Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Man kan faktiskt bruka utan att vara missbrukare, särskilt när vi pratar om cannabis.
Jo, såklart. Däremot kan du inte trolla bort de långsiktiga effekterna av att röka cannabis. Röker man regelbundet blir man rätt så långsam i skallen till slut. Att bli sådär långsam tar ju en stund och det går gradvis, så det är ofta man själv inte märker det, eller ens omgivningen märker det. De som röker cannabis över tid blir ju väldigt lätt passiva vad gäller det mesta i livet. Inga kvicka människor precis.

Jag dömer ingen, men jag hade verkligen inte velat leva sådär segt.
 
För mig är det tvärt nej av många anledningar. För att passa ihop med mig fungerar det inte med droger och inte med alkohol mer än "väldigt sällan".

Killen jag träffar nu kan på sin höjd ta någon cider och/eller drink ett fåtal gånger per år (tex vid födelsedagsfirande), samma för mig, och vi båda har konstaterat att det är otroligt skönt att alkohol inte är något vardagligt för oss.
 
Total dealbreaker för mig.

Förutom andra argument som nämnts, så som stöttning av kriminalitet, hur blir du i skallen efter x antal år? Och går det verkligen att hålla användningen på en nivå som inte påverkar förhållandet? Risken för att bruket eskalerar är stor imho. Risken för personlighetsförändring/störning finns därmed. Den otryggheten tror jag ingen vill leva med.

Ni som säger att ni är liberala, vågar ni satsa på ett liv med någon som använder droger? Skaffa barn, äga hus?
 
Nu lever jag i en stat dar cannabis ar lagligt. Det odlas lika strukturerat som alkohol tillverkas i Sverige, och saljs med tillstand liksom Systembolaget saljer alkohol.
Da jag numera ar en professionell chauffor kan jag inte roka aven om jag skulle vilja (vilket jag inte vill) da vi maste ta "random" drug tests nu och da. Nagot jag tycker ar bra eftersom det inte finns nagon bra matmetod att mata berusningsgrad av marijuana, (det borjar dock dyka upp breathalyzers for marijuana, precis som for alkohol) nar nagon ar ute och kor tillexempel. Och ja, jag tycker att de stater (10 eller 11 har jag for mig) som legalized marijuana var aldeles for snabba att ge sitt godkannande.

Har i Oregon har vi dock tjanat in mer an 150 millioner US dollar under 2020, bara pa skatt pa cannabis under 2020. forsaljning av cannabis omsatte 1 110 520 723 USD, eller 9 722 942 086.08 SEK. en sadan oerhord summa pengar att man bara baxnar. MEN ... visst ar det battre att det ar legalt och regulerat an att det ar illegalt och en svart marknad som drar in pengarna. Det ar verkligen svart det har.
 
Senast ändrad:
MEN ... visst ar det battre att det ar legalt och regulerat an att det ar illegalt och en svart marknad som drar in pengarna. Det ar verkligen svart det har.
Ja, där håller jag med. När det är reglerat i lag vet man ju vad man får. Nu tänker jag inte bara cannabis, utan de flesta drogerna. De har ju ingen aning om vad de stoppar i sig många gånger och jag blir ledsen varje gång jag hör att någon av mina klienter dött av någonting korkat. För tyvärr är det ju så att de flesta missbrukarna dör en tidig död, och tyvärr är det så att samhället tycker är det är lite skönt eftersom de ställer till med så stor oreda medan de är i aktivt missbruk.

Samtidigt som det borde vara en nolltolerans behöver makten flyttas från kartellerna till en vit marknad där lagar och regler följs. Tyvärr kommer det alltid finnas missbrukare och tyvärr kommer det alltid att finnas karteller som tjänar smutsiga pengar. Just nu är det på droger, men plockas drogerna bort från dem kommer de att hitta andra smutsiga sätt att tjäna pengar, tex mer människohandel, mer utrotningshotade arter, etc.
 
För mig är det tvärt nej av många anledningar. För att passa ihop med mig fungerar det inte med droger och inte med alkohol mer än "väldigt sällan".

Killen jag träffar nu kan på sin höjd ta någon cider och/eller drink ett fåtal gånger per år (tex vid födelsedagsfirande), samma för mig, och vi båda har konstaterat att det är otroligt skönt att alkohol inte är något vardagligt för oss.
Håller helt med!
 
Har en nära släkting som var tung missbrukare i 28år innan hen lyckades vända det och hen kommer alltid få lida av konsekvenserna av sitt missbruk.

Har en annan nära släkting som dog av en överdos, 20år gammal..

För mig är svaret enkelt. Jag vill inte ha in det i mitt liv.
 
Dealbreaker för mig. Skulle inte funka med mitt jobb, och inte i i övrigt heller.
Sen beror det ju på. Är det någon som vill sluta, eller någon som inte ser det som ett problem?
Samma här.
Speciellt när det gäller ett olagligt missbruk och vad som följer med det. Andra slags missbruk är besvärliga de med, men narkotika är ju även rätt tätt kopplad till kriminalitet på ett annat sätt än tex mat och träning
 
Nolltolerans på grund av samhällspåverkan. I mina kretsar är det mest kokain och ecstasy. Det skjuts någon nästan varje dag i Sverige just nu och det är mycket blod som spillts innan dessa små påsar ens kommit innanför våra gränser. Jag har själv haft mina mer drogliberala år men den tiden är över, vi är vuxna och måsta ta ansvar.

Cannabis har jag dock sämre koll på, vet nån som odlade själv i växthuset och då är väl vanligt bruk okej antar jag. Även om jag rent spontant inte tror att jag skulle tycka att vara hög på gräs är särskilt sexigt.
 
En dejt/potentiell partner/väldigt nytt förhållande - då hade jag önskat hen ett bra liv men definitivt lämnat. Jag vill inte ha droger i mitt liv, med allt vad det innebär (tänker på allt från riskerna för brukaren till riskerna med den typen av kontakter till samhällspåverkan).

Om jag vore i ett förhållande som i övrigt var bra och hade varat lite längre, som jag ändå trodde på osv. Om partnern då började med droger, kom fram med det och vore genuint beredd att göra jobbet för att sluta (inkl ta hjälp - med allt vad det innebär).. Då hade jag troligen gjort vad jag kunde för att stötta min partner i det. Om det däremot mörkades och kom fram av en slump, partnern inte ville sluta/inte vore beredd att ta hjälp osv, då hade jag nog lämnat. Jag vill inte vara i ett förhållande med den typen av lögner, och jag vill som sagt inte ha droger i mitt liv. Jag hade lämnat relationen om det visade sig att partnern drog några shots sprit i smyg i garaget varenda dag, också (pga mörkandet. Varningssignal för mig på många sätt.) - det behöver inte vara tunga droger för att bli problem liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 295
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 701
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 736
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 288
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp