Svårigheter i undervisningen (Utbruten från Vad gör vi nu då? XCIV)

Ja, Mörings böcker står i våra hyllor och vi använder dem. Just den som länkades har jag skummat men inte läst eftersom jag inte tyckte den sa något jag inte redan begripit.

Jag begriper hur du tänker och upplägget är absolut aktuellt - för elever som kommit aningen längre än de jag har nu. Tidsbegreppet förutsätter att vi kommit längre än till ord i presens. Vi kommer dit. Det gör vi. :)

Hittar du anteckningarna så är jag högst intesserad. :up:


Har ni tillgång till språkstöd?

Det är stor skillnad på alfabetisering och latinisering också. Har de kopplat ihop symboler med ljud och abstrakta betydelser är mycket vunnet.

Annars är det ju repetera repetera repetera som är den trista ingången. För vissa funkar det att koppla ihop ordbild och färger. Måndag-grön, tisdag blå, etc, eller koppla ordbilden med olika platser i rummet. Men för att vardagarna ska ha ett konkret syfte krävs tidsaspekten tror jag. Utöver att lära in dem som glosor då.

Men språkstöd (brukar ju finnas för iaf arabiska, somaliska och farsi) är guld i många lägen.

Ska snoka efter Mörling i jobbdatorn i veckan...
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Grunnar och funderar. Jag undervisar ju vuxna analfabeter. De har levt sitt liv i en tilvaro där text inte har funnits och där de inte behövt text eller läsning för att klara sig.

En kvinna som studerat länge utan några stora språng i sin utveckling gav mig rejäla bryderier igår. Hon kan stava sig igenom en kort fråga. Men när hon ska svara på frågan förstår hon inte. Hon kopplar helt enkelt inte ihop texten med talat språk. Det är en abstraktion som inte kopplar.

Hon läser "vilken dag är det idag?" och provar med att skriva idag, torsdag osv - testar det mesta och hoppas att svaret ska vara rätt.

När jag vänder på hennes papper och tittar henne i ögonen och glatt frågar -vilken dag är det idag? svarar hon tvärsäkert och snabbt "fredag".

Hon förstår och hon kan. Men att texten är detsamma som kommer ur min mun - den kopplinen går inte in. Text är något abstrakt som inte är kopplat till hennes verklighet.

Jag sliter mitt hår och försöker komma på sätt att koppla ihop så det där "klicket" kommer och hon inser att text är skrivet prat.

Och nej, hon är inte svagbegåvad eller funktionshindrad. Hon har bara levt ett isolerat liv i en annan del av världen. Och jag förmår inte hjälpa henne.

:banghead: :banghead: :banghead:


Har hon lika svårt att förstå relationen mellan det talade och det skrivna ordet för konkreta fysiska objekt (t.ex. träd, äpple, stol) som för mer abstrakta saker som veckodagar?
 
Ja, som jag upppfattat det.

En tanke som jag får är att försöka illustrera det för henne - att precis som det talade ordet "träd" refererar till objektet "träd" så gör öven krumelurerna som kommer ner på pappret det - men att det talade och det skrivna ordet "träd" också är relaterade till varandra genom att det är två olika sätt att referera till ett och samma objekt.

Jag tänker att det bör kunna illustreras: Peka på ett träd, ett foto på ett träd, ett ritat träd, uttala det talade ordet för träd och visa det skrivna ordet för träd. Och sedan samma för citron, äpple, stol, lampa, osv.
 
Hur långt har hon kommit muntligt? (Förstå och tala).

Har hon symbolförståelse? Kan hon benämna en bild på ett träd? Förstår hon att om vi byter ut den bilden mot en symbol (ie inte ordbilden "träd" utan en helt random krumelur) att det fortfarande är begreppet träd som menas? Helt frånkopplat alfabetet här alltså.

Greppar hon att bild och begrepp är samma så kan bildstöd till text vara ett mellansteg i läsningen. Skriv ut ord/meningar i InPrint (program för bildstöd) och jobba därifrån. Ljuda är jättebra men jag tänker att man just här kanske får vända på det och ta helordsinlärning för att försöka hitta någon väg in öht. Jobba med hela och användbara ord (inte bokstäver/stavelser) så att steget mellan teori och nytta blir så kort som möjligt. Jag tänker lite radikalt: fotografera skyltar på stan, etiketter på varor i matbutiken, vanliga fraser i brev, och lär in de ordbilderna. Skit i om orden är "svårstavade" och lär in orden som om de vore enskilda symboler.

Hemskt intressant fall och tråd! Du har ett fantastiskt fint engagemang för dina elever! :bow:
 
Hur långt har hon kommit muntligt? (Förstå och tala).

Har hon symbolförståelse? Kan hon benämna en bild på ett träd? Förstår hon att om vi byter ut den bilden mot en symbol (ie inte ordbilden "träd" utan en helt random krumelur) att det fortfarande är begreppet träd som menas? Helt frånkopplat alfabetet här alltså.

Greppar hon att bild och begrepp är samma så kan bildstöd till text vara ett mellansteg i läsningen. Skriv ut ord/meningar i InPrint (program för bildstöd) och jobba därifrån. Ljuda är jättebra men jag tänker att man just här kanske får vända på det och ta helordsinlärning för att försöka hitta någon väg in öht. Jobba med hela och användbara ord (inte bokstäver/stavelser) så att steget mellan teori och nytta blir så kort som möjligt. Jag tänker lite radikalt: fotografera skyltar på stan, etiketter på varor i matbutiken, vanliga fraser i brev, och lär in de ordbilderna. Skit i om orden är "svårstavade" och lär in orden som om de vore enskilda symboler.

Hemskt intressant fall och tråd! Du har ett fantastiskt fint engagemang för dina elever! :bow:
Som när min syster lärde sig läsa. Vi sa s-m-ö-r och hon svarade Milda för vi kallade det också för smör :cool::banghead:
 
Hur långt har hon kommit muntligt? (Förstå och tala).

Har hon symbolförståelse? Kan hon benämna en bild på ett träd? Förstår hon att om vi byter ut den bilden mot en symbol (ie inte ordbilden "träd" utan en helt random krumelur) att det fortfarande är begreppet träd som menas? Helt frånkopplat alfabetet här alltså.

Greppar hon att bild och begrepp är samma så kan bildstöd till text vara ett mellansteg i läsningen. Skriv ut ord/meningar i InPrint (program för bildstöd) och jobba därifrån. Ljuda är jättebra men jag tänker att man just här kanske får vända på det och ta helordsinlärning för att försöka hitta någon väg in öht. Jobba med hela och användbara ord (inte bokstäver/stavelser) så att steget mellan teori och nytta blir så kort som möjligt. Jag tänker lite radikalt: fotografera skyltar på stan, etiketter på varor i matbutiken, vanliga fraser i brev, och lär in de ordbilderna. Skit i om orden är "svårstavade" och lär in orden som om de vore enskilda symboler.

Hemskt intressant fall och tråd! Du har ett fantastiskt fint engagemang för dina elever! :bow:
Precis! Man kan ju enkelt göra bilduppgifter där man ska dra streck från bilden smör till det skrivna ordet smör. Det finns ju dessutom en mängd med appar gjorda för barn med just sånt här. Typ peka på bokstaven A eller peka på hunden. Eller klicka på ordet smör
 
Precis! Man kan ju enkelt göra bilduppgifter där man ska dra streck från bilden smör till det skrivna ordet smör. Det finns ju dessutom en mängd med appar gjorda för barn med just sånt här. Typ peka på bokstaven A eller peka på hunden. Eller klicka på ordet smör
Alltså vi är definitivt inte utan läromedel.
Det är inte tips om material jag är betjänt av. Om du tror att jag står handfallen och inte har något undervisningsmaterial tror du fel.

Appar och program för barn funkar inte för latinisering och alfabetisering.
Detta är inte barn. Det är vuxna, kapabla, kloka människor som bara inte kan läsa ochskriva.
 
Alltså vi är definitivt inte utan läromedel.
Det är inte tips om material jag är betjänt av. Om du tror att jag står handfallen och inte har något undervisningsmaterial tror du fel.

Appar och program för barn funkar inte för latinisering och alfabetisering.
Detta är inte barn. Det är vuxna, kapabla, kloka människor som bara inte kan läsa ochskriva.
Jo alltså det förstår jag?
 
Hon lagar säkert mycket mat. Om du har tid att lära dig några av hennes matord och sedan skriva dem som de låter i dina ögon med svenska bokstäver så kanske det går. Man måste utgå från elevernas dagliga liv. Ta med aprikoser och dadlar tex. Eller ris och en krydda som spiskummin eller gurkmeja.. Matlagning med ord.
 
Hon lagar säkert mycket mat. Om du har tid att lära dig några av hennes matord och sedan skriva dem som de låter i dina ögon med svenska bokstäver så kanske det går. Man måste utgå från elevernas dagliga liv. Ta med aprikoser och dadlar tex. Eller ris och en krydda som spiskummin eller gurkmeja.. Matlagning med ord.

Och här förutsätter vi saker hej vilt!
 
Och här förutsätter vi saker hej vilt!
Ja precis. Matlagning är en konst och man ska inte förneka att detta hör till de kvinnliga traditionerna. Matlagning skapar band och gemenskapskänsla. Och stolthet och kunskap. Varför inte tro att hon förmodligen är duktig och erfaren i köket ? Får hon inte vara det för att det inte passar in i vår kvinnosyn ? Trådskaparen beskrev ju henne som en duktig och uppmärksam person annars.
 
Ja precis. Matlagning är en konst och man ska inte förneka att detta hör till de kvinnliga traditionerna. Matlagning skapar band och gemenskapskänsla. Och stolthet och kunskap. Varför inte tro att hon förmodligen är duktig och erfaren i köket ? Får hon inte vara det för att det inte passar in i vår kvinnosyn ? Trådskaparen beskrev ju henne som en duktig och uppmärksam person annars.

Kvinnliga traditionerna? Säg det till mästerkockarna som länge varit ett manligt dominerat yrke...

Rätt unken och förutfattad syn där.
 
Ja precis. Matlagning är en konst och man ska inte förneka att detta hör till de kvinnliga traditionerna. Matlagning skapar band och gemenskapskänsla. Och stolthet och kunskap. Varför inte tro att hon förmodligen är duktig och erfaren i köket ? Får hon inte vara det för att det inte passar in i vår kvinnosyn ? Trådskaparen beskrev ju henne som en duktig och uppmärksam person annars.

Varför tro någonting om hennes intressen och matlagningskunskaper överhuvudtaget? Tråden diskuterar språkinlärning.
 
En del språk har ju inget skriftspråk, eller har fått det sent (t ex somaliska). Begreppet text kanske inte "finns" hos individen? Någon skrev innan om att personen måste förstå vad text handlar om... vilken intressant fråga du ställer! Förstår att du nästan slår knut på dig själv.

Jag har haft en elev med liknande problem, fast en ung kille. Nästan ingen progression på flera år, trots att han verkligen försökte. Funkade inte med språkstöd heller.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Grunnar och funderar. Jag undervisar ju vuxna analfabeter. De har levt sitt liv i en tilvaro där text inte har funnits och där de inte behövt text eller läsning för att klara sig.

En kvinna som studerat länge utan några stora språng i sin utveckling gav mig rejäla bryderier igår. Hon kan stava sig igenom en kort fråga. Men när hon ska svara på frågan förstår hon inte. Hon kopplar helt enkelt inte ihop texten med talat språk. Det är en abstraktion som inte kopplar.

Hon läser "vilken dag är det idag?" och provar med att skriva idag, torsdag osv - testar det mesta och hoppas att svaret ska vara rätt.

När jag vänder på hennes papper och tittar henne i ögonen och glatt frågar -vilken dag är det idag? svarar hon tvärsäkert och snabbt "fredag".

Hon förstår och hon kan. Men att texten är detsamma som kommer ur min mun - den kopplinen går inte in. Text är något abstrakt som inte är kopplat till hennes verklighet.

Jag sliter mitt hår och försöker komma på sätt att koppla ihop så det där "klicket" kommer och hon inser att text är skrivet prat.

Och nej, hon är inte svagbegåvad eller funktionshindrad. Hon har bara levt ett isolerat liv i en annan del av världen. Och jag förmår inte hjälpa henne.

:banghead: :banghead: :banghead:

Funkar det att säga just det: att text är skrivet prat?
(fast det har du nog redan testat)
 
Ja och nej?

Barn kan redan språket som de ska läsa och skriva. Antagligen har föräldrarna läst för dem massor av gånger. Text har redan en funktion i deras liv.

Men att skriva ord du bara fragmentariskt förstår - det tror jag är oändligt mycket mer komplicerat.

(att jag som saknar lärarutbildning ska undervisa de svagaste eleverna är en tankekullerbytta som min skola gör. Precis som så många andra skolor. Analfabeter anses vara på en så låg nivå att det är plättlätt att undervisa dem....)

Min mamma var SFI-lärare under några år, hade bland annat en del elever som var analfabeter.
Min mamma hade dock en väldigt lämplig bakgrund för uppgiften, som lågstadielärare.
 
Jag läste en gång i tiden, nu pratar vi 10-15 år sen, ett antal artiklar som handlade om människor som inte fått någon utbildning. Där talades det mycket om att en stor skillnad mellan människor som gått i skola och människor som inte gått i skola är att de som inte gått i skola inte lärt sig det tankesätt som finns i skolan. Tex kunde de på en typ av uppgift som lyder "Pelle har 8 äpplen och ger 4 till Stina, hur många äpplen har han nu?" svara "Jag måste fråga Pelle för att få reda på det".
Det var liksom en skillnad i tankestrukturer, som inte så mycket handlade om ifall de kunde läsa eller inte utan om de hade varit i ett skolsystem.

Det är länge sen jag läste om det här, jag har inte heller några källor att hänvisa till just nu men min poäng - som kanske är relaterad till din fråga - är att jag tror man måste tänka större. Det handlar inte bara om läsning utan faktiskt om att ändra tankestrukturer i en vuxen människas hjärna, och det är ju supersvårt!

Jag vet så klart ingenting om bakgrunden på dina elever och det här är kanske inte alls relevant men det är ändå (i mitt tycke) superintressant hur vi i vår del av världen är så himla vana vid att kunna tänka abstrakt på ett sätt som kanske inte finns för alla människor.

Som du hör har jag inga konkreta tips till dig. Om jag hittar några källor på det jag skriver senare återkommer jag, om det är intressant. Det kan ha varit gamla läroböcker som jag inte längre har kvar.

Vilket jobb du har, en eloge till dig som engagerar dig så.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 992
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 001
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp