Hur stor andel tävlingsryttare finns det på Buke?

Bukefalos 30 år!

Hade du tävlingslicens 2025?

• Jag hade inte tävlingslicens 2025

Röster: 99 71,2%
  • Jag löste 1-3 meetinglicenser 2025

Röster: 16 11,5%
  • Jag löste årslicens ( = 4 meetinglicenser eller fler)

Röster: 24 17,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    139
Löste ingen licens i år. Har varken tävlat eller tränat på grund av sämre ekonomi. Hoppas kunna komma igång nästa år. Men knappast troligt. Kanske kan komma igång och träna om jag har tur.

Jag har aldrig tävlat. :p Har inte ens ridit sen 2001 men trodde omröstningen gällde alla som är på buke så svarade ändå.
Det gjorde den så det var helt rätt!
Man räknar med att ungefär en halv miljon svenskar har kontakt med hästar i någon form (äger, sköter, rider på ridskola, trav osv) så den största andelen av svenska hästmänniskor är INTE medlemmar i Svenska Ridsportförbundet :)

Sen finns även vi som har häst (kanske utan att ens rida) och inte är medlemmar. Svårare att hålla koll på antalet dock.

Eller för den delen alla som tävlar islandshäst, de har ju SIF.
Fast det finns hyfsade beräkningar. Cirka 360 000 hästar i Sverige och ungefär en halv miljon svenskar har ”kontakt” med dessa hästar.

Fast det finns hyfsade beräkningar. Cirka 360 000 hästar i Sverige och ungefär en halv miljon svenskar har ”kontakt” med dessa hästar.

Jo, men du skrev om ridsportförbundets medlemmar och vilka av dessa som löst licens. Jag la till att vi är väldigt många som inte är medlemmar.

Jag har tävlat ganska mycket tidigare om åren, i år blev det av diverse anledningar dock bara en start, fälttävlan H100. Mkt bra då att det går att lösa meetinglicens :up: Hästen har en god gammaldags livstidslicens :p

Måste också säga att det är roligt se hur många som är ”här” och som tog sig tid att lägga en röst på vad ni tyckte, 100 stycken har loggat in och gjort det. Man ”hör” annars mest av 20-30 personer som skriver mycket och är kända men här syns det också att det nog är 70% av samlingen som är ganska anonyma om ni förstår hur jag menar?
Jag tror det är samma sak i alla föreningar och t ex Ridsportförbundet med, en del hörs och syns tydligt medan andra inte är lika offentliga. Och alla är ju lika viktiga så det gäller att jag och de med mig som aldrig kan hålla munnen stängd ;) kommer ihåg att det säkert finns klokare individer som vi inte lyssnat på.

Statistiken visar att det är en väldigt liten andel av alla ryttare (och kuskar) som tävlar.
Ska vi testa en liten undersökning här på Dressyr för att se hur det ser ut här?

Formuleringen blev ”löste licens” men jag tänkte nog snarare att man både köpte licensen OCH använde den på tävling 😅 men jag tänkte fel när jag skrev alternativen

Man är anonym i omröstningen men vill man diskutera kan man såklart göra det i tråden med. Spelar ingen roll om man identifierar sig som dressyrryttare eller inte utan alla som råkar läsa tråden får gärna lägga en röst oavsett :)
Fast man löserväl inte tre tävlingslicenser utan att använda dem? En möjligtvis…

Fast man löserväl inte tre tävlingslicenser utan att använda dem? En möjligtvis…
Nej men jag löste fyra och använde till sist två :D
Löser dem vid anmälan men sen blev en tävling inställd och jag skippade den andra 😎
Jaja, spelar ju i ”den här statistiken” ingen roll. Var bara irriterande att jag klantade till formuleringen, brukar vara bra på att bygga frågeformulär som går att analysera men nu frågade jag inte efter det jag ville undersöka egentligen.

Hur är det med hästlicenser i de olika förbunden, skulle det gå att få ut årsvis statistik där? Det vore ju väldigt intressant att se hur stor andel av hästarna som startat i något, eftersom vi kan ställa det i direkt relation till hur många hästar det finns totalt.

(Även om det förstås finns en lutning där också, det är väl troligare att någon som tävlar aktivt har flera hästar än någon som inte gör det.)

Hur är det med hästlicenser i de olika förbunden, skulle det gå att få ut årsvis statistik där? Det vore ju väldigt intressant att se hur stor andel av hästarna som startat i något, eftersom vi kan ställa det i direkt relation till hur många hästar det finns totalt.

(Även om det förstås finns en lutning där också, det är väl troligare att någon som tävlar aktivt har flera hästar än någon som inte gör det.)
SvRF har en statistik samling på sin hemsida: https://ridsport.se/om-oss/statistik
30 000 hästar licensierade i SvRF

Travsporten har säkert bra statistik, där finns hästar i listor på vem som har dem i träning, men jag hittade dåligt på hemsidan. Hittade denna siffra från Travronden för 2023: https://www.travronden.se/travsport...l-hastar-i-traning-och-antal-licenser-minskar
14 300 hästar i travsporten

Tror man räknar på ungefär 1000 galopphästar i träning.
Orkar inte leta efter källan ;)

Islandshäst (SIF) har jag fått en siffra för i en annan diskussion men nu kommer jag inte på varken siffran eller vem som visste den 😅

Siffrorna är för det året, en häst kan ha licens ett år och inte nästa år. Förr hade man ju livstidslicens (vilket var ekonomiskt himla bra ;) men för statistiken var det ju rätt dumt för licensen löstes när de var fem år gamla och sen kanske de bara tävlades nån säsong innan de skadades eller ägaren valde sluta tävla. Nu blir siffran bättre rent statistiskt för licensen löses för den häst som faktiskt är tänkt att tävlas)

SvRF har en statistik samling på sin hemsida: https://ridsport.se/om-oss/statistik
30 000 hästar licensierade i SvRF

Travsporten har säkert bra statistik, där finns hästar i listor på vem som har dem i träning, men jag hittade dåligt på hemsidan. Hittade denna siffra från Travronden för 2023: https://www.travronden.se/travsport...l-hastar-i-traning-och-antal-licenser-minskar
14 300 hästar i travsporten

Så i storleksordningen runt 15% av landets hästar är tänkta att tävlas någon gång under året. :)

Så i storleksordningen runt 15% av landets hästar är tänkta att tävlas någon gång under året. :)
Visst är det häftigt?
Och då tycker ”vi” att det är tävlingsryttarna man borde lyssna på 😅
85% tävlar INTE, de borde ju rimligen höras mest i debatter (om annat än tävling förstås, vore ju märkligt om de som inte tävlar bestämde hur tävlingarna skulle se ut).

Likaså är det bara 28% av alla som har hästanknytning som är medlemmar i SvRF.

Tänk om man kunde samla många av alla dessa ”hästmänniskor” i att driva viktiga frågor. Vi skulle vara så himla många. Men det är svårt att samlas kring saker förstås.

Visst är det häftigt?
Och då tycker ”vi” att det är tävlingsryttarna man borde lyssna på 😅
85% tävlar INTE, de borde ju rimligen höras mest i debatter (om annat än tävling förstås, vore ju märkligt om de som inte tävlar bestämde hur tävlingarna skulle se ut).
Eller så är det majoriteten som inte tävlar man just ska fråga, varför de inte tävlar, vad som skulle få dem att vilja tävla. Om man, SvRF, önskar fler tävlingsstarter dvs.

Det är ju tex här ponnyämnet gått helt överstyr, där de som tävlar hävdar sig ha rätt och bara ser hur de skulle sluta tävla med ändringen och där med bara ser det som att tävlandet skulle minska. Att fler skulle vilja/kunna tävla med andra regler och förutsättningar ser de inte.

Eller så är det majoriteten som inte tävlar man just ska fråga, varför de inte tävlar, vad som skulle få dem att vilja tävla. Om man, SvRF, önskar fler tävlingsstarter dvs.

Det är ju tex här ponnyämnet gått helt överstyr, där de som tävlar hävdar sig ha rätt och bara ser hur de skulle sluta tävla med ändringen och där med bara ser det som att tävlandet skulle minska. Att fler skulle vilja/kunna tävla med andra regler och förutsättningar ser de inte.

Sant!
Jag tror dels SvRF (det finns 78% av hästmänniskor som inte är med i SvRF) och tävlingsdelen av SvRF (endast 15-20% av medlemmar i SvRF tävlar överhuvudtaget) skulle behöva fundera på hur de/vi kunde få med fler.
Visar tävlat på samma sätt sen 100 års tid. Det kanske vi kan fortsätta med, men vi behöver fler alternativ och möjligheter för att få med fler.

Jag tävlade för första gången i mitt liv 2023, i dressyr med fjordhäst. Målet var att avancera under 2024-25 och kvala till fjord-SM 2026. Men det kom ju en stroke emellan och fjordingen såldes till medryttaren ( som nu har kvalat till fjord-SM). Själv köpte jag en Isis född -21 och har ägnat 2025 åt inridning och inkörning. Tävling har jag inte funderat på. Vet inte hur islandstävlingar går till och vi är ju långt ifrån tävlingsmässiga gångarter.

Tävlade mycket förut -00talet ungefär.
Nu har jag egen häst fortfarande men ingen tid istället.
Håller mej uppdaterad i TR och följer debatter o sådär ändå.

Skulle någon fråga varför jag inte tävlar så är det ju tidsbrist ffa.

Men ärligt talat, jag vet inte om jag skulle tävla så mycket om jag hade tid heller?
Jag gillar att tävla, men är mer kräsen nu och jag tävlar inte för att hålla intresset vid liv sas.
Turerna i sporten hjälper inte heller till att få mig tillbaka.. 😎

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka