Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

En häst som får ont i ryggen av att bli blöt skulle jag omedelbart åka till veterinären med. Det låter inte alls bra!

Med tävlingshästar har man bekymret att dem kan ligga i olika hårda träningsfaser där svettningen är omfattande, man kanske klipper dem osv. Det är givetvis ingen skillnad på själva hästarna, utan det är träningen som skiljer dem emellan. Rider man sin "skogsluffarhäst" stenhårt till svett och det är kyligt ute kan ett tcäke hjälpa till att torka upp hästen.

Det är ju knappast irrelevant att utegångshästar mår bättre. En enkel slutsats man kan dra är att ju mer hästen får vara ute, dess bättre mår den.

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att bli upprörd på stallägaren. Självklart kan man ta en diskussion om hur man vill att sin häst skall hanteras vid dylika situationer. Men om den skall hanteras annorlunda än andra får man räkna med en HÖGRE kostnad. Alla specialhanteringar kostar i arbetstid för stallägaren!

Råd till alla stallägare: Skriv ej i kontrakt vilken tid hästarna blir insläppta/utsläppta eftersom man tydligen skall bli hängd om man inte klarar det exakt på tid.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

En häst som får ont i ryggen av att bli blöt skulle jag omedelbart åka till veterinären med. Det låter inte alls bra!
Jasså du, har du aldrig hört att hästar kan få ont i ryggen när det är kallt och blåser ute? :smirk: Då tycker jag inte att du ska häst överhuvudtaget faktist.

Med tävlingshästar har man bekymret att dem kan ligga i olika hårda träningsfaser där svettningen är omfattande, man kanske klipper dem osv. Det är givetvis ingen skillnad på själva hästarna, utan det är träningen som skiljer dem emellan. Rider man sin "skogsluffarhäst" stenhårt till svett och det är kyligt ute kan ett tcäke hjälpa till att torka upp hästen.
Så vi som "skogsluffar tror du inte får svettiga hästar eller? :mad:
Det är ju knappast irrelevant att utegångshästar mår bättre. En enkel slutsats man kan dra är att ju mer hästen får vara ute, dess bättre mår den.
Nu snackade vi inte om utegångshästar här.

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att bli upprörd på stallägaren. Självklart kan man ta en diskussion om hur man vill att sin häst skall hanteras vid dylika situationer. Men om den skall hanteras annorlunda än andra får man räkna med en HÖGRE kostnad. Alla specialhanteringar kostar i arbetstid för stallägaren!
Men snälla du LÄS innan du skriver. Det var ingen specialbehandling utan det var utsläpp ca en timma tidigare än vanligt.

Råd till alla stallägare: Skriv ej i kontrakt vilken tid hästarna blir insläppta/utsläppta eftersom man tydligen skall bli hängd om man inte klarar det exakt på tid.
Jag är stallägare med inackorderingar. Det går alldeles utmärkt att sköta tiderna. Skulle det inte göra det någon dag tex att vi är och handlar så ser jag alltid till att någon annan i stallet gör det åt mig. Det är inte så konstigt. :)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
Jasså du, har du aldrig hört att hästar kan få ont i ryggen när det är kallt och blåser ute? :smirk: Då tycker jag inte att du ska häst överhuvudtaget faktist.

Om en häst får ont i ryggen enbart av att det är kallt och blåser hävdar jag fortfarande att hästen måste lida av ett medicinskt problem som bör behandlas. :(

Uppenbarligen har vi olika uppfattning om hur hästar skall hanteras och jag respekterar din åsikt även om jag inte alls håller med. MEN om man man har så starka åsikter om sin hästs hantering bör man vara mycket noggrann med att välja stall så att stallägare/skötare delar den uppfattningen.

Bäst att avsluta tråden, eftersom jag inte tror att varken du eller jag har så mycket mer intressant att tillägga just vad gäller det påbörjade ämnet
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Bäst att avsluta tråden, eftersom jag inte tror att varken du eller jag har så mycket mer intressant att tillägga just vad gäller det påbörjade ämnet
Där håller jag iaf med dig. :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Har inte läst alla inlägg men min uppfattning om saken är helt klart att du INTE överreagerar! Regler som man kommit överens om i ett stall är till för att följas, detta handlar inte om huruvida hästar klarar sej utan täcke i regn eller inte utan om att ni i stallet kommit överens om att hästarna släpps ut en viss tid och detta följs inte. Kommentarer som "hästar dör inte av lite regn.." är onödiga, för det är inte det som är problemet.

Jag har full förståelse för din situation, har tidigare stått i ett stall liknande ditt. När täckesbyte inte ingår o min häst ska ha på/ av- eller byta täcke innan utsläpp och jag fixar sånt själv så vill jag f*n inte komma till stallet före överenskommen tid o finna min häst redan ute i hagen!

Slarv med regler o överenskomna tider skapar dålig stämning o irritation! :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 726
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp