Bukefalos 28 år!

Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Nolltolerans mot allt missbruk inkl spel mm.
Nolltolerans mot all narkotika.
Okej är normalkonsumtion och sunt förhållande till alkohol, vanlig tobak och givetvis preparat utskrivna av läkare.

Jag har inte ork och energi till att lyfta någon ur riskbeteende och jag vill inte leva med någon som vill leva i ett sådant liv.
 
och blev sjutton mörkrädd över alla vanliga människor som partyknarkade lite, trots att de hade barn hemma osv.
Och jag blir förvånad och mörkrädd över hur stor andelen som tycker det är okej att röka gräs då och då är, bara i den här tråden.
(Förmodligen delvis för att jag lever under en sten i skogen och har för dålig koll på omvärlden. I min närhet finns inte ens någon som röker vanliga cigarretter eller dricker alkohol mer än en öl till maten då och då, typ...)
 
Och jag blir förvånad och mörkrädd över hur stor andelen som tycker det är okej att röka gräs då och då är, bara i den här tråden.
(Förmodligen delvis för att jag lever under en sten i skogen och har för dålig koll på omvärlden. I min närhet finns inte ens någon som röker vanliga cigarretter eller dricker alkohol mer än en öl till maten då och då, typ...)
JAG MED 🤯

för mig är det ju nej, verkligen inte, nope. Men vi är uppenbarligen lite olika på den punkten. Jag tror inte på att det finns drogbruk som inte är riskbruk men många verkar ju mena att det visst går att bruka safe.
 
Olagliga aktiviteter—inklusive bruk av illegala substanser, alla former av missbruk och tobak går helt bort för mig. Skulle det framkomma att personen brukar droger så hade jag bett personen sluta omgående, och går det inte så skulle jag avsluta. Jag har ett ex som erkände att han brukat cannabis rekreativt men inte så mycket längre och då sa jag att det inte är något jag vill ha i mitt liv, så under vår tid tillsammans avhöll han sig såvitt jag vet. Droger är problematiska på så många plan, klammeri med lagen, den största och smutsigaste handeln i världen, långtgående, smygande och permanenta bieffekter och att ingen sitter säker för att eskalera ett rekreativt bruk till ett missbruk. Ingen börjar och tänker att "om 10 år ska jag vara hemlös, sönderpundad och ingen ska svara när jag ringer längre", utan en gång fanns det en människa som bara skulle ha det lite gott en stund, inte sällan i goda vänners lag. Missbruk drabbar även de som har en lång historia av rekreativt bruk.
Jag undviker att dejta personer som brukar tobak då jag är obekväm med det, har aldrig ens testat själv och vill inte heller.
Alkohol är okej i normal utsträckning om personen har 100% respekt för att jag inte deltar. Jag är mycket uppmärksam på riskbruk och det går bort direkt.
 
JAG MED 🤯

för mig är det ju nej, verkligen inte, nope. Men vi är uppenbarligen lite olika på den punkten. Jag tror inte på att det finns drogbruk som inte är riskbruk men många verkar ju mena att det visst går att bruka safe.
Tänker du samma om alkohol, att det inte går att bruka på ett säkert sätt? Cannabis är ju inte värre, snarare tvärtom ur vissa aspekter.

———

Med det sagt tycker jag det är skevt att vi klassar alkohol som något fullt rimligt och normalt, men cannabis hamnar under samma kategori som heroin. Det är liksom inte ens nästan samma sak och enda anledningen till att cannabis kan leda till tyngre drogbruk är ju att man i dagsläget får dem från samma källor - det i kombination med att ungdomar luras i att cannabis är livsfarligt och dödligt beroendeframkallande gör ju att de inte är rädda för att testa mer när de inser att så inte är fallet. Om vuxna ljuger på det sättet kring cannabis, varför skulle inte det gälla amfetamin också, liksom?

Och nej, man måste inte bli varken personlighetsförändrad eller trög i skallen av cannabis, det påverkar olika personer på olika sätt (det används ju liksom i medicinskt syfte i många länder och inte direkt ovanligt att det brukas av folk med avancerade IT-jobb eller jurister, t.ex).

För mig är det obegripligt att vi dessutom ligger så efter med att fatta vikten av avkriminalisering med tanke på all forskning som finns kring det. Lika obegripligt tycker jag det är att folk tycker det är rimligt att dra en lina kokain på utekvällen utan att bry sig om vilken verksamhet det är man stödjer.
 
Tänker du samma om alkohol, att det inte går att bruka på ett säkert sätt? Cannabis är ju inte värre, snarare tvärtom ur vissa aspekter.

———

Med det sagt tycker jag det är skevt att vi klassar alkohol som något fullt rimligt och normalt, men cannabis hamnar under samma kategori som heroin. Det är liksom inte ens nästan samma sak och enda anledningen till att cannabis kan leda till tyngre drogbruk är ju att man i dagsläget får dem från samma källor - det i kombination med att ungdomar luras i att cannabis är livsfarligt och dödligt beroendeframkallande gör ju att de inte är rädda för att testa mer när de inser att så inte är fallet. Om vuxna ljuger på det sättet kring cannabis, varför skulle inte det gälla amfetamin också, liksom?

Och nej, man måste inte bli varken personlighetsförändrad eller trög i skallen av cannabis, det påverkar olika personer på olika sätt (det används ju liksom i medicinskt syfte i många länder och inte direkt ovanligt att det brukas av folk med avancerade IT-jobb eller jurister, t.ex).

För mig är det obegripligt att vi dessutom ligger så efter med att fatta vikten av avkriminalisering med tanke på all forskning som finns kring det. Lika obegripligt tycker jag det är att folk tycker det är rimligt att dra en lina kokain på utekvällen utan att bry sig om vilken verksamhet det är man stödjer.
Jag håller med dig, jag tycker också att det är obegripligt att vi ligger efter vad gäller vikten av avkriminalisering etc. och att man är så avigt inställda till medicinska aspekter av cannabis. Således skulle jag inte ha problem med att en partner brukar substansen så mycket som att det känns som lite svårare med tanke på lagstiftning. Jag är nog mer avigt inställd till en partner som konsumerar allt för mycket alkohol än rimliga mängder cannabis i sak (men som sagt blir det mer problematiskt med tanke på lagstiftning). Själv dricker jag i stort sett inte, och brukar inte heller cannabis (även om jag faktiskt har en av få sjukdomar där man kan få godkända läkemedel med cannabinoider utskrivet, dock sviiindyrt och utan subvention). Känner därför med personerna i det uppmärksammade fallet med en journalist vars partner odlade hemma, för att försöka hantera sin Hortons.
 
Fast @Hedinn om man har ärftlig benägenhet för t.ex schizofreni kan cannabis faktiskt utlösa psykos. Så helt ofarligt är cannabis inte för alla.

Långvarigt alkoholmissbruk kan i o fr s leda till delirium tremens, men då ska man verkligen supa länge och hårt.
Jag har inte sagt att det är ofarligt för alla? Tvärtom poängterade jag ju just att det har olika effekt på olika personer.
 
Tänker du samma om alkohol, att det inte går att bruka på ett säkert sätt? Cannabis är ju inte värre, snarare tvärtom ur vissa aspekter.

———

Med det sagt tycker jag det är skevt att vi klassar alkohol som något fullt rimligt och normalt, men cannabis hamnar under samma kategori som heroin. Det är liksom inte ens nästan samma sak och enda anledningen till att cannabis kan leda till tyngre drogbruk är ju att man i dagsläget får dem från samma källor - det i kombination med att ungdomar luras i att cannabis är livsfarligt och dödligt beroendeframkallande gör ju att de inte är rädda för att testa mer när de inser att så inte är fallet. Om vuxna ljuger på det sättet kring cannabis, varför skulle inte det gälla amfetamin också, liksom?

Och nej, man måste inte bli varken personlighetsförändrad eller trög i skallen av cannabis, det påverkar olika personer på olika sätt (det används ju liksom i medicinskt syfte i många länder och inte direkt ovanligt att det brukas av folk med avancerade IT-jobb eller jurister, t.ex).

För mig är det obegripligt att vi dessutom ligger så efter med att fatta vikten av avkriminalisering med tanke på all forskning som finns kring det. Lika obegripligt tycker jag det är att folk tycker det är rimligt att dra en lina kokain på utekvällen utan att bry sig om vilken verksamhet det är man stödjer.
Jag tycker inte det är attraktivt med någon som dricker alkohol i större mängd hela helgen varje helg, nej. Inte heller nån som dricker flera dagar i veckan även om det är lite, det är för lätt att det går över i riskbruk.

Jag har också levt med en person som har ett alkoholmissbruk (men omvärlden skulle säkert utifrån se det som ett bruk) och det gör jag helst inte om.
 
Jag tycker inte det är attraktivt med någon som dricker alkohol i större mängd hela helgen varje helg, nej. Inte heller nån som dricker flera dagar i veckan även om det är lite, det är för lätt att det går över i riskbruk.

Jag har också levt med en person som har ett alkoholmissbruk (men omvärlden skulle säkert utifrån se det som ett bruk) och det gör jag helst inte om.
Jag chansar på att @Hedinn menade att jämföra med någon som dricker måttligt/lagom någon gång ibland med motsvarande cannabisbruk (annars får hon gärna rätta mig om jag tolkade fel!).
 
Jag tycker inte det är attraktivt med någon som dricker alkohol i större mängd hela helgen varje helg, nej. Inte heller nån som dricker flera dagar i veckan även om det är lite, det är för lätt att det går över i riskbruk.

Jag har också levt med en person som har ett alkoholmissbruk (men omvärlden skulle säkert utifrån se det som ett bruk) och det gör jag helst inte om.
Fast jag menar inte jämförelsen med att dricka alkohol i större mängd, utan att dricka alkohol över huvud taget. Det jag funderar över är varför man är övertygad om att det inte går att bruka cannabis på ett säkert sätt, men ofta anser att det går utmärkt med alkohol?
 
Jag har varit ihop med en alkoholist. Jag har umgåtts med personer som regelbundet tagit olika illegala droger. Själv har jag varit storrökare.

De erfarenheterna gör att jag inte vill vara ihop med någon som använder droger, oavsett om det är bruk eller missbruk. Vill man partyknarka någon gång får man göra det när jag inte är med.

Att leva med någon som har ett beroende, som ägnar många tankar åt att skaffa sin drog, är påfrestande. Att umgås med personer som är påverkade av illegala droger är sällan roligt. Dessutom sponsrar man den illegala droghandeln vilket absolut tycker är något som ska undvikas.
 
Ang diskussionen inriktning marijuana.

Jag bodde tidigare i Vancouver, där marijuana är lagligt och där hade jag absolut inte haft några problem med det. Firat 4/20 i downtown och tänt en joint samtidigt med tusentals andra personer. Lugnaste stadsfesten jag varit på. Att vara i ett sammanhang där det är legaliserat ger en ett perspektiv som jag tror hade varit nyttigt för många.

I Sverige? Nej tack. Inte pga substansen i sig, utan hur det fungerar i förhållande till samhället. Här är det ett tabu som kräver kontakt med en kriminell värld och sätter därmed människor i utsatta positioner i ännu sämre läge när de inte kan vara öppna med vad de brukar. Att behöva axla det med någon på en vardaglig basis är tyvärr inget jag mäktar med som person.
 
Fast jag menar inte jämförelsen med att dricka alkohol i större mängd, utan att dricka alkohol över huvud taget. Det jag funderar över är varför man är övertygad om att det inte går att bruka cannabis på ett säkert sätt, men ofta anser att det går utmärkt med alkohol?
Jag har en säkerhetstjänst och skillnaden är att jag kan dricka en flaska vin en ledig helg (dricker självklart inte dagen före arbete) och det är helt ur kroppen när jag ska jobba veckan efter, om jag rökte på skulle jag troligen bli av med jobbet pronto veckan efter pga knark i kroppen.
 
Fast jag menar inte jämförelsen med att dricka alkohol i större mängd, utan att dricka alkohol över huvud taget. Det jag funderar över är varför man är övertygad om att det inte går att bruka cannabis på ett säkert sätt, men ofta anser att det går utmärkt med alkohol?
Cannabis är olagligt, alkohol är det inte. Typ så.

Finns ju folk som hävdar att man kan köra för fort på ett säkert sätt också. Likväl olagligt.
 
Sen tycker jag att svensk drogpolitik och hanteringen av missbrukare är förkastlig, att det borde avkriminaliseras och skötas på liknande sätt som vi säljer alkohol på systembolaget (för att ta ifrån de kriminella gängen sin makt och sin marknad) och att hjälpen till missbrukare skulle skötas på ett helt annat sätt, men det betyder verkligen inte att jag är drogliberal.
Fast hur skulle det skötas istället? För som det är nu får opiatberoende tillgång till LARO-programmet (metadon, subutex), men de knarkar ju illegala droger för det. När man tittar på de heroinister som går på metadon så har de större dödlighet än de som inte kvalificerar in till LARO och fortfarande tar heroin. Jag har ingen lösning på problemet och inte de som jobbar högre upp än mig i kedjan heller, men jag hade gärna haft. Mitt jobba hade varit betydligt enklare. Just nu är LARO-programmet mer eller mindre bara statssubventionerad heroin.
Jag tror att det är sociala strukturer och bristande stöd till personer med npf som är största orsaken till missbruk, oavsett om det handlar om spel/droger eller alkohol.
Psykvården behöver verkligen bli bättre där håller jag med till 100%. Sen måste sociala myndigheter vara snabbare på att faktiskt ta barn från missbrukare som inte klarar av att ha barn. Jag har tyvärr flera klienter på min avdelning som både har vårdnaden om barnen och är boendeförälder. Det sjuka är att de många gånger själva är uppvuxna med missbruket och ärvt samma beteende som sina föräldrar. Den kedjan måste brytas. Det är inte meningen att deras barn ska bli sålda för att de behöver droger, bara för att deras egna föräldrar sålde dem som små. Det är så skevt!! Och så sitter någon politiker i tv-rutan och säger att barn mår bäst av att växa upp med sina biologiska föräldrar....jo, oftast, men inte alltid. Plocka barnen! Och se till så att vi får ett familjehemsprogram som fungerar där barnen får bo kvar och inte skeppas runt.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 866
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 900
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 804
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 337
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rädda uttorkad groda/padda
  • Hiss och diss del 5
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp