Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare miumiu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 6 196

Bukefalos 30 år!

Hur var det en risk att få dem efter sig om man rider rakt mot dem? Få hundar vågar stå kvar i det läget.

Jag är inte någon erfaren hundmänniska så jag skulle aldrig våga ta en sån risk öht. Jag kan se en miljard olika olyckliga scenarion i mitt eget huvud, tex vad händer om hunden INTE flyttar på sig utan går till attack, biter min häst i benet tex? Den kanske hoppar undan när vi passerar men fortsätter efter oss och min häst sätter av i sken?

Jag är som sagt ingen hundmänniska och detta var helt okända hundar, flera stycken dessutom och det dök hela tiden upp nya kändes det som. Min häst är ung, bara 4 i år och jag vill inte ta några onödiga risker med honom eller sätta oss båda i situationer som vi inte reder ut.

Man ska alltså trava mot dom men inte förbi dom? Det går inte riktigt ihop för min del och jag tycker inte man ska utsätta sin häst för den stressen heller.

Och nej, hundägare ska inte utsätta hästar för detta, självklart inte. Men man löser inte situationen genom att trava mot dom och försöka skrämma dom. Risken är bara att det hetsar dom ännu mer.

Dom hundarna som jag är runt är inte rädda för hästar för dom har inte någon anledning att vara rädda för hästar. Faktiskt inte särskilt vanligt att hundar är särskilt rädda för hästar.

Jag umgås och träffar vanliga hundar, tex denna personens hundar som det handlar om här. Glada labradorer som är uppe i varv. Träffade både vuxna och en mängd valpar som sprang runt min hästs ben. Han stod stilla och väntade tryggt med mig tills dom gav sig och stack därifrån.
Uppenbart att du inte förstår ett ord av vad man skriver.

Jag är inte någon erfaren hundmänniska så jag skulle aldrig våga ta en sån risk öht. Jag kan se en miljard olika olyckliga scenarion i mitt eget huvud, tex vad händer om hunden INTE flyttar på sig utan går till attack, biter min häst i benet tex? Den kanske hoppar undan när vi passerar men fortsätter efter oss och min häst sätter av i sken?

Jag är som sagt ingen hundmänniska och detta var helt okända hundar, flera stycken dessutom och det dök hela tiden upp nya kändes det som. Min häst är ung, bara 4 i år och jag vill inte ta några onödiga risker med honom eller sätta oss båda i situationer som vi inte reder ut.
Man får ju utgå ifrån miljön med dom allra flesta hundar är inte långt ifrån hemmet eller husse eller matte och kommer med största sannolikhet återvända dit.

Extremt få hundar vågar attackera en häst som springer emot dom är nog i princip bara kamphundar som är så störda.

Helt otroligt att hon efter alla år fortfarande går med hundarna så och låter dom hålla på. Att hon inte är mer rädd om sina hundar, det är ju så stor skaderisk när dom springer runt benen på hästarna plus givetvis skaderisken för hästarna och ryttarna om dom blir rädda.

Jag gjorde ingen grej av det pga att min häst var så oberörd men jag förstår att ni reagerade så och jag tycker inte det är fel att ni anmälde faktiskt. Hon utsätter både sina hundar och hästar för fara.

Mitt första möte med dom var ett gäng småvalpar som inte var så gamla, jag blev ju inte överrumplad av vuxnare hundar på det sättet ni blev så förstår att ni blev skärrade. Efter första mötet så visste jag att dom fanns där och min häst brydde sig inte så jag upplevde aldrig dom som ett problem men det är ju verkligen inte okej för det.

Jag hoppas att hon tänker till litegrann iallafall och har hundarna under bättre uppsikt i framtiden och inte låter dom springa helt fritt på det sättet.

Jag håller med och vill tillägga att det är (eller kan iaf vara) extremt stor skillnad på att möta en ensam hund eller hund i flock.

Kl. Ensam hund har jag ignorerat till häst, red helt enkelt emot den. Vad hände? Den flyttade sig temporärt, vi gick förbi och sen följde den efter oss skällande i en kilometer eller så tills husse hann ikapp oss. Den hunden hade ingen tanke på att vända hem och gick inte att skrämma.

Helt otroligt att hon efter alla år fortfarande går med hundarna så och låter dom hålla på. Att hon inte är mer rädd om sina hundar, det är ju så stor skaderisk när dom springer runt benen på hästarna plus givetvis skaderisken för hästarna och ryttarna om dom blir rädda.

Jag gjorde ingen grej av det pga att min häst var så oberörd men jag förstår att ni reagerade så och jag tycker inte det är fel att ni anmälde faktiskt. Hon utsätter både sina hundar och hästar för fara.

Mitt första möte med dom var ett gäng småvalpar som inte var så gamla, jag blev ju inte överrumplad av vuxnare hundar på det sättet ni blev så förstår att ni blev skärrade. Efter första mötet så visste jag att dom fanns där och min häst brydde sig inte så jag upplevde aldrig dom som ett problem men det är ju verkligen inte okej för det.

Jag hoppas att hon tänker till litegrann iallafall och har hundarna under bättre uppsikt i framtiden och inte låter dom springa helt fritt på det sättet.
För kännedom så bör man alltid anmäla när sånt händer eftersom tillsynslagen är lite "en gång är ingen gång" och det oftast krävs historik innan det riktas beslut mot hundägare.
(Om det inte sker något riktigt allvarligt då)

Extremt få hundar vågar attackera en häst som springer emot dom är nog i princip bara kamphundar som är så störda.

Nu skulle jag också rida/köra "över" just labradorer men inte sjutton är kamphundar de enda som är så "störda", även om jag inte alltid kallar djur störda för att de har jaktinstinkter av olika slag som vi inte tycker är önskvärda? Dessutom med ägare som inte har koll.

Jag skulle lägga in nästan hur många raser som helst i den kategorin Man kan ju bara se på insta eller YT så är det schäfrar, mallenois, småhundar, rottweilers, blandraser etc.

Man kan dock säga att har hunden stannat istället för att direkt kasta sig på ett ben eller halsen så är det sällan de skulle sätta igång att bita.

Nä, jag tänker dock att det måste vara fler än jag som anmält under åren? Med tanke på responsen jag fått här i tråden, var faktiskt det som fick mig att ta modet till mig. Jag vill inte heller bråka, men tänker att det finns barn som rider själva där och även om hästarna är trygga och snälla vet man aldrig vad som kan hända. Hade jag haft hund hade jag aaaaldrig vågat ha den lös utan uppsikt på det sättet. Och en hel kull med små valpar, nej herregud 🙈

Nä, jag tänker dock att det måste vara fler än jag som anmält under åren? Med tanke på responsen jag fått här i tråden, var faktiskt det som fick mig att ta modet till mig. Jag vill inte heller bråka, men tänker att det finns barn som rider själva där och även om hästarna är trygga och snälla vet man aldrig vad som kan hända. Hade jag haft hund hade jag aaaaldrig vågat ha den lös utan uppsikt på det sättet. Och en hel kull med små valpar, nej herregud 🙈
Jag hade faktiskt aldrig hört någon annan som mött dom innan du skrev om det, jag antog att jag var ganska ensam om det konstigt nog. Och ja jösses, dom små små valparna var inte ens stora nog att synas bredvid stigen nästan, väldigt stor risk och tack och lov att min häst stod blixtstilla för annars hade han kunnat trampa på dom 😬

För kännedom så bör man alltid anmäla när sånt händer eftersom tillsynslagen är lite "en gång är ingen gång" och det oftast krävs historik innan det riktas beslut mot hundägare.
(Om det inte sker något riktigt allvarligt då)
Ja jag borde ha agerat men jag är lite en sådan där feg typ som inte vågar göra så stor grej av saker och ting, jag tog det som vilka hundmöten som helst litegrann. Men det berodde nog också på att min häst var så väldigt obrydd om hundar och jag upplevde det inte som ett stort problem med lösa hundar överlag.

Sen är det svårt också att veta när man ska anmäla, dom brydde sig aldrig om min häst direkt annat än att vara nyfikna riktigt och det var inte under koppeltvånget heller så det fanns inte så mycket att anmäla egentligen.

Jag hade faktiskt aldrig hört någon annan som mött dom innan du skrev om det, jag antog att jag var ganska ensam om det konstigt nog. Och ja jösses, dom små små valparna var inte ens stora nog att synas bredvid stigen nästan, väldigt stor risk och tack och lov att min häst stod blixtstilla för annars hade han kunnat trampa på dom 😬
Jag hade aldrig mött typ någon annan levande varelse i den skogen innan så detta took me by suprise om vi säger så 😅

Och då hade vi precis mött en lös Golden Retriver på 8 månader som kom framspringandes till hästarna men där såg och hörde vi ägarna en bit bort och när vi ropade på dom kom dom skamsna framspringandes och kopplade hunden. Dom hade en hund till som jag också gissar var lös men mera typen som har ett osynligt koppel på sig hela tiden 😜 Så Kaj var lite spänd men ingenting hade ju hänt liksom, den hunden var uppenbart bara glad och nyfiken. Så vi fortsätter nerför backen mot den ängen du vet, där hennes hus ska ligga nånstans i närheten. Och då börjar dom dyka upp, en efter en O_o

Jag hade aldrig mött typ någon annan levande varelse i den skogen innan så detta took me by suprise om vi säger så 😅

Och då hade vi precis mött en lös Golden Retriver på 8 månader som kom framspringandes till hästarna men där såg och hörde vi ägarna en bit bort och när vi ropade på dom kom dom skamsna framspringandes och kopplade hunden. Dom hade en hund till som jag också gissar var lös men mera typen som har ett osynligt koppel på sig hela tiden 😜 Så Kaj var lite spänd men ingenting hade ju hänt liksom, den hunden var uppenbart bara glad och nyfiken. Så vi fortsätter nerför backen mot den ängen du vet, där hennes hus ska ligga nånstans i närheten. Och då börjar dom dyka upp, en efter en O_o
Jag förstår precis. Det jag var mest osäker med var att möta älgar där faktiskt. Det är ju väldigt lugnt och stilla där annars, jag hoppas du inte blir rädd för att rida där i fortsättningen för det är ju en så lagom och fin runda.

Labradorer är ganska stora hundar och ännu större när de reser ragg, sen att alla jag mött varit veka och backat är en sak men det har varit ensamma hundar, att möta en hel flock som beter sig så och med hästar att hålla reda på är något helt annat. Tur ni var två och jag tycker du gjorde rätt som anmälde, även för att hundar som springer lösa vind för våg den här årstiden kan göra stor skada i naturen. Själv hade jag gått på dem med ridspöet om jag haft ett sådant, annars hade jag gett dem några ordentliga sparkar för jag hade blivit så arg.

Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar.

Plötsligt kommer en stor svart hund sättande mot oss (lös). Våra hästar får panik och börjar vända, men vi lyckas få stopp. Sedan sluter ytterligare två hundar upp och omringar oss, morrar och reser ragg. Hoppar och gör utfall mot hästarna. Vi hoppar av och blir stående typ 10 minuter medan hundarna springer fram och tillbaka, hoppar upp i ansiktet på mitt ridsällskap etc. Till slut springer dom tillbaka i samma riktning som dom kom ifrån och vi börjar efter en stund gå åt samma håll för att leta efter ägaren som lyst med sin frånvaro medan vi ropat på hjälp.

Ägaren skymtar förbi när vi kommer och har ca 5 hundar lösa springandes efter sig. Viftar bara åt oss när vi ropar på henne.

Är fortfarande skärrad av denna upplevelse men detta är tydligen en uppfödare som är lite av en lokalkändis och vi ska hålla god min för grannsämjan osv. Men detta känns inte ok för mig. Jag är inte direkt hundrädd i övrigt men detta var sjukt obehagligt, det och behövde skriva av mig för att bolla tankar med er här.

Ägaren är typ 80 år gammal och döv enligt någon men då har man väl inte 5 lösa hundar springandes i skogarna helt utan uppsikt?
Ni vill hålla "god min för grannsämjan" när risken är att nån trillar av och blir en grönsak för resten av livet pga av att vederbörande inte håller koll på sina hundar?

Att man är 80 och lokalkändis ger en inte fripass.

De gånger det hänt mig har jag ridit en trygg häst som inte var hundrädd. Hundarna har jag inte uppfattat som aggressiva, mest störiga, odrägliga och ouppfostrade. En gång var det ett gäng småhundar som sprang runt benen på min häst och bjäbbade. Jag gjorde först halt. Sen när de kom fram skrittade jag lugnt framåt eftersom hästen inte stod still och jag uppfattade det som mindre risk att hon skulle råka trampa på dem om hon skrittade lugnt. Hundägaren sprang runt som en yr höna och ropade på sina hundar. Efter ett tag blev hon sur och tyckte att jag skulle stanna. Dels anser jag att det inte är min business att hon släppt sina hundar lösa trots bristande inkallning och dels förklarade jag att det var det säkraste att göra med hänsyn till hästen och risken att hundarna skulle bli trampade på.

En annan gång kom några hundar springande från ett hus en bit bort. Då red jag en trygg äldre ponny. Ägaren vrålade på hundarna som ignorerade honom. Så jag vrålade på dem att de skulle ge sig iväg. Då vände alla utom en och sprang hem. Den sista hunden följde efter på behörigt avstånd så jag red vidare. Ägaren fick sig en promenad innan hunden bestämde sig för att lyda och springa hem. Hoppas att ägaren lärde sig att han måste skaffa ett staket runt tomten om han vill ha hundarna lösa där.

En annan hade lösa hundar och förmodligen pli på dem men lät dem gå nära bakom ponnyn när de passerade. Jag sa att det är nog bäst att hon kallar på sina hundar då jag inte kan garantera att ponnyn inte sparkar. Hundägaren sa bara att om de är så dumma att de blir sparkade får de skylla sig själv. De var vana vid hästar tydligen...

Jag har haft tur att jag aldrig mött några farliga lösa hundar på ridturer och jag har
valt att bara rida trygga äldre hästar.

Jag undrar vad som händer om hästarna skadar hundarna? Både jag och en vän har hästar som reagerar med att sparka mot hundar. Min väns häst har varit riktigt nära att träffa hund och kommer hund nära bakom så slår den rejält. Vad händer om hunden skadas eller dör?

Jag håller med och vill tillägga att det är (eller kan iaf vara) extremt stor skillnad på att möta en ensam hund eller hund i flock.

Kl. Ensam hund har jag ignorerat till häst, red helt enkelt emot den. Vad hände? Den flyttade sig temporärt, vi gick förbi och sen följde den efter oss skällande i en kilometer eller så tills husse hann ikapp oss. Den hunden hade ingen tanke på att vända hem och gick inte att skrämma.
Det är klart du kan skrämma en hund om du vill. Det är ingen tiger.

Liknande trådar

• Hur uppfostra och minska stress
  • R
    Småsyskon – hur ska jag göra?
  • Tips för nästa steg i ensamhetsträning?
  • vilken hund ska vi välja bort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21

Omröstningar