Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Många kloka synpunkter men jag personligen vänder mig mot attjulmat skulle vara dyr mat. Så är det inte för oss. Skinka korv köttfärs och revben köptes väldigt billigt om man ser till kilopris. Sillburkarna var det extrapris på och laxen jag gravade kostade 99 kr kilot. Sedan var det massor med ostar galet bra priser och ägg är billigt till omeletten och ägghalvor. Grönsakerna var rödkål grönkål brysselkål apelsin etc så väldigt billigt det också. Det lite dyrare var en lammfiol och lite syltor men det var ett lågt kilopris på det också. Ris à la Maltaär inte heller det en dyr dessert. Jagtycker sammantaget att man äter väldigt billiga saker under julen.
Jag håller med och man kan snåla ganska mycket som att prioritera knäckebröd och sill framför mjukt bröd och lax, minska på mängden kött, mer potatisrätter etc. Rödbetor är liksom inte dyrt ens i rödbetsallad.

Vad jag funderar på, är det en ganska grov kulturkrock inom Sverige, dvs Stockholmstrakten mot norra Sverige eller resterande Sverige? Jag tror det är vanligare att ta betalt i storstadsområdena? Enbart min fördom. Stämmer den?

Jag tycker ändå det är trevligt att många poängterar att det är ändå en familj med precis nyfödd liten knott. Allting är snordyrt i början.

Däremot kan ju folk stå en upp i halsen emellanåt. Jag har en svärmor som arbetar stenhårt, i princip jämnt, på att få mig att förstå att hon exkluderar mig. Jag vet inte heller vad jag ska göra. Likheten är att det är surt. Det är så surt liksom en extremt lång resa till snål svägerska mot en mobbande svärmor, svärmor är rätt snål också.
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?

Jag tänker att hon är en àschäl-jivàr-ijänntàgàr. Tycker gott och väl att hon kan bjú nu när ni har bjudit henne och hennes familj i flera år. Sånt där gör man upp innan så att alla är överens.
20220107_185459.jpg
 
Jag håller med och man kan snåla ganska mycket som att prioritera knäckebröd och sill framför mjukt bröd och lax, minska på mängden kött, mer potatisrätter etc. Rödbetor är liksom inte dyrt ens i rödbetsallad.

Vad jag funderar på, är det en ganska grov kulturkrock inom Sverige, dvs Stockholmstrakten mot norra Sverige eller resterande Sverige? Jag tror det är vanligare att ta betalt i storstadsområdena? Enbart min fördom. Stämmer den?

Jag tycker ändå det är trevligt att många poängterar att det är ändå en familj med precis nyfödd liten knott. Allting är snordyrt i början.

Däremot kan ju folk stå en upp i halsen emellanåt. Jag har en svärmor som arbetar stenhårt, i princip jämnt, på att få mig att förstå att hon exkluderar mig. Jag vet inte heller vad jag ska göra. Likheten är att det är surt. Det är så surt liksom en extremt lång resa till snål svägerska mot en mobbande svärmor, svärmor är rätt snål också.
Nej rödbetsallad köpte min man EN LITER för 30 kronor. Jag föredrar en sallad till på grönt äpple och purjolök gräddfil etc. Billigt båda två.
Bröd brukar jag baka och det är billigt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tja jag tror nyckelorden här är att du tänker dig budgetjulbord, att komma undan billigare. Klart man skulle kunna klara sig undan billigare om målet var det. TS som trots allt ätit maten och vet vad som serverades såg inget konstigt i summan i sig så jag är benägen att tro att det fanns gott om godsaker på julbordet, alltså ingen lågbudget.

Kanske din syn på systern färjar av sig? Om det nu är en så snål person så måste hon lurat till sig extra pengar och gått på lågbudget men tagit betalt som om det vore rikligt med mat och det lilla extra på julbordet.
Men nu hittar du ju bara på en massa. 😅
Vadå nyckelord, hur vet du vilken typ av mat jag tänker på? Allt jag säger är att det är rimligt att det är billigare att komma undan med mat per person ju fler man handlar åt. Jag tror inte att en familj på fyra vanligtvis käkar för 100 spänn per person och dag. :)

Det andra stycket tänker jag inte ens kommentera.

Sedan är jag inte säker på vad vi egentligen diskuterar längre elelr hur relevant det är, så jag släpper det här sidospåret nu.
 
Men nu hittar du ju bara på en massa. 😅
Vadå nyckelord, hur vet du vilken typ av mat jag tänker på? Allt jag säger är att det är rimligt att det är billigare att komma undan med mat per person ju fler man handlar åt. Jag tror inte att en familj på fyra vanligtvis käkar för 100 spänn per person och dag. :)

Det andra stycket tänker jag inte ens kommentera.

Sedan är jag inte säker på vad vi egentligen diskuterar längre elelr hur relevant det är, så jag släpper det här sidospåret nu.
Vad då hittar på? Ditt fokus verkar ligga på att det går att komma undan billigare inte vad som är rimlig kostnad för ett trevligt julbord inklusive allt utan att man fokuserar på priset. Vad maten kostar till vardags är ointressant med tanke på att det är festmat som bjuds och den räcker i 4 dagar dessutom. Klart att det går att göra billigare än 1500 kr för 4 personer, det går att göra mycket dyrare också.
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?

Jag tycker inte det är sjysst att komma med betalningskrav i efterskott, speciellt inte när man själv brukar få fira gratis hos de som nu förväntas betala. Om sambon inte vill bråka hade jag såklart försökt respektera det, men samtidigt hade jag inte velat låtsas som att allt är okej. Jag hade betalat men gjort klart att hade jag vetat om detta i förväg hade jag aldrig kommit, eftersom det först och främst är något man för på tal i förväg och dessutom har vi tidigare år bjudit in dem till firande utan krav om betalning. Kanske har systern inte ens tänkt på det utan bara tyckt det blev oväntat dyrt att fira jul hemma, och oavsett så brukar en rak kommunikation kunna lösa konflikter snabbt och enkelt.
 
Ja, det är ju det bästa när alla är överens om upplägget på förhand! Men även ni har ju någon gång stått inför er första träff, eller om någon gång kommer att behöva förändra ert upplägg så kan ni behöva ta upp diskussionen på nytt och ställa er frågan om ni ska fortsätta med samma upplägg eller ett annat upplägg. När förutsättningarna ändras, ser jag det inte som något konstigt att man behöver ta upp frågan på nytt.
Det har vi gjort men eftersom vi respekterar varandra och kan kommunicera gjorde vi det före nästa träff och alla var överens.
 
Vad då hittar på? Ditt fokus verkar ligga på att det går att komma undan billigare inte vad som är rimlig kostnad för ett trevligt julbord inklusive allt utan att man fokuserar på priset. Vad maten kostar till vardags är ointressant med tanke på att det är festmat som bjuds och den räcker i 4 dagar dessutom. Klart att det går att göra billigare än 1500 kr för 4 personer, det går att göra mycket dyrare också.
Du hittar på att jag tycker och tänker på ett visst sätt och har åsikter jag inte skrivit om personer jag inte känner. Men never mind, jag släpper det här spåret nu, som sagt. :) Så viktigt var det inte.
 
Det har vi gjort men eftersom vi respekterar varandra och kan kommunicera gjorde vi det före nästa träff och alla var överens.

Precis, det handlar om kommunikation mellan alla inblandade parter. Det hade varit rimligt i detta fall att ta upp, på ett trevligt sätt, att TS inte vill betala eftersom det inte var överenskommet innan, och inför nästa träff kommunicera ordentligt så att man är säker på att man är överens om förutsättningarna.
 
Du hittar på att jag tycker och tänker på ett visst sätt och har åsikter jag inte skrivit om personer jag inte känner. Men never mind, jag släpper det här spåret nu, som sagt. :) Så viktigt var det inte.
Så du bryr dig inte om kostnaden när det gäller maten och jobbar på att få ner den aktivt, det är det jag spekulerat kring, då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattat det.

I så fall är i och för sig dina inlägg totalt obegripliga, då borde 1500 kr för julbord/julbordsmat i fyra dagar inte vara något att höja ögonbrynen åt.
 
Många kloka synpunkter men jag personligen vänder mig mot attjulmat skulle vara dyr mat. Så är det inte för oss. Skinka korv köttfärs och revben köptes väldigt billigt om man ser till kilopris. Sillburkarna var det extrapris på och laxen jag gravade kostade 99 kr kilot. Sedan var det massor med ostar galet bra priser och ägg är billigt till omeletten och ägghalvor. Grönsakerna var rödkål grönkål brysselkål apelsin etc så väldigt billigt det också. Det lite dyrare var en lammfiol och lite syltor men det var ett lågt kilopris på det också. Ris à la Maltaär inte heller det en dyr dessert. Jagtycker sammantaget att man äter väldigt billiga saker under julen.
Nej jag fattar inte heller. Julmaten är ju rätt mycket billigare än genomsnittet för resten av året. Men alkoholen är ju inte gratis. Jag tänker att det är där det drar iväg lite.
 
Vad då hittar på? Ditt fokus verkar ligga på att det går att komma undan billigare inte vad som är rimlig kostnad för ett trevligt julbord inklusive allt utan att man fokuserar på priset. Vad maten kostar till vardags är ointressant med tanke på att det är festmat som bjuds och den räcker i 4 dagar dessutom. Klart att det går att göra billigare än 1500 kr för 4 personer, det går att göra mycket dyrare också.
Alltså vad äter du till jul som är så dyrt att 1500 spänn äts upp i ett nafs? Vi fick äta julmat i fler dagar än så, trots fler gäster än 4 plus att jag gav bort lite.
 
Alkohol är absolut dyrt, särskilt hemma i Sverige men även där blir det snabbt billigare i mängd, och dit räknas givetvis inte barnen heller. :D
Några hantverksöl senare är notan helt säkert rätt hög efter 4 dagar. En öl kan lätt kosta 40 spänn stycket, någon fin sprit till kvällen och voila, hundralapparna flyger snabbt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Några hantverksöl senare är notan helt säkert rätt hög efter 4 dagar. En öl kan lätt kosta 40 spänn stycket, någon fin sprit till kvällen och voila, hundralapparna flyger snabbt.
Såklart, men det kan man ju inte belasta gästerna för i så fall känner jag. Jag tror det är mycket få människor som räknar med att få amaroneviner, hantverksöl och finsprit till maten fyra dagar i sträck när man spenderar julen sådär i familjehäng med ett gäng ungar.
 
Jag håller med och man kan snåla ganska mycket som att prioritera knäckebröd och sill framför mjukt bröd och lax, minska på mängden kött, mer potatisrätter etc. Rödbetor är liksom inte dyrt ens i rödbetsallad.

Vad jag funderar på, är det en ganska grov kulturkrock inom Sverige, dvs Stockholmstrakten mot norra Sverige eller resterande Sverige? Jag tror det är vanligare att ta betalt i storstadsområdena? Enbart min fördom. Stämmer den?

Jag tycker ändå det är trevligt att många poängterar att det är ändå en familj med precis nyfödd liten knott. Allting är snordyrt i början.

Däremot kan ju folk stå en upp i halsen emellanåt. Jag har en svärmor som arbetar stenhårt, i princip jämnt, på att få mig att förstå att hon exkluderar mig. Jag vet inte heller vad jag ska göra. Likheten är att det är surt. Det är så surt liksom en extremt lång resa till snål svägerska mot en mobbande svärmor, svärmor är rätt snål också.

Jag har aldrig hört talas om någon som tar betalt av sina gäster. Det närmaste är knytkalas.

//född i Solna, uppvuxen i annan förort.
 
Alltså vad äter du till jul som är så dyrt att 1500 spänn äts upp i ett nafs? Vi fick äta julmat i fler dagar än så, trots fler gäster än 4 plus att jag gav bort lite.

Åt ni rester i ytterligare 3 dagar så många personer då? Nu vet vi ju inte om man verkligen åt julmaten alla dagar eller om det mer var ett beskrivande uttryck "åt mest rester". Men TS som var på plats och vet vad som inhandlades tyckte inte att summan i sig var anmärkningsvärt hög.

94r per person och dag är i nivå med vad Konsumentverket tycker är rimligt per person och dag så jag förstår inte varför det skulle vara konstigt att tycka att den summan är rimligt för 4 dagars helpension. 10 kr för frukost, 10 kr för dryck någonstans under dagen och i övrigt kranvatten, 10 kr för en fika/frukt/godis under dagen och 30 kr för lunch/middag. Verkligen inte tilltaget i överkant tycker jag. Antagligen kostade inte alls måltider exakt lika men det räcker ju med lite extra pålägg eller mjölk/juice vid frukosten, en extra dryck under dagen eller någon specialingrediens vid någon måltid för att övriga måltider MÅSTE bli billigare än i ovanstående exempel för att det ska gå ihop.

Sedan skulle jag, om det var jag som behövde få ett matbidrag vid en större tillställning, inte ta betalt för exakt allt utan snarare avrunda nedåt. Men jag tycker inte att siffrorna ovan är överdrivna på något sätt, även om man förstås KAN laga mat under 10:an och dricka kranvatten till frukost, lunch och middag.
 
Såklart, men det kan man ju inte belasta gästerna för i så fall känner jag. Jag tror det är mycket få människor som räknar med att få amaroneviner, hantverksöl och finsprit till maten fyra dagar i sträck när man spenderar julen sådär i familjehäng med ett gäng ungar.

Tycker du att det är rimligt med EN dryck under dagen då, eller är din utgångspunkt att man alltid dricker kranvatten?
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 567
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp