Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

Är du inte nöjd så får du antingen prata med stallägaren eller byta stall. Vissa småsaker får man bita ihop med annars blir det ju olidlig stämning men händer det saker hela tiden så blir man ju sur, det förstår jag.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Noop, jag tycker inte att du överreagerar. Jag skulle också bli sur om hästägaren släppte ut min häst i regn utan täcke en timme tidigare...

Inga problem att de får gå ut, men man kan ju tänka efter lite, är man osäker så är det ju bättre att slänga på ett täcke än att låta den gå utan...

Det är SÅ störande med folk som inte håller sina regler, speciellt inte när man är fler som ska samsas :crazy:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Hade jag haft min häst inackorderad och stallägaren gjort som han gjort i ditt fall har det inte blivit roligt för hans del, och det är väl inte hela världen att behöva lägga på täcken på hästar som behöver det, eller? Ibland fattar jag inte hur en del människor fungerar helt enkelt, om dom sitter på förståndet? Min häst MÅSTE ha regntäcke så hon inte kan bli blöt och kall för i så fall har jag en blöt, kall och mycket död häst efter ett par timmar. Du har inte överreagerat ett dugg, det är stallägaren som slutat reagera-om han någon gång har gjort det.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

*lånar knapp*

Jag har ett sto som är av den VÄLDIGT huttriga typen....

Skulle ALDRIG släppa ut henne utan täcka i kyla med RISK för regn...
MEN grejjen är det att stallägaren vet kanske inte hur känslig min häst e... Hur ska den veta det ???

Därför har min häst ALLTID regntäcke på sej Dygnet runt om jag inte kan byta själv varje dag (vilket jag inte kan) därför kan jag ALLTID vara säker på att min märr e varm o go ...
Det kan du ju aldrig skylla på stallägaren .. Det är ju DIN häst...

Så om du e orolig för att inte hinna ut å sätta på täcket gör som så många tipsat om... Skriv en lapp om "inne vid regn" så kan du sätta på täcket å släppa ut henne sen !
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag var inte orolig för att hon skulle behöva gå ut utan täcke eftersom jag visste att jag skulle vara där i tid för utsläpp (sedan de gick med på bestämda utsläppstider har hästarna kommit ut 08.20 så gott som varje helg, därför hade jag ingen anledning att tro något annat).

Så helt plötligt kommer de ut 06.55 utan att de sagt något! :mad: Som jag sagt tidigare så är jag bara positiv till tidigare utsläpp men vill veta så jag kan anpassa mig till det.

Min häst är inte lika känslig som din, vilket jag är glad för med tanke på denna händelsen :) .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

en liten fundering.... om du nu redan hade planerat kvällen innan att åka ditt för att sätta på täcket innan utsläppet, varför kunde du inte visa din goda sida och erbjuda dig att släppa ut hästarn denna lördagmorgon då som du ändå skulle ditt? som stallägare är det faktiskt skönt att få en sovmorgon ibland och man blir faktiskt mycket glad för lite spontan hjälp......
tycker att du hänger upp dig på att hästarna åkte ut tidigare, värre hade väll varit om dom inte alls kom ut....
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

okej jag ger upp nu . Precis ,det här är ett diskussions forum och jag lämnar min åsikt. Jag hade hanterat det på ett annat sätt än dig så är det bara .Jag hade först och främst pratat direkt med stallägaren och finns det ingen lösning hade jag flyttat.Blir bara så trött på alla som gnäller och inte gör något åt saken ,du har alltid ett val att stå kvar tyst och avreagera dig någon annan stans. Flytta till ett bättre ställe eller lösa problemet.Och hur korkade folk (stallägaren) är så tjänar man alltid på att vara trevlig och proffsig och inte bli arg för då får han som han vill. Men som sagt nu är jag tyst . ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

*knapplan*

Jag maste saga att jag aldrig skulle sta i ett stall dar agarna inte later mej bestamma hur mycket hosilage jag vill ge min hast!! Om du sager att du vill ge din hast 10 kg och agarna bara ger den 8 kg, sa skulle jag inte bara bli sur och arg, jag skulle flyttat. Det handlar om respekt for sina hyresgaster och deras levande djur.

Nar det galler tackes-byten, sa maste jag fraga om du inte kan ge stallagaren ett par hundra kronor till i manaden om h*n byter tacke pa din hast vid behov. Eller varfor satter du inte pa ett utetacke redan pa kvallen, sa slipper du detta problemet.

Hur som helst sa bryr jag mej inte om tacket sa varst mycket, eller vilken tid stallagaren slappte ut hastarna pa, daremot skulle jag aldrig tillata att en stallagare inte fodrade min hast vad jag tyckte att den skulle fodras med.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det kan man visserligen tycka men den här stallägaren av av sorten som tar hela armen om man ger ett lillfinger........

I ett av mina svar ovan skriver jag vad vi inackorderingar redan hjälper till med. Jag har vid åtskilliga tillfällen spontant hjälpt till med än det ena än det andra och ibland kan man väl få någon hjälp tillbaka?

Jag brukar vara i stallet tidigt på helgerna (inte alltid 8 men strax därefter) hade jag erbjudit mig att släppa ut hästarna hade det snart tagits för givet så som de tar en massa andra saker för givet från oss inackorderingar.

Som jag också sagt har jag inget emot att hästarna kommer ut tidigare men vill gärna att de säger ifrån som de själv sagt att de ska göra vid undantag.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det kanske dök upp något som gjorde att dom var tvungna att släppa ut dom tidigare än vanligt?
Jag är sån som hellre vill att dom släpper ut hästarna tidigt än för sent.
Har en häst som har haft väldigt känslig rygg och därför inte fått gått utan täcke. Ibland har det blivit en miss och jag har blivit väldigt arg och irriterad pga att det står utförligt vad han ska ha för täcke (vi har kollektivt stall så alla tar ut och insläpp)
Men då har jag tagit det med personen i fråga.

Prata med dom istället. Säg att dom hellre får lämna din häst inne isåfall tills du kommit och satt på täcke, svårare än då är det väl inte?
Eller som någon annan skrivit, sätt på täcket på kvällen.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

tittilo skrev:
okej jag ger upp nu . Precis ,det här är ett diskussions forum och jag lämnar min åsikt. Jag hade hanterat det på ett annat sätt än dig så är det bara .Jag hade först och främst pratat direkt med stallägaren och finns det ingen lösning hade jag flyttat.Blir bara så trött på alla som gnäller och inte gör något åt saken ,du har alltid ett val att stå kvar tyst och avreagera dig någon annan stans. Flytta till ett bättre ställe eller lösa problemet.Och hur korkade folk (stallägaren) är så tjänar man alltid på att vara trevlig och proffsig och inte bli arg för då får han som han vill. Men som sagt nu är jag tyst . ;)

Det är helt OK att du är av en annan åsikt ;) , jag vill ju veta vad andra tycker. Jag tycker inte riktigt jag har hanterad detta än eftersom jag inte fått tillfälle att prata med honom, han håller sig undan. Varför ska man hålla tyst och anpassa sig till allt? Jag har inte visat någon ilska mot honom (har ju inte träffat honom) och inte skrivit något elakt på tavlan heller, jag uttrycker min irritation här, det är ju någon "annanstans" ;) .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Nu börjar jag bli tjatig känns det som ;) .

De får gärna släppa ut hästarna tidigare på morgonen men kunde ju lagt på regntäcket då eftersom jag inte visste om att de skulle göra det.

Jag har sagt ifrån (visserligen i vintras) att hon ska stå inne tills jag kommer om det är "täckesväder" (och eftersom alla andra hästar hade täcke och det regnade så kunde han ju inte tveka om det).

Det är svårt att ta upp saker med någon som aldrig visar sig :crazy: .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag tillhör dom som använder täcke ytterst sparsamt, men där gör ju var och en som den tycker är bäst. Bra tycker jag att din häst INTE behöver stå med täcke även på natten. Efter en dag i regnkläder är i alla fall inte jag särskilt tilltalad av att gå och lägga mig med regnstället på. ;)
Däremot tiden för utsläppet reagerar jag på. I ditt första inlägg skriver du "omkring 8" på helgerna, inte som många skrivit längre ner, "8.00".
För mig skulle det betyda mellan halv åtta och halv 9 om man är lite generös. Förstår dock om du hade all anledning att tro att det som vanligt skulle vara ca 8.20.
Jag tycker nog att du i viss mån har "hanterat" saken genom att ta upp diskussionen offentligt på tavlan istället för att gå och knacka på (jag förmodar att stallägaren bor nära stallet) och fråga om orsaken till att din häst gått ut utan täcke. Du har ju sagt till tidigare hur du vill ha det.
Rådet om lapp "inne vid regn om inget täcke på" är väl inte så dumt?
Att du inte vill göra flera extrasaker förstår jag med tanke på omständigheterna!!!
Hoppas det löser sig, så att du slipper byta stall!
Lotta (med hyrda stallplatser, men bara mina två i stallet!)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det kanske är lite tråkig för stallägaren att passa tider.
Om jag vore stallägare och känner mig pigg å fräsch en morron och är uppe vid halv 7 så vill jag kanske inte gå å vänta på att jag inte får släppa ut hästarna innan en viss tidpunkt.
Jag tycker det låter som en bra idè att sätta upp en lapp på boxen permanent som det står att hästen ska va inne om det regnar.
Du kommer ju ändå dit och lägger på täcke så då kan du ju släppa ut själv oxå.

Irriterande när saker man bestämmer inte följs, men det finns nog värre saker att reagera på.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Svårt att veta när det är täckesväder tror jag...

Om det är 7-8 grader och hälregn på morgonen så kan det bli 15 grader och sol senare. Om man då har släppt ut med täcke så får man skit för det, har man släppt ut utan och nån kommer tidigt medan det regnar så får man skit för det. Det är ursvårt att vara stallägare. Gissa varför jag inte tar inackorderingar med täckeskrav hit och dit ;-)

Men jag förstår din frustration, för du hade anpassade dig till situationen och så ändrades reglerna - detär faktiskt inte schysst tycker jag.

Jag tycker att du överreagerar när det gäller själva täckesgrejen, men INTE när det gäller den andra biten och som jag förstår så är det vad saken egentligen handlar om.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Men herregud, hur jobbigt kan det vara att lägga på ett täcke när det är skitväder ute? Undrar om stallägaren skulle vilja gå ute själv på gräsmattan utan regnkläder i spöregnet? Jag fattar inte hur en del människor tänker. Det är ju inga vildhästar utan dom hästar vi har i dag är i dom flesta fall "sönderavlade" såtillvida att dom inte klarar klimatet eller ruskväder och då är det våran förbannade skyldighet att ersätta det obefintliga fettlagret och den obefintliga pälsen, som dom hade haft om dom inte varit så hårt avlade utan varit vildhästar fortfarande.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Visst kan jag som "stallansvarig" lägga på täcken, men då skall jag ha betalt för den extra tid det tar varje dag. Dessutom skall täckena vara rena/torra så jag slipper få lera över hela mig samt lyfta snortunga täcken och sätta på.

Som du förstår ingår Inte täckesservice hos mig, och det skulle heller aldrig fungera med dessa exakta tider som vissa kräver att man skall hålla för in/utsläpp. Jösses, skall en stallansvarig vara livegen?

Tror det är ganska få hästar som dör av en timma i regn en försommardag i Skåne - jag har en erkänt känslig häst som gått utan täcke nu i flera veckor, dygnet runt i två veckor snart, utan minsta bekymmer.

/Sara - mkt glad över att ha hittat de inackorderingar hon gjort
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

SaraMara skrev:
Visst kan jag som "stallansvarig" lägga på täcken, men då skall jag ha betalt för den extra tid det tar varje dag. Dessutom skall täckena vara rena/torra så jag slipper få lera över hela mig samt lyfta snortunga täcken och sätta på.

Jösses, skall en stallansvarig vara livegen?
Betalt? Du ska vara förbannat glad över att du har det förtroendet att lägga på täcken på andras hästar. Är dom skitiga så är det din skyldighet att ta in och tvätta täcket, samt att tillhandahålla lånetäcken när så sker.
Och visst är du livegen, har du inte förstått det förens nu? :devil:

Nej skämt åsido, det ska höra till undantagen att du ska täcka andras hästar, ingår det inte i avtalet ska det bara ske om ägaren inte dykt upp bara för att du släpper ut hästarna innan avtalad tid. :)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, skulle det vara så att någon häst prompt behövde så nog skulle jag lägga på (och har så gjort när hästar lyckats trasa sönder täcken i hagen på vintern och fryser osv), men täckesservice varje morgon framför allt (då jag helst vill slippa byta om för att spara tid på morgonen eftersom jag släpper ut innan jobbet) skulle inte fungera om Alla hästar behövde det. Någon häst går ju an, men då skall täcket vara såpass rent att jag slipper komma till kontoret och vara gråbrun av lera. ;)

Nu finns det inget behov hos oss, eftersom hästarna står i stall av engelsk typ och de därmed behöver lika tjockt täcke inne som ute om de behöver täcke öht. Min egen häst skämmer jag bort ibland genom att lägga på ett gosigt innetäcke - men har märkt att han hellre har på sig samma täcke eftersom han då slipper få på sig ett kallt täcke på morgonen. Bortskämd kuse, men bekvämt sålänge det är åt det hållet iofs för en gångs skull. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 725
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 353
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 785
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp