Bukefalos 28 år!

hur stärka hästens svagare galopp?

*tove*

Trådstartare
Har börjat hoppträna min häst och märkt att hon har svårare för höger än vänster galopp. Vid höger fattning så tar hon ofta vänster direkt eller fattar höger men sen byter till vänster efter ett språng.
Jag har innan mest ridit uteritter eller själv på bana, och har slarvat och alltid tagit för givet att hon alltid tagit rätt galopp.

Nu ska jag självklart kolla efter varje gång så det blir rätt, men hur stärker jag hennes svagare galopp? Har fått rådet av tränare att hålla bra tempo vid höger eftersom det blir jobbiga för henne med höger galopp samt ta höger i början av passet innan hon börjat bli trött. Men ska jag välja höger mer än vänster nu, eller ska jag rida lika mycket på båda men se till att vara konsekvent så det alltid blir rätt? Andra tips och råd?
 
Sv: hur stärka hästens svagare galopp?

Att hon är svagare i höger har inte bara med galoppen att göra, för att stärka henne så är det viktigt att försöka få henne att arbeta liksidigt i allt arbete. Få henne att spåra och bli starkare i sitt högra bakben.

Övergångar och galoppfattningar är stärkande om de görs rätt. Klättra i backar är också uppbyggande och även att rida skolor.
Personligen så tycker jag att det är lättare att arbeta med hästens starka sida först för att få den mellan hjälperna och få den att spåra och sen gå över i det varv där hästen är svagast för att ha större chans att göra ett korrekt jobb. Så personligen så hade jag faktiskt gjort tvärt emot vad din tränare säger och arbetat i vänster först och sen i höger men lagt in många skrittpauser genom hela ridpasset för att inte göra hästen alltför trött.

Arbeta ungefär lika mycket i båda varven. Även om hästen är svagare i det ena så måste den få känna sig duktig - att bara jobba med sånt som är jobbigt gör att man snart har en olycklig häst som inte ser fram emot ridpassen.
 
Sv: hur stärka hästens svagare galopp?

Att hon är svagare i höger har inte bara med galoppen att göra, för att stärka henne så är det viktigt att försöka få henne att arbeta liksidigt i allt arbete. Få henne att spåra och bli starkare i sitt högra bakben.

Övergångar och galoppfattningar är stärkande om de görs rätt. Klättra i backar är också uppbyggande och även att rida skolor.
.

Förutom att jag tycker att det är vänster bakben som behöver tränas mest för höger galopp så håller jag med.
Fattningar ur skritt eller ur ryggning - eller åtminstone samlade fattningar.
 
Sv: hur stärka hästens svagare galopp?

Så är det. Det är alltid det yttre bakbenet som driver hästen i alla gångarter.

TS, du skall rida hästen lika mycket åt båda håll, annars blir den inte jämn i muskulaturen. Håll hästen lite lätt ställd i galoppen så blir det lättare att hålla kvar den i den galoppen du vill ha. Inte dra i innertygeln utan bara liiite ställd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp