Hur ska man göra för att få svar?

Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag köper alla prylar barnen behöver och har hos mig, problemet är när han börjar kräva del av dessa eftersom han betalar underhåll och jag får barnbidraget. Han försöker också kräva att jag ska stå för utrustning på aktiviteter som han vill genomföra.
Sen när barnen lämnas på dagis med sina uppsättningar av ytterkläder och han hämtar dem utan att ta med dessa (tex en fredag) så står jag utan kläderna på helgen. Jag har faktiskt inte råd med dubbla uppsättningar av allt.

Det fina med att vara separerad är att man inte behöver ha en surande man hemma hos sig :) Som skild behöver man inte längre komma springandes och vara tillmötesgående och vända ut och in på sig själv för att göra den andra nöjd. Så han får kräva av det du köpt bäst han vill - det är inget som du längre behöver reagera på och tillmötesgå om du inte tycker han har rätt i det han säger och vill dela med dig. Jag har gjort klart att alla grejerna är barnets, t.ex. skidorna, och att man får låna och använda av dem hur mycket man vill MEN någon som helst service från min del ingår inte. Dvs hämtning och lämning tillbaks av grejerna SKALL ske och utan att jag aktiverar mig.

Och ja, dubbla uppsättningar behöver man pga slarvande Ex, dessvärre. Löses rent praktiskt med hjälp av begagnatmarknaden och snorbilliga reor.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Har detta verkligen hänt?
Att han har hämtat barnen på dagis i november månad utan att ta med deras ytterkläder? Och sen har mage att lämna dem hos dig utan ytterkläder och tro att det ska gå bra? Och du tar emot barnen och suckar och löser problemet?

Om han gör fel måste han få konsekvenserna. Hur ska det annars bli bättre? Att resonera med den mannen har du ju försökt i åratal nu utan att komma någon vart.

Igår. Han har dem hela dagen idag (och tyckte att de kläder han hade räckte för planerade aktiviteter) så jag sa att han faktiskt (trots att barnen inte är på dagis idag) måste åka dit och lösa det. Jag är tacksam för att det är fredag idag och inte igår, för nu gick det att lösa med att jag sparkade dit honom. Så ikväll får jag kläderna trots allt, men han förstod inte problemet med att det fanns två dagisstängda dagar förrän jag påpekade det. Många gånger tidigare har de kommit hem med en hel del lämnat på dagis, men det har inte varit ett så stort problem då jag värmer bilen innan vi åker och sen lämnar dem på dagis och då är kläderna redan på plats.

Så han fick konsekvensen, men jag tycker ju att det borde ha klickat de andra 171 gångerna jag har påpekat att kläderna ska med hem tidigare (och då har jag bara tackat för att det inte har varit helg eller dag då vi inte skulle till dagis).
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Skit i gnället, låt honom gnälla. Det biter inte på dig, eller hur?

Hot tar du upp med Farbror Polisen.

Gnäll i det stora hela biter inte på mig.

Det biter på mig när sonen önskar att hans kalas blir så som han vill ha det, dvs inte två kalas utan ett.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Boka ett möte med honom utan barn för att bestämma schemat då. Alternativt skicka ett som du har bestämt. Se till att spika nåt och sen gäller det. Tider utanför schemat löser var och en med barnvakt.

Om dagis etc bara skickar info till dig, så strunta i att vidarebefordra. Vill han ha info så får han begära att de skickar info till honom också.

BVC tar du hand om. Undrar han nåt får han väl fråga.

Kalas ordnar ni varsitt. Inga gemensamma. Mamma och pappa bor inte ihop längre. Två kalas istället, yippee.

Och kram. Vet hur jobbigt du har det. Försök allt du kan för att undvika honom. Måste gå nu.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Det fina med att vara separerad är att man inte behöver ha en surande man hemma hos sig :) Som skild behöver man inte längre komma springandes och vara tillmötesgående och vända ut och in på sig själv för att göra den andra nöjd. Så han får kräva av det du köpt bäst han vill - det är inget som du längre behöver reagera på och tillmötesgå om du inte tycker han har rätt i det han säger och vill dela med dig. Jag har gjort klart att alla grejerna är barnets, t.ex. skidorna, och att man får låna och använda av dem hur mycket man vill MEN någon som helst service från min del ingår inte. Dvs hämtning och lämning tillbaks av grejerna SKALL ske och utan att jag aktiverar mig.

Och ja, dubbla uppsättningar behöver man pga slarvande Ex, dessvärre. Löses rent praktiskt med hjälp av begagnatmarknaden och snorbilliga reor.

Nä, det stämmer, men hämtning och lämning av grejerna är ju inte alltid solklart. Och frågar jag vart sakerna tagit vägen så - just det, inget svar. Självklart är sakerna barnens och de får flytta med.

Det stora problemet är ju just tider som SKA bestämmas.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Du får nog se dig som totalt ensamstående förälder och lösa allt med barnen själv.
Om han vill vara delaktig så är det upp till honom.
Vill han inte så kan du inte tvinga honom.

Vad gäller barnens ytterkläder så får du leta billiga sådana på begagnatmarknaden och ha flera uppsättningar för att spara på ditt tålamod.
Gör livet så lätt för dig själv som möjligt och försök inte ens att komma överens.
Det går nämligen inte.
För antingen så vill han inte eller så kan han inte, resultat blir det samma.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag köper alla prylar barnen behöver och har hos mig, problemet är när han börjar kräva del av dessa eftersom han betalar underhåll och jag får barnbidraget. Han försöker också kräva att jag ska stå för utrustning på aktiviteter som han vill genomföra.
Sen när barnen lämnas på dagis med sina uppsättningar av ytterkläder och han hämtar dem utan att ta med dessa (tex en fredag) så står jag utan kläderna på helgen. Jag har faktiskt inte råd med dubbla uppsättningar av allt.

Eftersom du är boendeförälder, får underhåll och barnbidrag bör du stå för majoriteten av barnens kläder, UTAN att för den skull hålla pappan med en egen uppsättning, men de ska få med sig från dig så att de klarar dagarna hos pappan.

Att du får tjata dig blå för att få tillbaka dem till dig eller från förskolan är ju illa, men om du pratar med personalen borde de ju kunna vara till hjälp.

"Utrustning på aktiviteter" är lite luddigt, vad kan så små barn behöva för utrustning som de inte har hos dig?
Ska man åka och fiska men inte har egna flytvästar t.ex. brukar Räddningstjänsten låna ut eller låta en hyra för en mycket symbolisk summa.

(Pojkvännens ex vägrar att skicka kläder med barnen trots att FR pratat med henne om att hon ska göra det. Barnen får t.ex. inte ta med sig sina regnställ "Ni behöver inte vara ute om det regnar!" eller åkmadrasser på vintern "Pappa har råd att köpa egna till er" osv. :banghead: )

/Keb
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Du får nog se dig som totalt ensamstående förälder och lösa allt med barnen själv.
Om han vill vara delaktig så är det upp till honom.
Vill han inte så kan du inte tvinga honom.

Vad gäller barnens ytterkläder så får du leta billiga sådana på begagnatmarknaden och ha flera uppsättningar för att spara på ditt tålamod.
Gör livet så lätt för dig själv som möjligt och försök inte ens att komma överens.
Det går nämligen inte.
För antingen så vill han inte eller så kan han inte, resultat blir det samma.

Fast kör jag på som om jag vore ensamstående så får jag höra att det är umgängessabotage.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Problemet är inte att han inte får kläder med, det är oftast mer än barnen behöver som åker med. Problemet är att de inte kommer tillbaka.

Specialkläder - han anser att jag ska stå för t ex skyddskläder om de ska måla väggarna i hans hus, badkläder och armpuffar (som jag vet att han har själv eftersom vi hade dubbla uppsättningar och jag lämnade den ena till honom). Snart ska jag väl skicka med slalomutrustning och annat som jag inte ens har.

Jag har t o m skaffat en extra ståplats och skänkt den gamla till honom för att den glömdes m.m. Jag är inte snål med att skicka med, men då vill jag ha tillbaka grejerna också.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag har dessutom lämnat två hela flyttlådor med kläder till barnen som de kan ha där.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Fast kör jag på som om jag vore ensamstående så får jag höra att det är umgängessabotage.

Det går att komma runt.
Ordna barnvakt på egen hand och meddela sedan bara var barnen är.
Vill han ha dem så kan han hämta dem där.
Eller om barnvakten är hemma hos dig blir det ju inget problem.

Om han vet var de är och ingen hindrar honom att hämta dem på den tid han har uppgett så finns ju inget sabotage.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Kan det vara så att han strular för att kontrollera dig? Så länge du spelar hans spel har han ju dig under sin tumme.

Jag håller med Sleepy om hur du ska göra.

Det här snacket om umgängessabotage och liknande är ju emotionell utpressning. Var det inte så han höll på mot dig i förhållandet innan? Nu när det är slut spelar han dig på samma sätt men genom att använda barnen som känslomässig gisslan.

Så länge han får sin avtalade tid är det inte umgängessabotage. Det finns ingen anledning för dig att vidarebefordra information till honom om Lucia och liknande, vill han veta får han ta reda på det själv. Med tider be om svar, får du inte det planera in jobbet och meddela honom. Likadant med högtider. Var likgiltig och svara knappt när han stormar. Säg bara saker som "det är inte sant," och "nej". Försök inte ens övertyga honom om något eller gå in i argumentation, bara lös det praktiska och kör över honom när han inte anstränger sig.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Problemet är inte att han inte får kläder med, det är oftast mer än barnen behöver som åker med. Problemet är att de inte kommer tillbaka.
(...)
Jag är inte snål med att skicka med, men då vill jag ha tillbaka grejerna också.

Du kan inte räkna med att få sakerna/kläderna tillbaka nu. För jävligt men sant. Du behöver ha dubbla eller trippla uppsättningar. Kolla därför secondhand och välj vad du skickar med. Du kan inte ändra på honom. Bråka inte om det. Se till att få det att fungera för barnens skull. För jävligt men det är så det verkar vara just nu. Det behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så. Min gissning är att det kommer att förändras framöver, men just nu är det såhär.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Förstår hur jobbig sits du har. Har gått igenom samma nästan, men det varade bara ett halvår- år.

Jag gjorde som du- bönade bad, fjäskade, lät honom få som han ville, satte mig själv åt sidan osv men han hade alltid ursäkter för att inte träffa sitt barn. Vår överenskommelse var att han skulle ha henne 4 timmar tre dagar i veckan då jag arbetade. Minst varannan gång kunde han inte, blev mer och mer sällan när dottern närmade sig halvåret och han hade ursäkt efter ursäkt och gärna då när vi var utanför och skulle lämna dottern. Bara för att sätta mig och mitt jobb i skiten. Till slut sa jag åt honom i telefon och sms att om han kunde ha dottern dagen efter skulle HAN höra av sig senast kl 13 dagen innan, om han inte hörde av sig så lämnade jag inte ut henne, hörde han av sig 13.10 och sa att han skulle så skulle jag inte acceptera det och därmed inte lämna ut henne. Senast kl 13 alltså. Från den dagen tog det slut. 3 gånger efter det har han träffat henne, senast för 5 år sedan.

Det är inget umgängessabotage om du kör på som ensamstående. Det är faktiskt HAN som ska visa sitt intresse. Han har vad han behöver och du behöver inte skicka med mer. Det är ju hans barn, inte bara dina som han lånar?
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Problemet är inte att han inte får kläder med, det är oftast mer än barnen behöver som åker med. Problemet är att de inte kommer tillbaka.

Specialkläder - han anser att jag ska stå för t ex skyddskläder om de ska måla väggarna i hans hus, badkläder och armpuffar (som jag vet att han har själv eftersom vi hade dubbla uppsättningar och jag lämnade den ena till honom). Snart ska jag väl skicka med slalomutrustning och annat som jag inte ens har.

Jag har t o m skaffat en extra ståplats och skänkt den gamla till honom för att den glömdes m.m. Jag är inte snål med att skicka med, men då vill jag ha tillbaka grejerna också.

Större saker som cykel, glasögon osv ska båda vara med att betala trots underhåll och barnbidrag. Och vill han ha specialsaker får HAN stå för det, inte du, han är fortfarande pappa, det kostar att ha barn.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

<snip>
Om han gör fel måste han få konsekvenserna. Hur ska det annars bli bättre? Att resonera med den mannen har du ju försökt i åratal nu utan att komma någon vart.

Exact!

Kan det vara så att han strular för att kontrollera dig? Så länge du spelar hans spel har han ju dig under sin tumme.

Jag håller med Sleepy om hur du ska göra.

Det här snacket om umgängessabotage och liknande är ju emotionell utpressning. Var det inte så han höll på mot dig i förhållandet innan? Nu när det är slut spelar han dig på samma sätt men genom att använda barnen som känslomässig gisslan.

Så länge han får sin avtalade tid är det inte umgängessabotage. Det finns ingen anledning för dig att vidarebefordra information till honom om Lucia och liknande, vill han veta får han ta reda på det själv. Med tider be om svar, får du inte det planera in jobbet och meddela honom. Likadant med högtider. Var likgiltig och svara knappt när han stormar. Säg bara saker som "det är inte sant," och "nej". Försök inte ens övertyga honom om något eller gå in i argumentation, bara lös det praktiska och kör över honom när han inte anstränger sig.

Jag haller med. Hans strul ar ett satt att kontrolera dig. Jag tror ocksa att det enda satt du kan komma vidare pa ar att vara lugn, LIKGILTIG, och aldrig argumentera.

Som redan sagts, ha extra klader ... kommer inte kladerna tillbaka, skicka med extra kladerna, barnen ska inte behova vara utan de snygga bekvama klader de ar vana att ha.
Lagg en extra information om Lucia och liknande i dagispasen ...

Om du inte kan vara hemma och vanta om han inte kommer i tid, skaffa barnvakt och meddela var han kan hamta, eller forsok att du lamnar istallet sa att du kontrolerar tiden.

Det kommer att bli battre, men forst maste han fa ur sig all ilska och irritation att det inte blev som han hade tankt. Han ville bade ha kakan och ata den ... och framfor allt att du skulle 'rodda' allt jobbigt sa han fick gora allt det roliga han hade tankt sig. Han kommer att vara arg ett tag till, men sa smaningom slapper det ... och blir bara "normal jobbigt":p

Om du kan lyckas ta bort dina kanslor och vara just likgiltig infor honom och hans svarigheter gar det fortare over ... sa lange han kan fa tillfredstallelsen att du blir arg och upprord ... eller atminstone jagar honom for att fraga vad han vill och tankt sig ar han i kontroll.
Se till att ha plan A, B, C ... och D "just incase" och E for alla eventualiteter. Om DU har allt klart och snabbt kan meddela honom, "Jag lamnar barnen hos (grannen, mormor, kompis, syster) da jag maste vara pa jobbet kl 'whatever' i dag. Inte ett ord om strul, vad du forvantade dig, eller vad han skulle ha gjort ... bara kallt konstaterande att sa har har jag lost mitt problem. Inte ens ett ord om vem som skapade problemet, da ju han nu maste losa sitt problem att hamta nagon annan stans. (Skammigt da de vet att han inte kom i tid, kanske langre att kora, i storsta almanhet inte kul).
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Så klo0kt.

TS - jag tror att det är precis så, du har kraschat hans fina plan och alla fina tankar om hur hans liv skulle bli.

Du hade inte läst hans manus :D
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Du hade inte läst hans manus :D

Nej, det har hon nog inte. :D

Samtidigt som hon ju själv, som jag ser det, skriver ett manus åt honom. Ett helt annat.

Jag får lite klaustrofobi när jag sätter mig in i mannens läge, faktiskt. Han är oerhört kringgärdad av TS. (Sen tror jag inte att han är guds gåva till mänskligheten utan den kringgärdningen heller, jag håller absolut inte TS ansvarig för vad mannen gör. Alla är ansvariga för sig själva, såklart.)

(När jag sätter mig in i TS läge blir jag bara dödstrött, för där har jag varit.)
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Fast kör jag på som om jag vore ensamstående så får jag höra att det är umgängessabotage.

Och då presenterar du självklart den långa listan av strul som gör att du TVINGATS hantera det så här.

Det är här du får problem, du spelar fortfarande med i hans spel och följer hans regler.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 967
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 930
Senast: fruxolisa
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 069
Senast: carriemma
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 027
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp