Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

Som exempel:
Stallet jag står i betalar de flesta 1800 ca/månad. 5 pass/vecka, vi mockar och gör iordning vårt eget foder. Täckesservice är överenskommet mellan "hyresgästerna". Vi tar även hand om stallägarens katt och getter. När hon är borta även hundarna.
trots detta bestämmer stallägaren precis hur hon vill ha saker, funkar inte två hästar tillsammans får de gå tillsammans om stallägaren vill det, vi får inte rida när det är blåst/regn osv. (det är främst vuxna i stallet). man får väl vad man betalar för och om det inte funkar får man flytta, tyvärr...

/Lavinia, som tycker täcken är ganska onödigt och att hästarna får vara ute en timme mer knappast skadar oavsett väderlek.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

nej jag tycker inte att du överreagerar alls.
Jag skulle aldrig släppa ut mina inhyrningas hästar utan täcke om det regnar och är småkallt.
Jag fodrar varje morgon och täckar hästarna (utan betalt, skulle inte komma mig för att ta betalt för en sån sak om det inte stod mer än 10 hästar i stallet v.s)
om det blir regn under dagen så går jag ner i hagen och täckar hästarna t.o.m (utan betalt)
Skulle aldrig låta häststackarna stå med samma täcke 24 timmar, aldrig få vara lös och ledig från något på kroppen och dessutom får ju kroppen inte andas pga av täcket :crazy:
skulle det ändras något ringer jag alltid mina inhyrningar och meddelar eller säger till kvällen innan.
Att ha bra sammanhållning i stallet får man genom att föra en dialog med inhyrningarna och inte vara småsnål & egoistisk.
Tid får man ta sig när det gäller djur bl.a ,att ha så inrutat med tid att man inte kan ta en kvart extra i stallet om det är något då gör man det inte för nöjes skull utan för pengar...

Och att hästen får gå ute och bli blöt och sedan vara tvungen att lägga på ett täcke är inte så roligt,, hästen ska vara torr vid täckespåläggning...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, kunna gå ut under dagen och lägga på täcken vid regn, det hade jag gärna också gjort. OM jag varit ekonomiskt oberoende och inte heltidsarbetat ett par mil ifrån stallet.

En extra kvart varje morgon blir rätt mycket tid på en vecka, när klockan ändå ringer fem varje morgon och man aldrig är hemma från stallet tidigare än halv nio på kvällen, ja då gör den där kvarten rätt mycket.

Dessutom finns det andastäcken. Min häst får alltid beröm för att han är så blank och fin i pälsen - något jag är övertygad om att han inte skulle vara om pälsen var instängd och unken.

Håller dock med om att en dialog mellan hyresgäster och stallägare är A och O för att få saker att fungera. Har man bara det spelar det ju ingen roll vilka regler man har, för då är ju alla medvetna om vad som gäller redan innan.

JAG, som kommer driva ett stall som en ren förlustaffär av enbart blödiga och oekonomiska (både penga- och tidsmässigt) skäl skulle aldrig ställa upp på att vara reglerad till att släppa ut hästar ett exakt klockslag - och att hävda att jag driver mitt stall för pengar är rent skrattretande och visar på en ganska låg tröskel vad gäller förståelse för andra människor livssituationer.

Dessutom tycker jag det är hästägarens ansvar att se till att stallägaren vet vad som gäller. Jag har själv i alla år varit noga med att förklara hur jag vill att min häst skall ha det, och därmed varit extremt noggrann med att förankra detta hos den som sköter min häst. Hade jag missat något vad gäller hans skötsel hade jag definitivt inte dykt upp fem över åtta om utsläppstid är "åtta-tiden" (vilket för mig innebär någon gång mellan halv åtta och halv nio) utan farit ut betydligt tidigare för att försäkra mig om att saker blir rätt.

/Sara - som "för pengars skull" har roat mig med ungefär tjugo timmars jobb senaste veckan för att stängsla den hage som kommer kosta mig ungefär 3500kr för en betessommar för min häst UTÖVER de bensinpengar jag lägger på att åka till betet och fylla vatten, sköta tillsyn och pga detta inte hinna rida ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Varför ska du driva ett stall som en ren förlustaffär?? *lite nyfiken bara*
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

:eek: jag svarade inte dig :o har inte ens läst ditt inlägg förrän nu då jag trodde jag svarat fel person...

Jag har absolut inte anklagat dig för något utan jag skrev vad jag tyckte och hur jag har det i mitt stall..
Jag jobbar natt så jag har den möjligheten att fixa det på dagtid MEN att någon som jobbar dagtid inte kan det förstår jag.
Men det regnar ju inte 7/7/365 ;) utan OM det regnar en morgon så lägger jag på täcke på alla hästar
Att det skulle bli en kvart extra varje dag hade jag ingen tanke på (skrev väl ett för luddigt svar :o ) utan om det händer något ska man ha i beräkning att det kan ta en kvart extra...
Och kan inte då vara tillmötesgående till en av hyresgästerna tycker jag man är snål & egositisk

Hoppas verkligen att jag har fått fram att det INTE var till dig :bow: :o
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Tror nog det alltid är en förlustaffär om man räknar in all tid man lägger som man annars kunnat lägga på avlönat arbete och alla bensinpengar - men det är helt och hållet sentimentala skäl.

Min häst har det så otroligt bra på den gården och jag vill inte flytta honom igen. Nu har han det precis så som jag vill att han skall ha det, och för att få det att gå runt hyfsat har jag tagit in ett par inackorderingar. Dock inser jag ju att skulle jag budgetera med vad bensinen kostar för alla turer till/från stallet varje dag samt tiden man lägger på stängsling, städning, in/utsläpp, fodringar osv så skulle inte en jäkel vilja ställa sig i ett litet stall på landet utan ridhus för de pengar som det skulle kosta.

Därav förlustaffären. ;) Som jag iofs gärna tar, så länge det inte blir tjafs och trist i stallet (vilket jag inte tror, har fått dit människor jag känner sedan tidigare och är övertygad om att det kommer fungera kanonbra). :D
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Eftersom du skrev ett relativt trevligt meddelande på tavlan att du gärna ville ha besked om utsläppstiderna, och får till svar att du skulle ha täckat kvällen innan (när bestämdes det?) så tycker jag inte att du överreagerar, om det är det du reagerar på. Hade jag varit stallägare och gjort samma "miss", eller vad det nu var, så skulle jag helt enkelt ha sagt: "oj, förlåt, ska tänka på det nästa gång!", då hade ni sluppit det här. Låter som om stallägaren vet om sin "miss", men försöker slingra sig och lägga skulden på annan.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Precis så tyckte jag! :)

Jag har träffat stallägaren nu vid några tillfällen men han har inte sagt ett ljud om detta. Jag har pratat och skojat med honom för att han ska förstå att vi kan prata om detta lugnt och sansat och att jag inte är arg. Det var ju han som tyckte vi skulle ha ett samtal, inte jag, så jag ville ge honom chansen att säga något men jag tror inte han kommer att göra det. Dock tror jag att han förstått varför jag blev irriterad och att han kommer att säga till om hästarna ska släppas ut tidigare i fortsättningen.

Tack för allas åsikter som fick mig att se på saken på andra sätt än bara mitt eget :) .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
Vi var tokiga på dem när de inte släppte ut hästarna förrän 10.30!

Ha ha-våra hästa kommer oftast inte ut förrän 09.00-10.00! Innan dess har dom ju inte ens hunnit äta upp frukosten! :smirk:
Ingen som vill lämna några smulor av den kvar inne! :D
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

OK då förstår jag! Låter som ni har det mysigt, trots förlusten!! ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag förstår dig precis. Har själv stall med inackorderingar.
Men vi gör allt själva. Det viktigaste när man har inackorderingar och även om man inte har det så är regelbundna tider det viktigaste i hästens liv.
Man ska ge hästen regelbundna tider jämt oavsett det är helg eller vardag. Då mår dom bäst.
Fast nu var det inte det som det gällde.
Jag tycker gott att stallägaren hade kunnat sätta på ett regntäcke på din häst om det regnade ute när hon släppte ut.
Det hade jag gjort. Jag vet vilka hästar som fryser och vilka som tål lite regn på ryggen. Jag har olika sorters hästar här såsom fjordingar och halvblod och islänning och varmblod.

Jag tänker alltid på hästens bästa inte att pengarna ska styra om jag ska sätta på ett täcke eller inte.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag kanske ska berätta vad vi inackorderingar gör i stallet som från början ingick i vår hyra (1 500,-/månad exkl. kraftfoder):

Vi fixar lunchfodring varje vardag
vi fixar eftermiddagsfodring alla dagar i veckan
vi fixar intag alla dagar i veckan
vi tar hand om deras häst, katter hus etc när de är på semester
Fodrar och släpper ut på morgonen när han inte kan p g a jobb

Detta innefattar även deras häst, hur många stallägare har sådana inackorderingar? Vi har inte fått reducerad hyra p g a att vi numera fixar med allt detta. Denna hyra kanske är låg jämfört med storstäderna men här är den det inte.

Under höst/vinter kör jag in om stallet varje morgon och lägger på täcke på min häst innan uttag, eftersom detta inte ingår.
Det kan man tycka var i dyraste laget. Så stallägaren släpper alltså bara ut för dessa pengar? Och ändå inte sätter på täcket när hon vet hur känslig din häst är? :mad: Oj, oj, oj säger jag bara. Man ska väl tänka på hästens bästa iaf. Ingår inte ens hö för dessa pengar?

Är det verkligen för mycket att begära att stallägaren meddelar när han tänker släppa ut hästarna tidigare än överenskommet?
Nej, det är det verkligen inte. OM det inte var något speciellt såsom sjukdom eller något som hon inte visste i förväg.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Håller med dig, jag skulle också bli arg om min häst fick gå ut utan täcke när det häll regnade och det var sagt att dom skulle gå ut vid 8 tiden och dom fått gått ut tidigare utan att man fick reda på det, Jag skulle bli jättearg
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Galadriel skrev:
Jag tycker du överreagerar.
Jag kan inte förstå hur du kan bli så hemskt upprörd över att din häst fick gå ute en timme den 21 maj utan täcke.
Det var väl bra att hästarna fick en extra ute-timme?
Däremot förstår jag att det kan vara irriterande om inte regler ni kommit överens om sköts, men en sånhär skitgrej? Skillnad om det varit -20 och en helklippt häst kommer ut utan täcke, eller ingen fodrar.
Skriv en lapp på boxen "Brunte inne om det regnar".


Fast det var inte speciellt varmt här nere då, har för mig att vi bara hade 5grader varmt ute. Då kan det faktiskt vara onödigt att låta dem gå ute utan regntäcke kl 7 på morgonen.

Mina gick ute med regntätt vintertäcke ända tills för en vecka sedan
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

SaraMara skrev:
Visst kan jag som "stallansvarig" lägga på täcken, men då skall jag ha betalt för den extra tid det tar varje dag. Dessutom skall täckena vara rena/torra så jag slipper få lera över hela mig samt lyfta snortunga täcken och sätta på.

Som du förstår ingår Inte täckesservice hos mig, och det skulle heller aldrig fungera med dessa exakta tider som vissa kräver att man skall hålla för in/utsläpp. Jösses, skall en stallansvarig vara livegen?

Tror det är ganska få hästar som dör av en timma i regn en försommardag i Skåne - jag har en erkänt känslig häst som gått utan täcke nu i flera veckor, dygnet runt i två veckor snart, utan minsta bekymmer.

/Sara - mkt glad över att ha hittat de inackorderingar hon gjort

Tycker du att regn mellan kl natt och 17:00 i ca 5 graders värme är en skånsk försommardag????

Idag den 2 juni har jag 16grader i huset och igårkväll var det endast 12 grader ute och regnade så gott som hela dagen.

Bara för att det är skåne behöver det inte betyda att det är varmt här nere. Kan tala om att det är betydligt varmare i stockholm på sommaren än vad vi har här.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Fråga på fredagen vilken tid hästarna släpps ut dagen efter, och säg varför. Helt enkelt "jag tänkte åka och lägga på min häst ett regntäcke innan h*n går ut".
Då är det ju upp till stallägaren att säga att denne lägger på täcket åt dig för denne vet inte när utsläppet ska vara, ge dig en "deadline" för täckespåläggande, eller helt enkelt säga "du måste lägga på täcket kvällen innan om du vill ha det på i hagen, för jag vet inte när jag släpper ut".

Jag stod ca ett år i ett stall där jag och stallägaren skötte allt själva. Och det hände då och då att både jag och stallägaren "ändrade" just utsläppstider och morgonfodringstider på helgerna när vi inte jobbade.
Väldigt jobbigt ju att vara jätteexakt om man har ngt annat inplanerat om man är ensam med hästskötseln på fler än sina egna kusar på helgerna...

Jag har med åren lärt mig att det jag tycker är enormt logiskt och självklart, se det anser många andra hästmänniskor som hanterar min häst inte alls är det!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det som ingår i hyran är:

9 kg hösilage (vi kan köpa till mer för 2,-/kg)
halm
morgon- kvällsfodring
utsläpp


Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, hästarna har det kanonbra, så då får jag väl stå ut med omaket och det ekonomiska vansinnet. ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

"Mellan kl. natt och 17.00" tycker jag inte är samma sak som en timma?

Men så har jag iofs alltid varit dålig på att räkna också.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Hade man inte täckat så var det just under den tiden som det regnade här den lördagen, liksom igår. Och det är väl ganska mer än en timme. Som jag fattade det så åkte trådskaparen dit för att täcka sin häst och då hade den gått ute i en timme i regnet, men hade hon inte åkt dit så hade ju hästen faktiskt gått ute i regnet bra mkt längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 354
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 789
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp