Hur ska jag göra?

Moggie

Trådstartare
Hej

jag skulle behöva lite råd och stöttning nu känns det som. Jag köpte min ridtravare för ett år och några månader sedan, hon var lite riden innan och hade gått på trav. Jag vill bara ha en skogshäst som jag kan komma ut i naturen med på härliga ridturer. Första halvåret hade vi sällskap på ridturerna och det gick jättebra. Sedan flyttade sällskapet och sedan dess har det mesta blivit jobbigt och nu är jag på vippen att ge upp.

Hon vill inte rida ut själv, hon krånglar och vill inte gå fram. När vi väl kommer ut själva är hon jättehet, stressad och lyssnar inte alls på hjälperna. Sist vi var ute själva blev jag så rädd att mina ben bara skakade som spaghetti, kan inte ens minnas när jag var så rädd sist. Tycker inte heller att rädslan är helt obefogad när man sitter på en häst som man har noll kontroll över och är på väg mot en trafikerad väg. Den gången gick det bra, lyckades hoppa av i farten. Men så ska man ju inte ha det.

När vi rider med sällskap är hon mycket lugnare och tryggare och allt känns bra. Tyvärr finns det sällan ridsällskap och jag jobbar konstiga tider. Det bästa för mig är en häst som jag kan komma ut med själv.

Hon har även börjat krångla allt mer vid uppsittning. Från att ha varit krånglig ibland är hon nu det hela tiden och det har gått så långt att någon måste hålla i henne när jag sitter upp. Vi har varit hos en tränare som visat en NH-teknik för att få henne att stå stilla (att snurra hästen i en tygel) men det har bara förvärrat allt.

Jag har nu en häst som jag inte kommer upp på på egen hand och som jag inte kan rida ut på ensam. Vet inte om jag någonsin kommer att kunna det? Ett alternativ är förstås att sälja henne och köpa en tryggare häst, men en outbildad travare är inte helt lätt att hitta ett bra hem till. Jag tycker om hästen och vill att det ska fungera. Någon som har några bra råd? Och ja, vi har kollat igenom henne i kroppen.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Testat att leda henne på promenader? Blir det likadant då? Annars skulle det ju kunna vara bra att börja med. Först leda, sen gå över till att tömköra, och sen till sist rida. Låter som att hästen är lite osäker i sig själv och inte vågar "gå först" sas.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Hej ! Om jag vore du skulle jag bygga upp förtroendet. Hästen måste lita på dig och känna sig trygg. Gör det genom att gå lååånga promenader med hästen, prata med den under promendarerna, pyssla om den, stå och bara mys och prata med den.

Var gäller ridningen så tycker jag du borde börja träna hästen i en paddock eller på en ridbana med jämna mellanrum. Grundridning. Skritta i olika tempon, trava, gör halt osv du vet. Efter ett ridpass kan du liksom bara som spontan grej skritta iväg mot skogen, sedan vänd och gå hem igen. Ofta kan det ju bli såhär att om man har en häst som är rädd att rida ut själv och man ska rida ut så redan när man sadlar den så går man och tänker på " undra hur det ska gå idag då.. hm" och sedan när man sitter upp så är man lite spänd osv. och det känner hästen av på en gång.

Om du gör allt detta, förhoppningsvis så kommer hästen börja lita mer på dig, och du blir säkrare på hästen. Och kom ihåg, rider man alltid ut med sällskap så vänjer ju sig hästen vid trygghet från andra hästen. Nu är du helt själv med din häst och du måste vara tryggheten :). Jag tror du kommer lösa det här problemet om du lägger tid och kraft på det :) lycka till.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Min första häst gjorde precis likadant. Fick börja helt kravlöst med att skritta på halvlång tygel och ge mycket beröm när hon börja slappna av, inklusive godis. När skritten gick bra så blev det korta travsträckor med igångsättningar och halter, beröm och godis när hon gjorde detta avslappnat. Började hon krångla så var det att göra volter och stå kvar på stället tills hon var helt lugn, försökte hon ta sig ur volten så håll innertygeln stadigt och ta och ge med yttertygeln, direkt när hon slutar så beröm och ge efter något. Tog korta sträckor (ibland väldigt korta) i början sen ökade långsamt. Detta byggde upp förtroendet men det är viktigt för dig att försöka slappna av (lätt att omedvetet sitta och spänna axlarna) och prata med hästen.

Känner igen spaghettibenen med, var rädd många gånger på den hästen, men det blev mycket bättre. Ge det tid bara :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Instämmer med samtliga som skrivit hittills! Så gjorde jag på mitt varmblod också som inte alls trivdes med att gå ensam från gården.

Promenad för hand först, och sedan tömkörning eftersom han tyckte det var läskigt att gå först.

Tränade på ridbanan och tog korta turer runt stallet eller banan efter träningen när hästen var avslappnad.

Tänkte jättemycket på att själv vara avslappnad. Ju mer förtroende jag kände att hästen fick för mig, desto lättare hade jag möjlighet att påverka honom med min egen inställning.

Jag pysslade även med andra övningar som t.ex. prassliga presenningar. Först leda över, sedan skicka över (i långlina) och sedan rida över. Sådana saker.

Och TS, håll dig borta från trafiken tills du fått lite mer koll... *ryser vid tanken på olyckor*

Angående uppsittningen skulle jag nog börja om från början och lära hästen att stå stilla. Om den tar ett steg framåt, flytta den ett steg bakåt. Börja i lina på stallgården. Öva på att flytta bara ett ben i taget. När hästen fattar gör du samma sak på ridbanan. När det funkar tar du på sadeln. Sedan skulle jag använda en uppsittningspall och lära hästen stå stilla bredvid den, därefter en uppsittning. Var lugn, envis och beröm mycket när hästen gör rätt. Blir du irriterad eller har en dålig dag, låt bli att träna och gör något annat istället. :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Tack för alla bra svar!

Känner mig modlös ibland för det är så svårt att veta om man arbetar på rätt sätt och jag tänker också att vi "borde" ha kommit längre vid det här laget.

Brukar göra som ni säger, ta promenad och även tömköra mycket. Men det har inte hjälpt hittills. När vi rider ut med kompisar tar hon alltid kommandot och är inte rädd alls.

Thek: är det en travare du har som du gör volter med? NH-tränaren som vi var hos sa precis så "ta i vänstertygeln så tvingar du in hästen på en volt och har kontrollen, det är din livförsäkring". Det funkade jättebra på ridbana. Inte alls ute på ridtur. När jag tar i vänstertygeln så krumbuktar hon sig utåt med höger sida (lyssnar inte på skänkel där då heller) och springer liksom i sidled åt höger, alternativt börjar bocka på stället för att komma loss, lätt panikslagen. Någon annan med ridtravare som känner igen sig? Jag tror även att för henne så blir det "voltstart" i huvet när man tar i bara en tygel och hon blir snarare mer och mer stressad, absolut inte lugn och stannar.

Det känns som att det jag behöver är just en sådan typ av säkerhetsåtgärd så att jag vet att jag kan kontrollera hästen om det skulle behövas.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Grejen med att stoppa med en tygel på volt, så som jag har fått det förklarat iaf, är att man börjar med att träna lugnt när hästen inte är uppjagad så att den lär sig att "när matte gör så så slutar hon inte förrän jag stannar". När det sedan sitter riktigt bra så säger en del att de ska funka även ute när hästen blir uppjagad, den ska då känna igen situationen och inse att "aha, nu måste jag stanna". Jag fick rådet att testa den på mitt varmblod och jag tyckte det var URläskigt.... :crazy: Dels för att de stressade hästen men också för att han som så många andra f.d. travare var tämligen stel och inte smidig nog att ha kroppskontroll för att röra sig snabbt på så liten volt. Jag var livrädd för att vi skulle gå omkull. Så jag lade den metoden på hyllan.

Det som däremot funkade bra på min var att vikthjälper. Han var superkänslig för vikten och jag kunde få in en tvärstopp genom att genom att göra en halt.
Få som jag minns... :D "planera - förbered - andas ut- vikten bakåt - hög hand - skänkeln något framåt" = tvärstopp. Så fort han stannade gav jag lång tygel, slappnade av och satt tungt tungt tungt. Tog en liten time out liksom.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Tack! Ska testa att jobba mer med halterna. Som det är nu så GÅR det inte att göra halt på hemväg, vare sig med sällskap eller själv. Hon står inte still.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Tack för alla bra svar!

Thek: är det en travare du har som du gör volter med? NH-tränaren som vi var hos sa precis så "ta i vänstertygeln så tvingar du in hästen på en volt och har kontrollen, det är din livförsäkring". Det funkade jättebra på ridbana. Inte alls ute på ridtur. När jag tar i vänstertygeln så krumbuktar hon sig utåt med höger sida (lyssnar inte på skänkel där då heller) och springer liksom i sidled åt höger, alternativt börjar bocka på stället för att komma loss, lätt panikslagen. Någon annan med ridtravare som känner igen sig? Jag tror även att för henne så blir det "voltstart" i huvet när man tar i bara en tygel och hon blir snarare mer och mer stressad, absolut inte lugn och stannar.

Det känns som att det jag behöver är just en sådan typ av säkerhetsåtgärd så att jag vet att jag kan kontrollera hästen om det skulle behövas.

Det var en travare ja, och den slängde sig utåt höger med till att börja med men slutade med det så småningom men jag fick ta och ge med högertygeln ganska demostrativt i början. Försökte hästen fortsätta framåt i mer än skritt så samma procedur igen, ta och ge med högertygeln, ligg emot med benet så du har stöd. Kände aldrig att hästen höll på att gå omkull men det beror ju på hur stabil hon är. Stannade hon så belöning direkt genom att berömma och släppa efter något.

Som skogstrollet säger så tycker jag att arbeta med vikten är jättebra kan göra underverk med lite tålamod på känsliga hästar. Metoden jag använde fungerade bra som nödlösning i jobbiga situationer men att jobba med sits och avslappning är ett alternativ som ger både dig och hästen trygghet från grunden.

Jag vet som sagt hur det är att vara rädd och tappa modet men med lite arbete så kan det byggas upp igen, tillslut lär man känna hästen utan och innan och då har man kommit en bra bit påväg. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra?

När det gäller uppsittningarna så var min ganska så hopplös i början. Fick ha folk som höll honom för att jag skulle komma upp vilket inte är så jätteskoj faktiskt.
Så en dag bestämde jag för att träna uppsittningar. Ställde honom med nosen mot en vägg så han inte kom någonstans när jag satt upp. Han tog typ 2 steg fram. Direkt jag kom upp och han stod avslappnad klev jag av. Ledde honom på en volt och stanna sedan igen och börja om.
Efter 5-6 ggr så fatta han och kunde stå mitt på gårdsplan under min uppsittning. Då berömde jag massor, klev av och sadla av. Gissa han blev förvånad. Men det var vårt jobb den dagen.

Nyttja denna metod på en annan häst också. Där fick jag sitta av och på i 1 timme innan hästen stod still men han har heller aldrig krånglat något nämnvärt efter det.

När det kommer till att dra in hästen på en volt så gör min likadant som din. Börjar bocka på stället och får panik. Så vi jobba precis som Skogstrollet skrev. Min är också viktkänslig och det fungerar bra på honom också. kan få till en mer eller mindre tvärnit från trav i dag men inte från galoppen men det beror på andra saker.
 
Sv: Hur ska jag göra?

KL

Om den instruktören du har inte verkar hjälpa, våga prova en annan :) Gärna någon som kan förklara hur och vad du ska göra för att hjälpa hästen förstå (att den springer iväg snett vid volten beror tex på att den slängt ut sin bog och följer den, det bästa är att använda sin skänkel genom att vrida hela benet - lår,knä,tå - innåt och blockera bogen som springer ut. Det är nog så svårt på en stressad häst men lättare om den fått lära sig att lyssna på det, Se även till att du själv är rak och sitter rätt så att inte din tyngdpunkt förvärrar) Om man förstår sådant själv är det lättare att parera och checka när man är ensam och får problem.

Rid för en bra tränare som passar dig och hästen, och gå ut på promenader med hästen mellan lektionerna. Gärna över bäckar, stengären (om de är små nog) mellan ensilagebalar osv bara för att öva på att hantera olika situationer. När du promenerar så bestäm vart hästen ska gå (tex bredvid eller snett bakom, vilket du nu är mest bekväm med) och då ska hästen gå där. Inte ett halvt steg längre ut eller in osv. Kan tyckas småaktigt att bry sig om det, men hästen bryr sig. Jag trodde ALDRIG att Crow skulle testa mig - vi hade ju ett bra förhållande, han följde mig överallt osv - men tränaren märkte att han trängde sig lite ibland, eller snarare bara gick precis varsomhelst utom där han skulle. När jag insåg detta och blev petig med var han skulle gå så blev väldigt mycket annat mycket enklare. Det är ju inte svårare för honom att gå två steg bredvid mig än att gå två och ett halvt steg bredvid mig, utan det var helt enkelt en test från hans sida; 'hur noga är hon och hur mycket kan jag göra som jag vill?''. Nu när det är utrett är jag inte så noga längre, jag ber honom inte att gå någon speciell stans utan lite vagt ''snett bakom någonstans'' funkar bra. Men OM jag gör det så är det där han ska gå :) För att flytta honom (han trängdes lite lite, psykiskt gick han för nära och fick mig omedvetet att flytta mig) hade jag ett spö och petade med handtaget i sidan på honom när han kom för nära. Enkelt, effektivt och milt. Han blev lite tjurig i början och försökte springa framåt istället, men så snart han märkt att det inte var lönt så gick han lugnt igen.

Träna på uppsittningen, se även till att hästen är lugn när du sadlar. Hoppa inte upp om inte hästen står stilla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 491
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 145
Senast: Sel
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 831
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp