Bukefalos 28 år!

Hur stor häst ska vi köpa?

Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Du själv är ju såpass liten till växten att du kan rida ponny.... din syster behöver storleksmässigt en häst på i vart fall 1,50 ;)

Det är inte så stor mening att hänga upp sig på en viss storlek.
Till ett halvblod på 1,70-1,80 bör man ju vara minst 1,80-1,90 och väga sådär en 90-100 kg om det ska vara något bevänt med ridningen.... så det är ju mest för vuxna karlar med andra ord !

Jag tror nog att en häst på runt 1,50-1,65 där det stämmer med personkemin skulle passa utmärkt för er två.

I slutändan är ju lynnet och personkemin mellan er och hästen viktigare än storleken... ett nervrak till häst är svår att ha att göra med oavsett storlek och en häst som man inte kommer överens med är otroligt jobbig, och ju större häst ju jobbigare blir det.

Tyvärr så är det ju på modet att köpa alldeles för stor häst... kan man inte se över manken på hästen när man står bredvid på marken så har man på tok för stor häst !

Så ett gammalt talesätt.... man ska inte sätta sig på höga hästar :D

Ja precis, men jag får ju inte tävla ponny ändå så det känns rätt värdelöst på det viset... hmm.
Absolut, kring 163 hade varit perfekt. Vi letar & provrider så får vi se.
Så länge hästen är välriden, lättriden och inte tungriden så går det mesta bra.
Vi letar inte efter en storhäst bara för att den ska vara "stor" utan för att den ska passa oss och vår ridning.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

jag skulle säga 165-170 cm. jag är oxå liten o har en häst på 170, inga problem :) har inte på 7 år fått en enda kommentar att jag skulle se för liten ut, o då är han ändå ganska grov.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

jag själv är 1,63 och har en häst som är 156 och en som är 175.. det är lite skillnad men det funkar jätte bra med båda, man får anpassa sig lite..
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Din syster är väldigt mycket längre än dig.men jag tror att en häst som är 165 cm skulle passa er.
lycka till med hästköpet:)
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Min häst är 172 cm i manken och jag är 169 cm och väldigt nätt. Det funkar super, när jag rider dressyr ser jag inte så liten ut ;)

Det handlar ofta mer om hur hästen är att rida än om hur stor man är. Men jag anser att en häst på runt 165 cm skulle passa er.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

ladda gärna upp en bild på hästen ni köper.:)
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

ett annat tips. hitta en mindre häst med stora gångarter. En vän till mig hade ett sto på knappa 157 men med sånna gångarter så hon både kändes och såg ut som en STOR häst under ryttare.
Den gick 140-hoppning och msv dressyr.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

men då är hästen för liten för 1.77 ryttaren:crazy:
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

ett annat tips. hitta en mindre häst med stora gångarter. En vän till mig hade ett sto på knappa 157 men med sånna gångarter så hon både kändes och såg ut som en STOR häst under ryttare.
Den gick 140-hoppning och msv dressyr.

men om dom köper en 1.57 häst,kommer hon som är 1.77 cm känna sig för stor för hästen.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

jag skulle satsat på en häst som är runt 170, bättre ha en för stor häst än för liten, för hästens skull.
 
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?

Jag är 178 cm lång och har hästar från 160 cm upp till 167 cm. Jag ser inte stor eller lite ut på någon av dem, utan det har helt och hållet med vilken MODELL hästen har.
Den på 167 är en väldigt lätt häst, medans den ena på 160 är lite mer "rejäl" (absolut inte grov!), men den ena unghästen som är 162 cm är en tunnis.

Så höjden på hästen har mkt med modellen på den att göra för att avgöra om man ser liten eller stor ut! Det är bara att pröva sig fram tills man hittar den rätta hästen.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 315
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 618
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp