Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Om ni skulle inse att er dejt/partner/sambo tar droger regelbundet, vad hade ni gjort då?

Rent personligt moraliskt så tycker jag inte det är värre än annat bruk som gör en personlighetsförändrad, som t ex alkohol, så länge man gör det snyggt och inte för ofta, och inte är ett missbruk.

MEN så mycket skada som andra i samhället drabbas av pga att vissa tycker att det är lajbans att röka på lite eller dra en lina med polarna, gör att det är en dealbreaker för mig med någon som rycker på axlarna åt det. Typ såna som är sååå nöjda med att de sopsorterar och inte äter kött, men skiter i att folk dör pga den bransch de glatt stöttar. Träffat på en hel del såna personer, och det blir inte en bra grund för fortsatt relation, vare sig partner eller någon djupare vänskap. När jag var yngre hade jag en mycket mer egoistisk syn på droger men har helt svängt med tiden. Visst kunde det varit gött nån gång ibland men det är inte värt priset, att folk dör pga mitt lördagsnöje.
 
Rent personligt moraliskt så tycker jag inte det är värre än annat bruk som gör en personlighetsförändrad, som t ex alkohol, så länge man gör det snyggt och inte för ofta, och inte är ett missbruk.

MEN så mycket skada som andra i samhället drabbas av pga att vissa tycker att det är lajbans att röka på lite eller dra en lina med polarna, gör att det är en dealbreaker för mig med någon som rycker på axlarna åt det. Typ såna som är sååå nöjda med att de sopsorterar och inte äter kött, men skiter i att folk dör pga den bransch de glatt stöttar. Träffat på en hel del såna personer, och det blir inte en bra grund för fortsatt relation, vare sig partner eller någon djupare vänskap. När jag var yngre hade jag en mycket mer egoistisk syn på droger men har helt svängt med tiden. Visst kunde det varit gött nån gång ibland men det är inte värt priset, att folk dör pga mitt lördagsnöje.
Fast just gräs behöver man inte stötta en bransch för att röka.
Men ja, orkar inte diskutera det men ville nämna det.
 
Fast just gräs behöver man inte stötta en bransch för att röka.
Men ja, orkar inte diskutera det men ville nämna det.

Måste inte nej, men de flesta som röker nån gång ibland och inte odlar själv (vilket är få av dem som gör) har dålig koll på leverantörskällan.

Att det kan finnas särskilda situationer då ingen utomstående drabbas är ett väldigt svagt argument för att försvara droganvändning i allmänhet, imo.
 
Vi känner nog olika sorters människor. Känner bara att det är bra med ett annat perspektiv.

Men lägger ned nu.

Om du själv är vanerökare av cannabis så har du troligen en annan umgängeskrets runt dig än jag, ja. Och bland er är det alldeles säkert fler som odlar för eget bruk än bland de jag känner, där det är vanligare att köpa det man vill ha och det kan variera vad.

I mitt inlägg uttalade jag mig om droganvändning i stort, och då tycker jag fortfarande att det är ett klent försvar i debatten att påpeka att det också finns de som nyttjar droger i sådan utsträckning att de tycker att det är värt mödan att odla själv (som jag tolkar är det du menar).
 
Om du själv är vanerökare av cannabis så har du troligen en annan umgängeskrets runt dig än jag, ja. Och bland er är det alldeles säkert fler som odlar för eget bruk än bland de jag känner, där det är vanligare att köpa det man vill ha och det kan variera vad.

I mitt inlägg uttalade jag mig om droganvändning i stort, och då tycker jag fortfarande att det är ett klent försvar i debatten att påpeka att det också finns de som nyttjar droger i sådan utsträckning att de tycker att det är värt mödan att odla själv (som jag tolkar är det du menar).
Jag är ingen vanerökare, nej.
 
Rent personligt moraliskt så tycker jag inte det är värre än annat bruk som gör en personlighetsförändrad, som t ex alkohol, så länge man gör det snyggt och inte för ofta, och inte är ett missbruk.

MEN så mycket skada som andra i samhället drabbas av pga att vissa tycker att det är lajbans att röka på lite eller dra en lina med polarna, gör att det är en dealbreaker för mig med någon som rycker på axlarna åt det. Typ såna som är sååå nöjda med att de sopsorterar och inte äter kött, men skiter i att folk dör pga den bransch de glatt stöttar. Träffat på en hel del såna personer, och det blir inte en bra grund för fortsatt relation, vare sig partner eller någon djupare vänskap. När jag var yngre hade jag en mycket mer egoistisk syn på droger men har helt svängt med tiden. Visst kunde det varit gött nån gång ibland men det är inte värt priset, att folk dör pga mitt lördagsnöje.
Detta är den största (och mer eller mindre enda) anledning till att jag har ett problem med grönt/brunt.

Annars så tycker jag just det är rätt harmlöst, precis som att jag inte tycker det är fel att dricka alkohol. Det finns tillfällen då det kan hjälpa till att höja stämningen, hjälpa en att varva ner, vara en smakupplevelse osv.

Men varje dag/ det blir ett hinder i vardagen osv och behöver inte vara ens ett problem för att det ska bli tack och hej från mig.
 
En grej med droger som jag tror folk ibland glömmer är ju att man sällan kan köra bil. Röker man på en gång i veckan kör man ju konstant drograttfull, även om man inte känner sig påverkad... 🤷

Nog för att jag kan köra själv, men nä, skulle aldrig köpa att min partner inte kan köra för att han vill röka på lite nu och då.
Du är inte påverkad en vecka efter men visst du kan väl åka dit på urinprov eventuellt eftersom man testar på metaboliter.
 
Kort sagt så hade det varit tack och adjö för mig. Rökning går fetbort oavsett om det är tobak eller något annat, och andra substanser är inget jag vill ha kontakt med vare sig direkt eller indirekt.
 
Inga droger här.

Det är med gräs det börjar och sedan fortsätter det så mycket lättare. Inte ens familjemedlemmar släpps in i mitt hem när de missbrukar/är i en period av missbruk. Missbruk är det värsta jag vet. Droger är det värsta jag vet.

Förstår inte hur man kan ha en liberal syn på det. Varken droger eller alkohol.
 
Inga droger här.

Det är med gräs det börjar och sedan fortsätter det så mycket lättare. Inte ens familjemedlemmar släpps in i mitt hem när de missbrukar/är i en period av missbruk. Missbruk är det värsta jag vet. Droger är det värsta jag vet.

Förstår inte hur man kan ha en liberal syn på det. Varken droger eller alkohol.
Man kan faktiskt bruka utan att vara missbrukare, särskilt när vi pratar om cannabis.
 
Jag är rätt liberal öht som person. Som yngre hade jag inte brytt mig så mkt om ett bruk då och då som inte är missbruk. Tex röka på eller ta någon lina på någon fest eller utekväll.
Men nu som äldre så känner jag nog inte att jag vill leva så. Hade det varit lagligt och gått att få tag på på ett sätt där man vet att det varit lika ofarligt att producera som om man odlar tomater eller framställer vanlig medicin tex hade jag nog tyckt det vore fine.
Men som det är nu räcker det att jag, vi, han kan festa till det med alkohol. Givetvis ej missbruk!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 491
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 750
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 422
Senast: Petruska
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 761
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp