Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Läst genom hela tråden massor med svar men inga toppenlösningar ,det är svårt med medryttare . körning är det bortglömt ? Det är ett utmärkt sätt att hålla verksamheten i topptrim och fullt möjligt att använda om kroppen inte kan rida.En tvåpers rockard och en vettig sele behöver inte kosta skjortan.Det är väldigt trevligt att kunna bjuda på en bekant på en trevlig körtur.

Missat inlägget att jag hittat en fodervärd;)?

Nej han kan ej köras då han har alla nerver på utsidan. Han är inkörd men med risk för mitt egna liv så kommer jag INTE köra honom på mååånga år=).

Sen är det som så här. Denna häst behöver jobba. Det räcker inte med skogsturer 3-5 dgr veckan. Det är vad han får nu och han vantrivs och har så mycket energi att han håller på å krypa ur sitt egna skinn.
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Nej jag tror inte att alla hästar bara för att de är kallblod klarar lösdrift. Min fd nording hade förmodligen inte gillat det någet vidare tex. Halvblodet däremot hade nog inte klagat ;)

Men jag tänkte att som nödlösning kanske det skulle fungera, bara ett tips som såklart inte var något vidare tips med tanke på att han inte skulle funka. Försökte bara hjälpa till lite. Tänkte att många hästar uppskattar lösdrift mer än att bara stå, om de måste ställas av... men jaja :o
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Nej jag tror inte att alla hästar bara för att de är kallblod klarar lösdrift. Min fd nording hade förmodligen inte gillat det någet vidare tex. Halvblodet däremot hade nog inte klagat ;)

Men jag tänkte att som nödlösning kanske det skulle fungera, bara ett tips som såklart inte var något vidare tips med tanke på att han inte skulle funka. Försökte bara hjälpa till lite. Tänkte att många hästar uppskattar lösdrift mer än att bara stå, om de måste ställas av... men jaja :o

Min 2 andra uppskattar detta men inte unge herr Sam inte=)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

kanon att du hittat en fodervärd tycker jag - grattis! Hoppas det blir så bra som du tänkt...
En liten tanke från mig bara: Räkna med att det kan dröja ganska länge efter förlossningen innan ridningen funkar för dig igen. Efter min första förlossning tog det ca3-4 månader innan jag var stabil nog att rida min unghäst 15-20 minuter ett par dagar i veckan o eftermin 2a förlossning kunde jag inte rida på 8 månader pga foglossningar (som tyvärr kan bli etter värre efter förlossningen).. O nu 1 år efter 2a barnets födelse är tiden så otillräcklig så jag är VÄLDIGT glad om jag hinner rida 2 dgr/vecka. Därför är det ju jättebra att du har fodervärd o förhoppningsvis kan hon ha honom några månader till om det skulle vilja sig illa för dig....

Lycka till med allt!
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

kanon att du hittat en fodervärd tycker jag - grattis! Hoppas det blir så bra som du tänkt...
En liten tanke från mig bara: Räkna med att det kan dröja ganska länge efter förlossningen innan ridningen funkar för dig igen. Efter min första förlossning tog det ca3-4 månader innan jag var stabil nog att rida min unghäst 15-20 minuter ett par dagar i veckan o eftermin 2a förlossning kunde jag inte rida på 8 månader pga foglossningar (som tyvärr kan bli etter värre efter förlossningen).. O nu 1 år efter 2a barnets födelse är tiden så otillräcklig så jag är VÄLDIGT glad om jag hinner rida 2 dgr/vecka. Därför är det ju jättebra att du har fodervärd o förhoppningsvis kan hon ha honom några månader till om det skulle vilja sig illa för dig....

Lycka till med allt!

Som sagt han ska vara utlånad tills slutet på sep om allt går bra. Och sedan förlängs detta om jag och fodervärden känner för det. Annars får han komma hem igen och så får medryttaren ta honom. Då jag ska ha i början på maj hoppas jag att jag är i form tills dess=)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Men om han är så himla ömfotad kan han väl inte gå oskodd oavsett? Han har ju ont även om inte du sitter på och märker att han ömmar?

(bara en fundering alltså, undrade vad du menade när du drog in skornas vara eller icke-vara i diskussionen).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Men om han är så himla ömfotad kan han väl inte gå oskodd oavsett? Han har ju ont även om inte du sitter på och märker att han ömmar?

(bara en fundering alltså, undrade vad du menade när du drog in skornas vara eller icke-vara i diskussionen).

Han kan gå i en mjuk gräshage, men kan def inte ridas, eller jobbas. Men som sagt, har hittat en fodervärd så nu kommer han bli riden=)
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Eftersom hästen inte verkar helt enkel utan vill testa så finns risken att det fortsätter och att du tappar kontroll över vad som händer med din pålle
Du kanske skulle leta efter en lösdrift och ställa honom där tills du kan börja rida igen.

Trist att han tappar kondition men det gör ju du också så det kanske passar bra att ni börjar försiktigt båda två när det är dags.:D
 
Sv: Hur ska jag göra? "Medryttare eller fodervärd"

Eftersom hästen inte verkar helt enkel utan vill testa så finns risken att det fortsätter och att du tappar kontroll över vad som händer med din pålle
Du kanske skulle leta efter en lösdrift och ställa honom där tills du kan börja rida igen.

Trist att han tappar kondition men det gör ju du också så det kanske passar bra att ni börjar försiktigt båda två när det är dags.:D

Skriver än en gång! Jag har hittat en fodervärd som jag kommer testa med.....

(gjorde texten mörkare så att alla skall se detta inlägg)

för övrigt: Lösdrift just nu skulle ej funka då han e helrakad=) Men sommarbete till sommaren skulle funka i värsta fall.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 462
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp