Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

Men det var ju inte det diskussionen gällde, utan det faktum att hästen fått stå ute en timma utan täcke eftersom stallägaren var "för tidig" med utsläpp.

Det var ju inte tal om att släppa ut en häst som enligt avtal skulle täckats utan täcke på "pin kiv".

Därmed mitt påstående att det nog inte är många hästar som mår särskilt dåligt av en timma i regn.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Efter att ha jobbat med hästar och hästfolk i många år har jag endast två väl fungerande råd till alla som har inackorderingar...

Alt.1 Ta rejält betalt (minst 250 kr timmen) om ni tänker utföra service för inackorderade hästar så ni alltid kan avlöna någon att göra arbetet i erat ställe om ni är trötta, sjuka, bortresta eller dyl. Häst ägare har ofta en inställning om att deras hästar inte medför något arbete som är värt att betala för.... Och dessutom anser de att den hyra de betalar är så stor att de har rätt att kräva att få perfekt service utan missar!!! Jag anser att för att få en häst morgon fodrad, utsläppt med eller utan täcke efter önskemål tar ca 10 minuter per dag (man skall ta sig till och från stallet samt vänta medans de äter osv) alltså 300 minuter per månad= 5 timmar.
En timme kostar 250 kr ungefär vilket i min värld innebär att om man är beredd att betala 1250 kr BARA FÖR MORGON FODRING SAMT UTSLÄPP kan man börja ställa krav på perfekt skötta rutiner! Så länge man vill att någon skall arbeta gratis/svart/som stall slav så skall man i mitt tycke bara hålla käften!!!
För att få både morgon fodrat, utsläppt, middagsfodrat, insläppt em, fodrat och kvällsfodrat bör det kosta ca 3000 kr! OM MAN ANSER ATT MAN VILL ATT STALL ÄGAREN SKALL KUNNA TA UT EN LÖN FÖR ALLT ARBETE ALT. HÅLLA NÅGON ANSTÄLLD.
Därutöver tillkommer kostnad för box, stängen, el, fastighets reparationer, väg och parkering, ridbana, kontor, revisor, foder och strö. osv osv....... Därav förstår jag inte hur folk resonerar när de hyr ut boxplatser för underpriser...

Alt.2 Gör inget alls! Hyr ut boxar och skriv in i kontrakten att hyresgärsten själv får stå för service, skador, reparationer, hagar mm. Mycket smidigt! Och det fungerar! Så gör jag och det lönar sig på många sätt. Hästägarna får en billig uppstallning, jag slipper hamna i konflikter med dem över skitsaker som glömda täcken osv. Alla trivs och ingen känner sig trampad på tårna, en gång per månad är det stallmöte och då löses alla ev. ?...

Är vansinnigt trött på alla fjantiga fjolliga hästägare som tycker de skall ha en massa service utförd på sina hästar men inte anser att de skall betala för sig, alltså de anser att stallägaren skall vara deras underbetalda slav!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Virrpannan skrev:
Efter att ha jobbat med hästar och hästfolk i många år har jag endast två väl fungerande råd till alla som har inackorderingar...

Alt.1 Ta rejält betalt (minst 250 kr timmen) om ni tänker utföra service för inackorderade hästar så ni alltid kan avlöna någon att göra arbetet i erat ställe om ni är trötta, sjuka, bortresta eller dyl. Häst ägare har ofta en inställning om att deras hästar inte medför något arbete som är värt att betala för.... Och dessutom anser de att den hyra de betalar är så stor att de har rätt att kräva att få perfekt service utan missar!!! Jag anser att för att få en häst morgon fodrad, utsläppt med eller utan täcke efter önskemål tar ca 10 minuter per dag (man skall ta sig till och från stallet samt vänta medans de äter osv) alltså 300 minuter per månad= 5 timmar.
En timme kostar 250 kr ungefär vilket i min värld innebär att om man är beredd att betala 1250 kr BARA FÖR MORGON FODRING SAMT UTSLÄPP kan man börja ställa krav på perfekt skötta rutiner! Så länge man vill att någon skall arbeta gratis/svart/som stall slav så skall man i mitt tycke bara hålla käften!!!
För att få både morgon fodrat, utsläppt, middagsfodrat, insläppt em, fodrat och kvällsfodrat bör det kosta ca 3000 kr! OM MAN ANSER ATT MAN VILL ATT STALL ÄGAREN SKALL KUNNA TA UT EN LÖN FÖR ALLT ARBETE ALT. HÅLLA NÅGON ANSTÄLLD.
Därutöver tillkommer kostnad för box, stängen, el, fastighets reparationer, väg och parkering, ridbana, kontor, revisor, foder och strö. osv osv....... Därav förstår jag inte hur folk resonerar när de hyr ut boxplatser för underpriser...

Alt.2 Gör inget alls! Hyr ut boxar och skriv in i kontrakten att hyresgärsten själv får stå för service, skador, reparationer, hagar mm. Mycket smidigt! Och det fungerar! Så gör jag och det lönar sig på många sätt. Hästägarna får en billig uppstallning, jag slipper hamna i konflikter med dem över skitsaker som glömda täcken osv. Alla trivs och ingen känner sig trampad på tårna, en gång per månad är det stallmöte och då löses alla ev. ?...

Är vansinnigt trött på alla fjantiga fjolliga hästägare som tycker de skall ha en massa service utförd på sina hästar men inte anser att de skall betala för sig, alltså de anser att stallägaren skall vara deras underbetalda slav!

Jag var anställd på lyx-stall när jag var yngre för att mocka, rykta, fodra, ut o in i hage, ut o in i skritten... Fy vad lack o trött man blev på alla dessa idioter som nära in på ville att man skulle kyssa deras hästs hovar... Altid lika kul när det blir "delade meningar om olika saker" hahaaa... :D Nu är jag nöjd att vara i travstall :banana:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Kissing Spine skrev:
Inga problem att de får gå ut, men man kan ju tänka efter lite, är man osäker så är det ju bättre att slänga på ett täcke än att låta den gå utan...

Typisk kommentar från en som tydligen inte haft hand om ett utsläpp med flertalet hästar. :smirk:
Jag hade förut,innan jag åkte till jobbet,ansvar för att släppa ut hästarna i mitt föregående stall.Regeln var enkel,antingen betalar man extra för täckesservice eller inte.
Och oavsett väder,så ja,åkte hästarna ut i det som var avtalat.
Inte ställde jag mig för att klä på 18 extra hästar som inte betalar för sig,gör man det en gång,så ooops,oj,sen får man göra det jämt.
Sådana är vi som hästägare,tar för givet att alla andra ska tänka likadant som vi själva.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Virrpannan skrev:
Efter att ha jobbat med hästar och hästfolk i många år har jag endast två väl fungerande råd till alla som har inackorderingar...

Alt.1 Ta rejält betalt (minst 250 kr timmen) om ni tänker utföra service för inackorderade hästar så ni alltid kan avlöna någon att göra arbetet i erat ställe om ni är trötta, sjuka, bortresta eller dyl. Häst ägare har ofta en inställning om att deras hästar inte medför något arbete som är värt att betala för.... Och dessutom anser de att den hyra de betalar är så stor att de har rätt att kräva att få perfekt service utan missar!!! Jag anser att för att få en häst morgon fodrad, utsläppt med eller utan täcke efter önskemål tar ca 10 minuter per dag (man skall ta sig till och från stallet samt vänta medans de äter osv) alltså 300 minuter per månad= 5 timmar.
En timme kostar 250 kr ungefär vilket i min värld innebär att om man är beredd att betala 1250 kr BARA FÖR MORGON FODRING SAMT UTSLÄPP kan man börja ställa krav på perfekt skötta rutiner! Så länge man vill att någon skall arbeta gratis/svart/som stall slav så skall man i mitt tycke bara hålla käften!!!
För att få både morgon fodrat, utsläppt, middagsfodrat, insläppt em, fodrat och kvällsfodrat bör det kosta ca 3000 kr! OM MAN ANSER ATT MAN VILL ATT STALL ÄGAREN SKALL KUNNA TA UT EN LÖN FÖR ALLT ARBETE ALT. HÅLLA NÅGON ANSTÄLLD.
Därutöver tillkommer kostnad för box, stängen, el, fastighets reparationer, väg och parkering, ridbana, kontor, revisor, foder och strö. osv osv....... Därav förstår jag inte hur folk resonerar när de hyr ut boxplatser för underpriser...

Alt.2 Gör inget alls! Hyr ut boxar och skriv in i kontrakten att hyresgärsten själv får stå för service, skador, reparationer, hagar mm. Mycket smidigt! Och det fungerar! Så gör jag och det lönar sig på många sätt. Hästägarna får en billig uppstallning, jag slipper hamna i konflikter med dem över skitsaker som glömda täcken osv. Alla trivs och ingen känner sig trampad på tårna, en gång per månad är det stallmöte och då löses alla ev. ?...

Är vansinnigt trött på alla fjantiga fjolliga hästägare som tycker de skall ha en massa service utförd på sina hästar men inte anser att de skall betala för sig, alltså de anser att stallägaren skall vara deras underbetalda slav!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

kopparberg skrev:
Fråga på fredagen vilken tid hästarna släpps ut dagen efter, och säg varför. Helt enkelt "jag tänkte åka och lägga på min häst ett regntäcke innan h*n går ut".

Är det då inte enklare med en liten "lapp/whiteboard/svart tavla" på varje häst's enskilda box där man helt enkelt kan skriva INNE på så behöver man inte bekymra sig övht.
Är man nere tidigare än utsläppet är det ju bara att ta bort "lappen" och åka hem igen när man själv har klätt på hästen.I annat fall får man själv släppa ut den.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
Det är svårt att ta upp saker med någon som aldrig visar sig :crazy: .

Heléne

De har väl en telefon eller bor kanske rent av på gården?
Vill man reda upp saker och prata med folk så brukar det aldrig vara omöjligt att få tag i ngn.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ride on skrev:
Men herregud, hur jobbigt kan det vara att lägga på ett täcke när det är skitväder ute? Undrar om stallägaren skulle vilja gå ute själv på gräsmattan utan regnkläder i spöregnet? Jag fattar inte hur en del människor tänker. Det är ju inga vildhästar utan dom hästar vi har i dag är i dom flesta fall "sönderavlade" såtillvida att dom inte klarar klimatet eller ruskväder och då är det våran förbannade skyldighet att ersätta det obefintliga fettlagret och den obefintliga pälsen, som dom hade haft om dom inte varit så hårt avlade utan varit vildhästar fortfarande.

Det är väl ändå upp till varje enksild hästägare att se till si negen häst??
Jag har banne mig inte köpt hästar till ev. inackorderingar och jag innehar inte heller en telepatisk förmåga,likväl så gör jag det jobbet jag gör på morgonen på min lilla fritid jag har innan jobbet,dvs innan 5.45 då jag måste åka hemifrån.
Varför ska JAG behöva kliva upp tidigare för att ta hand om ngn annans häst? Hästägaren kan ju själv isåfall masa sig iväg ner till stallet och fixa det,alt. BETALA för sig.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det verkar inte som om du läst hela tråden.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av dina inackorderingar men jag kan ju berätta vad jag ställt upp och gjort för stallägaren så kan du ju döma om det är för mycket begärt av stallägaren att antingen lägga på ett täcke när det regnar, vilket tar max 5 minuter, eller säga till att han har för avsikt att släppa ut hästarna tidigare, vilket han själv bestämt att han ska göra.

Jag är en sådan "dum" människa som alltid ställer upp för andra människor om jag kan. Jag har tagit hand stallägarens post, katter, mockat och skött om deras häst, morgonfordrat och släppt ut 6 hästar när de varit iväg på sportlovet (vilket de är varje år). Jag har farit iväg med deras dotter och häst till sadelmakaren för att prova ut sadel. Jag har tagit på/av täcken på deras häst när jag tagit in den eller det varit för varmt för täcke på dagen. Jag tog hand om deras häst när stallägaren hamnade på sjukhus. Allt utan kompensation på hyran.

Så, om ens inackorderingar ställer upp så här mycket (förutom alla lunch- eftermiddagsfodringar och intagningar vi sköter regelbundet) ska det då vara så jä*la svårt att ställa upp tillbaka???

Det var han som ville ha ett samtal med mig men när han träffar mig kan han inte komma därifrån snabbt nog och inte ett ljud har han sagt. Mitt första påpekande på tavlan behövde inget fortsatt samtal, som någon skrev borde svaret varit "oj förlåt ska inte hända igen". Han fick reda på i vintras att om min häst inte hade rätt täcke vid utsläpp skulle hon stanna kvar inne tills jag kom.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag förstår inte varför dom inte kan ta betalt för att sätta på ett täcke på din häst eg??
Jag tar 100 kr i månaden om hästen ska ha täcke på sig. Det är väl inte så farligt mycket. Då slipper du ju åka på morgonen för att sätta på ett täcke och hon/han kan släppa ut när f.n hon/han vill. Eftersom du visst bara åker för att sätta på ett täcke. Jag skulle skämmas att vara stallägare och neka en sådan tjänst.
Åker du långt på morgonen eller bor du nästgårds?
Spelar ingen roll eg hur långt du åker.
Eftersom din häst ska ha täcke vid regn så kan hon/han ju ta betalt för det så är allt ur vägen.
Jag menar tjänster ger gentjänster. Du har ju hjälpt dom jättemycket. Vägra göra det i så fall. Säg att tycker inte du att mina tjänster är något värda? Vill du inte ha hjälp med din häst och dina djur nästa sportlov tex.
Sätt hårt mot hårt.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Typisk kommentar från en som tydligen inte haft hand om ett utsläpp med flertalet hästar. :smirk:
Jag hade förut,innan jag åkte till jobbet,ansvar för att släppa ut hästarna i mitt föregående stall.Regeln var enkel,antingen betalar man extra för täckesservice eller inte.
Och oavsett väder,så ja,åkte hästarna ut i det som var avtalat.
Inte ställde jag mig för att klä på 18 extra hästar som inte betalar för sig,gör man det en gång,så ooops,oj,sen får man göra det jämt.
Sådana är vi som hästägare,tar för givet att alla andra ska tänka likadant som vi själva.
:rofl: :rofl: :rofl: Halleluja! :bow: :bow:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, jag har ställt upp för sista gången, inga fler gratistjänster här inte! :smirk:

Men, för mig är det självklart att djuret kommer först; inte kunde deras häst stå i en omockad box när stallägaren hamnade på sjukhus? Så, vem ställer upp då, jo jag naturligtvis! Det är ju inte hästens fel att de inte kan tänka längre än näsan räcker.

Men jag har verkligen bestämt mig för att säga nej nästa gång de frågar om något. Frågan är bara om jag ska upplysa dem då om varför eller bara säga att jag inte kan? Hur hade du gjort?

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

jag hade sagt att jag har hjälpt/hjälper er med en massa och kan då inte du sätta på min häst ett täcke så blir det ingen hjälp fråm mitt håll längre,,, punkt slut!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jodå,jag har läst i rpincip hela tråden,och det enda jag reagerade på vad du skrev var;


Det är svårt att ta upp saker med någon som aldrig visar sig .


Och mitt svar som löd..


De har väl en telefon eller bor kanske rent av på gården?
Vill man reda upp saker och prata med folk så brukar det aldrig vara omöjligt att få tag i ngn.


I övrigt så har jag svarat på andra reflektioner.. ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Varför beter ni er som 5 åringar och skriver lappar? Bästa sättet att undvika / lösa konflikter är att prata med varandra. I mitt stall är det lapp-förbud. Det täcket hästen ska ha på sig när den går ut på morgonen ska sitta på kvällen innan.

TYcker nog att du överreagerar. Din häst dog nog inte. Dock har du all rätt i världen att säga din åsikt och föreslå förslag till bättring.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag tycker inte att det är så mycket att ta betalt för att sätta på ett täcke innan man släpper ut hästarna!
Men alla tycker olika
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Mahogney skrev:
Jag tycker inte att det är så mycket att ta betalt för att sätta på ett täcke innan man släpper ut hästarna!
Men alla tycker olika

Som sagt,ställ gärna din häst i ett kollektiv med en 20-30 hästar och sätt på täckena på allihopa 5-7 dgr i veckan,så ser du hur mkt vi pratar om i det läget.
Varför ska "stallpersonalens" tid vara mindre värd en ngn annan som utför ett arbete,jmf med vilket arbete som helst??

Jag har då verkligen inte skaffat häst åt dig,och inte heller har jag valt att få ta hand om din häst,så om jag måste göra det,varför ska jag då inte få betalt för en tjänst jag utför om och om igen??
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag skulle inte bekymra mig så mkt. Hade jag en känslig häst skulle jag antingen ha andastäcke på hela tiden eller också klart och tydligt säga att om det regnar eller är stor risk för regn så vill jag att min häst står inne tills jag kommer. Plättlätt.

Det här med att sätta på täcken på andras hästar är ett gissel för manh ar så otroligt olka uppfattning om vad bra resp dåligt väder är. Jag har min på lösdrift och slipper gissa vad de andras hästar ska ha för klader och det är definitivt ett magsår mindre!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

*knapplån*

Men herregud! Det verkar vara många som har missförstått hela tråden: Diskussionen gällde inte huruvida hennes häst dog eller inte av att vara utan täcke, utan om att rutinerna ändras på utan inackorderingarnas vetskap! Jag kanske inte heller tycker att stallägaren nödvändigtvis skulle ha täckat, då det inte är en service han tillhandahåller, men ändrar man på något utan att informera inackorderingarna, dvs PENGARNA, då bör man få höra synpunkter!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Varför beter ni er som 5 åringar och skriver lappar?
I mitt stall fungerar det alldeles utmärkt att skriva lappar till varandra.
Det täcket hästen ska ha på sig när den går ut på morgonen ska sitta på kvällen innan.
Det tycker jag är lite synd om vissa hästar. En del har ju inte två uppsättningar med regntäcken. Ska alltså då hästen ha ett blött regntäcke på sig dygnet runt? En del stall har ju rätt så varmt inne också. Många får skav av täcket. Tycker då att hästen ska få vara fri från utetäcket iaf på natten.
TYcker nog att du överreagerar. Din häst dog nog inte. Dock har du all rätt i världen att säga din åsikt och föreslå förslag till bättring
Tycker jag inte att hon gjorde.
Inte dog nej, men kanske fick ont i ryggen i flera dagar. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 351
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 784
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp