Hur tänka vid köp av säng?

Red_Chili

Trådstartare
Så, det börjar bli läge att köpa en ny säng. Men hur ska man tänka?
Jag vill ha en mycket fast säng, ligger hellre på en matta på ett golv än i en jättemjuk säng :p Självklart vill jag att sängen håller sig så också och inte blir mjuk och sladdrig efter ett halvår.

Sängen bör vara 120cm eller 140cm bred. Den får inte heller kosta extrema summor pengar. Fattar dock att något dyrare än ikeas absolut billigaste sängar kan vara värt att köpa just för att få lite kvalitet på det hela.

Så. Vad ska jag kolla efter och hur ska jag tänka? Help!
 
Så, det börjar bli läge att köpa en ny säng. Men hur ska man tänka?
Jag vill ha en mycket fast säng, ligger hellre på en matta på ett golv än i en jättemjuk säng :p Självklart vill jag att sängen håller sig så också och inte blir mjuk och sladdrig efter ett halvår.

Sängen bör vara 120cm eller 140cm bred. Den får inte heller kosta extrema summor pengar. Fattar dock att något dyrare än ikeas absolut billigaste sängar kan vara värt att köpa just för att få lite kvalitet på det hela.

Så. Vad ska jag kolla efter och hur ska jag tänka? Help!

Jag har kört på Jysk rakt igenom rätt länge nu och är väldigt nöjd. Inte de allra billigaste dock men de har ju ofta extrapriser. Det kanske inte är den allra bästa kvalitén men jag upplever att man får rätt mycket för pengarna. Åk och prova, jag vet många som hittat sängar de trivs med på IKEA också.
 
Det finns ju många sängtillverkare men i praktiken tror jag att de flesta med "normal" ekonomi tittar främst på Ikea och Jysk. Och det skulle jag också göra. :)
Själv har jag 25(?) år gamla Ikea Sultan bottnar som åldrats förbluffande väl, det gör att jag kommer att börja titta på Ikea när jag så småningom skall byta. Och Jysk förknippar jag rent allmänt med litet smäckigare möbler. Samtidigt är en av de skönaste sängar jag sovit i från Jysk, så de är definitivt inte uträknade ifråga om sängar.
 
Jag har Kunsängen. Helt ok i pris och är fina fortfarande efter 17 (?) år och flitigt hoppade i av barnen.

Vi hade ett tag en Ikea 140 cm som vi sov 2 personer i och jag upplevde att den säckade jättefort. Jag vet inte om det är vanskligare med bredare sängar så sett. De jag har nu är 2×80.
 
Jag gillar Jysk madrasser framför Ikea.
Handlar inga möbler annars på Jysk men madrasser och täcken o sånt tycker jag är bra där. Och prisvärt.
 
Har haft två Ikea sängar (140 cm och 160 cm) och är nöjd. Har inte valt deras dyraste och inte deras billigaste heller. Har resårbotten. Lagt lite mer pengar på en bäddmadrass istället. Tyvärr ser jag nu att de bytt namn på alla sina resårbottnar men jag gillar också fasta sängar och har därför en fast madrass trots att jag för min vilt egentligen borde ha en mjuk.
Jag åkte till IKEA och var där rätt länge och låg i deras olika sängar, flyttade runt bäddmadrasser och så vidare tills jag hittade en kombination jag gillade. Tänk på att ligga en längre stund i sängen och inte bara rakt upp och ned utan så som du vanligtvis ligger i sängen när du tex surfar eller sover.
Jag har varit nöjd med kvaliteten, bytte bara säng pga att jag flyttade och ville då ha en större.
Har även sovit i en Jysk säng, en av deras billigare varianter, under flera år när jag bodde hemma. Den var också väldigt skön!
 
Jag är väldigt nöjd med vår säng från Mio. Inte den billigaste men definitivt inte den dyraste heller. Men bäst är ju att åka runt och prova!
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså, denna djungel! Jag måste köpa en ny säng till mig själv, jag är ensam men tänker att man ändå köper en dubbelsäng, eller? Det...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 043
Senast: Asko
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: anna_panna
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 160
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 427
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp