Bukefalos 28 år!

Hur ska jag stalla upp min häst?

lady_vip

Trådstartare
Svårplacerad tråd, men kör här!

Iaf, kommer eventuellt få stalla in min häst till hösten eftersom jag nog byter stad. Har alltid haft eget stall, där hon är född, och de sista åren har de gått på lösdrift.

Jag planerar att hitta lösdrift till mitt andra sto, men lösdrift med ridmöjligheter verkar totalt misslyckat att hitta i denna staden. Så jag har förlikat mig med tanken att Chili får stallas in...

MEN, hon är inte riktigt som alla andra. Av olika anledningar så är hon aggressiv i box, förutom mot mig. Hon är även ganska känslig mot grannar, oljud, saker som händer osv. Kort sagt, en sån häst man inte vill ha i sitt stall! Eftersom jag alltid varit "stallägaren" innan har jag ju skött om henne och sällan haft problem, men nu får jag ju finna mig i helt andra rutiner.

Har kontakt med ett stall och de har erbjudit mig en utebox, men då får hon gå själv (hon är väldigt social ute!) och boxen står dessutom inte direkt i kontakt med stallet, ca 20 meter bort... Andra alternativet är inne i stallet där det finns 8 boxar, med olika ägare till varje häst.

Ska jag ställa min häst "själv" eller riskera att hon skadar någon..? Stallet har många andra fördelar som gör att jag gärna vill stå där.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Personligen hade jag aldrig riskerat att min häst skadar någon, om jag på något sätt vet att det är en risk.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Hade satt henne i uteboxen. Det är inte kul om någon blir skadad.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Jag tycker utebox och gå själv alternativet låter väldigt isolerande, det hade jag inte önskat en social häst.

jag hade sett mig om efter ett stall där in och utsläpp hanteras av personal, dvs ett fåtal samma personer. att ställa sig kollektivt med en sån häst hade jag aldrig gjort,det är att skaffa sig problem och inte heller rättvist mot de som ska hantera. Hittar du ett stall där service som in och utsläpp ingår och sköts av samma personer hade jag satsat på att informera dessa om hästens beteenden och tendenser, och köper de detta hade jag tagit det som helt klart alternativ ett.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Det är samma personer som sköter ut- och insläpp dagligen, stallägaren sköter detta med undantag för om de är bortresta.

Jag är också rädd att hon blir isolerad. De som kom med förslaget om utebox var så positiva, men jag kände bara Nej. Hon är ju van vid att gå i liten flock, på lösdrift och detta känns som upplagt för att hon ska bli ännu mer destruktiv...Öht är jag rädd för att hon ska gå själv i hage, att hon då tar ut allt sitt sociala behov på människan.

Så svårt, och de vill ju såklart ha ett besked.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Om den inte är elak i hagen ser jag inga problem, det är ju optimalt om det är samma personer som sköter in och utsläpp, och ut och in i uteboxen ska den ju oavsett så varför skulle box alternativet vara problematiskt isåfall :confused: Sålänge de som hyr ut och de som ska ta in och ut vet vad de "köper" kan det väl inte vara ett problem? de övriga hästägarna ska väl inte vistas i boxen? går det att fodra utan att gå in i boxen?

Jag hade inte ställt NÅGON häst i utebox helt isolerad från övriga stallet och andra hästar, och ovanpå detta låtit den gå själv. Skillnad om det vore en häst som var helt okomplicerad och hade gått själv hela livet och inte brydde sig. Aldrig annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Blir Malmö :)

Mackan: Tänker att box i stall kan vara problematiskt just för att hon blir "tillgänglig" för alla. Men det är väl bara att sätta upp en lapp om att man inte ska gå in till henne iofs.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Spontant - utebox! Jag hade inte velat ha på mitt samvete om min häst allvarligt skadat någon och jag hade vetat innan att jag kanske kunnat förhindrat det. Men, blir hon så isolerad är det inte helelr snällt mot hästen..

Vad gör hon mer specifikt? hur reagerar hon och på vad?

:)
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Jag ser inga problem om det bara handlar om att ej behörigt folk ej ska gå in till henne i boxen. Aldrig stått i ett stall någonsin där folk ränner in och ut ur andras boxar. Huvudsaken är ju att den personal som är de som kommer ha anledning att hantera hästen i boxen är väl införstådda med hur hästen är, och har köpt det förhållandet vilket de ju gör exakt likadant om den står i uteboxen. I övrigt ser jag inte att någon inte skulle respektera en lapp, än mindre gå in i boxar de inte har anledning att gå in i, oavsett lapp eller ej.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

På vilket sätt är hon aggresiv i boxen? Om det går att få tag på henne hyffsat lätt (alltid skönt med hästar som kommer fram och vill ta på sig grimman såklart) och sen leda henne raskt ut till hagen skulle jag inte se det som något problem om jag var den som tog ut & in.

Kanske ett ledträns skulle kunna fungera om hon är bitig eller hoppig när man leder? :laugh:

Och som mackan skrev, en lapp på boxen att du ej vill att obehöriga går in till henne eller liknande. Jag tycker själv inte att man öppnar och går in till andras hästar utan anledning.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Jag hade aldrig ställt en häst i utebox ensam så. Det är inte ok för ett flockdjur anser jag. Som Mackan sa hade jag kanske gjort det i enstaka fall med en individ som haft det så hela livet och därav är "lite socialt störd".
I annat fall ser jag det inte som ett alternativ som är trevligt och harmoniskt för en häst. Utan som ett alternativ som skapar stress, om än så lite för en del individer som är tåligare.

Jag har själv haft en häst som din. Han var rätt farlig ärligt talat. Han attackerade i boxen och kunde slita sig med "fel person" ute. Honom hade jag uppstallad i ett litet stall, med 2 boxar, nära ett större med bättre träningsmöjligheter. Han klarade då inte stressen av att stå i stort stall. Han skulle slagit sönder sig i boxen. Det var jag eller stallägaren som skötte in/utsläpp och fodringar. Hagen låg bara några meter från stallet.
I enstaka fall kunde en annan man rycka in och ta in/ut min ponny om hon reste bort.

När vi sedan flyttade pga stallägarbyte gjorde vi det till ett lite större stall med ca 20 box. Där fick min ponny stå i en avskild del med 2 boxar. Vi provade ha honom inne i stallet. Men han slog sönder sig och fick flytta ut. Han blev lugnare och lugnare med tiden. Han rymde fortfarande en del med helgpersonalen någon gång per halvår. Men det var rätt hanterbart iaf.

Nu är han gammal, 28 år, och rätt lugn. Han står i 9-boxars stall mitt i allt och håller sig lugn. Han rymmer inte och är inte farlig i boxen. Han har tom öppet galler mot sin granne, min unghäst. Det är helt problemfritt dem emellan. De har klickat totalt. Så han slår inte. Den förra hästen som stod där slog han ibland åt vid fodring. Vi flyttade hans krubba till den täckta väggen bort från grannen. Men det hjälpte bara lite. ;)
Att flytta in min lillskit var lösningen.
Vi står nu tom i kollektiv utan prob.

Jag hade dock aaaaldrig kunnat börja med det med honom på en gång. Det här är något som fått ta över 15 år att slussa in honom i. Nu behöver det inte ta den tiden för dig. Min häst är en av de skarpaste jag mött. Och också en av de med värst bagage(jag vet vad som hänt honom). Han är utdömd för lynnesfel för massa år sedan.
Men jag har själv gjort missen att tro att någon skulle fixa sköta honom och kommit hem från en utlandsresa för att mötas av info om att personen ligger på sjukhuset etc. Jag skulle vara ännu mycket mer försiktig idag.
För att kunna sova om natten hade jag letat upp ett stall där kunnig, erfaren personal tar in-/ut-släpp då jag inte gör det. Och en uppstallning lite ostört men i kontakt med övriga hästar. Inte sällan är ju sånna här hästar rätt osäkra och/eller väldigt flockberoende. Och de är ju oftast i obalans mentalt, för upp liksom. De behöver harmoni och coola ner sig. Ofta fasta rutiner och samma personer, som är lugna men bestämda. Och lugna hästar kring sig och en harmonisk atmosfär. Gärna mycket luft, ljus och öppna ytor.

Nu är ju jag bosatt i Stockholm och vet inget om stallutbudet i Malmö. Men det är ju iaf en stor stad. Det borde finnas bättre alternativ som passar både dig och din häst.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Det bästa alternativet för henne är en mindre lösdrift, då får hon utlopp för sitt rörelsebehov och kan vara ute 24/7. Det finns ev. en lösdrift i detta stallet, men just nu inte tillgänglig.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Vad gör hon mer specifikt? hur reagerar hon och på vad?

:)

Hon är mestadels mataggressiv, så i samband med utfodring av framförallt kraftfoder ska man inte gå in till henne. Sen blir hon väldigt orolig och otålig när hon är hungrig, därför har hon alltid fri tillgång på grovfoder.

Sen är hon, om hon är på det humöret, testig och har rent historiskt ställt till det lite för andra om de ska ta ut/in henne. Då reser hon sig eller blir "rädd" och kör en klassisk helomvändning. Men det har avtagit, och avhjälps lätt med hingstkedja.

Men, mot mig gör hon inget, jag kan ju gå in till henne och leda i vanligt grimskaft.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Om jag var i ditt ställe hade jag faktiskt börjat med att prova henne i stallet. Som du själv har skrivit så har denna hästen aldrig bott någon annanstans än hemma hos dig. Så du vet ju faktiskt inte hur hon kommer att bli vid en flytt. Min erfarenhet är att hästar ofta ändra beteende när de kommer till en helt ny miljö. Om det sedan blir till det bättre eller sämre vet man aldrig i förväg. Men väldigt ofta så har hästar som jag träffat på med problem liknade ditt stos, blivit till det bättre på ett nytt ställe. Visst ibland kan man varna i förväg men ofta så har hästarna uppfört sig mycket väl redan från början.
Sedan när gäller att vara sur och grinig vid matdags så finns det ju mer än en häst som är det utan att det ställer till problem när man känner till det.

Skulle det inte gå att ha henne i stallet efter det att du provat, ja då får du överväga uteboxen istället. Men jag tycker inte att du ska börja med det alternativet om det betyder att hon verkligen blir ensam hela tiden.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Det bästa alternativet för henne är en mindre lösdrift, då får hon utlopp för sitt rörelsebehov och kan vara ute 24/7. Det finns ev. en lösdrift i detta stallet, men just nu inte tillgänglig.

Hjälp till att fixa lösdriften så kanske dom ändrar sig.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Det handlar om att sälja en massa hästar, så det får de fixa själva:)
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Jag hade provat i stallet först, om möjligt valt en box i en lugn hörna, och förklarat för de andra hästägarna hur din häst funkar. Samtidigt kan du ju ställa dig i kö till lösdriften, om det inte tar evigheter att få en plats där finns ju uteboxen som en tillfällig lösning.
 
Sv: Hur ska jag stalla upp min häst?

Om jag vore du hade jag stallat upp båda mina hästar på samma ställe. Ställ båda hästarna i vars en utebox och låt dem gå tillsammans. Det blir bäst för din häst, de som vistas i stallet och även för dig som slipper åka till flera stall.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 900
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 011
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp