Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni tränat detta? Adrealinpåslag av viltdoft?

paradiset

Trådstartare
Min pudel/cocker har tyvärr hunnit självbelöna sig 2 ggr nu med jakt när han var lös med grannens Mellanstora Podenco. Efter det har jag nu honom inte lös annat än på Kvibergs gamla regementsområde här I göteborg där det nu ligger vidsträckta fotbollsplaner med gångbana runt och långt till skogen där viltet är. Eller rastgård. Det fungerar bra och jag tränar stadga och självkontroll utifrån boken " släpp kontrollen lös". Vi tränar avslappning på filt, PÅ och AV träning osv. Han har hela tiden aktivt fokus på mig och vill hellre vara med mig än med hunden och leker på frikommando endast, kissar och nosar endast på kommando till 90% och koppelgåendet är en dröm nuförtiden! Vi skvallrar och kör metoden " titta där" vilket gjort hans attityd i hundmöten 50% bätte redan och det MÄRKS! Vi tränar alltså utifrån en helhetssyn och inte bara punktränar. Nu när vi skulle gå de sista metrarna ut ur skogen innan ett villaområde så ser han/hör eller spårar ngt på en milisekund ( vi såg /hörde bara fåglar och det brukar han strunta i ). Han är kopplad så ingen fara men han blev helt okontrollerbar och bara skällde, ylade och drog/tittade mot den lilla skogsdungen. Jag väntade på att han skulle söka min ögonkontakt då jag inte tror något hade fungerat i den situationen och jag visste inte heller vad jag skulle göra. Nästa gång vill jag ha en plan. Jag har visselpipa som han älskar att komma på och har en gång vänt från en ÄLG med hjälp av den. Men då var det på främmande plats med hundvakten och kan hända han inte var så tuff då + att han såg vad det var och det var skrämmande + att det var en bit bort.

Mitt mål måste inte bli en hund som går att ha lös hela tiden men iallafall på väl valda platser. Annars får vi ha flexi. Jag har stenkoll på hunden när han är lös och för det första har han bara fokus på mig eller leken då men skulle han börja spåra/låsa sig så är jag blixtsnabb. Men det som hände där det var exakt samma sak som hände då när han stack. Vi har aldrig sett viltet så det är någon doftretning han går på. Vi har aldrig spårat viltspår. Skulle det kunna vara något också? När jag gör enkla korvspår så spårar han urkasst så jag förstår inte hur han helt plötsligt kan bli så grym på att spåra när det är vilt!

Problemet med att få honom att skvallra på den här retningen är att det han annars skvallrar på med " titta där" metoden är saker som han vanligtvis är osäker på. Att dra på vilt är han INTE osäker på utan det är ju ngt KUL! MEN han såg trots allt lite osäker ut när han skällde. Lyfte tassen en kort stund och gjorde en ytterst liten "snusgrimas" som han gör när han är osäker.
 
Sv: Hur skulle ni tränat detta? Adrealinpåslag av viltdoft?

Bara en tanke som slog mig, behöver INTE ALLS ligga nåt i det.

Du skrivet att ni aldrig sett viltet. Är du säker på att det är vilt? Kan det vara löptik? Hur gammal är han och är han kastrerad/vanligtvis intresserad av löptik?

OBS, det är säkert vilt han går igång på som du tror, men jag har sett hanar reagera liknande på löptiksdoft :)
 
Sv: Hur skulle ni tränat detta? Adrealinpåslag av viltdoft?

Som paradox skriver, säker på att det var just vilt?

Annars så skulle jag fortsätta som du gör, långlina, skvallra eller "titta där" om du vill kalla det så. Sen jaktberikning, låter ändå i mina öron som en blandning som inte borde vara så svår att berika.
Blodspår och apportering borde räcka. Jag tycker själv att det är stor skillnad på riktigt blod och några korvbitar.
 
Sv: Hur skulle ni tränat detta? Adrealinpåslag av viltdoft?

Han är kastrerad och jo han tycker om löptikar ändå men inte så han sticker efter. Andra gången han stack såg vi 3 rådjur en bit före honom så nog var det de han spårade. Dessutom ståndsskäller eller drivande skall ( namn ) skäller han när han får syn? på viltet. Det har han oxå lärt sig av Podencon. Suck.
 
Sv: Hur skulle ni tränat detta? Adrealinpåslag av viltdoft?

Nog är det rådjur alla gånger! Han blev helt galen när ett rådjur sprang förbi oss ( kopplade ) på endast 20 m avstånd. Vad ÄR det med viltet nu, aldrig haft problem innan eller sett vilt mitt på blanka dagen!

Idag var han HELT galen så fort vi kom in i en djup skog. Alla hundar sammanlagt 4 st var lösa utom han och han brydde sig inte om hundarna, mig, leksak eller ngt! Bara drog som en idiot, gnällde, pep, skällde och var helt blockerad! Sedan hittade vi ett älglårben. ( tror vi det var iallafall ). Min vännina sa de jagade där i okt så det är säkert ngn rest.

Det här är inte kul alls :cry: Han är ingen enkel hund med sådant här. Han har uthållighet för 100, dålig avknapp och lätt till stress. Det gör allt så mycket svårare.
 
Sv: Hur skulle ni tränat detta? Adrealinpåslag av viltdoft?

Efter en diskussion med en annan hundägare...det lustiga var att min hund hade svansen nere-han verkade faktiskt nervöst stressad! Vi hittade ju ett ben...och den här skogen gränsar till Angered där en varg synts förra året!

Kan han ha reagerat på vargdoft??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 416
Senast: Nattfjäril
·
Hundträning Jahapp. Så har jag med egna ögon sett att det inte är så jäkla roligt område som vi bor i. Det har visserligen varit mycket stökigheter...
Svar
14
· Visningar
3 581
Senast: Nosgrimma
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 319
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 851
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp