Bukefalos 28 år!

Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Lill

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :)

Har en konstig tanke som slog mig idag då jag mockade. Kan en häst ändra beteende helt radikalt på grund av vad för sorts strö den står på? Jag har aldrig hört om detta förut men jag har funderat på det hela dagen idag, och jag kan inte se någon annan orsak.

Det är så här, jag köpte en ny häst och hade då spån i boxarna. Han var jätterenlig, allt i prydliga högar och kisset alltid på samma ställe. Var rena drömmen att mocka till honom och det gick max 10 minuter så var man klar :love:
Efter ca 5-6 månader så slutade jag med spån och började använda torv. I början var han lika renlig, ca 2-3 första veckorna, men sen gick det bara utför! Nu har jag använt torv i ca 4-5 månader och nu är han den värsta lortgrisen jag någonsin har varit med om! Bajset ligger utspritt överallt, söndertrampat, kissat lite här och lite där och allt är en enda utvispad sörja i hela boxen! :eek: Nu tar det minst 45 minuter att mocka och då får man alltid i princip ta ut 2-3 överfulla kärror och fylla på med lika mycket nytt vareviga dag!
Jag har inte hittat någon orsak till det här förrän idag då jag mockade då det slog mig att hans totala "orenlighet" började i samband
med ströbytet! :idea:
KAN det vara så att han på något vis... "inte gillar" torven och därför gör på det här sättet? Någon som har varit med om en sådan radikal ändring på sin/andras häst/hästar bara på grund av ströbyte? I övrigt är han en glad och frisk häst, vill alltid vara med och kika vad man håller på med och allt funkar kanon med honom, så jag tror inte att det har att göra med att han skulle vantrivas eller vara sjuk på något sätt.
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Skulle spontant tänka finns det andra faktorer som ändrats? Nya hästar i stallet ,andra rutiner ,utfodring, inne längre tid, mindre motion?
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Det är inte så att han har börjat boxvandra då och trampar runt allt av den anledningen då? Jag har hört om nån häst som ändrade beteende från strö till halm, men vet inte om dom kunde fastställa att det var just ströbytet som var orsaken.
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Finns inga nya hästar och bara mina tider/rutiner som gäller, samma varje dag. De är ute från klockan 05-06 till 21-22 tiden på kvällen. Inget har ändrats i stallet, inget i rutiner, inget i foder, motionering m.m. Det enda som har ändrats är att jag bytte från spån till torv.
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Jag vet ju inte vad han gör då jag inte är där på natten, men sådär annars så boxvandrar han aldrig. Och oftast då jag kommer på morgonen så stiger han upp. Han ligger ner på natten.
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Kan också tillägga att hästarna har fri tillgång på grovfoder dygnet runt, så det har inte med det att göra heller att han är hungrig eller liknande. Tycker bara att det är underligt att han de första 6 månaderna var jätterenlig, och sen då jag bytte till torv så blev han värsta lortmonstret! Är det bara ett sammanträffande att det skedde just då, då jag bytte, eller hänger det ihop på något sätt. Därför tänkte jag fråga här inne om någon har varit med om något sådant.
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Hästen kanske inte är lika trygg eller trivs så bra. Kan vara allt från kompisar, maten eller ridning (smärta). Något har ju brutits i det vanliga mönstret :)
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Kan du inte byta tillbaka till spån ett tag bara för att testa?
 
Sv: Ändrat beteende på grund av strömaterial?

Gräver han i boxen och bökar runt kan det vara något i torven som lockar. En del hästar äter av torv om det finns mycket synliga växtdelar kvar i den. Pröva att göra om bädden till en permanentbädd med torvlager i botten och spån ovanpå och se vad som händer. Värt ett försök tycker jag.

Tillägg: Rejält med stampad packad torv i botten och sedan MYCKET spån ovanpå.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: bigganl
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 176
Senast: Yrja
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 860
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp