpa en massa nya dyra saker och de ska få allt gratis... Speciellt som de inte alls är fattiga men däremot är de nog de snålaste människor som finns så de kommer gladeligen ta emot allt begagnat de kan få...

Om jag inte hade haft denna kompis hade jag nog sålt grejerna och kläderna på Blocket, undan för undan, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Om jag säljer grejerna kommer jag nog få lite dåligt samvete (vi är inte heller fattiga så naturligtvis skulle vi klara oss utan de pengar som ärvda kläder ger) men det känns alltså inte bra att bara skänka bort dem heller - det mesta är ju faktiskt rätt fina saker från t ex Polarn och Pyret.

Hur sjutton ska man veta vad man ska begära som betalning för kläderna och grejerna? Jag skulle ju vilja ge ett bra pris till dem men ändå inte helt gratis. Och hur "ofta" ska man ta betalt för grejerna? Sara kommer ju alltid ligga ett halvår före deras lilla bebis...

I övrigt måste jag ändå säga att jag är SUPERSTOLT över min kompis nya bebis. Hon var jättesöt (fick träffa henne idag)! :love:
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Kan du inte säga till din kompis att hon får låna kläderna tillsvidare med motiveringen att ni kanske skaffar ett till barn någon gång och behöver kläderna då?
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Mjae, jag har högljutt deklarerat att det INTE blir fler barn... :D Fast det är klart att jag skulle kunna låna ut allt... men då blir sakerna mer svårsålda sen såklart.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Ett par alternativ

1. välj ut en del kläder/saker och ge dem som "present" till din kompis, sälj resten.
2. packa ihop kläder/saker i omgångar (ofta blir det ju säsongsvis när man rensar ut sommarkläder/vinterkläder osv) och nämn för din kompis att du har lite saker du tänkte sälja men att hon kan få första tjing till kompispris.
3. Behåll eller sälj allt :)

Jag tycker inte alls det är konstigt eller fel att begära att hon betalar om hon ska få mycket av era begagnade saker.

Enstaka kläder och saker eller om det är i slitet skick skulle jag iof inte begära betalt för.

Sen skulle jag passa mig lite för att ge henne intryck av att du jämt kommer att underhålla henne med saker. Säg istället att du rensar ut ibland och att du råkar ha lite saker som du inte vet vad du ska göra med.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Smulan75 skrev:
Sen skulle jag passa mig lite för att ge henne intryck av att du jämt kommer att underhålla henne med saker.

Precis det är just det jag är rädd för...
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Vad är för övrigt ett rimligt pris på en Avent Isis bröstpump? Hon har redan bett att få (låna) den. Jag tror inte hon har nån större lust att köpa den för dyrt för hon har redan en apotekets, men många har ju vittnat om att apotekets gör ont (och det vill jag inte att min kompis ska råka ut för) så det är ju bättre att hon tar min. Men pumpen var ju riktigt dyr i inköp (495:-) och jag är rädd att den kommer att slitas ut helt om hon använder den i låt säga ett halvår.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Jag skulle begära 200:- för pumpen, det är en rimlig summa tycker jag!

Ang kläderna så skulle jag säga åt dom att dom får köpa dom för en billig peng.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

aldrig att jag gett bort kläderna, jag säljer kläderna på tradera och köper nya för pengarna ;-) dom omsätter ju massssssor med kläder första året i alla fall.... pumpen kan du ta 200 för jag sålde min för 250 utan problem.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Vill hon ha en massa grejer då? Ibland får jag en liten känsla av att folk ger/lånar oss saker för att rensa sina garderober... ;) Senast fick vi nästan försvara oss för att vi inte tyckte att vi behövde en badbalja, likaså att vi var så fräcka att vi köpte ett nytt babyskydd till bilen och inte skulle ta över kompisarnas nyss urvuxna... :smirk: ;) Det enda jag uttryckligen har bett om att få låna är just avent isis bröstpumpen. :o Men mina kompisar ska säkert ha ett barn till så då får de tillbaka den igen.

Vad det gäller kläder har jag fått kartongvis både med mammakläder och bebiskläder. Hade jag blivit erbjuden att köpa av kompisar hade jag nog inte velat betala särskilt mycket, kanske 400 för en kartong/stor kasse eller nåt sånt om det inte var märkeskläder som var exakt i min smak. Jag köper nästan hellre egna kläder än hamnar i en diskussion om vad kläderna i så fall skulle vara värda med en kompis... Hon kanske tycker att det är bedårande med superdyra Diorbodies med rosa hjärtan och nallar på som jag inte alls uppskattar tex...

Jag har blivit jätteglad över i stort sett allt jag har fått, särskilt mammakläderna som kom som guds gåva när allt annat kändes som en urtvättad katastrof. Men hade jag inte fått något hade jag inte ens tänkt på det, så ha inte dåligt samvete för att du inte vill ge bort en massa saker "bara för att". Särskilt, som du skriver, att de inte är ensamstående morsan på socialbidrag det gäller. Om de är så fräcka att de frågar efter än det ena och än det andra så säg att de gärna får X men Y har ni tänkt att sälja (så blir det en kompromiss).
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Jo, det kan ju vara lite känsligt. Å andra sidan tror jag kanske inte att din kompis kan ha alla dina kläder, hon kommer ju att ärva vinterkläder till sommaren om hennes bebis är ett halvår yngre. Vid 2-3 års åldern kan ju också hennes bebis ha växt om din om det är en stor tjeja. Jag skulle ge henne några grejer för första året och sedan göra iordning "till salu lådor" typ 20 kr plagget som hon får ha köpeförtur på.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Din kompis har ju egentligen inet med att göra om du säljer eller inte, bara sälj, det är inget din kompis har med att göra, det är dina saker.

Jag hade satt ut ett pris på alltihop, exempelvis 1000 kr och sen berättat det för vännen och sagt att om hon är intresserad så får hon det för 900 kr, kompispris.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

ulda skrev:
Mjae, jag har högljutt deklarerat att det INTE blir fler barn... .

Men... Är du alldeles säker på det SJÄLV ?

Jag var väldigt säker på att det inte skulle bli fler efter Vidar :o men hann ångra både en och två gånger att vi gett bort allt efter honom :angel:

Ang sälja/ge - det beror nog på vad man har för vänner och syn på saker.

Jag har fått en massa till mina ungar och skulle inte drömma om att ta betalt när jag ger bort i gengäld.

Däremot tar det förstås emot att ge bort fina saker till sådana som inte UPPSKATTAR det, men då får man ju rensa umgänget till folk man vet att man kan prata med sånt om och som man vet skulle säga "nä det där vill jag inte ha, den tycker jag är ful" om dom tyckte det :p


Om hon är din BÄSTA kompis - kan du inte bara prata med henne om det :confused: :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

*lk*
Jag inser att vi i våran bekantskaps krets har varit väldigt "genrösa" med grejer... Fast det kanske är jag som har satt måttet eftersom jag fick barn först... Jag lånade ut alla "första babykläderna" till ena kompisen, de hinner ju knappt bli slitna... Jag har även lånat ut babypulkan och lite annat smått och gott som har kommit tillbaka i gott skick! När jag fick Fredrik så har jag fått tillbaka med råge! Tre olika vinteroveraller hittade sin väg hit, en barnmatstol, plus en väldig massa kläder... Nästan så det har kännst för mycket för jag har knappt behövt köpa någrar nya kläder till Fredrik...

Men jag jar har inte bett om något av grejerna kanske ska tilläggas... Overallerna var till låns och de har getts tillbaka med presenter åt deras ungar. Barnmatstolen vart jag nästan påprackad, fast det var väldigt skönt... Och jag skulle aldrig komma på tanken att be att få något av någon. Däremot har jag sagt att om de funderar på att sälja så säg till. Och jag har gett bort två stora kartonger med barnkläder till en av elins dagis kompis mammor, men hon var verkligen i behov av dem så det kändes väldigt skönt att de kom till nytta!
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Av kläderna de hade när de var små så behöll jag en del ifall det skulle blir fler. Sen kläder som avlagts när de blivit större har jag gett bort det som varit helt och fräscht men, bara till de som jag vet uppskattar det. När det gäller prylar så har jag sålt dem. Har det varit till kompisar så har det varit till kompispriser. Urtvättade kläder men, som varit hela har jag skänkt till klädinsamlingen. Trasiga och fläckiga kläder blir till trasor.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Silverkedjan skrev:
Men... Är du alldeles säker på det SJÄLV ?

HELT säker...! :D

Silverkedjan skrev:
Jag har fått en massa till mina ungar och skulle inte drömma om att ta betalt när jag ger bort i gengäld.

Jag har nästan inte fått nånting begagnat från kompisar. Däremot har vi fått nya klädesplagg i grattis-till-bebisen-present men det är ju inte riktigt samma sak eller framför allt samma mängd som att bli överöst med begagnade grejer, som jag hört att andra kompisar blivit.

Silverkedjan skrev:
Om hon är din BÄSTA kompis - kan du inte bara prata med henne om det :confused: :crazy:

Jag vet inte riktigt. När hon bad om pumpen så sa jag direkt att javisst kunde hon få den men att jag tänkt sälja den men att vi får lösa det på nåt sätt. Samtidigt är det ju just något som faktiskt går att sälja, så just den vill jag inte bara ge bort alltför billigt.

Sen slits jag lite mellan det här med att jag verkligen tycker sååå mycket om min kompis men att jag samtidigt har lite dåligt samvete för jag tycker verkligen hon och hennes man är onödigt snåla (mot sig själva - ej mot andra) och jag gillar inte denna sida hos dem. Hon och jag är väldigt olika kan tilläggas men vi är väldigt bra vänner ändå. Vi är inte supernära vänner men ändå den kompis jag värderar högst och nog ändå är närmast (även om jag har mer likheter med andra kompisar).
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Pumpen slits iofs inte så be att få tillbaka den bara sen om du vill ge den till nån annan eller sälja den.

Annars är min erfarenhet att folk tål mer sanningar än man tror.

Det är minst lika pinsamt att sitta på andra ändan och fundera på om man köpa eller få eller byta på något vis. Så initiativ till att verkligen säga vad man tänker om det brukar vara en lättnad... Och så har man mindre dåligt samvete sen...

Vill du inte ta upp den diskussionen med henne så sälj det du tänkt sälja som är värt att lägga energi på (typ dyrare felfria plagg) och ge bort resten. Senare blir det en del slitage och fläckar på kläderna faktiskt :D

Jag skulle själv inte tycka det var värt böket att sälja kläder på tradera för 5-50 kr styck - men jag är glad att andra gör det :angel:
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

javill skrev:
Sen kläder som avlagts när de blivit större har jag gett bort det som varit helt och fräscht men, bara till de som jag vet uppskattar det. .

:D :D Varje gång lilla Eskilino växer ur ett plagg så sneglar hans mamma förhoppningsfullt på en superrejäl overall i garderoben :cool:

Off Topic: Vad säger du om detta förslag: Om du får en bebis till av maken så får du en föltillverkning av mig :idea: Då blir det ju LÖNSAMT :banana:
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Vi har inte fått låna någonting av kompisar, det är faktiskt heller inget jag funderat på eller räknat med att vi skulle få göra. Däremot kom min bror och hans fru, som har en son som är precis ett år äldre än vår son, och lämnade alla första kläder, babyskydd, baby-sitter osv utan vår vetskap. Det var helt oväntat och blev väldigt uppskattat. :love:
Men det var kläder upp till 68, sen har vi inte lånat mer. Jag har velat köpa kläder själv, för det är ju så kuuul. :D
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

ulda skrev:
Sen slits jag lite mellan det här med att jag verkligen tycker sååå mycket om min kompis men att jag samtidigt har lite dåligt samvete för jag tycker verkligen hon och hennes man är onödigt snåla (mot sig själva - ej mot andra) och jag gillar inte denna sida hos dem. Hon och jag är väldigt olika kan tilläggas men vi är väldigt bra vänner ändå. Vi är inte supernära vänner men ändå den kompis jag värderar högst och nog ändå är närmast (även om jag har mer likheter med andra kompisar).
Fast det där med att vara snål mot sig själv är ju ett val man gör. Jag kan tänka mig att jag och min sambo kan uppfattas så av folk. Vi har gammal skruttbil, byter inte ut möblemanget, hade gammal liten TV tills min bror blev sambo och sålde en överbliven TV billigt, etc etc. Men det är ju något man VÄLJER att vara för att man VILL prioritera så. Vi prioriterar att ha råd att vara hemma längre med sonen mot att köpa nyare bil som kostar pengar, eller ny soffa när han ändå redan mjölkspytt ned denna och kan så få göra ett tag till, osv osv. Vi prioriterar hellre resor och sonen än viss slags vardagslyx mot oss själva. Jag blev jätteglad över begagnade kläder vi fått. Har gett vidare en hel del, sparat en del fint (om det blir fler barn) och sålt en del billigt på Tradera (men tror jag ska skippa säljandet, ger knappt något i pengar mest bara jobb, ger hellre till bekanta som ska ha barn fortsättningsvis). Även om vi är snåla mot oss själva på vissa sätt så tycker jag själv att vi är generösa mot vänner. Bjuder när de inte har råd, ger fina presenter, lagar gärna middagar till folk osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 981
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 819
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 686
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
786
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp