Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Och nej, man måste inte bli varken personlighetsförändrad eller trög i skallen av cannabis, det påverkar olika personer på olika sätt (det används ju liksom i medicinskt syfte i många länder och inte direkt ovanligt att det brukas av folk med avancerade IT-jobb eller jurister, t.ex).
Kanske inte, det vet jag inte, men den som faktiskt brukar det aktivt lär dock inte veta om den är personlighetsförändrad eller trög(are), speciellt inte om de runtomkring också använder samma drog. Så det är ju en stor risk att ta. Det går ju inte att testa och tänka aha, blev inte trög, det är en go.

(Faktum är att jag var betydligt mer positiv till den grejen, i teorin, när jag hade mindre koll än jag senare skaffade mig.)
 
Exakt så. Min erfarenhet är samma som din, den dagen det går snett så är det omöjligt att veta hur utgången blir.

Jag förstår verkligen att det är lätt hänt att testa och vilja fortsätta när själva ruset känns fantastiskt (oavsett drog) men att tro att du som konsument har någon slags kontroll när det rör sig om svartköpta varor är bara att lura sig själv. Det är liksom sitt liv en sätter på spel, varje gång.

Håller helt med. Sen är det en del fåntrattar som verkligen tror sig ha koll, med tanke på hur snacket går kring hur "rent" det är som de köpt. Men jag känner bara, snälla, du vet verkligen ingenting. Visserligen kan ju en någorlunda erfaren känna skillnad men det förutsätter ju att du testat det som du köpt och då är det redan för sent. Att samma försäljare kan garantera samma kvalitet vid nästa köp du glömma, hen är förmodligen lika lurad som du den dagen det är nåt annat i påsen.

Nej, suck det är så smutsigt. Jag hoppas att trenden ska dala, även om jag ser mycket droger i mina festsammanhang så ser jag faktiskt lika många som suckar och rullar med ögonen när de blir erbjuda. En utav de mest festglada jag känner, som är lite av en profil i Stockholms nattliv och spenderar hutlösa pengar på drinkbord skulle inte röra en illegal drog. Hans förälder är drogpolis. Många utav mina tjejkompisar blir erbjudna regelbundet och brukar svara med ett fnys. Ju färre som tycker att det är ballt ju mindre lockande kommer det bli att vara den som tillhandahåller det, så konsumentmakten är verkligen stor här. Det kan gå från ballt till töntigt ganska snabbt och ingen vill ju va en tönt, särskilt inte dessa profiler.
 
Kanske inte, det vet jag inte, men den som faktiskt brukar det aktivt lär dock inte veta om den är personlighetsförändrad eller trög(are), speciellt inte om de runtomkring också använder samma drog. Så det är ju en stor risk att ta. Det går ju inte att testa och tänka aha, blev inte trög, det är en go.

(Faktum är att jag var betydligt mer positiv till den grejen, i teorin, när jag hade mindre koll än jag senare skaffade mig.)
Varför skulle alla runtomkring också använda samma drog? Alltså i länder/delstater där det är lagligt är det inte alls ovanligt att folk med väldigt avancerade jobb brukar cannabis. De är allt annat än tröga i huvudet. Men då kan de ju också odla/köpa specifika sorter som fungerar bäst för just dem. Men då handlar det ju ofta om personer med ”motorvägshjärna” som får effekten att de lättare kan hålla fokus, och syftet är inte något partyrus. Grejen är väl bara att det är de det inte funkar optimalt för som vi i större utsträckning ser och reagerar på.

Som exempel används centralstimulerande i ADHD-medicin, amfetamin, t.ex. Gör sånt också folk tröga i huvudet? Eller måste man veta hur det påverkar personen i fråga innan den får medlet, man kan inte testa sig fram med medicin? Jag kan liksom inte se att det skulle vara bättre att skriva ut amfetamin än cannabis, t.ex.

Men absolut, utgår man ifrån svenska ”partydrogs”-/russyftebruket, så förstår jag om man har en annan syn. Det syftet har jag inte mycket för oavsett om det är alkohol, cannabis eller annat, men ser ändå inte att cannabis i det läget skulle vara sämre än alkohol (ytterst få som blir sugna på att dra ut och slåss av att röka marijuana).
 
Att jämföra generellt droganvändande med användning av samma substanser i medicinskt syfte blir ju fullständigt galet i min värld. Ännu mer när vi ser problematiken kring beroende som kommit trots läkarförskrivna mediciner. Om det tom blir galet och svårkontrollerat den vägen hur ska gemene man hantera det om det vore fritt?
I medicinskt, kontrollerat syfte, i dosering framtagen individuellt så är väl vare sig amfetamin, cannabis eller fentanyl särskilt oroväckande. Doserat på eget bevåg med icke medicinskt framtagen produkt, not so.

Läste snabbt i Forskning och framsteg just om cannabis och de som använder i tex jobbsyfte, där sågs det permanent påverkan av hjärnan, permanent "seghet", efter regelbundet användande någon gång i veckan under två års tid.

Ursprungsfrågan, dealbreaker. Uppskattar inte frekvent alkoholintag heller även om det är ok inom rimliga gränser och då mer den kulinariska delen och inte berusningseffekten.
 
Att jämföra generellt droganvändande med användning av samma substanser i medicinskt syfte blir ju fullständigt galet i min värld. Ännu mer när vi ser problematiken kring beroende som kommit trots läkarförskrivna mediciner. Om det tom blir galet och svårkontrollerat den vägen hur ska gemene man hantera det om det vore fritt?
I medicinskt, kontrollerat syfte, i dosering framtagen individuellt så är väl vare sig amfetamin, cannabis eller fentanyl särskilt oroväckande. Doserat på eget bevåg med icke medicinskt framtagen produkt, not so.

Läste snabbt i Forskning och framsteg just om cannabis och de som använder i tex jobbsyfte, där sågs det permanent påverkan av hjärnan, permanent "seghet", efter regelbundet användande någon gång i veckan under två års tid.

Ursprungsfrågan, dealbreaker. Uppskattar inte frekvent alkoholintag heller även om det är ok inom rimliga gränser och då mer den kulinariska delen och inte berusningseffekten.
Jag har aldrig sagt att jag tycker det ska släppas fritt. Jag tycker det är en självklarhet med avkriminalisering, för att folk med problem ska våga söka hjälp i tid, utan att ses som kriminella. Sen tycker jag att det är vansinne att vi sätter alkohol i en "säker" kategori men klassar cannabis och heroin i samma grupp, med någon slags tro att cannabisbruk leder till tungt missbruk. Och så motsätter jag mig uppfattningen att alla påverkas på samma sätt av cannabis. Jämförelsen med medicin tog jag just eftersom flera påpekat att det inte går att bruka något annat än alkohol utan att missbruka, inte att det är samma sak med kontrollerad medicin som att släppa droganvändning fritt (men jag skulle bra gärna se att det hellre skrevs ut cannabis än amfetamin till tillstånd där det fungerar, med tanke på beroenderisken. Tyvärr är det väl inte lika intressant för läkemedelsföretagen, ur ett ekonomiskt perspektiv).

Har du länk till den studien? Det är ju inte många omfattande studier som gjorts kring cannabisbruk, och de flesta mindre gäller bruk i unga åldrar - vilket påverkar hjärnan negativt i och med att den ännu inte är färdigutvecklad. Har hittills inte sett någon studie som visar på samma resultat bland brukare som började i högre ålder.

Steve Jobs brukade cannabis regelbundet under flera år, som exempel, och han är långt ifrån ensam i det skiktet människor. Ytterst tveksam till att det är dessa personer som normalt sett ingår i studier, dock.
 
Såklart blir inte alla blir missbrukare, men det är betydligt större risk att bli missbrukare på tex amfetamin, än på alkohol. Och det är betydligt svårare att ta sig ur. Finns mängder med människor som lyckats sluta dricka alkohol, röka tobak etc utan hjälp. Men det är enormt få drogmissbrukare (oavsett drog) som klarar av att sluta på egen hand.

Vad har du för källa till att det är större risk att bli missbrukare av amfetamin än av alkohol? De undersökningar jag sett placerar alkohol högre när man jämför beroendepotential mellan olika preparat.

Huruvida det är svårare att ta sig ur funderar jag också lite över. Att många lyckas sluta röka utan hjälp är helt klart. Men är det verkligen så många alkoholister som klarar av att sluta på egen hand i jämförelse med folk som missbrukar t ex amfetamin om övriga faktorer är desamma? T ex boende, ekonomi, umgängeskrets, psykisk hälsa lär påverka möjligheten att ta sig ur ett missbruk, och jag hyser en stark misstanke om att amfetaminmissbruk är mycket vanligare bland människor med låg socioekonomisk status medan alkoholmissbruk är jämnare fördelat.
 
Varför skulle alla runtomkring också använda samma drog? Alltså i länder/delstater där det är lagligt är det inte alls ovanligt att folk med väldigt avancerade jobb brukar cannabis. De är allt annat än tröga i huvudet. Men då kan de ju också odla/köpa specifika sorter som fungerar bäst för just dem. Men då handlar det ju ofta om personer med ”motorvägshjärna” som får effekten att de lättare kan hålla fokus, och syftet är inte något partyrus. Grejen är väl bara att det är de det inte funkar optimalt för som vi i större utsträckning ser och reagerar på.

Som exempel används centralstimulerande i ADHD-medicin, amfetamin, t.ex. Gör sånt också folk tröga i huvudet? Eller måste man veta hur det påverkar personen i fråga innan den får medlet, man kan inte testa sig fram med medicin? Jag kan liksom inte se att det skulle vara bättre att skriva ut amfetamin än cannabis, t.ex.

Men absolut, utgår man ifrån svenska ”partydrogs”-/russyftebruket, så förstår jag om man har en annan syn. Det syftet har jag inte mycket för oavsett om det är alkohol, cannabis eller annat, men ser ändå inte att cannabis i det läget skulle vara sämre än alkohol (ytterst få som blir sugna på att dra ut och slåss av att röka marijuana).
Det var lite mycket olika saker, jämfört med det jag skrivit men ok. En bit i taget.

Varför skulle alla runtomkring också använda samma drog?
Jag skrev:
"speciellt inte om de runtomkring också använder samma drog" Orden "speciellt inte om", betyder här alltså att om det skulle vara så att de omkring också brukar i samma omfattning. Så jag påstår inget i textform här om att de skulle, borde eller måste använda samma drog. Utan att det kan vara så.

Det resonemanget baserar sig kanske mest på en bekant som befunnit sig i studentkretsar utomlands som använt cannabis som partydrog lite på helgen. Men som inte hade märkt att hen hade blivit just trögare, förrän efter hemkomsten, (familjen åkte motorväg, personen körde folkabuss på grusvägen bredvid). Eftersom alla runtomkring diskuterade partade samtidigt med och därmed diskuterade i samma hastighet. Tog ett halvår innan det klarnade tydligen och hastigheten kom upp. (anekdot, javisst, men känns inte som ngt jag skulle vilja riskera personligen)

Ok nästa
Som exempel används centralstimulerande i ADHD-medicin, amfetamin, t.ex. Gör sånt också folk tröga i huvudet? Eller måste man veta hur det påverkar personen i fråga innan den får medlet, man kan inte testa sig fram med medicin? Jag kan liksom inte se att det skulle vara bättre att skriva ut amfetamin än cannabis, t.ex.
Den här biten förstår jag inte alls. Jag svarade på ett inlägg från dig om cannabis, inte om ADHD-medicin, det är ju helt olika saker. ADHD-medicin för folk med ADHD som blir bättre av ADHD medicin är självklart en bra sak. Det ska inte vara beroendeframkallande heller. Om man inte har ADHD ska man ju inte äta ADHD medicin heller.

Eller menade du att cannabis och amfetamin är samma sak och sedan är amfetamin samma sak som ADHD medicin? Och därför har de samma effekt om man tar dem och därför borde jag tycka att om ADHD -medicin är ok så är cannabis det också? förklara gärna, det låter inte logiskt eller rimligt.

Men absolut, utgår man ifrån svenska ”partydrogs”-/russyftebruket, så förstår jag om man har en annan syn. Det syftet har jag inte mycket för oavsett om det är alkohol, cannabis eller annat, men ser ändå inte att cannabis i det läget skulle vara sämre än alkohol (ytterst få som blir sugna på att dra ut och slåss av att röka marijuana).
Ja det gör ju inte jag då, utgår från svenska "partydrog" ngt. Eftersom jag inte upplevt det. Jag har också varit ganska tydlig med att alkohol i mängden -gå och slå ned folk på stan, inte heller är min grej och att jag inte skulle tycka det var åtråvärt hos en man eller något jag skulle uppmuntra hos en son eller dotter. Jag är nog överhuvudtaget en sådan person som kanske skulle gå hem om en fest skulle urarta åt det hållet.

Men låt säga att jag ändå gärna skulle vilja att min 17 åriga dotter söp sig aspackad varje fredaglördag och sprang och slog ned folk på stan. Jämfört med att hon skulle röka på varje fredaglördag och drypa av soffan som en Dali-klocka. Så skulle jag nog ändå tänka att hjärnans utveckling och plugget skulle klara det förra bättre än det senare. Så på den frågan, sure, ja, tror det är bättre, men som sagt tror, det beror ju också på hur det är med ärftlighet och alkoholism i bakgrunden.
 
Senast ändrad:
Den här biten förstår jag inte alls. Jag svarade på ett inlägg från dig om cannabis, inte om ADHD-medicin, det är ju helt olika saker. ADHD-medicin för folk med ADHD som blir bättre av ADHD medicin är självklart en bra sak. Det ska inte vara beroendeframkallande heller. Om man inte har ADHD ska man ju inte äta ADHD medicin heller.

Eller menade du att cannabis och amfetamin är samma sak och sedan är amfetamin samma sak som ADHD medicin? Och därför har de samma effekt om man tar dem och därför borde jag tycka att om ADHD -medicin är ok så är cannabis det också? förklara gärna, det låter inte logiskt eller rimligt.

Det är absolut inte samma sak, det är ju just det jag anser som ett av våra stora problem, att vi klumpar ihop alla (i Sverige) illegala droger till samma grupp, trots att det är milsvid skillnad mellan dem. Min poäng var att visa på att det verkar ju gå bra att bruka centralstimulerande utan att det är missbruk, för det citatet du svarade på skrev jag ju just om cannabis för medicinskt bruk, därför tyckte jag medicin med amfetamin i inte var så långsökt i sammanhanget.

Ja det gör ju inte jag då, utgår från svenska "partydrog" ngt. Eftersom jag inte upplevt det. Jag har också varit ganska tydlig med att alkohol i mängden -gå och slå ned folk på stan, inte heller är min grej och att jag inte skulle tycka det var åtråvärt hos en man eller något jag skulle uppmuntra hos en son eller dotter.

Men låt säga att jag ändå gärna skulle vilja att min 17 åriga dotter söp sig aspackad varje fredaglördag och sprang och slog ned folk på stan. Jämfört med att hon skulle röka på varje fredaglördag och drypa av soffan som en Dali-klocka. Så skulle jag nog ändå tänka att hjärnans utveckling och plugget skulle klara det förra bättre än det senare.
Fast det jämförs ju just som du skriver, med att supa sig full. Det är liksom inte enda användningen av cannabis, precis som det inte är enda användningen av alkohol. Det är vad jag inte förstår, varför folk är så inställda på att det är omöjligt att ha ett bruk av cannabis som inte är missbruk, när det är fullt möjligt med alkohol.

Ditt sista stycke tycker jag nog visar en lite skrämmande inställning, och jag undrar om du verkligen menar det eller om du tänkte lite galet där? Att det är bättre med droganvändande som skadar andra än brukaren själv har jag väldigt svårt att se, och det är den aspekten jag syftar på när jag tar upp våldsexemplet. Sen har jag aldrig förespråkat bruk i ung ålder, utan utgår ifrån att brukarna är vuxna med färdigutvecklad hjärna.
 
Som @Hedinn nämner så är det ju skillnaden bruk/missbruk som är viktig här. Ett "ofarligt" brukande av alkohol kan vara vinkväll i goda vänners sällskap. Ett bruk av cannabis var i t.ex. Vancouver att man satt med goda vänner och spelade tv-spel, käkade god mat, samtalade. Lika påverkad som man hade varit efter något glas vin ungefär.
 
Det är absolut inte samma sak, det är ju just det jag anser som ett av våra stora problem, att vi klumpar ihop alla (i Sverige) illegala droger till samma grupp, trots att det är milsvid skillnad mellan dem. Min poäng var att visa på att det verkar ju gå bra att bruka centralstimulerande utan att det är missbruk, för det citatet du svarade på skrev jag ju just om cannabis för medicinskt bruk, därför tyckte jag medicin med amfetamin i inte var så långsökt i sammanhanget.
Fast det gör vi väl inte. De är ju förbjudna av olika orsaker rimligen, men förbjudna likaså.

Som jag uppfattat det har man hittills i Sverige inte ansett att cannabis som medicin har lyckats med kombinationen vara en lösning på vissa symptom bättre än andra alternativ i kombination med hur mycket oönskade effekter som också visar sig. Men det forskas på.

Dessutom finns det personer som har medicinsk cannabis i Sverige, i omständigheter där man bedömer utifrån effekten och biverkningar och alternativ att det är det bästa. Dock med väldigt varierande effekt tydligen. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2019/06/anvandningen-av-medicinsk-cannabis-okar/

Fast det jämförs ju just som du skriver, med att supa sig full. Det är liksom inte enda användningen av cannabis, precis som det inte är enda användningen av alkohol. Det är vad jag inte förstår, varför folk är så inställda på att det är omöjligt att ha ett bruk av cannabis som inte är missbruk, när det är fullt möjligt med alkohol.

Jag är inte alls inställd på att det är omöjligt att ha ett rimligt bruk av cannabis. Jag är övertygad om att det finns personer som brukar det utan att missbruka det. Jag har faktiskt inte ens nämnt missbruk i mitt svar till dig utom i relation till alkohol.

Men jag är helt övertygad om att ett litet bruk av cannabis hos en ung växande hjärna är betydligt mer skadligt än ett litet bruk av alkohol. Efter att ha läst en del artiklar på området för några år sedan (innan jag hade läst dessa, var jag övertygad om att det kunde kvitta om det var lagligt eller olagligt.). (Och btw jag är övertygad om att för mig går ett glas vin över senast dagen efter, medan ett röka på skulle inte vara lika lätt att bli av med. Så extremt oattraktivt hos en ev partner.)

Ditt sista stycke tycker jag nog visar en lite skrämmande inställning, och jag undrar om du verkligen menar det eller om du tänkte lite galet där? Att det är bättre med droganvändande som skadar andra än brukaren själv har jag väldigt svårt att se, och det är den aspekten jag syftar på när jag tar upp våldsexemplet. Sen har jag aldrig förespråkat bruk i ung ålder, utan utgår ifrån att brukarna är vuxna med färdigutvecklad hjärna.

Nej det är ju trots allt inte speciellt vanligt att springa ut och slåss på stan alkoholpåverkad. Även om det säkert i vissa kretsar är vanligare att slåss på stan om man är alkoholpåverkad än om man inte är det. Så nej jag menade inte det så allvarligt som du tar det.

Vidare jag förstår att du inte förespråkar bruk i ung ålder utan kanske först efter att brukaren har fyllt 25-27 år och har en färdigutvecklad hjärna. Men som alla tillåtna och otillåtna substanser brukar ju en viss användningsgrad drypa ned lite i åldrarna och med ökad laglighet också antalet ungdomar som använder. Sedan skulle ju kanske inte en gräns sättas vid 25 års ålder utan vid 18.
 
Senast ändrad:
Fast det gör vi väl inte. De är ju förbjudna av olika orsaker rimligen, men förbjudna likaså.

Som jag uppfattat det har man hittills i Sverige inte ansett att cannabis som medicin har lyckats med kombinationen vara en lösning på vissa symptom bättre än andra alternativ i kombination med hur mycket oönskade effekter som också visar sig. Men det forskas på.

Dessutom finns det personer som har medicinsk cannabis i Sverige, i omständigheter där man bedömer utifrån effekten och biverkningar och alternativ att det är det bästa. Dock med väldigt varierande effekt tydligen. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2019/06/anvandningen-av-medicinsk-cannabis-okar/



Jag är inte alls inställd på att det är omöjligt att ha ett rimligt bruk av cannabis. Jag är övertygad om att det finns personer som brukar det utan att missbruka det. Jag har faktiskt inte ens nämnt missbruk i mitt svar till dig utom i relation till alkohol.

Men jag är helt övertygad om att ett litet bruk av cannabis hos en ung växande hjärna är betydligt mer skadligt än ett litet bruk av alkohol. Efter att ha läst en del artiklar på området för några år sedan (innan jag hade läst dessa, var jag övertygad om att det kunde kvitta om det var lagligt eller olagligt.). (Och btw jag är övertygad om att för mig går ett glas vin över senast dagen efter, medan ett röka på skulle inte vara lika lätt att bli av med. Så extremt oattraktivt hos en ev partner.)



Nej det är ju trots allt inte speciellt vanligt att springa ut och slåss på stan alkoholpåverkad. Även om det säkert i vissa kretsar är vanligare att slåss på stan om man är alkoholpåverkad än om man inte är det. Så nej jag menade inte det så allvarligt som du tar det.

Vidare jag förstår att du inte förespråkar bruk i ung ålder utan kanske först efter att brukaren har fyllt 25-27 år och har en färdigutvecklad hjärna. Men som alla tillåtna och otillåtna substanser brukar ju en viss användningsgrad drypa ned lite i åldrarna och med ökad laglighet också antalet ungdomar som använder. Sedan skulle ju kanske inte en gräns sättas vid 25 års ålder utan vid 18.
Största anledningen till varför vissa droger är olagliga och inte andra beror mycket på när det kom till Sverige. Skulle cannabis börjat användas i landet på 17talet så hade det troligen inte klassats som olaglig drog utan som en laglig.
 
Fast det gör vi väl inte. De är ju förbjudna av olika orsaker rimligen, men förbjudna likaså.

Jo, tyvärr görs den ihopklumpningen väldigt ofta, allt är "droger" och så diskuteras det utifrån den klumpen. Det syns även i den här tråden och det tycker jag är väldigt olyckligt. Vissa diskuterar cannabis och andra heroin och alla allt som om det vore samma substans, och det blir ju rätt skevt. När jag gick i skolan var det samma sak, det var "droger" som en och samma grej. Det är för mig då inte förvånande om nån som testar cannabis i yngre ålder då tänker att lite amfetamin nog inte heller kan vara så farligt.

Jag är inte alls inställd på att det är omöjligt att ha ett rimligt bruk av cannabis. Jag är övertygad om att det finns personer som brukar det utan att missbruka det. Jag har faktiskt inte ens nämnt missbruk i mitt svar till dig utom i relation till alkohol.

Okej, my bad. Jag uppfattade det nog så då det framför allt var det jag tryckte på i inläggen du citerade. :)

Vidare jag förstår att du inte förespråkar bruk i ung ålder utan kanske först efter att brukaren har fyllt 25-27 år och har en färdigutvecklad hjärna. Men som alla tillåtna och otillåtna substanser brukar ju en viss användningsgrad drypa ned lite i åldrarna och med ökad laglighet också antalet ungdomar som använder. Sedan skulle ju kanske inte en gräns sättas vid 25 års ålder utan vid 18.

Nu är det ju främst avkriminalisering jag är för, även om jag personligen inte skulle vara emot legalisering (om man tänker orden som i att avkriminalisering = att vara påverkad/litet innehav gör dig inte till brottsling och legalisering = försäljning finns typ som med Systembolaget, även om det inte är så det ser ut i praktiken i och med att det "bara" är avkriminaliserat även i exempelvis Nederländerna), men har extremt svårt att tro att åldersgränsen skulle sättas till lägre än 20 om vi fick en legal marknad.
 
Största anledningen till varför vissa droger är olagliga och inte andra beror mycket på när det kom till Sverige. Skulle cannabis börjat användas i landet på 17talet så hade det troligen inte klassats som olaglig drog utan som en laglig.
Ja det är jag ju helt övertygad om stämmer. Och jag är ju inte den som skulle vara jätteupprörd om det skulle vara helt lagligt att tugga cocablad eller kat (eller vad det heter) i ett land som också har ett förbud mot alkohol. Det fungerar för mig.
 
Nu är det ju främst avkriminalisering jag är för, även om jag personligen inte skulle vara emot legalisering (om man tänker orden som i att avkriminalisering = att vara påverkad/litet innehav gör dig inte till brottsling och legalisering = försäljning finns typ som med Systembolaget, även om det inte är så det ser ut i praktiken i och med att det "bara" är avkriminaliserat även i exempelvis Nederländerna), men har extremt svårt att tro att åldersgränsen skulle sättas till lägre än 20 om vi fick en legal marknad.
Ja jag är helt övertygad om att en viss lutning åt hjälp hellre än fängelse (sprutbytarprogram också osv) inte behöver vara en dålig sak i Sverige, även om vi inte är lika illa som USA. I USA är jag övertygad om att de totalförstör människors liv helt i onödan i sitt war on drugs och att den väg de går där mot laglighet i alla fall är bättre än, vad är det de brukar göra, konfiskera folks hus, låsa in dem några år och sedan frånta dem rösträtten. Om man säger så.

Samtidigt, hur var det, ungdomarna i Djursholms festprissande göder kriminalitet i utanförskapsområden och försämrar livet i Stockholms förorter. Lite illa där att stötta de rika festbrukarna och sätta dit de fattiga.
 
Senast ändrad:
men har extremt svårt att tro att åldersgränsen skulle sättas till lägre än 20 om vi fick en legal marknad.
Så lagligt vid 20? Lagom till universiteten då. Där de som ska bygga Sveriges broar och framtida forskning, våra framtida läkare då röker på mellan 20-24 års ålder. Medan deras hjärnor är färdigutvecklade när de är 25. (var tror du min bekant hade rökt på om inte före 23 vid utbytesstudier.. extra seg hjärna precis vid 22 vid en viktig kurs. Vid vilken ålder testade många amerikanska politiker på 70-talet.)
 
Medicin för folk med ADHD som blir bättre av ADHD medicin är självklart en bra sak. Det ska inte vara beroendeframkallande heller. Om man inte har ADHD ska man ju inte äta ADHD medicin heller.

Eller menade du att cannabis och amfetamin är samma sak och sedan är amfetamin samma sak som ADHD medicin? Och därför har de samma effekt om man tar dem och därför borde jag tycka att om ADHD -medicin är ok så är cannabis det också? förklara gärna, det låter inte logiskt eller rimligt.

För faktas skull så: De vanliga adhd-medicinerna Attentin och Elvanse är amfetamin. Attentin är dexamfetamin, "kemiskt perfekt" amfetamin, medan Elvanse är lisdexamfetamin, en pro-drug framtagen för långsammare frisättning (så att man slipper tajma tabletter flera gånger om dagen). Om man anser att amfetamin är beroendeframkallande borde rimligtvis medicinen vara det också.

Själv har jag ätit attentin i flera år och har inte minsta problem att sluta helt från en dag till en annan (förutom att behandlingseffekten försvinner då), betydligt värre är det att dra ner på kaffe och utsättningen av SSRI var såpass tuff att jag periodvis inte kunde jobba pga fysiska symtom (trots utsättning under flera månader). Men det är ju givetvis anekdotiskt och i doser som motsvarar ungefär en tredjedel av vad någon skulle dra i sig en lördagskväll. Å andra sidan tar jag det varje dag.
 
För faktas skull så: De vanliga adhd-medicinerna Attentin och Elvanse är amfetamin. Attentin är dexamfetamin, "kemiskt perfekt" amfetamin, medan Elvanse är lisdexamfetamin, en pro-drug framtagen för långsammare frisättning (så att man slipper tajma tabletter flera gånger om dagen). Om man anser att amfetamin är beroendeframkallande borde rimligtvis medicinen vara det också.

Själv har jag ätit attentin i flera år och har inte minsta problem att sluta helt från en dag till en annan (förutom att behandlingseffekten försvinner då), betydligt värre är det att dra ner på kaffe och utsättningen av SSRI var såpass tuff att jag periodvis inte kunde jobba pga fysiska symtom (trots utsättning under flera månader). Men det är ju givetvis anekdotiskt.
Ja alltså som sagt, jag är för ADHD-medicin och har full koll på att det inte är beroendeframkallande :D
De brukar ju ha problem att få folk med ADHD att komma ihåg att ta dem.
 
För min del hade man gärna fått kriminalisera alkohol också. Det är SÅ mycket brottslighet och elände som sker i alkoholens och drogernas spår. Hur många misshandelsfall, inbrott, våldtäkter, rån, mord och trafikolyckor hade vi undvikit? För att inte tala om alla trasiga barn och övriga familjemedlemmar som också blir följden. Allt detta bara för att några vill ha lite kul på helgen eller festen. Är det verkligen värt det?
Alkoholdrickandet sjunker hela tiden bland ungdomar nu.
 
Ja, där håller jag med. När det är reglerat i lag vet man ju vad man får. Nu tänker jag inte bara cannabis, utan deV
Vi har ju jätteproblem med opioider/opiater - och de tillverkas normalt av legala företag i riktiga fabriker. Och få marknader är lika hårt reglerade som läkemedel. Sedan har ju "riktiga" företag inte dragit sig från att tillverka och marknadsföra cigg, bröstmjölksersättning, hudblekningskrämer, teflon etc. Så tanken på reglerade marknader som en lösning är nog överskattad. (Fast just nu pågår en hel serie av fullskaleexperiment så om 10-15 år vet vi mer)

Å andra sidan ger strypning eller sniffning/boffning liknande effekt som många illegala droger och det är lagligt

Själv skulle jag inte välja att dejta någon med missbruksproblem, om det visade sig att någon jag älskar har problem skulle det vara betydligt mycket mer komplicerat.
 
Cannabis sitter kvar länge i blodet, och ännu längre i urinet.
Så du kan definitivt åka dit även om det var en vecka sedan du rökte.

Och nej, jag skrev ju det - att man inte känner sig påverkad. Men det skiter ju lagen i. Har du det i blodet när du kör bil ses du som rattfull. Har du det i urinet blir det ett eget bruk.
Fast det är ju för att man väljer att titta efter om någon har brukat och inte det som drograttfylla borde innebära dvs att du är påverkad. Du skulle kunna använda samma logik med triangelmediciner, alkohol osv men där väljer man att titta på om personen är påverkad inte ifall man har brukat. Man använder helt enkelt drograttfylla som ytterligare ett verktyg för att jaga brukare.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 955
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 930
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 818
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 342
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp