Hur ska jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade eget företag en stund, utöver mitt heltidsarbete. (För att se hur företaget utvecklade sig och om jag skulle kunna leva på det). Jag hade lager hemma, så hade ingen lokalhyra, vilket hade varit aktuellt om jag skulle satsat 100%. Jag insåg att det var ett enormt arbete i många år jag hade framför mig och valde att ha det på hobbynivå i några år.

Frågan är, har du råd att vara utan lön i ett år? Två år? Innan verksamheten kommer igång ordentligt, eller måste du gå i konkurs? Eller kan du helt lita på att du kan få ut en vettig månadslön efter skatt, hyror, inköp osv?
 
Jag tänker så här, vad förlorar du på att testa? Om det här är en dröm, kanske det är värt att åtminstone ha testat den även om den inte skulle hålla i längden. Kolla upp starta eget bidrag och liknande innan du ger upp. Gör en affärsplan, kolla upp ditt kundunderlag.
 
Som sagt, jag lägger ner alla tankar på något eget. Kanske om jag vinner några miljoner på lotto.
Du har fått många frågor att beakta.
Hyror t.ex. Min kompis hade enliten närbutik. Hyresavtalet var på sju år i taget. Utan kryphål annat än konkurs.
Du måste ha alla utgifter, avgifter och skatter klara för sig. Veta vilken inkomst man måste ha för att gå runt.
Sedan kanske en hobbyverksamhet är ett bra sätt att starta och kunna testa marknaden?
 
Som sagt, jag lägger ner alla tankar på något eget. Kanske om jag vinner några miljoner på lotto.

Om du ändå tänkt vara nätbaserad i viss mån kanske det är billigare/enklare att börja i den änden? Att hyra litet förrådsutrymme för enbart lager bör rimligen vara billigare än att ha en butikslokal, läget blir dessutom sekundärt (uppsägningstiden brukar också vara kortare). Dessutom finns det kanske möjlighet att samköra uppstarten med studier eller ev. extrajobb på ett annat vis än om du ska ha en fysisk butik?
 
Hur slitsamt och svårt det är att driva företag beror mycket på hur mycket back man går varje månad.
Kan du få starta-eget-bidrag eller liknande som täcker dina kostnader för mat och hyra har du kommit långt! Att ta ut lön kostar ju mycket mer än bara själva lönen du får in på kontot.
Vissa butiker behöver ju köpa in lager med stort värde. Andra kan sälja på kommission, dvs att tillverkaren/grossisten äger varan tills den är såld och du således bara betalar får det du säljer.

Bara som exempel på upplägg: hyra billig lokal (kanske dela med någon?), samarbeta med en grossist som kan förse en med varor som betalas efter försäljning och marknadsföringsmaterial. Egna kunskaper i att sätta upp en webbutik (behöver inte vara jättesvårt) ta bilder på varor och skriva beskrivande texter m.m.
Detta kan ju göras även vid sidan om ett jobb och man kan ta det lite som det kommer.
Så satsar man fullt när man väl fått lite flyt på grejerna.

Mycket svårare och stressigare blir det om du har en högre lokalhyra och andra löpande kostnader (bil, etc etc), måste investera i ett kostsamt varulager innan du lärt dig vad som fungerar att sälja och inte, krav på att ta ut lön varje månad för att betala hyran, ska hantera flera olika grossister, göra allt marknadsföringsmaterial själv, hyra in folk för att sätta upp webbutik, domän och mailadresser, behöver leasa bil och maskiner osv osv.

Gör en ärlig bedömning av de månatliga minimikostnaderna för ditt tänkta företag och fundera på hur du skulle klara av att hantera dem utan inkomst.
 
Men det låter som de flesta här tycker det är en dålig idé, så jag vet inte..
Just nu vet du -eller för den delen någon annan- öht inte alls om det är en bra/dålig idé.

Men om du gör grundarbetet och kommer fram till att jo, det finns kundunderlag och jo, det kommer att bära sig så är det ju bara att köra på, men att köra på bara i blindo? Det är en dålig idé.
 
Jag har inte sagt att jag står i startgroparna att öppna något. Men uppenbarligen krävs ett enormt kapital för att göra det, och då är det lika bra att lägga ner redan nu innan jag lägger ner energi på något som ändå är dödsdömt.
 
Jag är som sagt arbetslös. Jag har drömmar. Men att kombinera arbetslöshet och företag går inte. Hade jag haft ett jobb hade jag ju haft ett jobb och då hade jag förmodligen inte haft tankar på att starta ett företag som kräver minst heltid för att fungera.
 
Jag har inte sagt att jag står i startgroparna att öppna något. Men uppenbarligen krävs ett enormt kapital för att göra det, och då är det lika bra att lägga ner redan nu innan jag lägger ner energi på något som ändå är dödsdömt.

Men att det behövs startkapital måste du väl redan ha varit medveten om? :confused: Eller hur menar du?
 
Men som sagt, jag släpper den tanken. Det var dumt att ens ta upp.
Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv.
 
Jag är som sagt arbetslös. Jag har drömmar. Men att kombinera arbetslöshet och företag går inte. Hade jag haft ett jobb hade jag ju haft ett jobb och då hade jag förmodligen inte haft tankar på att starta ett företag som kräver minst heltid för att fungera.

Som sagt, beror på hur man startar.
En webbutik kan du få igång och driva hemifrån ett tag tills du fått lite känsla för det. Så kan du vänta med att skaffa dig utgifter som lokalhyra och åtaganden tills du har löst kontakt med leverantörer och kunder och fått igång papprerna till företaget osv.
Att börja med en lokalhyra är ofta onödigt.

Jag har drivit flera företag utan startkapital. Det är överskattat. Men som sagt man får ju anpassa sig efter vad som är möjligt och akta sig för att skaffa sig löpande utgifter och uppgifter.
 
Ja? Har jag sagt något annat? Men det finns bidrag och hjälp att få, jag måste inte finansiera två års inköp mm själv.

På ditt inlägg #29 låter det ju som att det är något som uppenbarats för dig i och med tråden. Vad du menar med "enormt" vet jag dock inte för det kan ju variera en hel del. Vi hade inget startkapital, men däremot en redan etablerad kundkrets och tillgängligt material. Vi levde på min lön de första månaderna tills intäkterna började rulla in.
 
Men det finns bidrag och hjälp att få, jag måste inte finansiera två års inköp mm själv.

Nja, starta-eget-bidraget hjälper dig ju inte med inköp etc. Det ger dig motsvarande aktivitetsersättning så du inte behöver belasta firman med lönekostnader den första tiden. Men det är ju många tunga utgifter ändå, inköp av lager, utlägg frakter, försäkringar, hyra etc. Det behöver ju finnas för att starta upp.

https://www.foretagarna.se/driva-eget-foretag/starta-eget-foretag/starta-eget-bidrag/
 
Självklart kommer jag göra en affärsplan mm om det blir aktuellt.
Men det låter som de flesta här tycker det är en dålig idé, så jag vet inte..

Det handlar ju inte om att göra en affärsplan när det BLIR aktuellt, tänker jag.
Det handlar om att ha en fullständig affärsplan, budget, startkapital och marknadsundersökningen klar för att kunna bedöma om det över huvud taget ÄR aktuellt att gå vidare.

Jag tror inte att någon tycker att det är en dålig ide att starta eget. Jag tror många reagerar på tanken att starta eget utan finansiering, att låsa upp sig mot lokalhyra, att inte ha startkapital eller affärsplan. Hur har du tänkt att finansiera lokalhyra, inköp av butiksutrustning, kassautrustning, skatter och egenavgifter innan du eventuellt får inkomster?

Jag startade eget men eftersom jag säljer mina egna tjänster behöver jag inget mer än mig själv och en dator. Då är det ju enkelt att lägga verksamheten helt åt sidan och satsa på andra inkomster om man inte säljer så bra ett tag. Det är svårare om man är bunden till lokal, leverantörsfakturor osv osv.
 
Som sagt, jag har släppt tanken. Det var dumt att ens ta upp det i tråden. Jag kommer inte starta något, det är en dröm och inget annat. Der känns som de flesta tycker att jag ska lägga ner tills jag har ett jobb, och om jag har ett jobb jag jag knappast tid att driva butik så jag lägger ner. Tack, nu kan vi släppa det.

Jag vet inte hur jag ska göra med mina studier.
 
Der känns som de flesta tycker att jag ska lägga ner tills jag har ett jobb, och om jag har ett jobb jag jag knappast tid att driva butik så jag lägger ner. Tack, nu kan vi släppa det.

Hur kan du dra den slutsatsen baserat på de svar du fått :confused:

Att starta eget för att ta sig ur arbetslöshet är en alldeles ypperlig lösning, om det tänkta företaget kan bära sig ekonomiskt.

För att ta reda på det, så måste man göra grundarbetet, dvs en marknadsundersökning för att se vilket kundunderlag som finns, utröna vad kapitalinvesteringen blir för att starta upp själva företaget (oftast är en investering av något slag nödvändigt, om inte annat för marknadsföring) och om allt sånt ser bra ut, så är det ju bara att köra på.

Allt sånt tar dock sin lilla tid och det måste också få ta sin tid. Prata med din arbetsförmedlare, finns säkert nån hjälp/tips att få från det hållet om hur att göra för att få svar på de frågor som behöver ett svar.
 
Som sagt, det låter som att det är lönlöst att starta något om jag inte redan har jobb och ett enormt kapital att leva av. Jag glömmer hela grejen, det är och förblir en ouppnåelig dröm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Masqueradee
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 034
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp