Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag kryssar En bok från en genre du inte brukar läsa med en skräckhistoria: Hon av John Ajvide Lindqvist.

Den var riktigt njutbar, trots att det inte alls är min typ av bok. Språket är vackert, och flyter på bra, och obehaget kommer krypande.

Utmärkt inläsning av författaren själv.
 
Kryssar något gult på omslaget (gula moln:confused:) med Som en fjäder i vinden av Sofia Lundberg som någon tipsade om här eller i den andra boktråden. Vi följer ett par barndomsvänner genom livet, med oönskad separation och önskan om återförening. Ena huvudpersonen var irriterande hjälplös, vilket till slut fick sin förklaring. I övrigt trevlig och lättlyssnad läsning.

Nästa kryss, vinter i titeln, blir Vinternoveller av Ingvild H Rishøj en bok jag också hört en författarintervju om och som rekommenderades tidigare i tråden. Vardagsrealism i motvind med hopp trots allt. Även om författarens Stargate enligt mig är ett strå vassare, kanske av en så enkel anledning som att den tippar över mot det magiska och därmed ger mig mer rymd för fantasi och tolkning, så konstaterar jag att jag ser fram emot att läsa mer hon skriver.

En omlyssning av allas vår Astrids Mio min Mio ger kryss på kvinnlig författare född innan -30 och ett till ”bingo”. Underbar författarinläsning.

IMG_1994.jpeg
 
Jag kryssar Med något gult på omslaget med Fästningsblod av Andreas Karlsson. Den tredje boken i hans serie om 1600-talets danska Halland, och precis lika bra som de två föregående.

Välskriven, med bra personskildringar och helt underbara dialoger. Kort sagt, en riktigt bra bok.

Utmärkt inläsning av Fredde Granberg.
 
Jag kryssar Med något gult på omslaget med Fästningsblod av Andreas Karlsson. Den tredje boken i hans serie om 1600-talets danska Halland, och precis lika bra som de två föregående.

Välskriven, med bra personskildringar och helt underbara dialoger. Kort sagt, en riktigt bra bok.

Utmärkt inläsning av Fredde Granberg.
Läste först "fästingblod" och tänkte att det inte kändes som någon lockande titel...
 
Under en intensiv period har jag läst Inget av det här är sant av Lisa Jewell. Det handlar om Alix som driver en framgångsrik podcast och Josie som jobbar på ett litet skrädderi. De råkar vara födda på samma dag och av en slump firar de sin 45-årsdag på samma krog. Alix firande är högljutt, med många vänner och glad stämning. Josies är mer stillsamt, det är bara hon och hennes ganska mycket äldre make som bestämt sig för att gå ut och äta för ovanlighetens skull. Alix och Josies vägar flätas samman när Josie bestämmer sig för att förändra sitt liv och ber om att få berätta sin historia i den podd som Alix driver.

Detta är en bok, som är skriven som en Netflix-dokumentär om en podd. Jag kan tycka att det blev ett onödigt lager, men i övrigt gillar jag berättelsen. Att använda opålitliga berättarröster är ju populärt inom spänningslitteraturen och här blir det extra snyggt eftersom den opålitligheten finns med i berättelsen via podden. Trevlig, bladvändarvänlig och verkligt bra läsning om man är lite i en lässvacka eller av annan anledning vill ha mycket driv och ganska lättläst.

IMG_3143.jpeg


Jag kryssar rutan en bok med ett mord.
 
Jag kryssar Bok du länge tänkt läsa med Tills jag skiljer oss åt av Johanna Sernelin.

Boken beskrivs som en psykologisk spänningsroman, och det är precis vad den är. Välskriven, med många bottnar, och det tog ett tag innan jag började förstå hur det hängde ihop. Riktigt säker blev jag inte förrän alldeles i slutet.

Underbar inläsning av Lo Kauppi, som har precis rätt röst och intonation för den här boken.
 
Kryssar "En manlig författare född efter 1980" efter att ha läst Tystnadens älskare, stjärnornas vän av Jeremiah Karlsson. Tycker den var väldigt bra! Författaren är själv socionom och boken handlar om en socialsekreterare och ett barn som far illa hemma. Boken utspelar sig ur bådas perspektiv, vilket var intressant och spännande.

9E0C96A8-F24D-43CC-901E-08853C09454D.jpeg
 
Bingo.

Min sista bok i det här bokbingot blir En valfri bok med Den långe från Sundsvall av Kjell E Genberg.

En klassisk polisroman som påminner mycket om Sjöwall Wahlöös böcker, både för att den utspelar sig vid ungefär samma tidpunkt, men även för språket. Handlingen är helt klart inspirerad av alla de flickmord som skedde i Stockholm under 1960-talet, speciellt mordet på Berit Glesing beskrivs väldigt nära verkligheten.

Hyfsad inläsning av Mats Eklund.
bingo 2024 redigerad.jpg
 
Bingo.

Min sista bok i det här bokbingot blir En valfri bok med Den långe från Sundsvall av Kjell E Genberg.

En klassisk polisroman som påminner mycket om Sjöwall Wahlöös böcker, både för att den utspelar sig vid ungefär samma tidpunkt, men även för språket. Handlingen är helt klart inspirerad av alla de flickmord som skedde i Stockholm under 1960-talet, speciellt mordet på Berit Glesing beskrivs väldigt nära verkligheten.

Hyfsad inläsning av Mats Eklund. Visa bifogad fil 143576
Wow! Grattis bra jobbat. Visst är det andra brickan du fyller?
 
Kryssar rutan ”bok med tre ord i titeln” med Two Twisted Crowns som är andra boken i en duologi skriven av Rachel Gillig. Andra boken är lika bra som första, spännande med en hel del twister. Så inte så lätt att gissa hur det ska gå vilket jag gillar. Helt klart de bästa böckerna jag har läst i år. Rekommenderas varmt!

Har lyssnat på Pestblommor av Mats Strandberg. Kryssar rutan ”en bok som utspelar sig på 1700 talet. Hade inga förväntningar på denna bok så blev glatt överraskad. Tycker boken var bra, lite lagom spännande och lätt att hänga med i.
Boken handlar om två systrar som bor i pestdrabbade Stockholm. För att försöka undkomma pesten så blir systrarna skickade till sin moster på Svartdamm slott där allt inte verkar stå rätt till.

Kryssar rutan ”en bok med ett djur i titeln” med boken Dinosaurie mysteriet med Lasse Majas Detektivbyrå av Martin Widmark. Läste boken för min son och tänkte att den kunde passa in i krysset. Boken utspelar sig på en dinosaurie utställning där det händer mystiska saker och ett brott måste lösas.

IMG_9320.jpeg
 
IMG_0237.jpeg


Nytt kryss för bok med referens till känd bok/film. Mia Kankimäki; Kvinnor jag tänker på om natten. Den innehåller referenser till Karen Blixens böcker om Afrika, som ju oxå blivit en film.
Kul och intressant bok. Kankimäki djupdyker i några kvinnors fantastiska liv. Kvinnor som sprängt alla gränser och normer och gjort det dom vill med sina liv.
Rekommenderar den 😊
 
Jag har läst Samtycket av Vanessa Springora. Det är berättelsen om när hon som 13-åring groomas av en 50-årig uppburen författare och hur det mer eller mindre ödelägger många år av hennes liv. V, som hon kallar sig, arbetar själv inom kultursektorn idag och gör många reflektioner kring tidsandan och hur den här typen av övergrepp kunde sanktioneras av samhället, trots att de de facto var olagliga.

Texten är provocerande saklig för det mesta, hon går igenom hur hennes dysfunktionella familjeförhållanden grundlade att hon blev ett i sammanhanget lätt offer. Hon reflekterar över förövarens drivkrafter och hon diskuterar mycket kring skuld och vad som möjliggör vad. Boken skapade stor debatt när den släpptes i Frankrike och jag tänker att det är samma mekanismer som t ex Matilda Voss Gustavsson skriver om i Klubben. Jag är glad att ha läst den, men två böcker på rad med pedofilt innehåll blev lite mycket, så nu hoppas jag det blir något helt annat.

IMG_3167.jpeg


Jag kryssar rutan bok där författarens för- eller efternamn börjar på V.
 
Kryssar max tre ord i titeln med Becoming Vegetalista av Stephen Harrod Buhner en självbiografi om författarens väg till att bli växtkännare. Fascinerande berättelse med flödig, ibland spretig och intellektuellt lite ostyrig berättarstil men många långa meningar fulla av stickspår.

Kryssar med ett mord för Bägaren och svärdet av Riane Eisler. En historisk översikt som driver tesen att den härskar-underställd-orienterade kulturen som dominerat de senaste århundradena/årtusendena är en blipp i mänsklighetens historia och att motsatsen till patriarkat inte är matriarkat, utan parnerskapskultur. Tänkvärd!

IMG_2047.jpeg
 
Denise Rudberg, Den fjärdedoktrinen, länge tänkt läsa
Boken tidigare beskriven i tråden. Som väntat var den bra. Läste de tre första ihop men pausade sedan och nu var det dags för den fjärde.

Linda Hedenljung, Faktura Luft. Bluff, mygel och korruption - så skapades det jämtländska fotbollsundret, Författare jag inte läst innan.
Skriven av lokal journalist som i flera år ledde granskningen av Daniel Kindbergs affärer i Östersund. Om hans personliga roll i märkliga markaffärer, byggprojekt och luftfakturor som slussade pengar till fotbollsklubben. Men också om en stad, som när de militära jobben försvinner, blir desperat att hitta nya vägar, och vad som händer när det ska gå snabbt och man börjar tumma på de "tråkiga" byråkratiska reglerna och kontrollsystemen i en kommun.
Väl underbyggd och bra förmedlad redogörelse om viktiga saker vi behöver påminnas om regelbundet.
 
Senast ändrad:
Under en intensiv period har jag läst Inget av det här är sant av Lisa Jewell. Det handlar om Alix som driver en framgångsrik podcast och Josie som jobbar på ett litet skrädderi. De råkar vara födda på samma dag och av en slump firar de sin 45-årsdag på samma krog. Alix firande är högljutt, med många vänner och glad stämning. Josies är mer stillsamt, det är bara hon och hennes ganska mycket äldre make som bestämt sig för att gå ut och äta för ovanlighetens skull. Alix och Josies vägar flätas samman när Josie bestämmer sig för att förändra sitt liv och ber om att få berätta sin historia i den podd som Alix driver.

Detta är en bok, som är skriven som en Netflix-dokumentär om en podd. Jag kan tycka att det blev ett onödigt lager, men i övrigt gillar jag berättelsen. Att använda opålitliga berättarröster är ju populärt inom spänningslitteraturen och här blir det extra snyggt eftersom den opålitligheten finns med i berättelsen via podden. Trevlig, bladvändarvänlig och verkligt bra läsning om man är lite i en lässvacka eller av annan anledning vill ha mycket driv och ganska lättläst.

Visa bifogad fil 143529

Jag kryssar rutan en bok med ett mord.
Den låter väldigt intressant, skriver upp den på listan omedelbums! Måste också säga att jag gillar de fina bilderna du tar på dina böcker :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 833
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 622
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp