Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag hade valt att ställa av hästen...hade inte låtit massa folk komma och provrida och prövat med andra medryttare och fodervärdar. Eftersom han verkar vara en enmanshäst och eftersom ingen medryttare hittills har lyckats fortsätta att rida honom är ju risken stor att det blir likadant med nästa...och nästa...Jag tror inte han lider av att bli avställd, det är nog mer vi själva och vårt eget samvete som spökar. Visst, självklart kan hästen kanske ha tråkigt av och till, men det är mer synd om honom att behöva att massa olika ryttare hela tiden...Hoppas d löser sig till det bästa :-)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag hade valt att ställa av hästen...hade inte låtit massa folk komma och provrida och prövat med andra medryttare och fodervärdar. Eftersom han verkar vara en enmanshäst och eftersom ingen medryttare hittills har lyckats fortsätta att rida honom är ju risken stor att det blir likadant med nästa...och nästa...Jag tror inte han lider av att bli avställd, det är nog mer vi själva och vårt eget samvete som spökar. Visst, självklart kan hästen kanske ha tråkigt av och till, men det är mer synd om honom att behöva att massa olika ryttare hela tiden...Hoppas d löser sig till det bästa :-)

Det har funkat kanon med tidigare mdryttare! MEN de har köpt egna hästar och därför slutat. Det är bara med den senaste det ej funkat....

Medryttare har jag skrivit ett antal gånger att ajg ej kommer försöka hitta någon ny. Så det står mellan att lämna ut honom på foder över sommaren eller låta honom stå.... Och jag VET att han trivs bäst att vara igång OM jag hittar rätt ryttare till honom! Han hade vila i somas pga hovböld och det var INTE roligt! Han var otroligt rastlös och blev extremt nervig=/.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Måste bara berätta att i måndags kom en underbar "kvinna/tjej" och provred min lille Sam=).

Hon är runt 25-30 år. Hade med sig sin tränare och varnade mig för hennes hemska ridning;)
Sagt och gjort, jag med min mage bad henne skritta fram honom å trava fram honom. Han såg riktigt fin ut! Och de passade så fint ihop. Hon markerade några gånger å han lyssnade fint. Jag hoppade upp och visade honom i ca 10 min (fick ont i bäcken och rygg sen)

Vadå hemsk ridning sa jag??=) Glatt överraskad att hon fick honom att jobba under sig i rätt form. När hon skulle galoppera utbrister hon i ren glädje: "Kan man rida barbacka på honom? Galoppen är ju underbar!!!"

Redan där hade jag beslutat mig, hon eller ingen!

Sagt och gjort, om 3 v ska han besiktigas och för att om 4-6 v åka till sin fodervärd=) DEnna underbara människa hade tagit honom redan till helgen, men hon hade ej stallplats ännu. Ett stort + är att han bara kommer stå 4 mil från mig. På en bra anläggning med ridhus, flertalet paddockar, bra hagar och terrängbana! Tror och hoppas att det kommer gå kanon!! Hon ska ha honom på prov i 1 månad först och går det bra så förlängs tiden tills den sista Sep. Känns så underbart att han ska få komma till någon som han trivs med!

Är så glad att det tillslut löst sig, jag som hade gett upp hoppet om att hitta någon som han accepterade!

Ett stort lycka till, till Marina och Sam.

Busungen nr 1!!!!

18079316.jpg

4886682.jpg
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Vad roligt!! :D
Det som är det härliga med den typen av häst (som jag själv också har) är ju också det som kan ställa till det. Att de inte accepterar vem som helst och vad som helst.

Nu håller vi alla tummarna för att det blir lika bra som det verkar! :banana:
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Vad roligt!! :D
Det som är det härliga med den typen av häst (som jag själv också har) är ju också det som kan ställa till det. Att de inte accepterar vem som helst och vad som helst.

Nu håller vi alla tummarna för att det blir lika bra som det verkar! :banana:

Jo han e bra på att ställa till det för mig iaf=) Men som sagt, hoppas verkligen det kommer funka!!!!!!
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Grattis! Vad skönt att allt har löst sig. Har du fortsatt annonsera hela tiden eller vart fick du tag på henne?
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Annonserna har legat ute hela tiden. Men det var genom en ridlärare som tipsade en annan ridlärare, som i sin tur tippsade henne=) så ibland har man tur oxå!
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Underbart som ja sagt innan.. Går det så följer jag jätte gärna med o lämnar honom :) Ta en massa kort mm :) Men dte kan vi diskutera när dte blir aktuellt.. om du vill :)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Kanske borde annonsera lite igen... Jag har tyvärr inte haft nån tur alls i min jakt :(
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Underbart som ja sagt innan.. Går det så följer jag jätte gärna med o lämnar honom :) Ta en massa kort mm :) Men dte kan vi diskutera när dte blir aktuellt.. om du vill :)

Kan vi absolut göra! kan ju vara så att jag behöver barnvakt;)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Kanske borde annonsera lite igen... Jag har tyvärr inte haft nån tur alls i min jakt :(

Ja då det tycker jag! Jag har ju fått mer svar än jag kunnat svara på men de flesta som bara tycker han e häftig å vill ha en häst å visa upp=/....
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Och jag får bara svar från tjejer i yngre tonåren som enbart ridit på ridskola :(
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Och inte kan man skriva "avkastarkung, ingen under 15 år sitter kvar!" heller, för då försvinner ju alla vettiga också :p
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Underbart att du verkar ha hittat en lämplig FV :laugh: Jag vet av egen erfarenhet att det inte är det lättaste, när man har en knepig häst och att tiden är knapp gör det ju inte mkt bättre :cool:

Om det mot förmodan inte fungerar hos denna, finns det ingen lösdrift du kan ställa honom på under tiden? Lite roligare än att stå på stall tänker jag, och din häst ser ju robust ut... Sen en annan tanke som slog mig: De småbarnsföräldrar jag känner som rider har väldigt lite tid när de väl är i stallet, än mindre för att hålla igång en häst i full kondition, så tror du isf inte att det vore perfekt för er båda att han ställs av och sedan rids igång långsamt lite pö om pö i takt med att du kommer tillbaka till ridningen?

Det senare alltså bara som plan B om FV inte fungerar eller nåt händer...
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Och inte kan man skriva "avkastarkung, ingen under 15 år sitter kvar!" heller, för då försvinner ju alla vettiga också :p

Mja, och risken finns att det kommer en massa "jag gillar det här med problemhästar"-bruttor :o:crazy::devil: (kände precis hur det började klia i de framträdande eksemen som kommer av dessa ord)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag vet, de är hemska! :crazy:

En tjej tjatade som fan om att få provrida, jag sa nej flera ggr. Talade om att min häst med 110% säkerhet var för svår för henne, men neeeeej då. Hon var så duktig så... :devil: Tröttnade på hennes tjat så hon fick prova efter mycket om och men. Och valde själv att skritta i 10 min och sen inte rida mer :p
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Ja herres, har folk ingen självinsikt?:confused:

Inte för att jag gillar jantelagen, men jag har väldigt svårt för att överdriva mina ridkunskaper. Så svårt har jag för att framhäva mina färdigheter att jag snarare tenderar till att bli som TS's tilltänka fodervärd i presentationen, trots att jag inte rider så mkt sämre än nån annan hobbyryttare...

Jag har varit borta i flera år och är mkt väl medveten om mina brister och ringrost, men när man ser vissa ryttare så undrar man ju om man borde ta på sig fracken...:crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Läst genom hela tråden massor med svar men inga toppenlösningar ,det är svårt med medryttare . körning är det bortglömt ? Det är ett utmärkt sätt att hålla verksamheten i topptrim och fullt möjligt att använda om kroppen inte kan rida.En tvåpers rockard och en vettig sele behöver inte kosta skjortan.Det är väldigt trevligt att kunna bjuda på en bekant på en trevlig körtur.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Underbart att du verkar ha hittat en lämplig FV :laugh: Jag vet av egen erfarenhet att det inte är det lättaste, när man har en knepig häst och att tiden är knapp gör det ju inte mkt bättre :cool:

Om det mot förmodan inte fungerar hos denna, finns det ingen lösdrift du kan ställa honom på under tiden? Lite roligare än att stå på stall tänker jag, och din häst ser ju robust ut... Sen en annan tanke som slog mig: De småbarnsföräldrar jag känner som rider har väldigt lite tid när de väl är i stallet, än mindre för att hålla igång en häst i full kondition, så tror du isf inte att det vore perfekt för er båda att han ställs av och sedan rids igång långsamt lite pö om pö i takt med att du kommer tillbaka till ridningen?

Det senare alltså bara som plan B om FV inte fungerar eller nåt händer...


Ja han är robust, men har kassa hovar, en rygg som inte klarar kyla. Så lösdrift är INGET alternativ. Så alltså bara för att han är ett kallblod betyder inte detta att han genast kan stå på lösdrift. Han hatar dessutom att bara gå i en hage, å blir skogstokig efter bara 2 v vila=/ Funkar inte detta så får han komma hem igen, och Medryttaren får fortsätta motionsrida honom.

Men jag hoppas det funkar!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 464
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp