Hur stora är 10:orna?

Sv: Hur stora är 10:orna?

Jag har lärt mg att de är 90% när de är 1 år och 95% när de är 18 månader. Står väl i rundgrens bok också om jag minns rätt.
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Har han växt så mycket för han var väll typ 155-160 i våras ?

Roligt är det om han växt på sig så mycket under sommaren och jag vet att min Dinah har växt ca 5 cm sen hon var 4 år och jag köpte henne.:)

Mia

Ja i våras innan jag sålde honom var han mätt till 160 (159 i slutet på oktober ifjol). Så han har dragit iväg i sommar! :D Han växte ju alltså över en dm från ettåring våren -09 till 2,5åring i oktober -10. Och typ fem-sex cm till nu över sommaren. :)
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Jag är mer orolig att han blir för stor! :p Visst så är jag ganska lång själv (173 cm) så han kommer ju aldrig blir för stor,men jag vill kunna ta mig upp på honom,och kunna sadla och borsta på ryggen!

Jag önskar mig i julklapp att han kommer stanna på 163 cm till slut! :D
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Det var inte dåligt att han växt så mycket under sommaren :). Det är så intressant hur olika dom växer ,när man tror de stoppat upp .

Har han vilat över sommaren ?

Mia
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Jag vet inte exakt hur mycket han gått/vilat, har inte så jättemycket kontakt med nya ägarna och vill inte lägga mig i för mycket... ;) Men hos mig hade han vår/sommarvila i ca en månad innan han åkte till sitt nya hem. Den månaden passade han ju även på att vara duktigt förkyld.
Men ja, intressant är det! Han har även varit en sån som aldrig varit överbyggd så att man med blotta ögat skulle se det. Nån cm hit eller dit har det varit som mest, så han har varit otroligt jämn!

Lilla 10an är större än vad storebror var i samma ålder, men han är däremot duktigt överbyggd i perioder, så jag hoppas han växer - växer - växer - stannar, jag vill inte ha nån jättehäst! Haha! :p
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

o jag börjar också fundera på hur stor min räka ska bli... hennes mor var vid samma ålder (om jag kommer ihåg rätt) 152 cm o den här är ju 1 dm högre :eek: å andra sidan är 10: an mer välgödd än vad morsan var när jag hämtade henne som 1,5-åring. Jag tycker det räcker om hon blir som sin mor ca 165 cm, jag är så trött på dom stora jättehästarna över 175 cm :o

måste försöka mäta ikväll o se om hon växt mer, det känns så
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Jag har ju skrivit i vanliga tråden om 10-orna innan men kan ta en repris här.

Min lille skrutt är nu vid 15 månader strax över 160 cm fram och närmare 165 cm bak :eek:
Tycker det mest intressanta i sammanhanget är att han är e. Hip Hop - Nostradamus och alltså redan är högre än båda dessa innan han kommit till 1.5 år...

Tur han är snäll som ett litet lamm eftersom han fortfarande är kvar som hingst.
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

siri har inte växt något mer sen förra mätningen tack o lov :p ligger kvar på ca 160/163, har börjat bredda sig lite,
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

4 mån ca 126cm
6 mån 135 fram-140 bak
8.5 mån 140.5 fram-142.5 bak
10 mån 142 fram-144 bak
13,5 mån 146 fram-150 bak
14.5 mån 147 fram-151 bak
16 mån 149 fram - 153 bak (isch)
18 mån 151 fram - 153 bak (isch)
19 mån 152 fram - 155 bak
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

KL

Min är drygt 19 månader.

För fyra veckor sen:
158 cm fram - 160 bak.

Idag:
159 fram - 162 bak.
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

*knapplån*

..och här var det mätning av två av de tre stona födda 2010.
De är födda 18/6 respektive 1/7 2010 så de är ganska precis 18 månader gamla.

Singha CML e. Zuidenwind-Don Romantic mätte 163 cm fram och 166 bak.

Ekstra CML e. Florencio I-Bolero mätte 161 cm fram och 162 bak.

Det ser ut som om båda blir ganska stora...
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

kl

Eftersom 10 orna fyllde 1 år i dag så mätte jag min, och hon är 152 cm ( mor e. Turban Rose är 172 cm, och far Stalypso är 168 cm). Nu är hon 10 månader, men går man på att de är 90% av mkh vid 12 månader så blir hon minst 168 cm. Troligen växer hon några cm till på två månader eftersom hon är överbyggd nu.

Jag mätte min den 1/1 i år också, 166 cm i manken och något högre bak, så nog blir hon minst 168 cm... Visserligen född tidigt, 26/2, men hon blir säkerligen över 170 cm strecket.
Tidigare avkommor med olika hingstar är 168 cm ( första avkomman som nu är 6 år) och 176 cm ( 5 år), så mamman lämnar inte helt oväntat stort.
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Jag mätte min den 1/1 i år också, 166 cm i manken och något högre bak, så nog blir hon minst 168 cm... Visserligen född tidigt, 26/2, men hon blir säkerligen över 170 cm strecket.
Tidigare avkommor med olika hingstar är 168 cm ( första avkomman som nu är 6 år) och 176 cm ( 5 år), så mamman lämnar inte helt oväntat stort.

Jisses så stor din blivit!!

Asta som också är e Stalypso mättes igår till 155 i mkh och 156 bak och jag är lycklig över det! Torde väl bli vad jag gissat och hoppats på ca 163-164 när det är färdigväxt!!
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Mätte Alva 1/1 (född 21 juni). Hon var 152 cm, hoppas hon blir över 160 som fullvuxen i alla fall...
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

* KL*

Razzia e Dee Jost Van Dyke- Jaguar 548
18 månader & 143 cm fram & 146 cm bak.....
Pyttehäst.....
 
Sv: Hur stora är 10:orna?

Hur stor, hur liten menar du väl??.....:crazy:

Bra fråga, hade ju hoppats uppåt 160, men just nu undrar jag. Hon kan likväl stanna som ponny.... Är van vid araber, så att jag köpte ett halvblod var ju för att få lite mer storlek, känns som jag gjorde en miss ngn stans. Fast hon är go ändå, så det löser sig väl.....
 

Liknande trådar

Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp