Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Hade min man börjat bruka droger annat än kaffe och någon öl då och då hade jag bett han flytta på direkten. Vill inte ha det runt varken barnen eller mig. Men skulle ge det en chans till förbättring och det skulle inte vara helt slut direkt (beror ju på allvarlighetsgrad såklart)

En ny dejt skulle det vara tack och hej vid aktivt bruk direkt eller nyligen avslutat missbruk. En som varit drogfri länge så hade jag inte lagt någon vikt på tidigare missbruk om livet var ordnat i övrigt.
 
Jag har varit väldigt drogliberal och haft partners som både brukar och missbrukat droger. Jag har sett baksidan, jag har hamnat i kläm och det har varit så mycket knepiga diskussioner. Och det är för mig ett absolut nej numera. Det är en av de största dealbreakers jag har. För mig är ett ohälsosamt förhållande till alkohol också något som går bort även om det är lagligt.
 
Ni som är liberala till att ta droger, tycker ni gängen/kartellerna som skjuter är lika ok?

För de hänger ihop ganska tight.
Ja, de gör det eftersom vi definierat det så genom att kriminalisera. Nu är jag inte ”liberal till att ta droger” annat än att jag tycker att missbruk handlar om något man behöver stöd och vård för och inte hot om fängelse. Det skaver att vi accepterar så många döda medmänniskor i drogkrigets namn, och det skaver att det bara är vissa droger som är kriminaliserade- inte baserat på skadlighet utan baserat på historik. Samtidigt som det inte finns någon enkel och perfekt lösning att tillgå.
 
Du är inte påverkad en vecka efter men visst du kan väl åka dit på urinprov eventuellt eftersom man testar på metaboliter.

Cannabis sitter kvar länge i blodet, och ännu längre i urinet.
Så du kan definitivt åka dit även om det var en vecka sedan du rökte.

Och nej, jag skrev ju det - att man inte känner sig påverkad. Men det skiter ju lagen i. Har du det i blodet när du kör bil ses du som rattfull. Har du det i urinet blir det ett eget bruk.
 
Har dålig erfarenhet av missbruk och gillar inte när man dricker alkohol varje helg t.ex så de är en dealbreaker för mig.

Snus har jag inte så mycket emot och att man tar nån öl/glas vin ibland.
 
Är det okej om man odlar hemma endast för eget bruk? Plockar i skogen? Eller köper från Systembolaget? Vilket ger största antipatin, det kriminella vi som samhälle inducerat eller drogen som sådan?
För mig gör det ingen skillnad. Du tar något för att typ förändra dig själv för en stund. Du är då inte längre ditt riktiga jag.

Detta är något som skaver i mig faktiskt, jag blir ... ja, äcklad på något vis.
 
Cannabis sitter kvar länge i blodet, och ännu längre i urinet.
Så du kan definitivt åka dit även om det var en vecka sedan du rökte.

Och nej, jag skrev ju det - att man inte känner sig påverkad. Men det skiter ju lagen i. Har du det i blodet när du kör bil ses du som rattfull. Har du det i urinet blir det ett eget bruk.
Bara för att man har något i blodet, "rester", så innebär det inte att man går rund och är påtänd en vecka efteråt.

Sen är det mer eller mindre nolltolerans mot alkohol och droger när man kör tycker jag är bra. Jag hade tex inte rökt och kört (jag röker inte alls i Sverige längre, utan i länder som har en liberal syn på cannabis).
 
Nyfiken fråga, är problemet att de är illegala - dvs att det blir ett brott att hantera dem?
Ja, men det finns ju en anledning till att de är illegala tänker jag mig. Det är så otroligt mycket elände och skit som kommer med i kedjan.

Om det är dit du vill komma: Alkohol är ju som bekant också en drog. Legal, men kan också vara hemskt destruktiv för både användaren och dess omgivning. Den känner jag mig däremot bekväm med sålänge det hålls inom rimliga gränser. Dricker rätt ofta vin, men blir rätt sällan full. Alkohol hade nog inte heller varit legalt idag om det inte varit för den långa traditionen det har i vårat samhälle…

Sedan finns det ju som sagt tex egenodlad cannabis eller självplockade svampar. Där saknas ju den långa kedjan, men substanserna är ju fortfarande illegala. Gränsen måste ju dras någonstans känner jag och personligen tror jag ju inte att samhället skulle bli bättre om fler droger än tex alkohol och nikotin skulle bli legaliserade.
 
Ja, men det finns ju en anledning till att de är illegala tänker jag mig. Det är så otroligt mycket elände och skit som kommer med i kedjan.

Om det är dit du vill komma: Alkohol är ju som bekant också en drog. Legal, men kan också vara hemskt destruktiv för både användaren och dess omgivning. Den känner jag mig däremot bekväm med sålänge det hålls inom rimliga gränser. Dricker rätt ofta vin, men blir rätt sällan full. Alkohol hade nog inte heller varit legalt idag om det inte varit för den långa traditionen det har i vårat samhälle…

Sedan finns det ju som sagt tex egenodlad cannabis eller självplockade svampar. Där saknas ju den långa kedjan, men substanserna är ju fortfarande illegala. Gränsen måste ju dras någonstans känner jag och personligen känner jag ju inte att samhället skulle bli bättre om fler droger än tex alkohol och nikotin skulle bli legaliserade.
Tack för utförligt svar. Nej, det som skaver för mig är hur mycket mänskligt lidande och dödavi mot bättre vetande kan acceptera.

Jag känner att samhället skulle kunna bli mycket bättre om kriminalitet baserad på missbrukande och drogförsäljning försvann. Men det är ingen enkel fix.

Själv har jag aldrig vare sig rökt, injicerat eller har några planer på att göra oavsett hur lagligt det skulle vara.

Och jag vill att tröskeln att söka vård ska vara låg för de som har problem med droger, oavsett val av sort.
 
Lite cannabis kan möjligtvis vara okej om det inte blir ett hinder i övrigt, det beror på omfattningen. Tyngre droger än så går bort.
Det beror även på om han bara tar det själv eller gör något mer drogrelaterat. Jag har fallit pladask för en man som odlade eget gräs och sålde tjack en gång i tiden och det skulle jag inte kunna leva med idag helt enkelt för risken att han åker dit eller råkar illa ut. Oron när han skulle iväg och rodda i att någon stulit tabletter av en polare var inte min grej om vi säger så.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 536
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 819
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 763
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp