Hur "tätt" har ni emellan era hundar?

hoppsann

Trådstartare
Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

En god vän till mig skall para sin tik.
Hon är drygt året.
Tanken är att en tikvalp skall behållas, om det nu blir någon.
Tiken är hög i rang och en riktig tuffing.
En härlig individ, med mycket glimt i ögat.
Har ni erfarenhet med hur detta fungerar?
Finns det risk för strid om att bli "alfatik"?

Själv har jag aldrig haft två tikar, men jag har haft en dålig erfarenhet med två hundar, som hade 2,5 år emellan sig.
"Gamlingen", som är halvhög i rang, tog emot junior på ett bra sätt.
Junior var väldigt vek, men efter sitt intåg i vår flock (han var 6 mån), började han klättra.
Efter det fick jag alltid tänka mig för att "göra rätt".
Och det upplevde jag som slitsamt. Junior försökte hela tiden klättra, och gav man ett lillfinger, så slutade dagen med slagsmål.
Och även "passa på" sin omgivning, så att det inte blev "för trångt", eller andra ting.
Som sagt, nu har jag ingen som helst erfarenhet av fler än 1 tik. Däremot har det funkat fint med två pojkar och en gammal tant! Och flera killar med ca 4 år emellan.

Tiken i fråga är en schnauzer.

mvh
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Är inte tiken lite väl ung? Vad rekommenderar rasklubben?
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Jag har ju ingen erfarenhet av schnauzer, och tycker väl som du, att det är i tidigaste laget.
Hon kommer att vara ca 1,5 år då hon får valparna.

Jag får ta och söka på rasklubb! Tack för det tipset!

Har själv dvärghund, och de flesta tikar som går i aveln är för det mesta minst ett år äldre.
Och "Hunnit" meritera sig i ringan.

Uppfödaren (som själv skall ha en valp, ingår i köpet), tycker att det är helt grönt att ta valp nu.
Uppfödaren har själv tikar med ett år emellan..

Det kanske är jag som ser spöken?

mvh
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Jag tycker det är alldeles för tidigt, oavsett ras! Inte ens en dvärgras har hunnit mogna mentalt för uppgiften att bli mamma. Och jag tror knappast de hunnit meritera henne ordentligt. Tycker det verkar skumt...och jag vill inte ens skriva vad jag tycker om uppfödaren. :crazy:
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Varför i hela fridens namn vill man para en sådan ung tik- den är ju varken färdig mentalt eller exteriört :confused: Man får väl inte ens registrera valparna efter en sådan ung tik?? Bara om man får dispens för det...

Hur som helst; jag har två tikar med två års åldersskillnad. Det har hitills fungerat jättebra och den yngsta skulle aldrig komma på tanken att försöka stiga i rang. Men det kanske ändrar sig i framtiden :smirk:
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

det var skönt att höra att det inte bara är jag, som tycker det verkar märkligt tidigt.
Men vad som för en ras är suspekt, är ibland helt ok i en annan ras. Det har jag fått lära mig genom åren.
tack!
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Vad jag förstår, så är det uppfödaren som tycker det är ok, och har lust på "sin" valp? :confused:
Och eftersom uppfödaren själv har mor/dotter med samma åldersskillnad, så är det tydligen grönt..

Vet du var man kan hitta regler för dispens och liknande?
Blir inte helt klok på SKKs sida.

Har också haft bra erfarenhet med flera hundar. Den gång det "kraschade" var när en ranglåg hund, helt plötsligt började klättra med en rasande fart!
Den äldre morrade och visade garnityren. Den lille, då ca 2 år, högg direkt. Den "klättrande" fick jag som omplacering, han var då över halvåret. Tror det hade fungerat mycket bättre om jag hade köpt honom som valp!

Tack!
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Alla olika raser har olika åldrar som man inte bör understiga vid parning. Sen har SKK en regel som säger att man absolut inte får para en tik innan den uppnått 15 mån ålder (Nu vart jag dock osäker, för det var länge sen jag läste just dom reglerna).

Min ras har exempelvis gräns på 22 månader för tik och 18 mån för hane. Andra raser har säkert andra åldrar..

Jag kan kolla upp det, ska bara bläddra upp och se vilken ras det nu var. :p
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Det står att det är en Schnauzer, vilken modell? Finns ju 3 st och jag kan inte kolla upp deras gränser utan att veta :p
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

Jag har för mig att mellanvarianten blivit av med "mellan" i rasbeteckningen.
 
Re: Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?

jag menar att det är en dvärg.
Tusen tack alla för hjälpen!
- Och att jag inte är ensam om att tycka att det är i yngsta laget! ;)
mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 633
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 895
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 222
Senast: Nominous
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp