Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra?

M

majabergman

Okej, jag har ingen aning om vart den här tråden ska ligga. Ska den vara någon annanstans får moderatorn flytta den.

Nu ska det bli en till stallplats då jag antagligen får hem en ny pålle! Och jag behöver hjääälp.

Spilta eller box spelar ingen roll. Måtten på nuvarande box är 2,5x4,5 meter, samma mått på verkstaden. Stallgången är 5x3 meter. På vänstra långsidan innan boxen har jag sadlar etc.

Nu får ni hjälpa mig! :D
18981911.jpg
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Och ni behöver inte berömma mig för den otroligt fina ritningen! :D
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag förstår inte problemet :confused:
Bygg om verkstaden till box så är ju allt klart :angel:

/M
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jo men pappa måste tyvärr ha kvar den :( annars hade det var lätt. Problemet är att jag vet inte riktigt vart jag ska sätta den nya platsen.


Så kan jag ju säga att den stora porten på nedre kortsidan används inte.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Ska du bara ha en häst där? Jag fattar inget.

Hur stor häst ska du ha i boxen? Du måste ju anpassa den kortaste sidan efter hästens storlek.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag ska ha två hästar i stallet, just nu står en häst där.

Hästen som ska dit är ett halvblod på 160 cm.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Men om den är 160 så måste väl den kortaste sidan vara längre än 2.50? Är det inte förbjudet att bygga spiltor nu?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Nu vet jag ju inte hur stor den "galma" hästen är. Men om den nya inte ska stå i den boxen som finns och den hästen du redan har är liten. Så verkar det inte för mig som har plats för den i detta stallet helt enkelt.
Det nu mera förbjudet att bygga nya spiltor till hästar, gamla som redan finns får användas. Att få in en box till som är 2,5 X 3,65 som då blir minsta möjliga godkända mått till en häst 160 enligt reglerna verker inte möjligt enligt ritningen.

Ska du ha hästen där så som jag läsa det efter ritningen så behövs en större om byggnad med bl a nya dörrar. Skulle tro att kanske skulle kunna gå om flyttade verkstaden så låg längs med ena kortsidan och inte så bred efter som den då blir längre så att det blir ett eget utrymmer avskillt från stallet och gjorde två boxar längs den "långsida som blir i det kvaravarande utrymmet. Men det kräver att man gör en ny dörr in till verkstaden eller stallet utifrån
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Precis som Masse säger så går det inte att få till det i det utrymmet du har nu. Mitt förslag är att du bygger en ligghall för båda i hagen eller att du bygger en utebox i anslutning till stallet (eller varför inte två så de kan ha sällskap av varandra, boxgrannar så att säga) och använder det nuvarande utrymmet som skötseldel. Jag har sett den typen av uppstallning på ett ställe. Uteboxar och ett uppvärmt utrymme för att sköta hästarna med spolplats osv. Blev riktigt riktigt bra. Om du sätter två uteboxar i anslutning till nuvarande stalldel så att det bildas ett uppochnedvänt L Så grusar du upp eller lägger plattor mellan byggnaderna. Du slipper leran och gegget utanför boxarna och dessutom blir det snyggt och lättskött;)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Okej, jag har ingen aning om vart den här tråden ska ligga. Ska den vara någon annanstans får moderatorn flytta den.

Nu ska det bli en till stallplats då jag antagligen får hem en ny pålle! Och jag behöver hjääälp.

Spilta eller box spelar ingen roll. Måtten på nuvarande box är 2,5x4,5 meter, samma mått på verkstaden. Stallgången är 5x3 meter. På vänstra långsidan innan boxen har jag sadlar etc.

Nu får ni hjälpa mig! :D
18981911.jpg


Välkommen till buke
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Ja okej. Men Förvaringen kan flyttas och den stora porten ska byggas igen, så ni får tänka bort storporten.
Den gamla hästen är 160 den med.

A1agnlju; Ligghall är tyvärr inte möjligt då vi inte har någon plats för en sån, och för att jag måste hålla koll på vad travaren äter då han är svårfödd.
Men utebox låter ju inte helt dumt. Kanske skulle kunna kolla om det går att få in på något vis.


Eller om jag får pappa att ta bort sin dumma verkstad!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Men även om dom går på lösdrift så vet du väl vad du ger dom för mat??
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Ja men jag menar att jag vill se hur mycket han äter på natten.

Sen avr inte det så särskillt viktigt för vi har ändå itne plats för en ligghall.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Hmm... jaa, det är ju inte helt enkelt..

Man får fortfarande använda gamla spiltor men inte bygga nya vad jag vet...

Till en häst på 1.60 måste du ha minst 8 m2 och kortaste sida 2.35, enligt Jordbruksverkets hemsida.. men jag hade nog gjort så här (sorry pappan :angel:..):

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skulle ni göra?

Till en häst på 1.60 måste du ha minst 8 m2 och kortaste sida 2.35, enligt Jordbruksverkets hemsida
Vet inte riktigt var du har hittat det måttet.
För där jag tittat ock även enligt min djurskyddsinpektör så stämmer inte det. Gränsen går vid 160 cm men en häst som är 160 cm eller högre ska ha minst 9 kvm och kortaste sidan ska vara 2,5 m. Sedan är det minimi mått men för god hästhållning bör man ha större.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Den djurinpektören jag pratade med för en månad sen sa att du får lov att ha 8kvm till en häst som har mankhöjd 1.60, därefter ska hästen ha minst 9kvm
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Om man tittar på jordbruksverkets hemsida så står det faktiskt så här:

Boxar för individuell uppstallning
Hästens mankhöjd (m) Boxens area (m2) Bredd (m)
<0,85 3 1,5
0,86-1,07 4m2 1,6
1,08-1,30 5 m2 1,9
1,31-1,40 6 m2 2,1
1,41-1,48 7 m2 2,2
1,49-1,60 8 m2 2,35
1,60-1,70 9 m2 2,5
>1,71 10 m2 2,7
Vid korttidsuppställning får arean minskas till 85% av angivna mått

Så man får faktiskt ha en häst på 160 i en 8m2 box om man tolkar detta rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni göra?

Vet inte riktigt var du har hittat det måttet.
För där jag tittat ock även enligt min djurskyddsinpektör så stämmer inte det. Gränsen går vid 160 cm men en häst som är 160 cm eller högre ska ha minst 9 kvm och kortaste sidan ska vara 2,5 m. Sedan är det minimi mått men för god hästhållning bör man ha större.

Settis har sett detsamma som jag, men om man tycker det är hårfint kan man bredda 2.7-väggen till 3 m. Det tullar ju lite på gångens bredd, men de måtten är s.k "bör"-mått och detta är ett litet stall med begränsat utrymme.

Man kan ju även göra box 2 till 2,5 x 3,5 m genom att flytta väggen in till box 1 en del så slipper man minska gången..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 479
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Cilva
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 120
Senast: Rie
·
Anläggning Ja kära bukefalister och sketch up människor!! Behöver er hjälp!! Jag förstår mig inte på sketch up, å har väl inte tålamod att lära...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: n33Lu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp