Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare miumiu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 6 196

Bukefalos 30 år!

Jag undrar vad som händer om hästarna skadar hundarna? Både jag och en vän har hästar som reagerar med att sparka mot hundar. Min väns häst har varit riktigt nära att träffa hund och kommer hund nära bakom så slår den rejält. Vad händer om hunden skadas eller dör?
Ja den skadas eller dör? Det är hundägarens ansvar inte erat ni blir inte skadeståndsskyldiga alls.

Det är klart du kan skrämma en hund om du vill. Det är ingen tiger.
Det är inte alls självklart, och till vilket pris?
Det finns fler än en hund som hellre biter än backar.

Hunden som förföljde oss gick inte att skrämma från hästryggen (på ett rimligt sätt bla bla utan att riskera att skrämma hästen mer).

Jag undrar vad som händer om hästarna skadar hundarna? Både jag och en vän har hästar som reagerar med att sparka mot hundar. Min väns häst har varit riktigt nära att träffa hund och kommer hund nära bakom så slår den rejält. Vad händer om hunden skadas eller dör?

Det händer ingenting. Man har inte det ansvaret för sin häst som man har för sin hund.

Labradorer är ganska stora hundar och ännu större när de reser ragg, sen att alla jag mött varit veka och backat är en sak men det har varit ensamma hundar, att möta en hel flock som beter sig så och med hästar att hålla reda på är något helt annat. Tur ni var två och jag tycker du gjorde rätt som anmälde, även för att hundar som springer lösa vind för våg den här årstiden kan göra stor skada i naturen. Själv hade jag gått på dem med ridspöet om jag haft ett sådant, annars hade jag gett dem några ordentliga sparkar för jag hade blivit så arg.

Jaa, är så himla glad att jag inte var själv! Mitt ridsällskap har egna hundar och är således mer kunnig på hundpsykologi än vad jag är och hon sa efteråt att hon övervägt alternativet att sparka hunden som var uppe i hennes ansikte och gläfste i magen men att hon valt att bara stå still och undvika ögonkontakt istället.

Själv hade jag min ridpiska redo men efter tumultet som blev då hästarna försökte sticka hemåt så hamnade vi bakom och hade det andra ekipaget lite som "sköld" framför oss, därför var dom mer "på" henne än oss.

Det är inte alls självklart, och till vilket pris?
Det finns fler än en hund som hellre biter än backar.

Hunden som förföljde oss gick inte att skrämma från hästryggen (på ett rimligt sätt bla bla utan att riskera att skrämma hästen mer).
Tycker du och flera andra överdriver gravt i den här tråden, antalet individer som hellre biter än backar är försvinnande få.
Stå pall mot 500 kg häst med förbannad ryttare nej det gör inte många hundar.
Kamphundar som gått in i sin bubbla möjligtvis.

brukshundar får man träna mycket för dom ska ha modet att bita och stå pall mot arga människor inte ens alla avlade för det klarar det.

Sen finns ju ångestbitarna men dom brukar sällan bitas utomhus där det finns plats att fly.

Hundar är bara hundar dom flesta är bara nyfikna och skäller så länge dom tillåts.

Tycker du och flera andra överdriver gravt i den här tråden, antalet individer som hellre biter eller backar är försvinnande få.
Stå pall mot 500 kg häst med förbannad ryttare nej det gör inte många hundar.
Kamphundar som gått in i sin bubbla möjligtvis.

brukshundar får man träna mycket för dom ska ha modet att bita och stå pall mot arga människor inte ens alla avlade för det klarar det.

Sen finns ju ångestbitarna men dom brukar sällan bitas utomhus där det finns plats att fly.
Alltså att skrämma en hund från hästryggen, eller marken för den delen, innebär ju också att man har en häst att ta hänsyn till?
Själv tycker jag du bortser från den.

Har jag också varit med om. Nelly gillar hundar men en gång var det en hund som slet sig från ägaren och försökte flyga på oss, Nelly vände och sparkade efter den. Även om man inte blir skadeståndsskyldig så vill man ju inte att ngn ska bli skadad..

Alltså att skrämma en hund från hästryggen, eller marken för den delen, innebär ju också att man har en häst att ta hänsyn till?
Nu tänker jag skrämma en hund överhuvudtaget.
Det låter som hundar är blodtörstiga monster plötsligt.

Från hästryggen tycker personligen inte jag heller det är svårt att jaga iväg en hund men det beror ju som innan sagt på vilken häst man har.

Nu var ju det här flera hundar som verkade dykt upp från ingenstans och då är det ju svårare.

Det beror på situationen, om man har en häst man vet slår efter hundar som kommer nära och rider in på en gård där man vet att det finns lösa hundar kan man nog bli skadeståndsskyldig men knappast annars det måste till någon form av uppsåt för det.

Det beror på situationen, om man har en häst man vet slår efter hundar som kommer nära och rider in på en gård där man vet att det finns lösa hundar kan man nog bli skadeståndsskyldig men knappast annars det måste till någon form av uppsåt för det.
Nej strikt hundägaransvar gör att hundägaren alltid är den som har ansvaret oavsett.

Strikt hundägareansvar i teorin men jag har hört flera fall där det lagts ner när motpartern varit så pass uppenbart skyldig till det hela.

Här är det inte ovanligt med vägar genom gården. Så tar mig ofta in på någons gård.
Då är ju antagligen ägarna medvetna om att det går en väg genom deras gård 😆
Jag svarade naturligtvis utifrån att rida in på någons gård där det inte är en genomfartsväg.

Ja, om jag skulle bli arg och börja vråla år någon hund hade min häst tagit väldigt illa vid sig 😅
Hon är väldigt känslig och skulle jag bli utagerande och arg lär jag få ett helvete att reparera det förtroendet 😅

Det är klart du kan skrämma en hund om du vill. Det är ingen tiger.
Du verkar inte riktigt förstå att rädsla/osäkerhet och aggressivitet går lite hand i hand, en rädd hund är ofta en farlig hund. Man vill undvika att skrämma och göra hundar rädda. Det finns liksom inget positiv i att försöka göra en hund rädd, risken är stor att dom gör orattionella handlingar istället just för att dom blir rädda.

Du verkar inte riktigt förstå att rädsla/osäkerhet och aggressivitet går lite hand i hand, en rädd hund är ofta en farlig hund. Man vill undvika att skrämma och göra hundar rädda. Det finns liksom inget positiv i att försöka göra en hund rädd, risken är stor att dom gör orattionella handlingar istället just för att dom blir rädda.
Du som inte verkar förstå.
En rädd hund går inte till attack om den har plats att gå undan.
Skiter i vad du tycker jag har inget emot att skrämma iväg en främmande hund från häst eller från mina hundar.
Jag litar inte ett dugg på främmande hundar.

Du som inte verkar förstå.
En rädd hund går inte till attack om den har plats att gå undan.
Skiter i vad du tycker jag har inget emot att skrämma iväg en främmande hund från häst eller från mina hundar.
Jag litar inte ett dugg på främmande hundar.
Jag tror det är du som missar att hundar har olika temperament och inte kan förväntas bete sig så förutsägbart som du verkar tro.

Liknande trådar

• Hur uppfostra och minska stress
  • R
    Småsyskon – hur ska jag göra?
  • Tips för nästa steg i ensamhetsträning?
  • vilken hund ska vi välja bort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd