Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

MaRomer

Trådstartare
I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi åkte och kolladepå några. Hon fastnade för en hingst som hon köpte=) Hon har haft honom i ca 4 mån och allt går bra!

Jag satte då ut en annons om ny medryttare och fick tag på en. Allt verkade kanon. Hon hade bil och körkort. Hon satte min pålle på plats direkt och visade vem som bestämmer. Han kastade av henne men hon satt upp igen=) Tufft tänkte jag! I samma veva som detta fick jag även reda på att jag var gravid. Både jag och min sambo var överlyckliga:love:! Jag förklarade detta för henne och sa att pållen skulle ridas MINST 3 dgr/Veckan av henne. Och helst 5 dgr/veckan. Detta stod även i annonsen. Inga problem sa hon. Men innan jul vände det tydligen. Jag fick sluta rida pga min graviditet (foglossningar+sammandragningar). All ridning låg nu på henne. Men kraven var desamma som innan. Märkte att hon red allt mer sällan och situationen blev ohållbar. Hon slutade rida honom.

Så in med ny annons igen. Hittar ytterligare en tjej som vill rida. Allt funkar bra på provridningen och i ca 1 månad. Sen kommer problemen. Han stegrar och vägrar gå från gårdsplanen. Tappar extremt i muskler och kondition. Hon skriver i boken att han "busar", men att det går bra. Än så länge har hon ej trillat av men jag väntar bara på den dagen. Senast i söndags "jävlades" han med henne. Fick detta berättat av stallkompisarna, EJ ryttaren. Hon skulle rida i paddocken men fick inte ens foten i stigbygeln innan han stegrade och stack=/. Vad gör hon? Jo står och kollar på honom och försöker inte ens gå fram till honom... Stallkompisen går och hämtar honom. Hon kommer upp och rider i ca 30 min. Det går bra. Men endast i skritt och lite trav....

Nu har jag insett att situationen är ohållbar! Han har insett vad hon är rädd för och hon "ljuger" genom att ej tala om detta för mig. Jag väntar bara på att det ska smälla rejält och att både häst och ryttare blir skadade.

Så nu är hon på semester tills efter helgen. Sen när hon kommer tillbaka så får jag tala om för henne att det ej funkar. Det beslutet var lätt att ta!

Det jag behöver hjälp med nu är:

Jag har 10 v kvar till förlossning. Jag kan inte rida alls som det ser ut nu, Och får räkna med att jag ej kommer kunna rida på iaf 4 v efter förlossningen. Jag kommer efter Bf behöva en medryttare ändå och det känns som en ny annons borde sättas ut. Samtidigt har jag haft SÅ många provridningar det senaste halvåret, Han har haft 3 olika medryttare och några kompisar som ridit då och då. Det känns som om han nu fått nog och markerar detta genom att säga "nej". Han är inte lättriden heller utan kräver sin ryttare!

Så nu funderar jag på att sätta ut honom på foder. Men vem vill ha en häst på foder nu? Och vem vill ha en häst i bara 5 -6 mån? Och samtidigt vill jag ju kunna åka upp till stallet när jag vill=) Han e ju min "bebis".

Om 3 v behöver han nya skor, och har jag ej hittat någon ny ryttare får jag helt enkelt ta av dem. Känns onödigt att han ska gå med skor för att kunna ridas 1-2 dgr/varannan vecka. Och samtidigt känns det som om han bara går och skräpar. Han är ändå utbildad LA dressyr och LC hopp. Och var i tävlingskondis i höstas=/.

Försök hjälpa mig i detta virrvarr av tankar....

Vad hade ni gjort? (Sälja är inte ens en tanke!)

Lägger in en bild på min älskade Sam:love:

20072265.jpg
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Kan tillägga att han ej har ont någonstans! Han är super go när gamla medryttaren Domme rider honom=) Och även när kompisen Emelie rider.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Min spontana tanke när jag läst detta var: Det är ingen katastrof att ställa av hästen en period.

Eller om du kan få Domme o Emelie att rida hästen så han går åtminstone 1-2 ggr/vecka för att underhålla kondisen nöjaktigt?

En annan tanke: Hur har du ordnat med mockning osv, löser sig detta utan medryttare, så att du t ex betalar för fullservice? Hur är det med hagar och utevistelse där han är installad?

Tycker helt klart att du ska fortsätta söka medryttare och/eller fodervärd med öppet sinne och med en allmänt hållen annons. Man vet inte vad som dyker upp. Ryck skorna, och om det dyker upp nåt intressant så är det bara att ringa hovis igen.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Min spontana tanke när jag läst detta var: Det är ingen katastrof att ställa av hästen en period.

Eller om du kan få Domme o Emelie att rida hästen så han går åtminstone 1-2 ggr/vecka för att underhålla kondisen nöjaktigt? Han får ej ut något av att ridas 1-2 dgr/veckan kondismässigt. emelie Rider kanske 1-5 dgr/månaden och DOmme likadant. Kan alltså ej förlita mig på dem.

En annan tanke: Hur har du ordnat med mockning osv, löser sig detta utan medryttare, så att du t ex betalar för fullservice? Hur är det med hagar och utevistelse där han är installad? Mocka gör jag, Har ett utsläpp va 9:e dag. Hagar och utevistelse är kanon. Bestämmer själ hur länge jag vill han går ute på em/kväll.

Tycker helt klart att du ska fortsätta söka medryttare och/eller fodervärd med öppet sinne och med en allmänt hållen annons. Man vet inte vad som dyker upp. Ryck skorna, och om det dyker upp nåt intressant så är det bara att ringa hovis igen. Problemet m jag rycker skorna är att han är EXTREMT ömfotad. Dvs han kan ej provridas i paddock ens. Så det Blir annons+skor eller Ingen annons och inga skor.

Just nu lutar det åt att hitta en lämplig fodervärd.... OM inte en lämplig medryttare dyker upp!
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Ställa av en period blir alltså ca 4-5 mån. Och innebär att det tar minst lika lång tid innan han är i kondis igen=/ Det är lite tråkigt tycker jag.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

OK. Gott att du har bra hagar ifall det nu skulle bli avställning trots allt. Synd om dem som står i en liten fyrkant o blir avställda. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Du kanske kan tömköra honom? Det ger oftast rejäl motion.
Sen så kanske du kan få din gamla medryttare att rida någongång i veckan?
Leta fodervärd och försök hålla igång honom så gott det går tills du hittar någon!
Sen så kan det ju bli lite svårt att hitta någon som kan tänka sig att ha kvar honom i ditt stall (du ville kunna hälsa på honom lite när som helst) så det kravet kanske du får släppa.
Var ärlig med att det är en "tuff" häst i annonserna så att bara dom som känner sig kvalificerade svarar.

Lycka till! Jättesöt häst! :)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag hade hellre ställt av. Risken är att hästen får defintivt nog, det verkar vara en kuse av den typen som är "enmanshäst". Att då låta dem lacka ur känns onödigt, vila dör de inte av. Särskilt inte när det verkar som du kan låta honom få mycket utevistelse.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Du kanske kan tömköra honom? Det ger oftast rejäl motion.
Sen så kanske du kan få din gamla medryttare att rida någongång i veckan?
Leta fodervärd och försök hålla igång honom så gott det går tills du hittar någon!
Sen så kan det ju bli lite svårt att hitta någon som kan tänka sig att ha kvar honom i ditt stall (du ville kunna hälsa på honom lite när som helst) så det kravet kanske du får släppa.
Var ärlig med att det är en "tuff" häst i annonserna så att bara dom som känner sig kvalificerade svarar.

Lycka till! Jättesöt häst! :)

Tömköra går men är inget jag kan göra mer än 2 dgr/veckan. Han tröttnar nämligen oerhört fort! Gamla medryttaren har köpt egen häst. Båda 2 har gjort det. Så de kan ej rida honom. Jo jag kan flytta honom vid ev foder. Det har jag inget krav på men det hade varit trevligt att ha honom kvar "hemma"=)

Det står i annonserna att han är tuff och kräver en rutinerad ryttare som är orädd. Står även att han bli stark i skogen och uteritter....Men alla tror ju att de klarar honom ändå tydligen=/
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag hade hellre ställt av. Risken är att hästen får defintivt nog, det verkar vara en kuse av den typen som är "enmanshäst". Att då låta dem lacka ur känns onödigt, vila dör de inte av. Särskilt inte när det verkar som du kan låta honom få mycket utevistelse.

Ja det lutar nog åt det, Eller åt en fodervärd.

Jo, han är något av en enmanshäst=). Positivt för mig men inte just i detta läget. Just nu går han ute mellan 08.00-17.00. Men om en månad kommer han gå ute mellan 08.00-21.00. Tyvär så ser jag ju även varje dag att han vill så mycket. Han verkar helt enkelt inte trivas med att "matte" inte kan rida honom. Han står där och tittar efter de andra när de rider ut, och gnäggar så fort jag stiger ur bilen=)

Mitt hjärta går sönder av detta!!!!:cry:
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Om du bestämmer dig för att leta medryttare eller fodervärd nu så kan du ju eventuellt ta referenser från ridlärare eller andra till tilltänkt ryttare som du kan ringa redan innan provridningen och höra lite med hur de rider o.s.v. Det kanske ger bättre förutsättningar för att hitta nån som klarar honom bra.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Fast i det spelar ej någoon roll. Domme som red honom först var bara 13 år när hon började. Kanontjej! Sen nu hon som det inte funkar med nu, hon e 18... Det är en tuff häst! Och har man inte egen hästvana sen innan så går det ej. En ridlärare kan ju knappast svara på hur de hanterar en häst i skogen=/...


Lutar åt foder eller att ställa av helt.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag har 11 v kvar till förlossning och hade samma problem som du. Letade medryttare och många kom och provred. Ingen klarade av Dolly :( Hon är egentligen inte ens svårriden, bara extremt het, stark och envis :p Skrämde iväg de flesta efter 1 provridning...

Efter ett antal provridningar märkte jag på Dolly att hon var trött på att massa nya människor kom och försökte sig på en massa. Blev jättekonstig att rida, men blev sig själv om jag red ca 20 min. Och då kände jag att "nej, nu får det vara bra!", och ställde av henne. Hon har nu stått i stort sett helt sen i sept, det händer max 1 g/v att jag promenerar, tömkör eller rider men aldrig mer än 20 min. Jag orkar helt enkelt inte mer :( Och istället har jag och Dolly fått världens kompisrelation! :love: Det märks att hon saknar mig, hon har blivit väldigt kelig och go. Vi kan stå och pussas och klia varann hur länge som helst :p Och jag tror att om hästen bara får gå ute med sina kompisar så är det bättre att de är avställda än att de byter medryttare varannan månad :cool:
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Ja ny medryttare kommer det nog ej bli! Inte om inte det är någon jag känner. Tyvärr ser jga hur "ledsen" han blir av att bara gå i hagen, så det känns inte alls kul att låta honom "skrota". Men vi får se.

Ev blir det så att jag lämnar ut honom på foder över sommaren och tar in mitt 3-årssto och jobbar henne i sommar (Rider in) Och sedan "byter" dem 2 i höst. Men vi får se! Det är mycket som ska ordnas...
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Jag hittade ingen fodervärd heller till min :p Hon är ett hopplöst fall som bara jag blev kär i :angel:

Och nu har min "hästskötare" sagt upp sig också :( Hade en tjej i stallet som hjälpte mig 2-4 ggr/v med allt utom ridning, men hon orkar inte det längre. Fan, vad gör man nu då...? 3 v kvar att jobba och allt är tungt och besvärligt :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Det är INTE lätt! SJälv hoppas jag att mina stallkompisat ställer upp OM något skulle inträffa. Men framförallt har jag en supergo mamma som redan tar hand om 2 av mina på sin gård. I värsta fall finns det 2 boxar till där för min valack. Så det behöver jag ej tänka på. Det är ridningen som är "mitt" problem=/

Nu har jag iaf lagt ut en annonas ang foder så får vi sen. Har fått 3 svar redan=/ men räknar med att det ej kommer bli lätt!
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Många som svarar brukar ju tyvärr vara "en tjej på 15 år som ridit på ridskola i 3 år nu och är jätteduktig"... *suck*
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Ja och dem skriver jag nej tack till direkt. Har haft ett antal sådana som trott att de klarar av honom å så kan de inte ens fatta galopp i paddocken=/
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Hade massvis med såna svar jag med.. Tröttnade på framförallt en som aldrig gav sig så hon fick provrida :devil: Hon vågade inte mer än att skritta :D
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 462
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp