Hur sparar jag text som jag även kan redigera?

Numera kallat LibreOffice. :) Annars finns ju WordPad som standard på alla Windows-datorer. Vill du ha något online så Google Docs.
På min dator heter det fortfarande Open Office..... Eller Apache Open Office är nog hela namnet, om man googlar. Så det finns nog fortfarande. Det verkar också ha funnits något som hette bara Open Office. Det kanske är det som är förvirringen?
 
Så förtroendefull är jag inte, jag vill ha det i min dator.

Fast det fina med Google Docs är just att du inte behöver komma ihåg att göra backups, vilket annars är ett måste om man har viktiga filer man inte vill riskera att förlora om t ex hårddisken skulle lägga av. Jag använder det själv som en form av moln för några av mina texter och har aldrig upplevt några problem. Det känns lite bakåtsträvande att blankt säga nej bara för att det är online, faktiskt.
 
På min dator heter det fortfarande Open Office..... Eller Apache Open Office är nog hela namnet, om man googlar. Så det finns nog fortfarande. Det verkar också ha funnits något som hette bara Open Office. Det kanske är det som är förvirringen?

Som jag har förstått det så har programvaran bytt utvecklare ett antal gånger, eftersom den var open source, men LibreOffice är den enda versionen där de hittills inte övergett projektet. Så vill man ha den mest uppdaterade och fräscha releasen så är det nog det man bör välja.
 
Jag har alla viktiga dokument på docs, så slipper jag oroa mig för att datorn ska dö. :D
...Och så kan du istället, för att göra en egen backup av viktiga dokument och bilder för säkerhet, få förmånen att oroa dig över att internet inte fungerar, att dina dokument eller bilder utnyttjas av andra krafter, att det "moln" du nyttjar plötsligt läggs ner, att gränssnitt ändras så att det krävs dyra program för åtkomst, eller att det plötsligt kostar multum att få hantera sina egna dokument med mera....

Tekniknaivt kallar jag det.
 
Fast att ha texten lokalt på egen dator är ju inte heller så säkert om datorn blir stulen eller kraschar
Då gäller det att du är extremt duktigt på att komma ihåg säkerhetskopiera allt du gör hela tiden
Kan man enkelt automatisera.

Jag har en extern hårddisk, som förändringar lagras i dagligen, och har fullständig backupp en gång per vecka.

Företagets bokföring sparas både i de egna systemet, och hos bokföringsbyrån...
 
...Och så kan du istället, för att göra en egen backup av viktiga dokument och bilder för säkerhet, få förmånen att oroa dig över att internet inte fungerar, att dina dokument eller bilder utnyttjas av andra krafter, att det "moln" du nyttjar plötsligt läggs ner, att gränssnitt ändras så att det krävs dyra program för åtkomst, eller att det plötsligt kostar multum att få hantera sina egna dokument med mera....

Tekniknaivt kallar jag det.
Jag har två alternativ till internet. Kommer åt dokumenten på både mobilen och datorn, så är inte beroende av en enhet. Om någon vill utnyttja mina skolarbeten så bjuder jag på det. Mina bilder har jag på två skilda hårddiskar, som jag har i huset. Tror bilderna är mindre säkra än dokumenten på internet faktiskt. Diskarna kan gå sönder, bli stulna vid inbrott och huset kan brinna ner.
 
Fast det fina med Google Docs är just att du inte behöver komma ihåg att göra backups, vilket annars är ett måste om man har viktiga filer man inte vill riskera att förlora om t ex hårddisken skulle lägga av. Jag använder det själv som en form av moln för några av mina texter och har aldrig upplevt några problem. Det känns lite bakåtsträvande att blankt säga nej bara för att det är online, faktiskt.
Det är naivt att tro för mycket på de stora IT-företagen snarare än bakåtsträvande.

Företag som ständigt efter eget gottfinnande ändrar villkor för användning, säljer ut data om personers beteende lite hur som helst, och är för stora för att vara pålitlitliga vill jag inte göda.
 
Jag har två alternativ till internet. Kommer åt dokumenten på både mobilen och datorn, så är inte beroende av en enhet. Om någon vill utnyttja mina skolarbeten så bjuder jag på det. Mina bilder har jag på två skilda hårddiskar, som jag har i huset. Tror bilderna är mindre säkra än dokumenten på internet faktiskt. Diskarna kan gå sönder, bli stulna vid inbrott och huset kan brinna ner.
Chansen att ett stort databolag, hindrar din åtkomst till dokument, eller säljer ut dina dokument, är mycket större än att huset brinner ner.

Lycka till med att använda mobilen för åtkomst av större dokument utanför tättbebyggt område.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
490
· Visningar
12 571
Senast: thoora
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
430
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp