Hur ska man hitta en bra medryttare?

Bukefalos 30 år!

Men ändå. Om någon sagt att min medryttare tagit med en kompis som tjuvridit andra hästar i stallet hade hen blivit kickad och det hade tagit hus i helvete. Ingen av dem hade varit välkomna tillbaka!
Ja hon var inte kvar långt efter det men varför vet jag inte.
Ska man tjuvrida någons häst kan man åtminstone vara diskret för att minska risken att bli påkommen kan jag tycka 🙈

Min erfarenhet är tyvärr liknande. La ut annons att jag ville ha hjälp att rida och jag har rätt fina hästar. En går svår klass WE och en annan MsvB och jag erbjöd möjlighet till träning. Hade två tjejer som provade och kom några gånger. De red inte så bra, men tänkte att det går att jobba på.

Men det finns ingen ambition?! De är stressade när de kommer, borstar knappt, efter ridning hängdes inte grejerna ens in i sadelkammaren osv. De säger att de verkligen vill vara i stallet och pyssla, men väl i stallet rör dom knappt hästen🙄. Tom min man som inte är hästmänniska blev tokig på hur slarviga de var i stallet.

Nu har en av våra ridlärare på klubben börjat rida min ena häst, han rider bra och ffa trivs hästen väldigt bra med honom. Är väldigt glad över att få hjälp av honom!

Ibland får jag en tanke om att kanske skaffa en medryttare, men så läser man en sådan här tråd och så tänker jag.... neeej.
Jag skulle isåfall behöva hitta någon som kommer de dagar vi har bestämt, som rider med mjuk hand och små hjälper och helst har vana av islandshästar och deras gångarter och som självklart följer stallreglerna. Och så ska denna någon vara nöjd med att inte göra mer än vad jag för tillfället tycker behövs (dvs inte försöka lära in saker som jag inte har börjat med, nöja sig med arbete från marken eller kravlösa promenader vissa dagar), dela min syn på hur umgänget med min häst ska ske (inte för hård och inte för mjuk). Och förstå att trots storleken och gulligheten så är han inte en barnhäst (fast jag tror att jag utan att tveka skulle kunna sätta upp ett barn och han skulle vara så snäll och medgörlig). Nej, jag avstår från medryttare för tillfället!

Jag har världens bästa medis. En vuxen tjej (40 år), utan barn. Har haft egen häst i 20 år och rider min pre (när han är frisk) lör och sön, vilket passar mig som jobbar helg. Hör alltid av sig i god tid om hon inte kan en dag. Jättenoga med häst och utrustning. Hon betalar 500 i månaden. Skulle hon bli arbetslös hade hon fått fortsätta gratis. Guld värd!

När jag var meddis betalade jag 300...men efter 7-8 månader ville ägaren inte längre ha betalt då hon tyckte jag ställde upp så mycket. Tog hand om hästarna sä de kunde åka på en resa till Island bl.a . De visste att de kunde räkna med mig om det var nåt och för henne var det guld värt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har haft flera bra medryttare genom åren och den gemensamma nämnaren har väl varit att vi fått kontakt genom gemensamma bekanta.
Just nu en gammal stallkamrat (eller just nu, sen 6 år) som inte vill ha egen häst igen men trivs i stallet och med Freddie så hon rider 1 dag/vecka.
Jag tar sällan betalt av mina medryttare men utöver de dagliga sysslorna så uppskattar jag att de kommer på arbetsdagar, halmbärgning och hjälper till med städveckan var 10:e vecka. :)

Utöver det så delar jag och en annan stallkamrat lite på våra hästar - jag rider hennes ett par dagar (hopptränar en dag) och hon ska trimma Fred när han inte är skadad.

Finns det något rid/naturbruksgymnasium i närheten kan du kanske fråga där. Känns som att det överlag är relativt seriösa ryttare på sådana ställen, med undantag men ändå. Förutsatt att du kan tänka dig en ganska ung ryttare då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar