Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde den så det var helt rätt!Jag har aldrig tävlat.Har inte ens ridit sen 2001 men trodde omröstningen gällde alla som är på buke så svarade ändå.
Fast det finns hyfsade beräkningar. Cirka 360 000 hästar i Sverige och ungefär en halv miljon svenskar har ”kontakt” med dessa hästar.Sen finns även vi som har häst (kanske utan att ens rida) och inte är medlemmar. Svårare att hålla koll på antalet dock.
Eller för den delen alla som tävlar islandshäst, de har ju SIF.
Fast det finns hyfsade beräkningar. Cirka 360 000 hästar i Sverige och ungefär en halv miljon svenskar har ”kontakt” med dessa hästar.
Fast man löserväl inte tre tävlingslicenser utan att använda dem? En möjligtvis…Statistiken visar att det är en väldigt liten andel av alla ryttare (och kuskar) som tävlar.
Ska vi testa en liten undersökning här på Dressyr för att se hur det ser ut här?
Formuleringen blev ”löste licens” men jag tänkte nog snarare att man både köpte licensen OCH använde den på tävlingmen jag tänkte fel när jag skrev alternativen
Man är anonym i omröstningen men vill man diskutera kan man såklart göra det i tråden med. Spelar ingen roll om man identifierar sig som dressyrryttare eller inte utan alla som råkar läsa tråden får gärna lägga en röst oavsett![]()
Nej men jag löste fyra och använde till sist tvåFast man löserväl inte tre tävlingslicenser utan att använda dem? En möjligtvis…
SvRF har en statistik samling på sin hemsida: https://ridsport.se/om-oss/statistikHur är det med hästlicenser i de olika förbunden, skulle det gå att få ut årsvis statistik där? Det vore ju väldigt intressant att se hur stor andel av hästarna som startat i något, eftersom vi kan ställa det i direkt relation till hur många hästar det finns totalt.
(Även om det förstås finns en lutning där också, det är väl troligare att någon som tävlar aktivt har flera hästar än någon som inte gör det.)
SvRF har en statistik samling på sin hemsida: https://ridsport.se/om-oss/statistik
30 000 hästar licensierade i SvRF
Travsporten har säkert bra statistik, där finns hästar i listor på vem som har dem i träning, men jag hittade dåligt på hemsidan. Hittade denna siffra från Travronden för 2023: https://www.travronden.se/travsport...l-hastar-i-traning-och-antal-licenser-minskar
14 300 hästar i travsporten
Visst är det häftigt?Så i storleksordningen runt 15% av landets hästar är tänkta att tävlas någon gång under året.![]()
Eller så är det majoriteten som inte tävlar man just ska fråga, varför de inte tävlar, vad som skulle få dem att vilja tävla. Om man, SvRF, önskar fler tävlingsstarter dvs.Visst är det häftigt?
Och då tycker ”vi” att det är tävlingsryttarna man borde lyssna på
85% tävlar INTE, de borde ju rimligen höras mest i debatter (om annat än tävling förstås, vore ju märkligt om de som inte tävlar bestämde hur tävlingarna skulle se ut).
Eller så är det majoriteten som inte tävlar man just ska fråga, varför de inte tävlar, vad som skulle få dem att vilja tävla. Om man, SvRF, önskar fler tävlingsstarter dvs.
Det är ju tex här ponnyämnet gått helt överstyr, där de som tävlar hävdar sig ha rätt och bara ser hur de skulle sluta tävla med ändringen och där med bara ser det som att tävlandet skulle minska. Att fler skulle vilja/kunna tävla med andra regler och förutsättningar ser de inte.