Bukefalos 28 år!

Hur stor häst ska vi köpa?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag & min lillasyster (20 resp 16år) ska köpa en stor häst som vi kommer att ha tillsammans. Hon vill börja tävla hoppning medans jag vill ha en häst för att utveckla min ridning, lite mer allround mot dressyr & markarbete & skogsridning men kanske till & med jag kommer ut på någon hopp/dressyrtävling. Vi har ridit i 7 år, haft egen ponny i 5 år men har nu haft ett break på 3 år.

Vi har tänkt en ålder på hästen 6-12 år, LA dressyr/110 hopp, snäll i ALL hantering (klippa,lasta,sko,i stallet, ha med sig, trafiksäker, rida ut på i skogen själv & i grupp osv), med bra gångarter. Det ska vara en lättriden och inte för tungriden häst. Jag är 157cm & väger ca 52kg medans min syster är 177cm & väger ca 63kg.
Hur stor häst ska vi köpa egentligen? För min del vill jag ha en häst som man inte ska behöva trixa med för mycket för att det ska hända saker eftersom det kan bli svårt för mig att komma.
Igår provred vi ett underbart sto på 7 år som var ca 167 i mankhöjd, inte tungriden utan väldigt lätt, positiv som var lätt att få i rätt form osv. Hästägaren sa att det är lite jag som får "Gilla läget" eftersom det är lättare för mig att rida stor häst än vad det är för syrran & rida en mindre häst med tanke på hennes längd.
Någon som har lite tankar/tips/erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Du är ju inte så lång, men din syster däremot är väldigt lång :D
Jag hade mötts på vägen. Kanske runt 165 men under 170.
Lycka till! :)
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Du är ju inte så lång, men din syster däremot är väldigt lång :D
Jag hade mötts på vägen. Kanske runt 165 men under 170.
Lycka till! :)

Haha jaaa. En del tror ju att hon är äldre än mig:mad: trots 4 års skillnad. Nåja, det är inte lätt & vara liten..
Men det ser inte konstigt ut? Folk kanske kommer påpeka att jag är för liten för hästen och såndär... fast folk kanske har insett att "Tiga är guld - tala är silver".
Fast ge mig 2 månader då man har ridit in sig så ska det nog gå bra =)
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Som man säger...storleken spelar ingen roll! :rofl:
Skämt å sido. Huvudsaken är att det rid- o lynnesmässigt passar er båda!
Jag är 158 cm "lång" (som du ung.) o har ridit både jättehästar o mindre. Tävlade en på 172 cm i mkh ett tag. Gick jättebra, trots mina korta ben!
Bara man känner att man kommer åt "knapparna" på hästen.
Så stirra er inte blinda på mankhöjden, utan köp en som ni känner att ni båda kan "hantera".
Stoet ni tittade på?! Det verkar som om ni gillade henne båda två...så varför inte köpa henne?
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Jag tror det beror mer på vad det är för typ av häst än just storleken, jag är 163 och min häst är strax över 170, hittills har det gått rätt bra(hoppar upp till 1,20) även om man får en del pikar och att det tar lite längre tid att få i henne (hon är dessutom lite framtung). Men min häst har ett hjärta av guld och därför funkar det=)

Så kolla ni på häst som är mellan 163 0ch 170 - tänk på alla långa gubbar som rider mindre hästar i VC sammanhang, dessutom är det viktigare med hästens personlighet och typ än storlek=)
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Antingen en häst med lägre mankhöjd, men bredare över ryggen. Eller tvärtom.

Just nu har jag, som är 155 cm haft hand om en häst av typ 2, och det har inte kännts stort alls. Ägaren är i alla fall två dm längre än mig och passar bra på hästen!

Det viktigaste är inte mankhöjden utan hur hästen känns att rida. Om den känns stor/lång/tung kommer det bli jobbigt för dig. Men om den är lätt för hjälperna/bärig osv tror jag itne att din syster kommer klaga.

Så sammanfattningsvis tror jag att en 167 cm häst kan passa er bättre än en 162 cm häst, beroende på exteriör, temperament, ridbarhet.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Som man säger...storleken spelar ingen roll! :rofl:
Skämt å sido. Huvudsaken är att det rid- o lynnesmässigt passar er båda!
Jag är 158 cm "lång" (som du ung.) o har ridit både jättehästar o mindre. Tävlade en på 172 cm i mkh ett tag. Gick jättebra, trots mina korta ben!
Bara man känner att man kommer åt "knapparna" på hästen.
Så stirra er inte blinda på mankhöjden, utan köp en som ni känner att ni båda kan "hantera".
Stoet ni tittade på?! Det verkar som om ni gillade henne båda två...så varför inte köpa henne?

hahahahaa, ja det är helt riktigt, eller ah, nästan....;)
Jag är otroligt envis och ger aldrig upp så det är nog inget problem. Jag har ju inte ridit så mycket på stor häst så det kändes ju lite ovant, särskilt en häst som denna som kom från Tyskland och var utbildad på tyskt vis, men det går & få kläm på det tror jag.
Hon var helt fantastiskt fin faktiskt. Men jag är lite osäker, de visste ingenting om henne, stam & sånt finns men de visste inte vad hon hade gjort innan osv... Känns lite sådär om man upptäcker saker/olater sen som man inte vet om... Hon verkade vara en cool/lugn häst, de bygge & grejade upp ett nytt hus precis jämte ridbanan & hon brydde sig inte det minsta...
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Som skrivet innan det är mindre höjden mer modellen som spelar in. Jag är lika lång som din syster och ridit väldigt många olika hästar. Ibland ser jag liten ut på en häst som är under 160 cm och ibland ser jag stor ur på en häst över 170 cm. Det är mer de som kallas för djup på en häst som avgör hur det ser ut och känns än höjden.
Så lås inte fast er vid någon höjd utan leta istället efter en häst som känns bra för er bägge.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Håller med de andra "talarna", tänk inte på storleken.;):)
Kan "trösta" dig med att berätta att jag själv har jag en valpig unghäst som kommer att landa runt 180 i mkh & själv är jag bara 165 cm lång, detta funkar mkt bra:) - fast han är iof av den smäckrare modellen...

All önska lycka till med ert hästköp!:laugh::bow:
// Jonni
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Jag tror det beror mer på vad det är för typ av häst än just storleken, jag är 163 och min häst är strax över 170, hittills har det gått rätt bra(hoppar upp till 1,20) även om man får en del pikar och att det tar lite längre tid att få i henne (hon är dessutom lite framtung). Men min häst har ett hjärta av guld och därför funkar det=)

Så kolla ni på häst som är mellan 163 0ch 170 - tänk på alla långa gubbar som rider mindre hästar i VC sammanhang, dessutom är det viktigare med hästens personlighet och typ än storlek=)

Så sant så sant ! Du är inte dålig du ! Precis, men tänker på alla kvinnliga ryttare med, de är ju inte heller så långa?
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Precis som de andra har skrivit så ska du inte tänka på storleken, själv har jag en häst som kommer att landa runt 180 i mkh(när han vuxit klart) & själv är jag bara 165 cm lång, detta funkar mkt bra. :)

All önska lycka till med ert hästköp!:laugh::bow:
// Jonni

Herregud! Nu ska jag sluta titta på mankhöjden...
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Jag & min lillasyster (20 resp 16år) ska köpa en stor häst som vi kommer att ha tillsammans. Hon vill börja tävla hoppning medans jag vill ha en häst för att utveckla min ridning, lite mer allround mot dressyr & markarbete & skogsridning men kanske till & med jag kommer ut på någon hopp/dressyrtävling. Vi har ridit i 7 år, haft egen ponny i 5 år men har nu haft ett break på 3 år.

Vi har tänkt en ålder på hästen 6-12 år, LA dressyr/110 hopp, snäll i ALL hantering (klippa,lasta,sko,i stallet, ha med sig, trafiksäker, rida ut på i skogen själv & i grupp osv), med bra gångarter. Det ska vara en lättriden och inte för tungriden häst. Jag är 157cm & väger ca 52kg medans min syster är 177cm & väger ca 63kg.
Hur stor häst ska vi köpa egentligen? För min del vill jag ha en häst som man inte ska behöva trixa med för mycket för att det ska hända saker eftersom det kan bli svårt för mig att komma.
Igår provred vi ett underbart sto på 7 år som var ca 167 i mankhöjd, inte tungriden utan väldigt lätt, positiv som var lätt att få i rätt form osv. Hästägaren sa att det är lite jag som får "Gilla läget" eftersom det är lättare för mig att rida stor häst än vad det är för syrran & rida en mindre häst med tanke på hennes längd.
Någon som har lite tankar/tips/erfarenheter att dela med sig av?


Jag skulle säga en häst runt 165-168 ungefär.. Lätt i modellen eftersom ingen av er är speciellt tunga. Kanske med lite fullblodsliknande modell. Just för att du som är lite kortare oxå ska kunna rida hästen ordentligt ska den ju inte va för tungriden!
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

jag tycker ni ska köpa en häst runt 165-170 men som är kort och kompakt/kraftig i typen! ponnymodell i storhäst stl.

om hästen är klen över rygg och bogar så kommer din syster känna sig gigantisk, om hästen har lång rygg och hals så kommer du ha jobbigt att rida ihop den. tänk på att en häst med mkt gång är svår att rida om man är väldigt liten, då flyger man som en vante där uppe.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Jag skulle säga en häst runt 165-168 ungefär.. Lätt i modellen eftersom ingen av er är speciellt tunga. Kanske med lite fullblodsliknande modell. Just för att du som är lite kortare oxå ska kunna rida hästen ordentligt ska den ju inte va för tungriden!

Precis!
Samtidigt vill jag inte ha en för "klen" häst som inte håller för träning & tävling. Ett rejält halvblod på 165 med bra men inte för stora gångarter som är lättriden och inte tungriden.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

jag tycker ni ska köpa en häst runt 165-170 men som är kort och kompakt/kraftig i typen! ponnymodell i storhäst stl.

om hästen är klen över rygg och bogar så kommer din syster känna sig gigantisk, om hästen har lång rygg och hals så kommer du ha jobbigt att rida ihop den. tänk på att en häst med mkt gång är svår att rida om man är väldigt liten, då flyger man som en vante där uppe.

Jaa det kan säkert vara något för oss, samtidigt vill jag ha en stor häst med den känslan då jag har ridit ponny och är nöjd på den biten. Samtidigt måste jag ha kontroll över hästen & kunna rida ut själv utan att det blir kalabalik...
Precis, det kommer bli väldigt många hästar som vi kommer provrida innan vi hittar rätt.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Tycker inte ni ska köpa en häst över 165, mellan 155-165 tycker jag skulle passa er. Har en kompis som är över 180 och hon har en fjording på 145 och en travare på 156 och hon passar bra på båda!

Jag har väldigt svårt för korta personer med jätte stora hästar, ser väldigt löjligt ut och jag vet inte hur många exempel jag har sett på att dom inte klarar av dom! Så köp en mindre häst, man behöver inte ha en jättehäst bara för att man är lång..
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

strl har inte så stor betydelse tycker ja! min häst är 173 hög o ja 169 fast väldigt lättriden! även min kompis som är typ 160 lång bara klarar av henne. så prova många hästar!

Lycka till!
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Du själv är ju såpass liten till växten att du kan rida ponny.... din syster behöver storleksmässigt en häst på i vart fall 1,50 ;)

Det är inte så stor mening att hänga upp sig på en viss storlek.
Till ett halvblod på 1,70-1,80 bör man ju vara minst 1,80-1,90 och väga sådär en 90-100 kg om det ska vara något bevänt med ridningen.... så det är ju mest för vuxna karlar med andra ord !

Jag tror nog att en häst på runt 1,50-1,65 där det stämmer med personkemin skulle passa utmärkt för er två.

I slutändan är ju lynnet och personkemin mellan er och hästen viktigare än storleken... ett nervrak till häst är svår att ha att göra med oavsett storlek och en häst som man inte kommer överens med är otroligt jobbig, och ju större häst ju jobbigare blir det.

Tyvärr så är det ju på modet att köpa alldeles för stor häst... kan man inte se över manken på hästen när man står bredvid på marken så har man på tok för stor häst !

Så ett gammalt talesätt.... man ska inte sätta sig på höga hästar :D
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Tycker inte ni ska köpa en häst över 165, mellan 155-165 tycker jag skulle passa er. Har en kompis som är över 180 och hon har en fjording på 145 och en travare på 156 och hon passar bra på båda!

Jag har väldigt svårt för korta personer med jätte stora hästar, ser väldigt löjligt ut och jag vet inte hur många exempel jag har sett på att dom inte klarar av dom! Så köp en mindre häst, man behöver inte ha en jättehäst bara för att man är lång..

Jaajoo, vi provred en häst igår som var 160 och det såg inte klokt ut för syrrans del :crazy:
Men som sagt, ingen jättehäst, en som hade varit kanske 163 hade varit perfekt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 314
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 617
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp