hur ska jag göra?????

Re: Lite försvar här....

Mmm men det tycker inte jag. Alltså att man i situationen veterinär håller i sin valp, och det är helt okej. Men när jag går ut från veterinären och håller min valp under armen möter jag en person som kommer fram och klappar valpen, ja då är det allt från fel och dåligt till övergrepp. :confused:
 
Re: Lite försvar här....

Hon har snarare förbättrat beteendet.
Man får kolla vad den individuella hunden behöver, inte ha någon sorts universalmetod. Det funkar säkert på dom flesta valpar det där, som med kloklippningen. Men det här är andra hunden vi har som det inte fungerar med, utan dom blir bara räddare då. Våran ena Fralletik är sådan med kloklippningen exempelvis. Även om vi har gjort som du skrev hela hennes liv, så blir hon bara mer rädd. Ger man henne lite mer tid, så slappnar hon av till slut dock.

Likadant med min hund. Hon slappnar av om hon får kolla läget först.
 
Re: Lite försvar här....

Har hennes föräldrar tillgänglighetsproblem? Hon är ju så ung ännu. Du kommer ju att komma långt i hennes träning eftersom att du satt igång så tidigt. Jag anser ju fortfarande att du bestämmer dig för att bestämma i vissa situationer och det är bra och fungerar ju då också. Jag kan t.ex. visa tänderna på hunden på lydnadsprov, men inte ställa ut...
 
Re: Lite försvar här....

Vad jag vet om så har hennes föräldrar aldrig haft problem med det. Sen är det ju svårt att veta hela deras liv, men min uppfödare har aldrig använt hundar med det innan, så jag tror inte att han skulle göra det den här gången heller då..

Och jag valde den tuffaste valpen i kullen. Som vart mesigast när hon kom därifrån :crazy: :D Men men, jag älskar min lilla bebis och fortsätter träna dag ut och dag in helt enkelt :) Allt går om man vill, tror jag!
Huvudsaken är att hon gillar MIG åtminstone :D
 
Re: Lite försvar här....

Jo jag skulle tillägga att det är bra att hon redan nu vet att du bestämmer i vissa situationer. Det blir liksom en nyckel till att gå vidare. Vet. bestämmer du och du ger henne precis det lilla stödet hon behöver för att hälsa på de folk som hon placerar i kategorin "bättre människor ;)"

Med min äldre tik som fick utveckla detta beteende så gäller det att vara TYDLIG. Skapa rutiner och förväntan. På t.ex. budföring har jag tjänstetecken på henne. Då får mottagaren klappa henne...

En sak kan man göra i mängdträning är hur man hälsar på folk. Dvs att folk kommer fram och bara pratar med matte och sen går därifrån. Om man gör detta en miljard gånger så kommer hunden till slut att sluta reagera på situationen eftersom att den lär sig att möte innebär inte mer än så. Det jobbiga är ju bara att man måste ha så mycket folk att träna ihop med. Många hundar går ju fram och "hälsar" på den mötande människan. Jag ser det inte alltid som de hälsar och älskar folk, utan att de faktiskt kollar av personen innan den kommer fram till deras matte. Så gör hunden så, så är det jättebra med den träningen eftersom att det är psykiskt jobbigt för hunden att ta det ansvaret. Vilket inte folk förstår eftersom att "den viftar ju på svansen"

Jag har ju tagit 3 valpar efter "speciella" tikar. Två av de med tillgänglighetsproblem.

Men nu ska jag till skolan. Men nu är det måndag och jag ska dra mig tillbaka.
 
Vojne, vojne.

Var har jag sagt att jag är den enda som har koll på hur hundar fungerar? Och ja, jag har läst Lugnande signaler och de fungerar på de flesta hundar men den boken har knappast alla människor läst så man kan ju knappast förvänta sig att omgivningen skall kunna sända ut lugnande signaler.

Även blyga barn måste konfronteras med sina rädslor. Been there, done that. Att gå runt och vara blyg hela sitt liv lär inte göra någon något gott. Sedan måste man nödvändigtvis inte tvinga ett barn till att hälsa. Barn kan prata och förstå vad man säger till dom vilket gör att de skiljer sig något åt från hundar. Men jag tror att många föräldrar i viss mån använder sig ett litet 'tvång' då och då.

Det är ju ingen som har sagt att tvång är den enda metoden och det är ju inte heller en fråga om att hunden skall hälsa på alla. Utan just en fråga om att den skall när det så behövs kunna hanteras av främmande. Man kan faktiskt göra sig illa på tex en promenad.

Tippan, har sagt det mesta som jag tänker och tycker. Jag tror många av er stirrar er blinda på ordet tvinga och sedan läser ni inte vad det står mer.

Jag har inte heller sagt att du gör något fel eller att du skall tvinga honom att hälsa. Jag reagerade på tankegången;
Hur dresserar jag dessa männsiskor till att lyssna på mig och att inte hota/skrämma min hund?
 
Jag har inte alltid ordets gåva så det låter mest som att jag tänker ta en 4 år gammal människorädd hund, spänna fast den i ett bord och be folk klappa. Typ. :crazy:
 
Fast då var vi tillbaka till det där med nödvändig hantering igen. Att kunna ta en hund i koppel och den följer med utan att bli alldeles skäckslagen köper jag, men jag ser ingen mening med just själva hälsandet. Vill folk klappa på en hund kan de skaffa egen eller välja någon hund med socialare matte. Att bli klappad och gosad med av främmande människor är inget jag kräver av mina hundar. Däremot kan jag träna på själva hanteringen just för att hunden inte ska vara rädd för främmande, men det ser jag ett helt annat syfte med.

Det beror på väldigt mycket hur man valt att hålla hund. Jag vill inte ha främmande människor runt min hund och det vill inte hunden heller. Dock har hon en rädsla som vi ska arbeta bort, men det är för hennes skull och ingen annans. Det är en reserverad tik så antagligen lär hon inte vara speciellt intresserad av folk trots att rädslan försvunnit.

Så jag kan till viss del hålla med dig och Tippan. Rädsla ska arbetas bort och i de fallen kan tvång behövas, men är hunden reserverad utan att vara rädd skulle jag låta det bero. Då är min hund precis som jag vill ha den.

Faktum är att man kan dressera människor till att strunta i ens hund. Nackdelen är att man snabbt blir betraktad som ilsken surkärring.
 
Fast det ska ju liksom in tidigare än så, än att hunden redan blivit rädd liksom! Det har inget med hälsande på folk att göra... Första gången valpen frågar om det är okej och om den ska vara rädd så säger du nej lilla vän. Lita på mig. Det är inget farligt när vi gör så här. Visst finns det hundar som föds med så mycket rädsla att inget guld i världen hjälper. De andra föds ju med mer eller mindre anlag för att utveckla det. En hund som är ointresserad av folk är ju inte automatiskt rädd och en hund som är intresserad av folk är ju inte auotmatiskt tillgänglig...
 
Ja "for the record", min hund var livrädd för oss när vi skulle hämta hem honom. Därmed drar jag slutsatsen att det inte är jag som har gjort fel, utan i sådant fall uppfödaren. Jag skulle inte bli särskilt förvånad i sånt fall med tanke på hennes konstiga idéer tex. att alla besökande skulle muta flocken när dom kom in :crazy:
 
Jag upplever det som att ni är en handfull här som ofta utger er för att vara experter och sågar alla andra :devil: Men det är som sagt hur jag upplever det...

Som jag redan sagt så förväntar jag mig varken att folk skall kunna lugnande signaler eller allmänt hundhyfs. Men för att vara krass... det är de som utger sig för att kunna hundar som är jobbigast på min hund.

Om du möter ett barn är väl inte att krama och pussa det som du gör först? Och om föräldarna ber dig att ge barnet tid, säger du då att han/hon får skylla sig själv som är så söt? :crazy: Det är faktiskt vad som händer mig och min hund. Dessutom är det väl i sånt fall jag som skall tvinga min hund, inte dom :mad: Dessutom vet de flesta (även icke hundmänniskor) att hundar känner sig hotade om du stirrar på dem. Ändå är det precis vad dom gör :p

Jag tror att ni ser på det hela på ett helt annat sätt än vad min hund gör. Ni ser detta som ett objekt han är rädd för: främmande människor. För honom är det inte så, för honom är han rädd för var och en av dessa människor: en hel massa folk.
Han är jättebra på att konfrontera sin rädsla och får han bara kolla personen någon minut så grovhånglar han dem gärna sedan :o

Man kan ju tycka att om han är någorlunda intelligent så borde det ändå någon gång sjunka in att han faktiskt inte har blivit skadad av någon människa än. Men det är klart... han har ju varit tvungen att vaccineras, vi har varit och röntgat käken då han bara var 16 veckor pga. tandfraktur och legat inne på sjukhus en hel dag pga. allergichock. Dessutom blir han hotad av de flesta människor han träffar, kanske inte är så konstigt ändå att han är lite skeptisk ;)
 
Hur gammal var han då?

Hant han avreagera på er innan nitog hon och åkte eller hur fick ni hem honom?
 
Re: Lite försvar här....

Att sitta på huk med ansiktet bortvänt och låta hunden närma sej, inte huka ner precis vid en hund som hålls fast. Jag var nog inte tydlig.
7 månader kallar jag unghund inte valp.

Det var inte min mening att framstå som mellanstadieaktig, jag försöker att inte skriva så långa inlägg med det blir tydligen fel ibland. Ville säga att jag har erfarenhet av många hundar, både raser/blandisar och åldrar. Det klart att vi gjorde fel när resultatet blev bitning det vet väl jag också, båda gångerna var det hundägare som ville tvinga sina hundar att hälsa och bad oss eftersom vi var vana vid hundar i allmänhet och rasen i synnerhet. Detta var hundar i ung samma ålder som den tråden till en början handlade om och mitt råd var att inte tvinga hunden eftersom jag tyckte det var onödigt att någon skulle upprepa mina misslyckanden. Jag anser att felet låg i att vi gick med på att ställa upp för att tvinga en hund, det skulle jag inte göra idag för något som inte är nödvändigt. Och visst är det stooooor skillnad på valpar och unghundar.

Många har skrivit bra inlägg och jag bugar mej för er kunskap. Olika hundar måste hanteras olika. Och tyvärr måste man tvinga vissa hundar hos veterinären men dessa hundar blir knappast lugnare vid nästa besök, snarare tvärt om.

Ingen av de tre hundar jag har har blivit tvingade att hälsa på människor utan fått hälsa när det passat. Samtliga är sociala inkl BC:n, alla tre tycker det är helt ok att vara hos veterinären eller bli hanterade av andra.

Jag har också råkat ut för folk som prompt hävdat att dom ska hälsa på min valp för att den är såååååå söt. Har dock hävdat min rätt att bestämma vem min valp ska hälsa på och när.
 
Re: Lite försvar här....

Å jag pratar om valpar och INTE unghundar eller vuxna hundar. :crazy:

Jag skulle inte sitta så och bemöta en hund ändå. Jag är aldeles för rädd om mitt ansikte för att riskera att det hamnar i hundens käftar. Man mister ju snabbheten och koordinationen om hunden går på.
 
Han var 8 veckor.

Jodå han gillade oss innan vi åkte hem med honom. Precis som nu så behövde han bara lite tid. Alla valparna var likadana, men innan vi gick så klättrade dom på oss och var väldigt sociala.
Anledningen till att jag inte "hajade" till när dom var skygga är att jag aldrig valt valp ur en kull förut.
 
Jaha, det är så man uppfattas. :( Då skall jag inte såga någon mer. Det har inte varit min mening. Jag har aldrig utgett mig för att vara expert. Jag har aldrig sagt något om eventuella meriter. De enda gångerna jag har nämnt något som kan kallas meriter är när jag har berättat om eventuella framgångar som jag har haft med min hund. Det var av ren glädje och inte för att framstå som expert. Men du kanske kan visa vart eller tala om för mig vart jag har utmålat mig som expert? Jag är nyfiken då det är väldigt olikt mig, brukar aldrig tänka i sådana banor överhuvutaget.

Jag blir faktiskt riktigt illa berörd, ledsen och ser det du skriver som ett person påhopp. Du har i denna tråden sagt att jag inte repekterar andras åsikter, att jag sågar andra och är en själv utmålad expert. Jag har inte delat din åsikt och försökt motivera varför, något annat har inte varit min avsikt.

Ja, ja, alltid lär man sig något nytt även om det ibland svider rejält. Jag skall försöka att inte trampa någon på tårna om jag nu vågar säga vad jag tycker efter detta.

Förövrigt så vill jag säga att jag kan inte se att någon har uppmanat dig att tvinga din hund att hälsa. Det var faktiskt en fråga om hur man hanterar valpar/unghundar. Där ett av sätten var 'tvång'. Detta har skrivits om och om igen i tråden.
 
Vi hade en sådan tik i "vår" kull när jag senaste tog valp. Men hon kom inte ens fram till oss andra. De var 6 veckor när jag var där första gången. Eftersom att tiken visade "tjall" på tillgängligheten så var jag medveten om det när puppysen kom hem. Idag har jag enda tikvalpen ur kullen som inte visar sådana tendenser :crazy: (Hon var defenitivt inte tuffast av tikarna när jag fick henne) Uppfödaren som behöll den "blyga" valpen reagerade så klart inte eftersom att hennes hundar brukar det minsan aldrig vara problem med... *suck* När hon var fyra månader var det så klart försent och hon kommer nog aldrig att kunna ställa ut henne eller gå på prov med henne som en normal hund.

Har man en hund som de två första åren suttit under vardagsrumsbordet och morrat när de kommit folk på besök så har man fått utveckla sin uppfinnigsrikedom för att inte hamna där igen. Jag tror att många som får en sådan hund igen kommer att agera annorlunda med den nya valpen, kanske inte alltid medvetet. Men jag tror ändå att man någonstans i bakhuvudet vet vart man inte skulle släppt efter och vad man skulle ha undvikit eller inte undvikit. Träning ger färdighet. Även om man har haft 15 hundar så kanske alla har varit på ungefär samma sätt. Den 16:e hunden har något problem som man inte är van vid och då börjar man liksom om från början igen på ett vis...
 
Ähh, ta det inte så hårt ;)
Det är absolut inte något personligt påhopp. Jag kan inte minnas att du gjort/sagt något som direkt kan sägas vara av en självgod natur. Tycker mest att det finns ett gäng här som verkar tycka att de alltid har rätt (precis som det finns det på hästforumen). Jag tycker att det är lite tråkigt när man målar in sig i ett hörn och säger: -Så här är det!
Jag upplevde att det var det ni gjorde, men nu har du ju förklarat att det inte alls var så du menade.

Framgångar skall du förstås fortsätta att dela med dig av, vi är intresserade av att veta hur det går :bow:

Det var mest det faktum att ni drog slutsatser om hur trådskrivaren gjorde/inte gjorde med sin hund som fick mig att reagera. Det verkade som om ni menade att hade hon bara inte undvikit vissa situationer och istället tvingat hunden, så hade hon inte haft problemet.
Jag menar absolut inte att det är uteslutet att det är så, men jag menar att det kan finnas så många andra anledningar.

Jag hyser ingen agg till dig, hoppas att det här inte skall göra att du gör det mot mig :)
 
Från början var det dessutom "Off Topic" på ett annat inlägg... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 178
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 430
Senast: Milosari
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: sanmatte
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 575
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp