Hur tar man bort skrivskydd i Word?

dpmatte

Trådstartare
När jag gör dokument i Word så blir de automatiskt skrivskyddade. Det blir alltså inget kryss i rutan, som man sen kan ta bort om/när man vill skriva ut. Och inte nog med det, det går inte att kopiera heller. Jag har provat spara som i annat namn men då bli även det dokumentet skrivskyddat. Det syns ingenting konstigt på dokumentet och jag kan inte själv se att det är skrivskyddat. Jag mailade iväg ett dokument och fick svar att det var skrivskyddat, annars hade jag inte vetat det.
 
När jag gör dokument i Word så blir de automatiskt skrivskyddade. Det blir alltså inget kryss i rutan, som man sen kan ta bort om/när man vill skriva ut. Och inte nog med det, det går inte att kopiera heller. Jag har provat spara som i annat namn men då bli även det dokumentet skrivskyddat. Det syns ingenting konstigt på dokumentet och jag kan inte själv se att det är skrivskyddat. Jag mailade iväg ett dokument och fick svar att det var skrivskyddat, annars hade jag inte vetat det.
Något har hakat upp sig?

Jag gick in i word och sökte efter hjälp om skrivskyddad och fick upp hur man gör, och hur man tar bort det. Testade inte, men kolla om det är till nån hjälp?
 
Det enda svar jag får när jag klickar på ? är "This page is unavailable". Men detta är inget vanligt skrivskydd som man själv kryssar i. Det kommer med automatik och det syns inte på dokumentet förrän det syns hos mottagaren när man har mailat dokumentet.
 
Det enda svar jag får när jag klickar på ? är "This page is unavailable". Men detta är inget vanligt skrivskydd som man själv kryssar i. Det kommer med automatik och det syns inte på dokumentet förrän det syns hos mottagaren när man har mailat dokumentet.
Aha.Jag läste nog dåligt

Ja, det är normalt att det blir skrivskydd på dokument man sänder iväg. Mottagaren får sedan klicka ur skrivskyddet - det bör automatiskt komma en dialogruta högt upp på sidan.

Så är det t.ex. på jobbet där vi tar emot dokument som vi sedan ska rapportera tillbaka. Vi får dem på mailen och sparar dem på vårt eget konto/dator. Man klickar bort skrivskyddet och jobbar vidare i filen.

Det bör alltså funka så att dokumentet aldrig är skrivskyddat så länge du själv arbetar med det men skrivskyddet läggs på när du sänder det till någon annan. Mottagaren klickar ur skrivskyddet om hen behöver jobba med filen. Eller?
 
Så är det för mig också. Skickar jag ett dokument är det skrivskyddat. Försöker jag printa eller redigera får jag upp en ruta där jag får klicka bort skrivskyddet.
 
När jag har gjort ett dokument och sen vill skriva ut det så drar skrivaren igenom pappret men det är helt tomt. Blir inte en enda bokstav. Om jag vill kopiera text eller en bild för att lägga in det i ett annat dokument så går det inte att kopiera heller. Så det måste vara något slags skrivskydd som går in direkt, men det syns ingenstans. Det spelar ingen roll om jag sparar det på bildskärmen eller i en mapp. Jag har varit runt i överallt i Word och i mappen och även i hela datorn. Kan inte hitta någonstans att det skulle vara något inlagt och jag lägger inte själv in något. Det kommer inte heller upp något som jag kan klicka bort. Finns det någon annan anledning till att jag inte kan skriva ut mina egna dokument?

Anledningen till att jag mailade dokumentet var att jag var tvungen att få texten på papper.
 
Nej, den är tyvärr inte ikryssad em-pirre

Alltså detta är en gåta. Jag har köpt datorn begagnad och den som haft den lever inte längre så jag kan inte fråga den personen.
 
Där fanns bara 4 frivilliga uppdateringar. Jag har kört dem nu men tyvärr fortfarande inte en enda bokstav på pappret @tanten
 
Där fanns bara 4 frivilliga uppdateringar. Jag har kört dem nu men tyvärr fortfarande inte en enda bokstav på pappret @tanten
OK.

Vet du om de går att skriva ut på en annan skrivare eller annan dator? Kan du skriva ut andra dokument än Word?
Är dina skrivardrivrutiner rätt?

Har du testat att markera hela dokumentet och skriva ut markerat område?

Vilken dokumentmall använder du? Vanliga normal.dot eller nåt annat?
Skapa en annan dokumenmall och klistra in texten där och skriv ut?
 
Jag kan skriva ut jpg-bilder och mail så då måste väl skrivardrivrutinerna vara ok tror jag.
Jag har bara 1 skrivare, jag har en annan dator med windows 10 i men den funkar inte.

Det blir inte en bokstav från markerat område heller.

Jag använder ingen mall alls och det blir en docx-fil när jag mailar den. Tyvärr kan jag inte klistra in texten eftersom det inte fungerar att kopiera. Det kanske är nåt helt annat fel som inte alls har med utskrift att göra men som ändå gör att det inte går att skriva ut.

Jag har en hel massa dokument som jag skulle vilja skriva ut, mått på olika saker jag tillverkar i mitt företag. Bra att ha på papper ifall datorn kraschar.
 
Jag kan skriva ut jpg-bilder och mail så då måste väl skrivardrivrutinerna vara ok tror jag.
Jag har bara 1 skrivare, jag har en annan dator med windows 10 i men den funkar inte.

Det blir inte en bokstav från markerat område heller.

Jag använder ingen mall alls och det blir en docx-fil när jag mailar den. Tyvärr kan jag inte klistra in texten eftersom det inte fungerar att kopiera. Det kanske är nåt helt annat fel som inte alls har med utskrift att göra men som ändå gör att det inte går att skriva ut.

Jag har en hel massa dokument som jag skulle vilja skriva ut, mått på olika saker jag tillverkar i mitt företag. Bra att ha på papper ifall datorn kraschar.
Har du testat att spara i något annat filformat? PDF, någon annan word-filversion?
 
Tyvärr blir det samma klena resultat med PDF och annan version av word. Har testat både och nu precis.
 
Blir PDF-filen vit, eller blir pappret vitt? Tänker att om det i alla fall går att spara som PDF och ser okej ut så borde det ligga hos skrivaren, annars - om PDF:en blir vit, så är det defenitivt i word? (mina filer är docx, så det är ju som det ska i alla fall...)

printscreen eller skärmklipp kanske? Bara för att kunna skriva ut, tänker jag.
Skärmklipp sparas som bildfil, där kan du välja JPG.
 
Jag kan skriva ut jpg-bilder och mail så då måste väl skrivardrivrutinerna vara ok tror jag.
Jag har bara 1 skrivare, jag har en annan dator med windows 10 i men den funkar inte.

Det blir inte en bokstav från markerat område heller.

Jag använder ingen mall alls och det blir en docx-fil när jag mailar den. Tyvärr kan jag inte klistra in texten eftersom det inte fungerar att kopiera. Det kanske är nåt helt annat fel som inte alls har med utskrift att göra men som ändå gör att det inte går att skriva ut.

Jag har en hel massa dokument som jag skulle vilja skriva ut, mått på olika saker jag tillverkar i mitt företag. Bra att ha på papper ifall datorn kraschar.
Det låter väldigt underligt att det inte går att markera och kopiera text i dokumentet.

Har du funderat på att gå över till Open Office? Funkar som Word men är gratis. 'Bara att ladda ner från nätet. De filerna går att läsa i word och tvärtom. Dvs du kan starta programmet och öppna wordfiler.

Det låter i mina öron mer och mer som ett problem i bara ditt exemplar av Word.
 
Tyvärr blir det samma klena resultat med PDF och annan version av word. Har testat både och nu precis.
  • Control Panel >Printers & faxes.
  • Right click printer, click properties, click Advance tab.
  • Remove default check on "Spool print documents so program finishes printing faster.
  • Check "print directly to the printer
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 293
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Liksom många andra så gillar jag att shoppa och ha fina grejer, men senaste dagarna funderade jag på om det inte börjar bli lite galet...
2
Svar
24
· Visningar
2 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp