hur ska vi få hem dem?

jodå, jag tror det funkar. han går nog in bara hans lilla kompis gör det... :crazy: vi får ju ha TÅLAMOD! :D
 
hejsan...
ni ska absolut inte jaga dom!
Det är bättre att göra dom nyfikna på vad ni gör så dom kommer till er...
kanske stå vid öppnignen ich äta ett äpple??
kram
 
självklart ska vi inte jaga dem! absolut inte. vi åker ju och hälsar på den lite, så då ska vi gå runt med dem i grimskaft i hagen, så de får känn på hur det var förr. och så ska vi locka dem med lite äpplen, kanske t om provlasta någon gång. vet ännu inet riktigt när vi ska hämta dem, men jag berättar mer snart!
 
detta är anledningen till att jag inte släppte min unghäst på hingstbete just att dom blir så vilda.Utan han fick gå med några vuxna hästar 2 shettisföl(hingstar) och leka med=)
ag höll på med han dagligen gick ut på promenader longerade nja gick 10 varv i varje varv som 1 år*S* tränade på att stanna backa flytta undan för tryck träna på att gå över/under broar träna trafik träna att gå över bommar mm mmm mm=)
 
imorgon blir det äntligen av! vi ska få hem små hingstarna, så nu börjar man bli lite spänd på hur det kommer att gå! önska oss lycka till!!! :D :rofl:
 
Tama??

Även vältränade och hanterade unghingstar har sina blyga perioder under sommarbetet.
Hingstar som kommer till oss, och då framför allt halvblod, brukar vara hur "sociala" som helst.
Men när vi tar in för verkning/maskning tillhör oftast dom det sk. problemhästarna.
Hysteriska på gången, vill inte lyfta fötter och definitivt inte bli maskade.

Andra, som kanske inte har bott i box vintertid, med allt som följer med där, står stilla och sköter sig.
Dom går oftast också att få tag på.

Så där har jag min klara mening om det.

Alla som har erfarenhet av föl/unghästar vet att den lille passerar olika mentala stadier.
Vissa är i osäkerhetsperioden och andra är mer framåt.

Eftersom vi har både lösdriftar och betsdjur så har vi ordnat med detta på vad vi tycker ett bra sätt.

Stall med boxar i närheten av hagarna.
Har man fått en spark på "fjompnisse" så tar man in flocken i boxarna och leder sedan ut dom igen.
Fjompnisse är då fångad och får underkasta sig behandling.

Bästa sättet att undvika en massa skador på sina hingstar är att ha en gammal ledarvallak till hjälp.
Han sätter fason på hela flocken och allt är lungt och stilla.

Däremot kan det vara tänkvärt att i mitten av augusti så rusar hormoner till.
Då är det dags att ta hem.


AM
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
909
Senast: escodobe
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp