hur ska jag göra?????

S

semlis777

jag har en bordercolli hane på ca 7månader och han är snäll och trevli emot familjen men såfort det kommer någon som är lite okänd hem till oss så bara skäller han och är rädd. även när denna personen försöker att hälsa. jag vet (tror) att det handlar om rädsla. någon som har nått bra tipps för han? samt så är han en riktig vakt hund han skäller på alla som går förbi. jag försöker att aktivera han konstant,leka,kastaboll,promenader,följa med ut till hästarna(han är ävrn livrädd för hästarna och gå inte inom 3meter nära dom. kanske brukshundsklubben vore en bra ide eller vad tycker ni? han har aldrig blivit misshandlad eller så.snälla hjälp! jag kommer aldrig att ge upp med han.
 
En BC brukar behöva mer än sådan aktivation.

Sen låter det som min valp på 6 mån som gör likadant, och det är för att hon är osäker också. Jag tvingar aldrig på henne människor, utan hon får hälsa i sin egen takt och vill hon inte hälsa alls så behöver hon inte det. Sen så får människor aldrig sträcka sig fram mot henne, eller över henne för då blir hon livrädd och tar det som ett stort hot.

Jag har helt enkelt sagt åt människor att inte bry sig om henne alls, och låta henne hälsa om hon vill senare. Inte sträcka fram handen, ingenting. Låt henne bara lukta och några minuter senare så får dom klappa henne hur mycket dom vill.. Hon behöver bara längre tid på sig än dom flesta andra :) Vi jobbar vidare och hoppas på att det ska försvinna helt så småningom. När hon kom hit så sprang hon åt andra hållet om hon såg en främmande människa, så det går framåt hela tiden :)
 
Det misstaget gjorde jag också.. Dvs lät Storasyster backa och inte hälsa. Vilket ju resulterade i... Att hon fortsatte med det. Jag ångrar grymt att jag inte när hon var liten och jag orkade hålla henne helt sonika höll i henne och lär folk klappa. Visa att det inte är farligt och lita på matte.

Lillasyster backade en gång som liten och då tog jag upp henne i famnen och sen var det klart med det. Idag får man väl beteckna henne som översocial, men det är ju en annan historia :angel:
 
Jahaja, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att inte låta otrevlig. Låter det illa så är det inte menat så utan jag vill att du tänker efter ORDENTLIGT.
Din bc behöver mycket mer aktivitet än så, kasta boll är i de flesta fall helt vansinnigt med en bc då det resulterar i stress eller en bolltokig bc. Leka skriver du, HUR leker ni då? Samma där som med bollar, man ska INTE leka sådant som kan resultera i stress med en bc. En bc MÅSTE använda hjärnan! Ska du inte valla med honom så måste du aktivera hjärnan och arbetsviljan på annat sätt och då räcker in te promenader, en bc är avlad för att springa HELA TIDEN!
Det sistnämda, att han är rädd för folk, ja, de flesta bc´s är inte sociala hundar. Dock kan du träna bort rädslan. Säg åt folk att INTE hälsa på honom när ni träffas. Låt honom få "kolla in" människan först och vill han fortfarande inte hälsa så, näha, låt honom slippa då. Låter kanske idiotiskt i mångas öron men jag har arbetet med bc´s många år och haft sk. "problemhundar" som jag tagit över från folk som köpt bc och sedan insett att det inte fungerat.
Ska du ha kvar hunden så tänk dig för ordentligt, han behöver mycket ARBETE och TID.
Brukshundsklubben, ja det kan vara en idé men ännu bättre vore att ta kontakt med någon som är kunning bc-ägare.
Lycka till.
 
Naturligtvis ska du gå på kurs med honom!!!!!!!
En bc behöver MASSOR med aktivitet - inte kasta boll utan riktigt arbete. Börja med en grundkurs i lydnad och sen ska du ju helst se till att börja valla med honom! En bc är uppfödd till att valla och blir sällan riktigt lycklig om den inte tillåts göra det. Och jo, jag vet flera bc som inte vallar och ändå är nöjda och glada, men det tillhör trots allt undantagen :devil:
Ett annat tips är att gå en kurs i "kontakt och kommunikation".
Läs även böcker av t.ex Anders Hallberg och Memea Mohlin.
Och tvinga absolut inte honom att hälsa på folk. Han måste få förtroende för er så att han vet att ni tar hand om allt som kan vara farligt ;).
Hör med uppfödaren om lämpliga kurser. Får ni ingen hjälp därifrån så får du gärna PM:a mig så kan jag tipsa dig.
Lycka till!
 
Du ska inte bry dig om hans rädsla för främmande för då gör du det bara värre. Säg till alla som kommer hem till dig att inte bry sig om hunden.

Aktiverar du inte honom med något vettigt?? Kasta boll är rena idiotin till en bordercollie samt att leka med dom. Det gör att dom går upp i stress ännu värre.

Hitta på saker där han måste tänka med huvudet. Börja gärna på bruks med honom så att du själv kanske kommer igång med ordentlig träning.

Det är vanligt när det gäller BC att dom är reserverade mot främmande.

Vad säger hans uppfödare?? Hur är hans föräldrar?? är hans föräldrar vallande BC??

Det är viktigt att man som uppfödrare meddelar sina valpköpare HUR en BC fungerar.
 
leka menar jag med att jag kan gömma vissa saker ute i en skog och så ska han leta upp dom,sen lydnad har vi övat mkt på med att han ska sitta kvar om jag går ifrån han och sen när jag kallar på han så ska han komma osv
 
Bra att du aktiverar honom, men gå gärna en kurs eller två. Dels är det väldigt kul (i alla fall om man har turen att få en bra instruktör ;)) och dels får ni träna i lite mera sociala situationer. Passa t.ex på att gå en grundkurs i vår så kan du gå agility när han fyllt ett år (kul för både dig och hunden!)
Men som flera andra sagt, bc är ingen speciellt social hund i allmänhet, och det är en sak man får ta med rasen :)
En bc som får tillräckligt med motion och aktivitet är en underbar hund, men en understimulerad bc är dels olycklig :cry: och dels ofta en plåga för sin omgivning :D Om man inte ger dem jobb så löser de detta själv genom t.ex att "dekorera" om hemma....
 
Fast min har bara ignorerat att hälsa en gång :) Sen har JAG valt att ta bort henne från många äckliga människor, men då har jag gjort det på ett bra vis genom att skoja bort det hela så att hon inte minns det till nästa gång vi möter någon.

Som sagt, hon behöver fortfarande dom där 2-3 minutrarna innan hon vågar hälsa på RIKTIGT. Innan dess kan hon kanske försiktigt nosa på deras hand och sen ignorera dom. Om man jämför det med att hon för 4 mån sen kissade på sig om en främmande gick förbi henne så är det nog framsteg ;)

Idag har vi varit på utställning som åskådare för att öva lite, och 4 tjejer har fått ta på henne och klappa henne, och 2 killar. Resten av tiden har hon lekt med sina tvillingar vi hittade :D Dom är samma färg, kön och födda samma dag! Men hos 2 olika uppfödare :cool:
 
Jag håller med de som skriver att du ska sluta med bollkastning. Försök hitta aktiviteter som innebär långsam, hjärnkrävande aktivitet. Jag avråder alltid folk att skaffa BC om dom inte har möjlighet att valla. Det finns en anledning :(.

Jag skulle inte försöka tvinga hunden att hälsa på människor, tyvärr har en del BC lätt för att bita när dom blir trängda, oavsett hur "rätt" personen i fråga beter sej. Detta kan ju få väldigt tråkiga följder.
 
Lite försvar här....

Jag tror inte 'tvång' framkallar bitningar om det är rätt utfört. Snarare tvärt om. Hade jag fått göra om allt från början med min hund så hade jag gjort precis som Tippan, dvs fått min hund att inse att främmande människor, klappningar är inget som man löser genom att backa, bita, krypa ihop eller något annat. Det är något som ingår i vardagen och det får man finna sig i helt enkelt.

Att låta hunden undvika allt som är obehagligt är inte en lösning. Tyvärr är det en insikt som jag har kommit till lite för sent. Det milda 'tvånget' eller uttjatningsmetoden är mycket effektiv på många hundar och mycket underskattad, enligt mig.

:)
 
En BC som är 7 månader är det försent att göra det med. (Mitt inlägg ligger under den inlägg det var en spinn off på) Det ska göras när de är små och så små valpar har inte sådan panik att de biter i försvar. I så fall har de varit med om något väldigt väldigt otäckt eller så litar de inte alls på sin matte.

Det du ska ge är att man handgripligen visar att det inte är farligt. För hur ska man som liten första gången veta vad som är farligt eller ej om ingen visar det? Om matte tillåter att man backar och inte går fram så var det väl lite farligt, eller?? Man kan inte överlåta allt på sin valp. Att de ska ta alla beslut själva. Alla valpar är inte så mentalt starka att de klarar det.

Många gånger så väntar valparna på mattes reaktioner för att se om det är farligt eller ej. Hur många gånger kollar de inte upp för att se hur resten av flocken reagerar. Om de inte möts av något annat än en likgiltig reaktion så rycker de också på axlarna.
 
Jag tycker att ni förenklar det väldigt mycket :crazy:
Jag har en unghund på ett år som också är rädd för främmande människor. Han behöver som någon annan nämnde. lite mer tid på sig bara. När han väl har insett att det är en trevlig människa så är han MYCKET social. Vi kallar honom för Judas här hemma, för om vi har någon på besök så sitter han bara hos den/dem hela tiden och ignorerar oss :angel:

Men kan man det minsta om hundspråk så kan man lätt lista ut varför han reagerar så mycket på en del människor :idea: Han visar att han är lite osäker och dom svarar med att hota honom (stirrar), då visar han ännu mer hur rädd han är genom att morra, men vifta på svansen. De flesta människor svarar då genom att gå emot honom, stirra och börja sig över honom "för att visa att dom inte är farliga" :devil:

Det enda han är rädd för är främmande människor, inte hundar och hästar. För hundar och hästar "hotar" honom inte :)

Min fråga är snarare: Hur dresserar jag dessa männsiskor till att lyssna på mig och att inte hota/skrämma min hund? :confused:
Får han tillräckligt mycket "vatten på sin kvarn" så "vet" han snart att människor är ena otrevliga rackare som inte kan det minsta artighet och hyfs. Då kanske han blir agressiv. :(
 
Det går inte att uppfostra människor. Tyvärr. Jag har försökt med det i flera år utan någon som helst framgång. Värst är de som själva har hund hemma. Kan tillägga att samtliga tror att min hund skyggar för att de luktar hund. Inte för att de stirrar och ska hälsa lätt frammåtlutande.

Det jag skriver om handlar inte om någon universalmetod för hundar i den åldern som har problem. Utan något man kan försöka att tillämpa på valpar just för att de inte ska bli mindre tillgängliga.

Hur gör ni när ni klipper klorna på valparna i början? Hur gör ni om valpen spretar emot? Sitter och väntar tills de frivilligt lägger fram klorna i tången? Eller tar ni bara ett stadigare tag och visar att det inte är farlig och att det inte går att komma undan. Vad lär sig valpen av det?

Ja det är jättelätt att de lägger till att morra eller hoppa mot folk för att skrämma bort de. Fungerar det ett par gången så har de kommit på ett ypperligt effektivt sätt för att få vara ifred. De visar helt enkelt aggressiva signaler. Men det är inte liktydigt det med en att en hund ÄR aggressiv. En hund är inte dum, klart att de fortsätter med sitt beteende när de får sådan bra utdelning. Säg den människa som inte hoppar undan...

Min hund är inte reserverad, utan hon är nervös och hon har förknippat människor med något negativt. Hon är inte rädd för att kasta sig in i andra äventyr och hon fixar saker som inte har "huvud" (påminner om en människa)
 
Jag tycker varken jag eller Tippan förenklar det och jag tror att bägge är väl bevandrade i hundspråk. Trist att du tar andras åsikter/erfarenheter/kunskaper på det sättet, speciellt om man har inställningen att omvärlden skall anpassa sig efter din hund. Jag är faktisk lite allergisk mot den inställningen då den är helt okonstruktiv.

Om man hela tiden låter en hund undvika det som är obehagligt så har man snart befäst en rädsla. Hundägare är dessutom duktiga på att spä på rädslan genom att bekräfta rädslan åt dom. Till exempel vi möter en människa som vi tycker är otrevlig, hunden blir rädd och vi nästan rusar därifrån eller matte/husse hör en raket och tittar ned lite oroligt för att kolla om hunden är rädd. Jag är ganska säker på att många av de rädslor som hundar idag har kommer från vårt agerande som hundägare.

Jag har själv en hund som är precis som din men det skulle aldrig falla mig in att omvärlden skall anpassa sig efter honom (förutom normal artighet). Därför är det ett konstant jobb med att träna honom att bli säkrare på människor. Hade jag fått honom som valp idag hade jag helt sonika 'tvingat' honom att umgås med främmande. Det skall inte vara något märkligare än att umgås med husse och matte.
 
Re: Lite försvar här....

Tyvärr så kan tvång framkalla bitning. Jag tror inte jag vet. Har själv varit med två gånger när unga (ej valp) BC bitit för att komma ifrån främmande människor. Första gången var det min make som blev biten i kinden, han satt på huk med huvudet bortvänt och ena handen bredvid sej med en godbit i. Han har själv flera års erfarenhet av BC. Andra gången var det jag som blev biten, en annan ung BC som inte litade på folk, liknande situation. Jag är utbildad instruktör i både SKK och SBK och har genogått bla mentalkurs för hund och har flera års erfarenhet från många hundar genom de kurser jag hållit. Tråkigt men sant och jag kan säga att dom hundägarna var inte gladare efter att hunden bitit och ångrade att dom velat försöka.

Jag tror på att människor ska ignorera dessa hundar totalt och möjligen ta kontakt om hunden söker det själv.

Håller med om att man ska försöka få in så mycket av denna träning som möjligt när valpen är liten. Innan den har befäst sina beteenden.
 
Re: Lite försvar här....

Att sätta sig ned i den situationen anser jag vara bland det dummaste som finns. Då för du ansiktet, dvs hotet, ÄNNU närmare hunden. Jag skulle uppskatta om folk kunde låta bli att tillämpa den metoden på osäkra hundar. Helst på en BC/Vallhund som det inte är allt för osannolikt att de tar till tänderna om de blir trängda.

Men nu pratar du unghund, inte valp. Det är stooooor skillnad. Den hunden har redan fått sina erfarenheter och satt sin gräns.
 
Re: Lite försvar här....

Att ni misslyckades kan ju faktiskt bero på att ni inte utförde träningen korrekt. Eller man kan ju rent av säga att misslyckandet är ett bevis på att ni gjorde fel. Ingen har ju påstått att tvång är den enda metoden, utan att det är en metod som kan fungera. Som instruktör så är det en del av uppgiften att kunna läsa av hunden innan man ger instruktioner.

Problemet med att ignorera hunden är att alla människor gör inte det, även om de blir tillsagda. Därför anser jag att man måste träna hunden att klara av främmande människor för att den skall kunna vara funktionsduglig i samhället. Tvång kan vara ett sätt, godis hos främmande kan vara ett annat, operant inlärning osv osv.

Observera att jag inte har sagt att man skall tvinga hunden som trådstartaren skrev om utan ville bara ge Tippans inlägg medhåll.

Sedan vet jag inte vart du vill komma med uppradandet av dina meriter? Det är lite mellanstadie över det - min pappa tjänar mer pengar din.
 
Re: Lite försvar här....

Förlåt, jag kunde inte låta bli. Moooget. :o
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 174
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 430
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: sanmatte
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 575
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp