Hur ska man göra för att få svar?

nyttnick

Trådstartare
Har ni några tips på hur man ska få svar, när personen som ska svara alltid slingrar sig på alla sätt och vis?

Jag har försökt med att sätta en tidpunkt, sätta en tidpunkt och koppla det till en konsekvens (tex att har du inte svarat så kommer jag att göra på det här sättet), hota, böna, be, kräva, lirka, smöra, u name it. Inget funkar.

Senaste kommentaren var (på ett email): "Ja, men jag har ju svarat".

Vill ni veta vad svaret var? "Jag har läst ditt mail, men jag hinner inte svara". :banghead:

Alla tips och råd, oavsett om det är i form av hur jag ska låta bli att bli sjuk av ilska eller om det är konkreta påtryckningstips, tas emot gladeligen.

När jag har kopplat ihop det med en konsekvens och sedan gått vidare och gjort det jag sagt/skrivit att jag kommer att göra så har det tagit hus i helvete och jag har fått veta att jag inte har någon rätt att bete mig på det viset.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Det beror ju på vad det är för fråga du vill ha svar på ;)
Olika frågor kräver olika metoder
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Det gäller precis allt. Ekonomi, jobb, barn, tider, överenskommelser av andra slag, dagis - you name it. Allt och responsen är densamma oavsett.

Fast ska det generaliseras så gäller allt någon form av planering.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Det gäller precis allt. Ekonomi, jobb, barn, tider, överenskommelser av andra slag, dagis - you name it. Allt och responsen är densamma oavsett.

Fast ska det generaliseras så gäller allt någon form av planering.

Jag utgår ifrån att det är ett ex som du behöver svaret ifrån isf? Då kan jag förstå att vederbörande har den attityden. Isf hade jag inte förväntat mig ngt svar utan mer lagt upp fakta.

Ex. "Nästa vecka jobbar jag till 18 så jag förväntar mig att du hämtar lillan på dagis eller löser det på annat sätt."
På så sätt så frågar du inte ngt och om vederbörande har några invändningar så är det ju upp till denne att dra igång en diskussion istället för att du hela tiden ska försöka dra igång ngt som undviks.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Det där är frustrerande. Och man vet inte om det är ett maktspel den andra kör med eller om det bara helt enkelt bara blir så där för den andre.

Mitt förhållningssätt till det hela har blivit att släppa så mycket som bara är möjligt. Att gemensamt komma överrens om inköp av vinterskor/ytterkläder/skidor/hockeyutrustning/cyklar etc insåg jag att det bara var jag som försökte komma överrens om så droppade allt sånt. Visst, det är orättvist att jag står för alla de inköpena år efter år, men det är lättare att betala med pengar än att gå omkring och vara konstant irriterad över uteblivna eller totalt kryptiska svar och inget som händer. Och visst, den andra föräldern kommer mycket lätt undan på det här sättet, men det är å andra sidan jag som får den mesta glädjen också av föräldraskapet. Gäller också alla tidsbokningar för barnets del, presentinköp till kalas osv osv.

Så tänk över vilka diskussioner som verkligen är ett måste och vilka du kan droppa för att få undan onödiga irritationsmoment för dig själv. Det är enbart sig själv man kan styra över och enbart sig själv och sitt eget tankesätt man kan ändra.

Och jag vet hur jobbigt det är när barnen är mindre. Det sliter sönder ens hjärta. Om det är till någon tröst, så lättar det när ens barn blir större och inte längre är så beroende av föräldern.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Presentera deadline och konsekvens.

"Svara innan (tidpunkt) med alternativ lösning/förslag om du inte kan/har tid att fixa/håller med."
"Om jag inte får svar under dagen så räknar jag med att vi kör på mitt förslag."
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Nu har du ju valt att ligga lite lågt och istället dokumentera avvikelser från era överenskommelser. Därför tror personen i fråga troligen att det går att köra med dig hur som helst. Supertydlig formalism är vad jag rekommenderar. Allt på papper och inga som helst avvikelser.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag känner en sån hopplös typ som gör sig omöjlig att komma i kontakt med om denne av nån anledning inte orkar ta tag i frågan.
Jag har löst det genom att söka upp personen och ställt mig framför den och bara varit i vägen rent fysiskt tills jag fått svar.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Låt bli att fråga. Sluta förvänta dig kommunikation och samarbete. Bestäm själv. Se er som två separata enheter, där du bestämmer allt du bara kan. Försök komma ifrån honom och undvik att beblanda dig så långt det bara går. Skicka inga mail, ge inga förslag, ställ inga frågor, förvänta dig inte gemensam planering. Om han inte hör av sig och undrar hur ni ska göra med nåt, så bestämmer du. Skit i reaktionerna.

Hur blev det, var är barnen skrivna och hur gör ni med ekonomin kring barnen?

Det är väl egentligen bara kostnader för barnen och vilka tider de är hos var och en ni öht behöver prata om? Och de tider ni bestämt på senaste mötet gäller väl tills nästa möte?
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag utgår ifrån att det är ett ex som du behöver svaret ifrån isf? Då kan jag förstå att vederbörande har den attityden. Isf hade jag inte förväntat mig ngt svar utan mer lagt upp fakta.

Ex. "Nästa vecka jobbar jag till 18 så jag förväntar mig att du hämtar lillan på dagis eller löser det på annat sätt."
På så sätt så frågar du inte ngt och om vederbörande har några invändningar så är det ju upp till denne att dra igång en diskussion istället för att du hela tiden ska försöka dra igång ngt som undviks.

Funkar inte. Har försökt. Får sms typ 23 på kvällen när jag sover eller 6 på morgonen om att han inte dyker upp en visst tid osv.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Det där är frustrerande. Och man vet inte om det är ett maktspel den andra kör med eller om det bara helt enkelt bara blir så där för den andre.

Mitt förhållningssätt till det hela har blivit att släppa så mycket som bara är möjligt. Att gemensamt komma överrens om inköp av vinterskor/ytterkläder/skidor/hockeyutrustning/cyklar etc insåg jag att det bara var jag som försökte komma överrens om så droppade allt sånt. Visst, det är orättvist att jag står för alla de inköpena år efter år, men det är lättare att betala med pengar än att gå omkring och vara konstant irriterad över uteblivna eller totalt kryptiska svar och inget som händer. Och visst, den andra föräldern kommer mycket lätt undan på det här sättet, men det är å andra sidan jag som får den mesta glädjen också av föräldraskapet. Gäller också alla tidsbokningar för barnets del, presentinköp till kalas osv osv.

Så tänk över vilka diskussioner som verkligen är ett måste och vilka du kan droppa för att få undan onödiga irritationsmoment för dig själv. Det är enbart sig själv man kan styra över och enbart sig själv och sitt eget tankesätt man kan ändra.

Och jag vet hur jobbigt det är när barnen är mindre. Det sliter sönder ens hjärta. Om det är till någon tröst, så lättar det när ens barn blir större och inte längre är så beroende av föräldern.

Jag köper alla prylar barnen behöver och har hos mig, problemet är när han börjar kräva del av dessa eftersom han betalar underhåll och jag får barnbidraget. Han försöker också kräva att jag ska stå för utrustning på aktiviteter som han vill genomföra.
Sen när barnen lämnas på dagis med sina uppsättningar av ytterkläder och han hämtar dem utan att ta med dessa (tex en fredag) så står jag utan kläderna på helgen. Jag har faktiskt inte råd med dubbla uppsättningar av allt.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Presentera deadline och konsekvens.

"Svara innan (tidpunkt) med alternativ lösning/förslag om du inte kan/har tid att fixa/håller med."
"Om jag inte får svar under dagen så räknar jag med att vi kör på mitt förslag."

Provat. Det slog tillbaka så hårt att jag hade nästan en månads gnäll om hur illa jag hade kränkt honom som pappa till våra barn och hur bortgjord han var inför hela sin familj. Och ett litet hot om att så får jag inte bete mig igen.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Nu har du ju valt att ligga lite lågt och istället dokumentera avvikelser från era överenskommelser. Därför tror personen i fråga troligen att det går att köra med dig hur som helst. Supertydlig formalism är vad jag rekommenderar. Allt på papper och inga som helst avvikelser.

Fast det är ju runt de rena praktiska problemen med försovningar, dyka upp utan bilbarnstolar, skita i att höra av sig när han blir sen/inte dyker upp osv.

Problemet här är ju att få de svar som behövs och dessutom så är det i många fall han som vill ha tydligare instruktioner (för svart på vitt på mail funkar visst inte eftersom "Hämta barnen kvart i åtta" tolkas som att det är ok att dyka upp klockan 10).
Han kravställer fasta tidpunkter. När jag inte får några svar på vilka tidpunkter han anser är rimliga så lägger jag fram ett förslag och vill ha respons på det (ja eller nej är ju en rimlig början i alla fall) och den uteblir. Sätter en deadline att mina tider gäller om du inte säger något annat innan imorgon - sen kör han sitt eget race och säger att han inte har fått uttala sig om saken osv. Vad som står spelar ingen roll.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag känner en sån hopplös typ som gör sig omöjlig att komma i kontakt med om denne av nån anledning inte orkar ta tag i frågan.
Jag har löst det genom att söka upp personen och ställt mig framför den och bara varit i vägen rent fysiskt tills jag fått svar.

Problemet är att när jag har honom fysiskt framför mig så är barnen oftast med och jag har sagt det förr - jag vägrar ta sådana diskussioner när barnen hör på. Det är så abstrakt att de inte kommer förstå varför jag är så irriterad på deras pappa.
Jag har försökt lite på våra möten, men FR vill slussa bort oss (de har nog ledsnat) och vill att våra diskussioner förekommer på annat sätt än hos dem.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Låt bli att fråga (så mycket som det bara går). Bestäm allt du kan efter eget huvud. Så lite kontakt som möjligt. Och jag vet att jag inte behöver tillägga "utan att det drabbar barnen".
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Funkar inte. Har försökt. Får sms typ 23 på kvällen när jag sover eller 6 på morgonen om att han inte dyker upp en visst tid osv.
Förändringar du vill göra med dina tider löser du utan honom. Hitta ett alternativ, be någon annan hjälpa dig, så du slipper blanda in honom.

Förändringar han vill göra med sina tider får han antingen lösa själv med hjälp av nån annan eller om du så vill, be dig men i så pass god tid du har sagt att du kan acceptera. Det måste bli lite svårare att göra förändringar än att skicka dig ett mess natten innan.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Sen när barnen lämnas på dagis med sina uppsättningar av ytterkläder och han hämtar dem utan att ta med dessa (tex en fredag) så står jag utan kläderna på helgen.

Har detta verkligen hänt?
Att han har hämtat barnen på dagis i november månad utan att ta med deras ytterkläder? Och sen har mage att lämna dem hos dig utan ytterkläder och tro att det ska gå bra? Och du tar emot barnen och suckar och löser problemet?

Om han gör fel måste han få konsekvenserna. Hur ska det annars bli bättre? Att resonera med den mannen har du ju försökt i åratal nu utan att komma någon vart.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Jag köper alla prylar barnen behöver och har hos mig, problemet är när han börjar kräva del av dessa eftersom han betalar underhåll och jag får barnbidraget. Han försöker också kräva att jag ska stå för utrustning på aktiviteter som han vill genomföra.
Sen när barnen lämnas på dagis med sina uppsättningar av ytterkläder och han hämtar dem utan att ta med dessa (tex en fredag) så står jag utan kläderna på helgen. Jag har faktiskt inte råd med dubbla uppsättningar av allt.

Blåneka till kraven. End of discussion.

Vad gäller ytterkläderna så skakar jag bara på huvudet, suck. Prata med dagispersonalen om problemet och be dem se till att barnen får med sig kläderna hem.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Provat. Det slog tillbaka så hårt att jag hade nästan en månads gnäll om hur illa jag hade kränkt honom som pappa till våra barn och hur bortgjord han var inför hela sin familj. Och ett litet hot om att så får jag inte bete mig igen.
Skit i gnället, låt honom gnälla. Det biter inte på dig, eller hur?

Hot tar du upp med Farbror Polisen.
 
Sv: Hur ska man göra för att få svar?

Låt bli att fråga. Sluta förvänta dig kommunikation och samarbete. Bestäm själv. Se er som två separata enheter, där du bestämmer allt du bara kan. Försök komma ifrån honom och undvik att beblanda dig så långt det bara går. Skicka inga mail, ge inga förslag, ställ inga frågor, förvänta dig inte gemensam planering. Om han inte hör av sig och undrar hur ni ska göra med nåt, så bestämmer du. Skit i reaktionerna.

Hur blev det, var är barnen skrivna och hur gör ni med ekonomin kring barnen?

Det är väl egentligen bara kostnader för barnen och vilka tider de är hos var och en ni öht behöver prata om? Och de tider ni bestämt på senaste mötet gäller väl tills nästa möte?

Senaste mötet så fick vi i uppgift att själva bestämma tider etc, så inget blev bestämt. Därav problemet.

Barnen är skrivna hos mig. Ekonomin är att hittills har jag fått fullt underhåll (fast han har kommenterat att han tycker det är fel att betala för mitt lyxliv). Banbidraget har stått på mig sen innan, så det har jag också, men jag har å andra sidan fått gå ner i tid på jobbet och har väldigt svårt att någonsin få fulla arbetsdagar, så flexen tickar snabbt neråt.

De senaste frågorna rör vårt nya överrenskomna schema som börjar på måndag, men där tiderna inte är definierade.
Det rörde information om barnens luciafirande (jag är ju tvungen att informera eftersom infot kommer till mig).
Det rör en del tider under ledigheten (eftersom när det gäller storhelger så måste vi ibland göra upp dagarna lite utanför schemat, eftersom barnen måste få fira med båda föräldrarna), samt ekonomi i avseendet att FP bara kan användas när vederbörande har barnen.

Det gäller BVC-besök.
Det gäller att jag är medbjuden med barnen på en resa i höst när min mamma fyller 60 år och de vill boka i tid, så jag behöver veta att vi kan göra upp om den veckan, fixa pass m.m. så att det inte blir strul i sista sekund.

Det gäller även samma fråga som jag kränkte honom så djupt i senast - födelsedagskalas, men nu för sonen (som önskar att vi båda kommer på hans kalas).
Sen gällde det klädfrågan. Han ser liksom inte problemet med att ytterkläder inte kommer med (för de ska ju ändå inte vara ute så mycket). Att jag sen inte kan ta ut dem på hela helgen är liksom ett inte-existerande problem, eftersom han då sysslar med annat och inte behöver lösa problemet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 967
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 924
Senast: fruxolisa
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 069
Senast: carriemma
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 024
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp