Bukefalos 28 år!

Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

Munken22

Trådstartare
Funderade ett tag på i vilket forum denna frågan skulle hamna i, kom den fel så får ni gärna flytta den.

*Ursäkta lång text*

Det är så här att ibland rider/hjälper jag till i ett litet stall.

Ägaren har 5 stycken ponnyer och 2 storhästar samt 2 inackorderingar i sitt stall. 3 av hennes ponnyer är feta och den som är tjockast skulle nog behöva gå ner ca 75-100 kg för att ha en bra vikt. De andra 2 (större)ponnyerna och de andra hästarna är helt ok i hullet.

Hästarnas foderstater är inte acceptabla, den största hästen på ~600 kg får 5 kg grovfoder per dag och 3,5 kg kraftfoder(pellets och havre)+betfor.

En av ponnyerna har problem med att hon stressäter och får foderstrupsförstoppning. Detta tror jag kommer ifrån den felaktiga utfodringen och att hon inte får lov att tugga ordentligt.

Alla hästarna får kraftfoder(pellets och havre), minst 0,6 kg/dag och det får den fetaste ponnyn. Ägarens förklaring till varför de får så mycket kraftfoder är:"För att det är så dåligt gräs här", rent bullshit i mina öron. Sen att hästarna kan få kraftfoder för att uppfylla sina behov är ju något helt annat.

Hur ska jag förklara för ägaren att hästarna inte mår bra av detta?

Tack för svar!
 
Sv: Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

Ge henne en bok om foderlära i julklapp.
 
Sv: Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

Beror på hur väl du känner ägaren. Kan du fråga om du ska räkna ut foderstater åt hästarna? Kanske köpa en bra foderbok? Det verkar saknas kunskap om hästars behov. Har du sagt att hästarna är feta?
 
Sv: Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

KRAFFT har On Line Foder Rådgivning eller kan du bara peka på bak siden av pellets packet där det stå foder giv.
600kg häst behöva lite mer än 6kg hö.
 
Sv: Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

Övergödning av ponnyer är ett vanligt problem i Sverige.

Min erfarenhet är att det inte är enkelt att få ägarna att förstå att ponnyerna är övergödda, och att man faktiskt kan strunta helt i kraftfoder till överviktiga djur.

Jag har lyckats få min kompis att se att hennes ponnyer är överviktiga men jag har inte lyckats få fram pedagogiken att hon då kan strunta helt i kraftfodret, trots att jag försökt i tio års tid.
Så om du kommer på ett sätt som funkar, berätta gärna för mig...

ok inte så konstruktivt inlägg från min sida.
Men det verkar betydligt mindre komplicerat att få folk att ändra på fodergivor som ger djuren något lågt hull, än att ändra på de strategier som ger gravt överviktiga djur.
 
Sv: Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

Ibland förstår folk om man förklarar att deras djur kan bli sjuka av sättet de hålls och utfodras på. Förklara att de som är feta kan få fång av sin fetma och förklara att hästar kan få magsår av för lite grovfoder.
Dock undrar jag hur mycket betfor i torr vikt de får. Betfor är också grovfoder så får de några kilo betfor så kan behovet av minst 1 kg ts/100 kg häst uppfyllas.
Om hon säger att hennes djur minsann är friska så kontra med, -ja nu ja. Men i morgon kan de vara sjuka. Det är ett lotteri vilken häst som blir sjuk och när så varför öka riskerna genom felaktig utfodring och genom att låta dem bli feta?
Ge henne boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina planck och Margareta Rundgren. Den tar upp det alla hästägare bör veta om foder.
 
Sv: Hur ska man säga att någons hästhållning är fel?

Tack för svar allihopa!

Jag har försökt att förklara att hästarna oftast inte behöver kraftfoder, men ägaren lyssnar inte på det och kommer med ursäkten med gräset. Dessutom är jag bara 12 år och hon lär ut det här till mig och andra elever. Som tur är så är jag väldigt duktig på teori och kan ganska mycket om det här, så jag tror inte på henne. Jag har även sagt att hon kanske ska skaffa smhn så att hästarna får tugga mer, men det vill hon inte lyssna på och säger att "såhär har jag utfodrat hästar i 20 år och det har minsann aldrig varit några problem".

Den stora hästen jag skrev om innan, han har problem med magen och är väldigt nervig. Kan detta också bero på utfodringen?

Mängden betfor de får är sammanlagt 1,2 kg och det delas på 9 hästar, så det hjälper ju inte för att komma upp i ts behoven.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 709
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 253
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp