Hur ska jag göra? Hästtransportfråga

Bukefalos 30 år!

DaisyD

Trådstartare
Ska flytta. Ska transportera 1 stor häst och 2 shettisar då vi flyttar. Det är ca 20 minuter så ingen lång resa.
Transport från eget stall till nya stallet som står 20 minuter bort. Nya stallet står tomt.
Stora hästen och ena shettisen mycket beroende av flocken. Shettisen spränger trådar om stora hästen skulle lämna hagen utan henne. Andra shettisen lite mer självständig.
De kommer få stå i box när de anländer till nya stället i vilket fall som helst.

Nu till frågan. Ska vi ta hästarna i två vändor eller ska vi hyra ett extra släp för att transportera de samtidigt. Jag grunnar på hur vi ska göra.
Och i vilken ordning.
Jag känner såklart mina hästar bäst och kommer ta beslut utifrån eget huvud.
Men välkomnar ändå input
Hur hade ni gjort?

Jag hade tagit självständiga shettisen först och sedan åkt och hämtat de andra två. Självklart bra om det går att låna någon som kan hålla koll på första shettisen under tiden som du hämtar de två. Jag hade inte tyckt att det var värt att hyra ett till släp+låna bil+förare. Tycker att de flesta hästar ändå klarar sig bra att bli lämnade på ny plats, när de åker ifrån flocken och inte vice versa.

Jag har flyttat tre hästar så många gånger (tyvärr). Har alltid haft två släp dvs snäll kompis som kört. Förutom en flytt där andra personen (som är fd kompis) plötsligt samma morgon kom på att hen inte ville. Det var dessutom den längsta flytten jag kört själv (1 h enkel väg).

Men det gick bra, då jag tog den lugnaste och mest resvana hästen först. Den fick massor med hö när vi var framme och stod lugnt i boxen när vi kom med de andra två (den ena var en ettåring som aldrig åkt transport).

Så går det inte att enkelt få till två ekipage hade jag flyttat den ena shettisen först och sen de andra två.

Jag har kört den som är självständigast först, för den är antagligen mest OK med att vara ensam en stund i nya stallet. Sen de andra två. Men går det att få med sig nån mer som kör är ju det toppen såklart!

Jag har en häst som är väldigt beroende av sin kompis men det är mycket värre att bli lämnad än att vara den som åker iväg. Med henne är det inga problem att åka till ett nytt ställe och ställa henne själv i en box så det är nog så jag skulle gjort. Och sedan åka och hämtat ponnyn som är kvar hemma men är trygg med det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka