Hur skulle du INTE vilja bo?

Sv: Hur skulle du INTE vilja bo?

Jag vill inte bo mitt ute i ingenstans och inte heller i lägenhet i ett stort fult betonghus.

Dock kan en sekelskiftslägenhet eller vindsvåning mitt i stan locka förutsatt att huset är vackert att se på och jag har en balkong, gärna stor sådan.
Jag vägrar bo annat än högst upp.

Villaområde vill jag inte bo i, endast pga det är opraktiskt.
Jobben finns i stan och hästen på landet och villaområdena ligger oftast mitt emellan så då blir man ju beroende av bilen vart man än ska vilket jag inte gillar.

Här pågår fortfarande jakten efter en mindre hästgård precis utanför stan men de lyser med sin frånvaro.
Men ska jag ha en gård måste jag ha grannar i närheten, jag tycker det är läskigt och obekvämt när det är alldeles öde...
+ att jag vill ha hyfsat nära till stan så man kan åka taxi utan att bli helt ruinerad då jag och sambon tycker om att äta gott ute ganska ofta.

Aldrig någonsin, och inte då heller, skulle jag klara av att bo i en storstad oavsett boende-form. Uuaa folk överallt, alltid livoch rörelse, nej blir stressad av bara tanken.

Skulle heller aldrig bo i villa-kvarter oavsett stad. Jag vill kunna sola på tomten utan att någon ser, eller hämta posten iförd morgon-rock utan att skrämma slag på ngn med min tjusiga morgon-"frisyr".

Drömmen för oss är hus/gård på landet men ändå nära stan och affärer,jobb,dagis osv.
Tyvärr är man ju inte ensam om den drömmen, men en vackerdag, då är detvåran tur :)

Just det där med lägenhet/radhus/villa/gård är inte så jätteviktigt för mig, just nu iaf, det kan ju ändras när man blir äldre. Däremot är det sakerna runt omkring som är avgörande. Jag vill inte bo i en sunkig äcklig lägenhet i ett knarkarområde där man riskerar att bli överfallen i trappuppgången och hela alltet är som ett ruckel. Det är nog min mardröm faktiskt, att bo i ett knarkarkvarter där man inte kan lita på någon och där det pågår både det ena och det andra.

Jag skulle känna mig otroligt otrygg "på stan". Där bor ju alla "kriminella":eek::p

Mmm förutom alla då som socialen sätter i små billiga hus på landet. En kompis till mig bodde mitt i en liten by i Skåne, hennes gård låg liksom mitt i och med markerna bakom gården och bara trädgården framför.

I just den byn var det så i varje fall för några år sedan att det bodde en del verkligt konstiga människor som var missbrukare och/eller hade rätt svåra andra problem. I just olika hus där socialförvaltrningen från alla möjliga kommuner i Skåne hyrde till folk som de inte fick lägenheter till i stan.

En gång när min kompis står uppe på hösilagebalarna och tar ner hösilage så kommer först en av de här killarna rusande med full fart genom hennes trädgård och över hennes gårdsplan och vidare ut över fälten men poliser springade efter sig. Det var också rätt mycket saker som bara försvann och folk kom och slangade bensin ur deras bilar etc etc.

Det värsta boende jag kan tänka mig är när boendet är ett Projekt. Mitt boende ska fylla vissa funktioner (jag ska ha min säng där, äta där osv), men inte ge mig en massa extrajobb.

Jag skulle alltså under inga omständigheter välja en bostad som sedan ska renoveras i evigheter (eller bara göra det om jag kunde bo kvar i den gamla bostaden under tiden som hantverkare tog hand om renoveringen). Jag skulle heller inte stå ut med att betrakta min bostad som något slags steg på vägen mot ett bättre boende, ett steg i något slags bostadskarriär. Jag skulle inte heller bo på en gård som kräver en massa arbete, av samma skäl.

Nej, jag vill tänka att jag bor här där jag bor, och det är jag nöjd med och det kräver inget särskilt av mig.

Det betyder ju att den/de som jag bor tillsammans med måste förhålla sig på samma sätt till bostaden.

Det värsta boende jag kan tänka mig är när boendet är ett Projekt. Mitt boende ska fylla vissa funktioner (jag ska ha min säng där, äta där osv), men inte ge mig en massa extrajobb.

Jag skulle alltså under inga omständigheter välja en bostad som sedan ska renoveras i evigheter (eller bara göra det om jag kunde bo kvar i den gamla bostaden under tiden som hantverkare tog hand om renoveringen). Jag skulle heller inte stå ut med att betrakta min bostad som något slags steg på vägen mot ett bättre boende, ett steg i något slags bostadskarriär. Jag skulle inte heller bo på en gård som kräver en massa arbete, av samma skäl.

Nej, jag vill tänka att jag bor här där jag bor, och det är jag nöjd med och det kräver inget särskilt av mig.

Det betyder ju att den/de som jag bor tillsammans med måste förhålla sig på samma sätt till bostaden.

KL

Jag tycker nog som rätt många i tråden, jag vill INTE bo i ett radhusområde där alla hus är likadana eller bara ligger för nära varandra. Örk!

//r

I stan. Om jag var tvungen skulle jag ABSOLUT INTE vilja bo i ett höghus eller radhus! Nej och nej och nej.
Livsfarligt att bo i stan ju ;) Trivs bäst när man kan gå ut mitt i natten och inte träffa en jävel förutom en och annan gris kanske.

Kollektivt är också biiiiig NONO!

Kunde inte skrivit det bättre och jag bor ungefär så, med jättebra grannar inom synhåll där var och en sköter sitt oavsett vad eller när vi gör det vi gör.

Jag är uppväxt i ett villaghetto och jag säger bara, ALDRIG MERA!

Jag skulle aldrig klara av att bo där att inte finns tillgång till kollektivtrafik. Eller att det inte är gångavstånd till iaf en liten matbutik. Att vara beroende av en bil för att ta sig någonstans. Fy så hemskt.

Miljonprogramsområden oavsett boendeform (30 % av miljonprogramnet var villor och småhus). Deprimerande är bara förnamnet.

Jag har däremot inget emot fina små stadsradhus av brittisk typ. Jag bor hellre i ett sådant än på en villamatta med exakt likadana villor på små tomter.

Högt upp i ett höghus utan balkong.

Jag har ju enormt svårt för att bo i lägenhet. Det ska vara ytterst speciella omständigheter som ska vara uppfyllda för att det skulle passa mig.

Sedan har jag svårt för sådant som är klart, jag vill gärna att boendet
(även trädgård etc.) ska kunna utvecklas under tiden och att det ska vara ett gemensamt intresse.

oj så intressant och tänka på vart man inte vill bo!! Men vill inte bo i radhus det är nog min värsta mardröm och inte ute i ingenstans! inte i ett område där husen är likadana men ett litet/halvstort område skulle jag allt kunna tänka mig.

Haha och här går man emot strömmen. Trivs ypperligt i vårt villakvarter med tomt på drygt 1000 kvadratmeter. Stora fönster åt alla håll och låga häckar (hörntomt gör det omöjligt med höga häckar). Bor dessutom i ett litet samhälle :).

Jag hade absolut inte kunnat tänka mig kedjehus eller parhus där jag inte kan göra vad jag vill utvändigt med hus och trädgård.

Lägenhet har jag provat på men det är inte heller något för mig, jag måste ha MITT EGET.

Jag hade på ett vis gärna bott på landsbygden, men är för lat för att ha gård och ser stora fördelar med att bo centralt och nära till all service. När barnen blir större vill jag inte heller behöva skjutsa till aktiviteter och kompisar.

Villa- eller radhusområde där alla hus är likadana och ligger precis bredvid varandra.

Jag har inget emot att bo i lägenhet.

Men bor jag i hus vill jag inte bo PÅ mina grannar. Hu.

I övrigt så är jag inte särskilt petig. Har bott utan rinnande vatten, utan toa osv. Det går bra det också, bara det är billigt :D

Har bott i ett radhuslägenheter i ett villa område i en svensk småstad där alla känner alla = ALDRIG MER...
Bott högst upp i en lägenhet i 12 våningshus = ALDRIG MER...
Nu bor jag mitt i skogen/vischan på en liten gård AND I LOVE IT :love:
Är som sagt född å uppvuxen i betong junglen, flyttade till en småstad/by när jag va 5 å sen flyttade tillbax till betong junglen när jag va 16.
Men nu har jag hittat HEM i dom smålänska skogarna som jag flyttade till när jag va 21 o ångrar inte 1 sek bästa jag har gjort å vill ALDRIG mer bo i villaområde el betong junglen....

Inget utom detta är acceptabelt:

Jag trivs bäst i öppna landskap,nära havet vill jag bo,
några månader om året, så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart.
Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.
Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört,
och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört.
Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo.

Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ,
ingen kommer in i min närhet, som stänger in och stjäl.
Jag trivs bäst när dagen bräcker, och fälten fylls av ljus,
när tuppar gal på avstånd, när det är långt till närmsta hus.
Men ändå så pass nära, att en tyst och stilla natt,
när man sitter under stjärnorna, kan höra festens skratt.
Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ.

Jag trivs bäst när havet svallar, och måsarna ger skri,
när stranden fylls med snäckskal, med havsmusik uti.
När det klara och det enkla, får råda som det vill,
när ja, är ja, och nej, är nej,och tvivlet tiger still.
Då binder jag en krans av löv, och lägger den runt närmaste sten,
där runor ristats för vår skull, nån gång för länge sen.
Jag trivs bäst när havet svallar, och måsarna ger skri.

:p

*KL*

Kollektiv/studentkorridor. Jag vill ha mitt eget kök, mitt eget badrum och inte behöva irritera mig på folk som inte städar efter sig! ;) (jag kommer bli en hemsk mamma, jao :p)

Långt ut i ingenstans. Är uppväxt mer eller mindre så. 1 timme till stan, bara en massa skog, knappt gatlysen - nej tack!

I ett otryggt område där många brott begås etc. Jag vill inte behöva ha 372 lås på dörren eller känna att jag behöver vara rädd när jag nattkissar vovven.

Däremot kan jag absolut tänka mig att bo i ett villaområde, även om jag mest är en lägenhetsperson :)

Jag vill slippa konstanta ljud omkring mig.

Lugn och ro och trevliga grannar inom några minuters promenad.

Bor i skogen där vägen slutar men har tillgång till bussar in till stan som går 2ggr/timmen.

Jag skulle inte vilja bo på landet. Aldrig i livet. Eller i en småstad i inlandet.

Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att bo i ett fiskeläge på västkusten om sisådär tjugo-trettio år. Tills dess bor jag i stan och ingen annanstans ;)

Är uppvuxen delvis i parhusområde och jag är inte sådär supersugen på det heller kanske, även om det förstås vore helt okej. Jag vill gärna slippa trädgård och gräsklippning och sånt, det intresserar mig inte. Hellre då en trevlig balkong.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 071
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 085
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet... 2
Svar
35
· Visningar
5 058
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka