Hur sköta bädd?

Bellafjella

Trådstartare
Okej, så här är det: Vi har torvbädd till pållen men jag är osäker på om vi gör rätt. Jag tycker att folk har lite olika sätt att anlägga och sköta en bädd så som vanligt blir man lite konfunderad.

Alltså: Vi strödde Stalosan i boxen innan vi sedan fyllde på med ett ganska tjockt lager torv. Sedan mockade vi endast "tollarna" noga och lät kisset vara kvar. I början var det mycket torr, lös torv överallt som vi jämnade ut och la över kisset så att ytan skulle vara fortsatt torr.

Sedan när bädden liksom "satt" sig och blivit mer fast och kompakt och det inte fanns mer "lös" torv kvar, så strödde vi över mer stalosan igen och fyllde på mer ren, torr torv. Så här har vi sedan fortsatt......

Är detta rätt? Om inte-vad är fel? :confused:

Eftersom pållen kissar på ungefär samma ställe i boxen så blir det ju en "kulle" där. Hur gör man med den? Skalar av ibland?

Eller ska man kanske gräva ut den fuktiga "kullen" helt ibland och fylla hålet med ren torv?

Hur ofta bör man mocka ut hela boxen?

Snälla ni som kan en del om detta. Har aldrig haft permanentbädd tidigare och undrar mycket över detta.

Jag gör precis som min stallhyresvärd gör med sin bädd men hennes ser och känns ändå mycket fräshare. Beror kanske på att vår pålle verkar både kissa och bajsa mycket mer än hennes häst.
 
Sv: Hur sköta bädd?

Jag har permanentbädd till min häst. Den är visserligen i halm, men principen brukar vara den samma.
Jag tycker att det låter som om du sköter din bädd jättebra.
Jag brukar skala av lite när jag ser att någon del blir lite hög. Då tar jag på kalk och lite spån och sen mer halm.
Tycker inte att du skall gräva ut kullen helt för tanken med att ha permanent bädd är att bakterier tar hand om bädden och du stör den floran för mycket och då kan det börja lukta och bädden funkar inte. Det är också en anledning till att jag tycker att om man har en bädd som funkar och är fräsch så skall man inte ta ut hela bädden. Det är när den bli äcklig som man måste göra det. Jag hade samma bädd i 8 år och den var jättefin. När jag flyttade tog vi ut den.
Jag har en renlig häst kan jag tillägga :love: , för visst är det skillnad mellan olika hästar.
 
Sv: Hur sköta bädd?

jag tar ut kisset varje dag, men lägger tjockt lager (ca 30-40m) spån över det. på så sätt blir det en over-night-bädd :D fast min häst kissar ju så fort han kommer in ....
om man vill ha lite tunnare bädd, för det är ju enklare att mocka, kan man låta kisset ligga kvar i typ 3-4 dagar o sen ta bort det o börja om från början...
 
Sv: Hur sköta bädd?

Lollan skrev:
om man vill ha lite tunnare bädd, för det är ju enklare att mocka, kan man låta kisset ligga kvar i typ 3-4 dagar o sen ta bort det o börja om från början...

om man nu har en tunnare bädd och har den i tre-fyra dagar...
har man då kalk i botten eller hur funkar det med kisset och amoniaken?
 
Sv: Hur sköta bädd?

Du gör helt rätt!

När det blir "kiss-kullar" brukar jag ta ut så det blir jämnt och sen brukar jag strö över något tex. stalosan, kalk eller foderkrita och sedan lägga på nytt strö.

Jag har ca 20 cm bädd till min pålle, jag la först kalk sen två torv balar, sen fick killen trampa till det ett par nätter och sen la jag in ytterligare en bal och sen ca 10cm sågspån (inte kutterspån!) ovanpå det, då rinner kisset rakt igenom och spånet håller sig fräscht!
Jag har på ca 2½ vecka inte lagt in spån alls och bädden är fortfarande ljus och tjock.

Gör man en permanent bädd så behöver du inte mocka ut den, vi mockar ut till betes släpp. Sköter man den så håller den sig fin tills dess. Jag brukar dock köra ut några kärror kiss runt jul för annars blir bädden så jäkla hög, är det 20cm nu så kan ni ju räkna ut själva hur hög den är framåt jul..
 
Sv: Hur sköta bädd?

Lollan skrev:
jag tar ut kisset varje dag, men lägger tjockt lager (ca 30-40m) spån över det.

...vi har inte så högt i tak i vårat stall... ;)
 
Sv: Hur sköta bädd?

Lollan skrev:
jag tar ut kisset varje dag, men lägger tjockt lager (ca 30-40m) spån över det


:rofl: :D :D Blir det inte jobbigt för hästkraken att komma in i boxen då? ;)
 
Sv: Hur sköta bädd?

näe? eller kanske inte 40 cm men runt 25-30 iaf :o
har han tunnare bädd efter att jag mockat ut kisset får han liggsår på höftbenet...
 
Sv: Hur sköta bädd?

Du ska jämt ha ett jämt lager. d v s inga kullar eller backar i boxen. Det fick jag lära mig på skolan.
Du ska ALDRIG öppna en bädd förrän det inte är några djur i byggnaden på några dagar minst. Dvs har du en gång startat bädd bör du försöka hålla den till sommaren.
 
Sv: Hur sköta bädd?

haha, du skrev 30 - 40 M, du glömde nog ett C va? ;) :D
 
Sv: Hur sköta bädd?

Usch vi gör det inte alls så komplicerat i mitt stall. När man ska lägga in bädden så lägger man in den mängden man behöver sen vattnar man bädden så att den inte blir så dammig och låter den vara en dag. Sen tar man in hästen då, och mockar bara ut skiten så blir bädden bra av sig själv. Vi anväder varken kalk eller stalosan eller något annat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 050
Senast: Mineur
·
Hästvård Har två hästar och har nu fixat torvbädd i båda boxarna. I den ena boxen fixade det sig rätt snabbt, och bädden ligger fint över hela...
Svar
1
· Visningar
1 575
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: Sundbro
·
Hästvård Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par...
Svar
8
· Visningar
2 279
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp