Hur skulle du gjort? Busringande granne.

Jag hade satt upp lapp eller skrivit brev till samtliga i trappuppgången. Beskrivit probemet samt vad det får för konsekvenser för hundarna och er samt att det stör övriga grannar pga hundarnas reaktioner. Det gör förhoppningsvis 1. att någon tar åt sig och talar allvar med sina barn 2. att övriga grannar upplyses om att hundarnas oljud har en orsak som är utom er kontroll

Det måste väl ändå någon gång vara andra icke busringande personer som ringer på ringklockan ?? och hundarna kan väl rimligtvis inte veta skillnaden??
mao hundarna skäller och det är såklart otrevligt .
 
Det måste väl ändå någon gång vara andra icke busringande personer som ringer på ringklockan ?? och hundarna kan väl rimligtvis inte veta skillnaden??
mao hundarna skäller och det är såklart otrevligt .
Ja men då står de ju kvar utanför? Varje gång det ringer på dörren kollar vi ut genom hålet först och om någon verkligen vill oss något har de ju stått kvar.

För övrigt får vi i princip aldrig oväntat besök eftersom de måste bli insläppta av oss via porttelefonen först. Så det är inget större problem att ha ringklockan urkopplad faktiskt! :)
 
De måste väl ändå tokskälla på en vanlig icke busringande signal också?

I övrigt så är det bättre att träna hundarna.
Ja hundarna skäller när någon ringer på ringklockan men som jag skrev så händer det typ aldrig. Får vi besök eller har beställt leverans öppnar vi dörren innan personen har hunnit ringa på.
För övrigt håller jag inte med dig, jag vill inte bli busringd på oavsett hundar som skäller eller ej och jag uppskattar att mina hundar larmar för främmande i lägenheten.
 
Ja men då står de ju kvar utanför? Varje gång det ringer på dörren kollar vi ut genom hålet först och om någon verkligen vill oss något har de ju stått kvar.

Det förstår jag också men jag antar att hundarna skäller då också, du skrev ju att de reagerade på ringklockan och tokskällde.
 
För övrigt håller jag inte med dig, jag vill inte bli busringd på oavsett hundar som skäller eller ej och jag uppskattar att mina hundar larmar för främmande i lägenheten.

Jag förstår att du inte vill bli busringd på men i nuläget vet du ju inte säkert vem eller vilka så jag skulle vara försiktig med anklaganden.
Frågan som är mer viktig är väl om alla dina lägenhetsgrannar uppskattar att dina hundar larmar.
 
Jag förstår att du inte vill bli busringd på men i nuläget vet du ju inte säkert vem eller vilka så jag skulle vara försiktig med anklaganden.
Frågan som är mer viktig är väl om alla dina lägenhetsgrannar uppskattar att dina hundar larmar.

Fast det är helt okej att hundar larmar när det ringer på dörrklockan om det händer med vettig frekvens, det måste väl ändå räknas som en rätt normal störning i ett hus. En annan sak när det börjar hända en gång om dagen för att någon jävlas.
 
Ja och vad är problemet? Jag vill fortfarande inte bli trakasserad.

Problemet blir ju långt större för att hundarna skäller och hundarna skäller ju inte för att du blir trakasserad utan för att klockan ringer vilket den må göra iaf ibland annars.

Du kan ju vända lite på frågeställningen till dina grannar och fråga om de också blir trakasserade.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att buset kommer från en familj där de vuxna klagar på hundarna inför barnen och barnen iom det tycker deras bus rättfärdigas.
 
Alla kanske inte tycker att tokskälla är en vettig frekvens.
Jag vet inte hur ofta dörrklockan ringer hos dig, men här händer det kanske tre-fem gånger om året. Så ofta tror jag att de flesta grannar kan stå ut med hundskall, och om de tycker att det är pestigt? Tja, tufft. Ibland tappar folk en kastrull och ibland tjuter småbarn också.
Jag vet i och för sig inte hur frekvent det ringer på hos @Malibu_Stacy heller, men hon har ju förklarat att det är sällan,särskilt eftersom besökare bara kan komma in med porttelefon.
Definitivt busringarna som är problemet här, med eller utan hundskall. Det ska inte busringas på andra människors dörrar, punkt. Jag hade blivit vansinnig.
 
Jag vet inte hur ofta dörrklockan ringer hos dig, men här händer det kanske tre-fem gånger om året. Så ofta tror jag att de flesta grannar kan stå ut med hundskall, och om de tycker att det är pestigt? Tja, tufft. Ibland tappar folk en kastrull och ibland tjuter småbarn också.
Jag vet i och för sig inte hur frekvent det ringer på hos @Malibu_Stacy heller, men hon har ju förklarat att det är sällan,särskilt eftersom besökare bara kan komma in med porttelefon.
Definitivt busringarna som är problemet här, med eller utan hundskall. Det ska inte busringas på andra människors dörrar, punkt. Jag hade blivit vansinnig.

Ja precis, det ringer inte ens på en gång i månaden eftersom vi är noga med att öppna vår lägenhetsdörr innan besökare har hunnit ringa på. Mina grannar som har barn låter betydligt mer flera gånger per dag.
Däremot vill jag inte att hundarna skäller i onödan och jag har ingen lust att masa mig ut ur sängen sent en kväll eller bli väckt för att någon busringt på vår dörr.
 
Jag är inte så snäll. På 5 år har jag haft problem med barn och bus 2-3 gånger. Jag tycker barn ska vara uppfostrade och jag bränner av direkt, kanske för att det generella i samhället nu är att barn får göra lite som de vill. Jag tog det första barngänget på bar gärning och det ”ledande” barnet tog till flykt men hans kompisar hämtade honom för de vågade inget annat helt enkelt. Sen skällde jag ut ungen (på ett smidigt sätt) och hans hot om hans farliga föräldrar tog inte på mig. Den ungen har inte än idag gjort något mer mot mig. Hans föräldrar är bra också och jag berättade vad som hänt och vad jag sagt osv.
De andra gångerna har det varit 2 och eftersom jag bor i hus med stora fönster ser jag direkt, så efter första gången de tjuvringde missade jag men tänkte de kommer tillbaka, det gjorde de o då stod jag innanför dörren o fick de direkt. Nu råkade det vara stallägarens son så det gick flera vägar där... Jag har nolltolerans mot sådant. Jag skulle kunna polisanmäla också, utan tvekan.
 
Alla kanske inte tycker att tokskälla är en vettig frekvens.
Att grannar låter är bara så, det kan ingen göra något åt. Att hundar skäller någon gång i månaden i några sekunder tillhör det man får stå ut med när man bor i lägenhet. Jag vill dock inte att de skäller i onödan och hela tiden. Barn låter betydligt mer och oftare än så. Eller någon som spelar instrument. Eller sjunger eller va fasen som helst.
 
Problemet blir ju långt större för att hundarna skäller och hundarna skäller ju inte för att du blir trakasserad utan för att klockan ringer vilket den må göra iaf ibland annars.

Du kan ju vända lite på frågeställningen till dina grannar och fråga om de också blir trakasserade.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att buset kommer från en familj där de vuxna klagar på hundarna inför barnen och barnen iom det tycker deras bus rättfärdigas.

Nej så är det inte alls. Finns inga förbud för hundskall i vår förening. Däremot för störande beteende. På vilket sätt rättfärdigar du att någon frekvent ringer på vår dörr och springer iväg? För att hundarna skäller på ringklockan?
Om någon stör sig på mina hundar får de säga till, inte skicka barnen att busringa på dörren eftersom det har komplett motsatt effekt?
 
@ginnies
Verkar som du bara vill säga emot på pin tji, eller har jag misstolkat dig?

Ja alltså problemet är att någon eller några busringer på vår dörr i tid och otid. Det är störande och vi känner oss trakasserade.
Problemet är inte att hundarna larmar.
Den som vill diskutera hundar som skäller när någon ringer på dörrklockan kanske ska starta en ny tråd? @ginnies
 
Ja men då står de ju kvar utanför? Varje gång det ringer på dörren kollar vi ut genom hålet först och om någon verkligen vill oss något har de ju stått kvar.

För övrigt får vi i princip aldrig oväntat besök eftersom de måste bli insläppta av oss via porttelefonen först. Så det är inget större problem att ha ringklockan urkopplad faktiskt! :)

Plus att om en granne vill något är det ju bara att knacka på dörren...
 
Jag ser inte heller problemet med att koppla ur ringklockan. Vi hade urkopplad ringklocka hela min uppväxt för att slippa busplingande snorungar. Det går alldeles utmärkt att leva utan en dörrklocka ;-)

För övrigt är busringande ett jävla ofog. Följer just nu en incident i grannstaden där en pojke blivit nedsparkad av en familj för att han busplingat. Det finns naturligtvis ingen ursäkt till det våldet men döm om förvåningen när föräldrarna lägger ut ett inlägg på fb att ungar minsann ska vara busiga och tjyvplinga och får massor av medhåll... Det är för fan inte bus det handlar om, det är rena jävla trakasserier. Ja, jag busplingar också när jag var liten. Erfarenheten säger att det var de som stack ut i samhället, mobbningsoffer i skolan eller de som blev arga som var utsatta. Inte en gång utan gång på gång. Finns inget roligt alls i det och det måste vara urkassa föräldrar som tycker att det är okej med sådant bus, men tydligen rätt många av den öppna fb statusen att döma.
 
Jag ser inte heller problemet med att koppla ur ringklockan. Vi hade urkopplad ringklocka hela min uppväxt för att slippa busplingande snorungar. Det går alldeles utmärkt att leva utan en dörrklocka ;-)

För övrigt är busringande ett jävla ofog. Följer just nu en incident i grannstaden där en pojke blivit nedsparkad av en familj för att han busplingat. Det finns naturligtvis ingen ursäkt till det våldet men döm om förvåningen när föräldrarna lägger ut ett inlägg på fb att ungar minsann ska vara busiga och tjyvplinga och får massor av medhåll... Det är för fan inte bus det handlar om, det är rena jävla trakasserier. Ja, jag busplingar också när jag var liten. Erfarenheten säger att det var de som stack ut i samhället, mobbningsoffer i skolan eller de som blev arga som var utsatta. Inte en gång utan gång på gång. Finns inget roligt alls i det och det måste vara urkassa föräldrar som tycker att det är okej med sådant bus, men tydligen rätt många av den öppna fb statusen att döma.

Jag såg det där också. Givetvis är det hemskt att pojken blivit misshandlad... men att anse att det är ok med att busringa för att barn är barn?! Övercurlande idioti, plus att i en stad där det förekommit åldringsrån?! Min mormor hade blivit jätterädd om det ringdes på dörren i tid och otid.

Hade jag gjort något sådant hade jag fått en rejäl utskällning och indragning av privilegier. Man gör bara inte sådant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi bor i ett så kallat landshövdingehus från typ trettiotalet med i princip obefintlig isolering. Detta innebär att man i vissa rum hör...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 537
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp