hur ska jag göra?????

Re: Lite försvar här....

finn det någon sida med olika övningar med hunden osv. ni får gärna pma mig om en massa olika övningar. tyvärr så var alla valpkurser fullsata ,men jag ska skriva in han på unghundskursen och ev agility
 
Re: Lite försvar här....

Nää, för det gör MIN pappa och dessutom har han störst bil.. :o :o
 
Re: Lite försvar här....

Varför inte börja träna för Lydnadsklass 1? :) Jag tycker att lydnad är bra för uppvarvade hundar. Det är matte som bestämmer och bestämmer och de tjänar på att samarbeta. Det är ju det man vill!! Det är oftast inte uppstressande om man själv tar det lugnt och inte använder bollar och kamp som belöning. Själv brukar jag köra massor massor med fritt följ om min hund är överpigg. Det tar liksom musten ur henne!
 
Re: Lite försvar här....

Han är som sagt bara 7 månader och det är 12 månaders gräns för att träna agility inom SBK. Om du inte kommer med på kurs kan du kolla om de har öppet hus verksamhet. Då brukar det vara instruktörer där som kan hjälpa dig med vardagslydnaden. Annars tycker jag att du gott och väl kan skriva in på unghundkurs om de tycker att det är okej. Sedan brukar det finnas privata kurser och inom vallhundklubben. Är din BC registrerad?

Jag tycker att det kan vara en god idé att systematisera själva hälsandet och välkomnandet av besökande. Själv brukar jag se till att mina hundar sitter en bit in i hallen innan jag öppnar dörren. Jag öppnar inte förrän de sitter lugnt och är tysta. Där skall de sitta kvar tills den främmande har kommit in, hängt av sig kläderna och småsnackat lite med mig. Klarar de inte det så får de gå och lägga sig i korgen.
 
Re: Lite försvar här....

*lånar knapp*

Jag har/haft ett flertal bc korsningar men det som sammanför dom alla är att dom är helt enkelt inte intresserade av andra människor än de i familjen, och det skall så vara..Jag skulle aldrig tvinga mina hundar att behöva hälsa på folk om dom inte vill...nu är min situation kanske lite mer annorlunda än folk i allmänhets, för mina går lösa på gården och har alltid ett fritt val att gå fram eller inte...OM jag haft med dom i koppel till olika ställen som det finns mycket folk på så har dom ju inte varit rädda för främmande men helt enkelt ointresserade, detsamma gäller andra hundar, inte intresserade.

En ren BC är förmodligen ännu mer reserverad, eller ointresserad om man skall kalla det så. och jag tycker INTE man skall försöka göra om dom själva, utan ge hunden ett val, så kanske situationen inte förstoras av både hund o husse/matte och blir naturlig istället...sen en hund övht som är 7 månader brukar ju ha identitetskriser rent allmänt och jag tycker inte man skall försöka att befästa en massa saker i den åldern på dom, det kan göra mer skada än nytta.
 
Re: Lite försvar här....

Men hur gör ni när de ska vaccineras hos veterinären när de är tre månader om de inte vill fram till vet.? Väntar tills de har lust eller skiter man i att vaccinera de :confused:
 
Re: Lite försvar här....

Men det handlar ju om hantering, Tippan. Det är ju en viss skillnad.

Jag tvingar heller aldrig Evita att hälsa och skulle inte komma på tanken att göra det med någon hund. Dock ska hon klara att hanteras av andra och i det ingår vaccination, kloklippning och annat nödvändigt ont. I de lägena kan jag använda mig av tvång och habituering just för att det måste göras. Att hälsa ser däremot både jag och hund som något onödigt, så det slipper vi båda två.
 
Re: Lite försvar här....

Äntligen någon som tycker likadant. Nu låter väl jag som någon medhållar-full av beundran-fan till dig, men då får det låta så ;)

Jag vill ha en hund, som kan hanteras av andra om jag ber henne till det. Annars vill jag faktiskt inte att hon ska vara intresserad av att hälsa på andra.. Jag vill kunna ha henne lös utan att hon ska tänka på att springa fram och hälsa på alla människor hon ser.

Vi har inte kommit så långt som att hon kan hanteras av helt främmande än, som i att dom kan hålla fast henne eller så. Hos veterinären tar jag upp henne på bordet och ber henne sitta/ligga och sen är det inga problem.
 
Re: Lite försvar här....

Hade hon tvingats till den hanteringen som liten och utan att man gjort någon affär av det så kanske hon idag inte tyckt att det var lika jobbigt heller. Men du vet ju inte exakt vad hon varit med om...

Det är i de första ögonblicken som valpen lär. Om ni de tio första gångerna valpen möter en människa och skyggar. Ni lägger er ned på marken och krälar, lockar med godis, piper, leker och valpen skyggar mer och mer och sen säger ni, nej låt det vara. Vi tar det en annan gång och sen upprepas detta de närmaste 10 gångerna valpen träffar en människa. Då tror jag att man skapat sig ett väldigt tråkigt problem. Det är som att ropa till och bli rädd varje gång valpen hör ett skott, istället för att bara låtsas som det regnar. Samma sak som man tar den skyggande valpen under armen, låter personen klappa lite avmätt och visar åt valpen att det inte var farligare än så. Valpar frågar om det är okej. De kan vara rädda för saker just för att de inte vet. De vill ha stöd och svar från oss. Svart för mig är inte att låte de backa och gå bort. Då säger jag ju åt de att de gör det rätta.
 
Re: Lite försvar här....

Det handlar inte om hundens sociala förmåga. En hund som undviker folk för att den är rädd eller för att den är ointresserad är ju en stor skillnad. Det är inte samma sak.

En hund som bara är ointresserad av folk går ju att hantera eftersom att den inte är rädd.

Hos veterinären kan du ställa det kravet på henne att hon ska vara still och det fungerar. Varför fungerar det? Varför fungerar det just där? Du kanske har lärt henne den situationen. Hon kanske vet att hon inte slipper undan. Hur har du kunnat skapa den tryggheten för henne i den situationen?
 
Hmmm, undrar vem som inte respekterar andras åsikter :crazy:

Jag menar att det är att förenkla att säga att det beror på det ena eller det andra. Då det gäller djur finns det ju så himla många tänkbara anledningar. :smirk:

Jag begär inte att omvärlden skall anpassa sig efter min hund, men jag begär att kreti och pleti skall acceptera hur jag vill att min hund skall behandlas.

Jag har provat att tvångshälsa, jag har provat att lekhälsa, att godishälsa och att ignorera. Det enda som fungerar är att ignorera. Han är inte det minsta rädd så länge folk inte hotar honom. Han fungerar tex. ypperligt vid möten ute och vid folksamlingar, det är ju ingen som lägger märke till honom då :) Han fungerar också väldigt bra med barn eftersom de har ett helt annat kroppsspråk.

Vem har påstått att vi undviker situationer? :confused: Det gör vi absolut inte, men vi försöker styra dom så att de inte blir hotfulla :cool:

Tycker inte att det är konstigare att låta en rädd hund vara ifred, än att låta ett blygt barn vara det :angel:

Har du tex. läst om lugnande signaler? Fungerar jättebra på min hund, precis som hot...

Ní verkar tro att ni är de enda som har det minsta koll på hur hundar fungerar, kanske är det därför vissa vill påpeka varifrån deras kunskaper och erfarenheter kommer ifrån?

Min hund har en mamma som troligtvis har lärt honom att vara försiktig med främmande människor. Jag gjorde ett misstag när jag valde en valp ur den kullen, missade en hel del indikationer på att något inte stämde. Men jag har tagit mitt ansvar för att göra honom till en trygg hund. Jag trodde länge att jag gjort något misstag eftersom han knappt blev bättre. Men sedan blev jag uppring av tjejen som köpt hans kullbrorsa och han hade blivit så agressiv mot människor och hundar att hon valde att lämna tillbaka honom :cry: Jag drar därför slutsatsen att jag ändå gjort något rätt :)
Men anledningen till att jag haft så svårt att hantera detta är att vi aldrig haft några rädda hundar inom familjen.
 
Re: Lite försvar här....

Det vet jag inte, men det kan till stor del säkert bero på att JAG inte är det minsta intresserad av att träffa och hälsa på främmande människor. Hon märker att jag inte är som mig själv (Eftersom jag är osäker) och drar slutsatsen att det inte är roligt att hälsa på främmande. Men eftersom JAG nu har gjort stora framsteg med mig själv och mer gärna hälsar/pratar med främmande så gör hon också det. Dock så är jag inte säker på om jag någonsin kommer få bort hennes osäkerhet över att ovana människor alltid ska ställa sig över henne, stirra henne in i ögonen och sen klappa på huvudet och dra i hennes mjuka öron :smirk:

Vill jag att någon ska få hälsa på henne, så sätter jag henne ner, håller i halsbandet mjukt och låter dom klappa henne på kroppen. Då tittar hon bak litegrann och undrar vad det är som händer, men mer än så är det inte längre. Förutom att hon fortfarande skäller på främmande när det är mörkt ute också..

Och jag vet skillnade där mellan den sociala förmågan. Jag vet också att jag är ute efter en hund som inte är intresserad av människor, men heller inte rädd. Därför VILL jag inte att min hund ska hälsa på alla hon ser, för då kommer hon alltid att vilja göra det också. Och det är besvärligt med 65 kg som vill hälsa på alla på tunnelbanan och så vidare. Det är sällan dom vill att hon hälsar eftersom "hon är så stor"..

Våran sista Schäfer vi hade, var så totalt ointresserad av människor så att vi inte trodde på det i början. Enda gången han någonsin riktade uppmärksamhet åt någon förutom oss, var när dom hade ärmen på sig eller agerade hotande mot honom. Där köpte vi ju honom som 5 åring så vi vet inte om det beror på att han helt enkelt inte gillade människor (Han blev tränad väldigt hårt, och på fel sätt enligt mig.) eller om han var född sådär ointresserad.
 
Re: Lite försvar här....

*tadaa* Där använder du ju dig av det sättet som du ändå anser vara fel. Dvs du har skapat en situation där du kräver att hon ska lita på dig, tvingar henne att sitta ned och ni gör på samma sätt varje gång så att hon blir trygg i situationen.

Att du bara håller halsbandet "mjukt" anser inte jag vara att du gör det på hennes villkor. Det är på ditt villkor.
 
Jag ångrar grymt att jag inte när hon var liten och jag orkade hålla henne helt sonika höll i henne och lär folk klappa. Visa att det inte är farligt och lita på matte.

Har inte läst hela tråden, men förstår absolut inte ditt resonemang i detta??? :confused: Själv kallar jag detta övergrepp på hunden! Hur ska hon kunna få förtroende för Dig när hon tvingas hälsa på någon som hon uppenbarligen skiter fullkomligt i?

Jämför det med ett barn som är väldigt blyg för främmande. Inte håller mamman fram barnet i ett stadigt grepp för att den främmande ska kunna klappa och krama barnet. Hur blir följderna då för detta barn?
 
Re: Lite försvar här....

Men hur gör ni när de ska vaccineras hos veterinären när de är tre månader om de inte vill fram till vet.? Väntar tills de har lust eller skiter man i att vaccinera de

Då åker jag och vaccinerar dom :crazy: Fast du kanske tror iomed att jag har blandisar att jag skiter i sånt :crazy:

Hundarna jag har/haft har inte varit rädda, MEN om jag skulle tvingat dom till saker som ligger under onödiga förfaranden som små så kanske det utvecklats till rädsla.

Min mor har en terv som var rädd och osäker de första 3-4 åren av sitt liv, hon tvingade aldrig hunden att hälsa på någon heller, ville hunden hälsa så fick hon ,annars så kvittade det...många promenader inne i stan fick hunden att tillslut lätta lite på sig..Numer är hon inte osäker, men ganska ointresserad av folk hon inte känner...lite social träning mycket på hundens premisser...fortfarande är hunden skarp(hon är 13 år), och jag vill nog påstå att det är rasrelaterat.
 
För att jag gör så med alla andra saker som valpen blir rädd för. Är hon rädd för att få klorna klippta så klipper jag de ändå. Är hon rädd för en vägkon så ser jag till att hon får hälsa på den och avreagera. Jag låter inte valpen vara rädd för allting och aldrig låta de få konfronteras med saker som de är rädda för. De är rädda för saker innan de vet vad det är.
 
Re: Lite försvar här....

Det finns ingen sak i världen som gör mig så #%/))(¤#" förbannad som när folk orättvist anklagar mig för saker. Vad F*N hade blandisar med saken att göra?? Ursäkta mig. Men vad??

Saken var den att du skriver att du aldrig skulle tvinga dina hundar att hälsa på folk. Min fråga var då hur du gör hon veterinären om Pelle 3 månader inte vill vaccineras. Du kan ju inte tvinga honom på veterinären. Så hur gör du? Det är en intressant och relevant fråga tycker jag hur du löser det då. Jag frågade om du åker hem igen och låter bli att vacinera honom eller om du har en annan metod och den är ju intressant för alla här på forumet.
 
Re: Lite försvar här....

Ungefär lika %/(#¤ var ditt inlägg tycker jag...

Jag läste det precis som att du tycker att jag skiter väl i sånt som min hund inte gillar..whatever :crazy:

Jag skrev även att jag gör sånt som är nödvändigt, men INTE helt onödiga saker...som att hålla fast en osäker hund för att nån ska få KLAPPA :crazy: :crazy:, det är skillnad på klappar och nödvändiga veterinära åtgärder...tycker jag iallafall.
 
Re: Lite försvar här....

Nej, jag tvingar henne absolut inte. Hon känner sig dock tryggare om jag håller handen på halsen/på henne och sitter då kvar utan protester. Backar hon undan en bit så får hon göra det, så länge som hon inte springer därifrån, men så rädd är hon aldrig längre.

Hon kommer dock alltid till mig när hon känner sig osäker. Om hon då får sitta hos mig när någon ska ta på henne så är det lugnt, för henne :smirk: Därför gör jag som jag gör.

Så länge någon inte klappar henne på huvudet, står över henne och stirrar in i dom där söta ögonen, så blir hon inte rädd heller. Om dom bryskt kommer fram och ska klappa, blir hon rädd. Då ber jag dom att ta det lugnt, eller så kan dom skita i att klappa min hund.

Jag har ändå inte köpt en hund för att andra ska gosa och klappa på henne.

På något konstigt vis så reagerar hon olika på olika (Alla främmande dock) människor. Och jag anser att om hon klart inte gillar någon människa, så ska hon inte behöva hälsa. Inte vill JAG göra det åtminstone, om jag inte gillar någon. Det kommer säkert alltid att finnas folk som ska antasta henne utan att fråga, antingen för hennes söta stora öron, eller för att hon är sååå stooor, eller helt enkelt för att dom bara tycker hundar är söta/fina. Sålänge som dom hälsar på hennes villkor, så är det okey. Jag kan läsa av henne så pass bra att jag ser om hon vill eller inte vill.

Veterinären har inget behov av att klappa och hålla på med henne. Hon säger hej, stryker över ryggen och gör sen det hon ska göra och X ligger lugnt stilla. Men så tror jag också att Vet vet vad hon gör med sitt kroppspråk, och det är min hund extremt väl medveten om.
 
Re: Lite försvar här....

Defenitionsfråga. Jag tycker att du tvingar. Hur som helst så spelar det ingen roll eftersom att hon redan utvecklat beteendet.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 174
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 430
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: sanmatte
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 575
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp