Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Då får man betala för en nanny el liknande. Det är sådant man måste ta med i beräkningen när man får barn i det här landet... ni har det väldigt lyxigt i Sverige!!

Jag vet att man får betala, poängen var: får man inte barnomsorg om man inte har tre som kan hämta? (Oaktat om det betalas eller inte.)
 
Men hur göra med de som inte har några andra? Jag tänker fortfarande att det är bättre att ungen är kvar på förskolan tills någon nära anhörig kommer, än att tex en inhyrd nanny dyker upp.
Jag har flera inflyttade kollegor som helt saknar annat stöd än sin partner, varav båda ofta har yrken som stundtals är svåra att släppa på sekunden, samt lång resväg till förskolan pga tät trafik.
Själva har vi tur, men med svärföräldrar som är läkare och en mamma som reser mkt som pensionär så kan jag ju inte meddela föris varje dag. Vi har haft just den diskussionen med vår förskola pga att pedagogerna inte kan räkna in våra respektive föräldrar i schemat på permanent basis, vilket de gärna gör eftersom de ofta hämtar och tidigt. Förskolechefen var väldigt tydlig med att i vart fall i Halland så betyder skollagens begrepp ”förälder” inte mormor eller farfar, varför pedagogerna fick backa. Så måste ju rimligen gälla även vid hämtning av sjuka barn, annars skulle förskolorna på arbetsorterna bli ordentligt överbelastade om alla kranskommuner skulle behöva skicka sina barn in till storstäderna istället.
Menar du att pedagogerna provade räkna mor och farföräldrarnas arbetstider för att barnet inte skulle få gå hela er arbetstid på förskolan? Det lät helknepigt.
Men nä det är inte samma vid sjukdom eftersom, som någon redan skrivit, barnomsorg är för friska barn (dvs att barnen ska vara så pigga att det orkar med verksamheten). Blir barnet sjuk har man inte längre rätt till barnomsorg och barnet ska hämtas fortast möjligt. Det är din skyldighet som förälder och det är därför vi har vab i Sverige (som alltså också går att överlåta till annan än vårdnadshavaren).

Angående hur vi gör här så är det dels att man som jag överlåter vab.
Handlar det istället om exempelvis en ensamstående flykting utan kontaktnät så ser vi över om personen kanske behöver få tilldelad någon form av kontakt/stödperson eftersom dom då även övrig tid är väldigt sårbar om det skulle hända något med den vuxne.

Men som sagt i normala fall har man som förälder skyldighet att alltid ha någon som kan hämta barnet vid akuta händelser hur man bäst löser det är upp till var och en (och vad man har avtalat med sin förskola naturligtvis, tänker att det säkert kan skilja sig ordentlig över vilka förutsättningar förskolan har för att hantera sjuka barn)
 
Menar du att pedagogerna provade räkna mor och farföräldrarnas arbetstider för att barnet inte skulle få gå hela er arbetstid på förskolan? Det lät helknepigt.
Men nä det är inte samma vid sjukdom eftersom, som någon redan skrivit, barnomsorg är för friska barn (dvs att barnen ska vara så pigga att det orkar med verksamheten). Blir barnet sjuk har man inte längre rätt till barnomsorg och barnet ska hämtas fortast möjligt. Det är din skyldighet som förälder och det är därför vi har vab i Sverige (som alltså också går att överlåta till annan än vårdnadshavaren).

Angående hur vi gör här så är det dels att man som jag överlåter vab.
Handlar det istället om exempelvis en ensamstående flykting utan kontaktnät så ser vi över om personen kanske behöver få tilldelad någon form av kontakt/stödperson eftersom dom då även övrig tid är väldigt sårbar om det skulle hända något med den vuxne.

Men som sagt i normala fall har man som förälder skyldighet att alltid ha någon som kan hämta barnet vid akuta händelser hur man bäst löser det är upp till var och en (och vad man har avtalat med sin förskola naturligtvis, tänker att det säkert kan skilja sig ordentlig över vilka förutsättningar förskolan har för att hantera sjuka barn)
Typ så ja. Eller snarare att de ville att det formella schemat skulle sättas efter den tid som pensionärerna hämtar på och inte utefter oss föräldrar och våra tider inkl pendling.
Vab har jag hittills inte tagit en enda dag, det funkar inte så i mitt jobb, jobbet måste ändå göras. Men frågan för mig var mer att det för mig var en nyhet med så stränga hämtningstider, i praktiken innebärande att föräldrarna - i vart fall ett av dem - måste ha jobb av tämligen okvalificerad art och på kort avstånd från förskolan. Ett utflöde av det kommunala självstyret av sämre sort tänker jag, som har turen med väldigt förstående och flexibla ”regler” (vi har inga).
 
Typ så ja. Eller snarare att de ville att det formella schemat skulle sättas efter den tid som pensionärerna hämtar på och inte utefter oss föräldrar och våra tider inkl pendling.
Vab har jag hittills inte tagit en enda dag, det funkar inte så i mitt jobb, jobbet måste ändå göras. Men frågan för mig var mer att det för mig var en nyhet med så stränga hämtningstider, i praktiken innebärande att föräldrarna - i vart fall ett av dem - måste ha jobb av tämligen okvalificerad art och på kort avstånd från förskolan. Ett utflöde av det kommunala självstyret av sämre sort tänker jag, som har turen med väldigt förstående och flexibla ”regler” (vi har inga).
Ah det lät ju onekligen väldigt udda.

Ja så ser det ut alt att man har en annan back up så som mor/farföräldrar/vänner eller en nany som kan hämta. Hur tänkte ni det skulle fungera under skoltid (då tänker jag speciellt på de lägre klasserna?
På förskolan har jag ändå lite förståelse för att man tror att det ska gå att avsette en personal som kan vara med det sjuka barnet men de flesta måste ju förstå att en klasslärare inte kan lämna klassen. Ska den kräkande 6—7åringen få klara sig själv mer eller mindre hela dagen då eller ta sig hem ensam med kollektivtrafik?
 
Ah det lät ju onekligen väldigt udda.

Ja så ser det ut alt att man har en annan back up så som mor/farföräldrar/vänner eller en nany som kan hämta. Hur tänkte ni det skulle fungera under skoltid (då tänker jag speciellt på de lägre klasserna?
På förskolan har jag ändå lite förståelse för att man tror att det ska gå att avsette en personal som kan vara med det sjuka barnet men de flesta måste ju förstå att en klasslärare inte kan lämna klassen. Ska den kräkande 6—7åringen få klara sig själv mer eller mindre hela dagen då eller ta sig hem ensam med kollektivtrafik?
Jag förutsätter att skolan löser det som för alla andra pendlarungar i kommunen tills vi - eller om vi fortsatt har tur med friska föräldrar- dyker upp. Precis som när jag var liten, trodde det var obligatoriskt med ett vilorum för dessa tillfällen?
 
Hela diskussionen är ju rätt absurd! Självklart måste man kunna hinna lämna över det mest akuta i sitt jobb till någon och självklart ska man kunna köra lagligt till förskolan för att hämta. Om man har en timme till fsk och en timme för att någorlunda ansvarsfullt kunna åka ifrån jobbet så är det så. Vissa ärbetsippgifter är rent oansvarigt och farliga att rusa hals över huvud ifrån.
Om båda skulle resa över dagen som i trådstarten och ingen back- up fanns hade jag pratat med förskolan i förväg och diskuterat läget.
 
Jag förutsätter att skolan löser det som för alla andra pendlarungar i kommunen tills vi - eller om vi fortsatt har tur med friska föräldrar- dyker upp. Precis som när jag var liten, trodde det var obligatoriskt med ett vilorum för dessa tillfällen?
Vet inte om det finns obligatoriska vilorum och gör det det så är det nog inte till för sjuka barn i första hand. Men så svaret är alltså att 6åringen då skulle iprincip ta hand om sig själv i värsta fall en hel dag trots exempelvis magsjuka....
Jag personligen skulle aldrig sätta mitt barn i den situationen.
 
Men menar du att skolor låter magsjuka sexåringar vara ensamma en hel dag och reda ut sin kräksjuka? På fullaste allvar?

Nej det kan inte stämma. Tror mer att de kanske får ett rum att hänga i, sen lär ju personal titta till barnet med jämna mellanrum. Men det lär ju inte sitta någon där med barnet hela tiden.
 
Men menar du att skolor låter magsjuka sexåringar vara ensamma en hel dag och reda ut sin kräksjuka? På fullaste allvar?
Nä de hoppas jag inte men Alternativet är att en klasslärare med kanske 20 andra elever ska lämna dom ensam (med allt vad det innebär) för att se till det sjuka barnet som föräldrarna har ett ansvar att hämta. Det finns inte bemanning för att ta hand om sjuka barn.
 
Senast ändrad:
Nä de hoppas jag inte men Alternativet är att en klasslärare med kanske 24 andra elever ska lämna dom ensam (med allt vad det innebär) för att se till det sjuka barnet som föräldrarna har ett ansvar att hämta. Det finns inte bemanning för att ta hand om sjuka barn.

Jag hoppas föräldrarna tar sitt ansvar. Är ju helt orimligt att skolan ska vara en vårdinrättning, också. Lärarna måste få fokusera på undervisningen.
 
Självklart ska man hämta sitt barn om barnet blir sjukt. Nåt annat finns inte på kartan. Skaffar man barn så är det ens skyldighet. Då får man kanske avstå det där superviktiga jobbet under småbarnsåren när barnet behöver en. Det är det valet man gör när man väljer att skaffa barn.
 
Nä de hoppas jag inte men Alternativet är att en klasslärare med kanske 20 andra elever ska lämna dom ensam (med allt vad det innebär) för att se till det sjuka barnet som föräldrarna har ett ansvar att hämta. Det finns inte bemanning för att ta hand om sjuka barn.
Skolsyster? Stödpersonal? Blir mer och mer tacksam för min kommun för den tycks i jämförelse vara oerhört välfungerande. Blir seriöst mörkrädd över det bakåtsträvande hemmafruivrande tänket i denna tråd - framför allt som det framförs av personal på förskola. Om inte förskolan är till för att föräldrarna ska kunna arbeta, vad har de då för syfte? Är de bara till för föräldrar med oviktiga jobb som egentligen inte fyller någon sådan funktion att de i vart fall behöver överlämnas/avslutas på något sätt innan vederbörande kan resa sig upp och bara dra? Eller får föräldrar som är kirurger, advokater, ensamarbetande i butik som inte kan stängas i brådrasket osv inte nyttja förskolans tjänster (eller, i trådens anda: inte skaffa barn alls. punkt)?
Frågan är ju inte om att inte hämta ALLS, utan att det för oerhört många (typ nästan alla jag känner) är omöjligt att ha ett krav på inställelse inom 30 min, alla trafikscenarion inkluderade.

Mina föräldrar var oerhört närvarande och hade inte alls lika lång pendlartid som jag och min make har, men inte tusan hann de till förskola/skola på trettio minuter när jag stukat någon fot, pajat något knä eller annan olycka.
 
Självklart ska man hämta sitt barn om barnet blir sjukt. Nåt annat finns inte på kartan. Skaffar man barn så är det ens skyldighet. Då får man kanske avstå det där superviktiga jobbet under småbarnsåren när barnet behöver en. Det är det valet man gör när man väljer att skaffa barn.
Wow så fräscht. Hej 1800-talet, välkommen tillbaka. Det Heliga Moderskapet behöver dig.
 
Wow så fräscht. Hej 1800-talet, välkommen tillbaka. Det Heliga Moderskapet behöver dig.

Nä, men mitt barn gör det. Ett barn behöver sina föräldrar, oavsett vad folk tycker om det så är det så att förskolepersonalen inte kan och inte ska ersätta föräldrarna. Det är inte deras jobb att ta hand om sjuka barn. Det måste man respektera som förälder men det primära måste alltid vara att det sjuka barnet får komma och bli omhändertagen av en förälder (en möjligtvis en mor- eller farförälder som barnet känner väl. Det kan lika gärna vara pappan som väljer ett jobb nära hemmet där han kan gå ifrån med kort varsel. Varför antar du att det är mamman som ska stå tillbaka? Och varför tror folk att de har rätt att ha allt? Både ha kakan och äta den. Både ha barn och en karriär som inte tål att man tar hand om sitt sjuka barn. Vill man ha en sån karriär och barn får ju se till den andra föräldern är tillgänglig för barnet.
 
Nä, men mitt barn gör det. Ett barn behöver sina föräldrar, oavsett vad folk tycker om det så är det så att förskolepersonalen inte kan och inte ska ersätta föräldrarna. Det kan lika gärna vara pappan som väljer ett jobb nära hemmet där han kan gå ifrån med kort varsel.
OK. Vilken tur att det är många av oss som har barn som inte behöver ha en uttråkad hemmaförälder hängandes i hasorna. :)
 
Skolsyster? Stödpersonal? Blir mer och mer tacksam för min kommun för den tycks i jämförelse vara oerhört välfungerande. Blir seriöst mörkrädd över det bakåtsträvande hemmafruivrande tänket i denna tråd - framför allt som det framförs av personal på förskola. Om inte förskolan är till för att föräldrarna ska kunna arbeta, vad har de då för syfte? Är de bara till för föräldrar med oviktiga jobb som egentligen inte fyller någon sådan funktion att de i vart fall behöver överlämnas/avslutas på något sätt innan vederbörande kan resa sig upp och bara dra? Eller får föräldrar som är kirurger, advokater, ensamarbetande i butik som inte kan stängas i brådrasket osv inte nyttja förskolans tjänster (eller, i trådens anda: inte skaffa barn alls. punkt)?
Frågan är ju inte om att inte hämta ALLS, utan att det för oerhört många (typ nästan alla jag känner) är omöjligt att ha ett krav på inställelse inom 30 min, alla trafikscenarion inkluderade.

Mina föräldrar var oerhört närvarande och hade inte alls lika lång pendlartid som jag och min make har, men inte tusan hann de till förskola/skola på trettio minuter när jag stukat någon fot, pajat något knä eller annan olycka.

Förskolan är till för friska barn. Förskolans uppdrag är inte att ta hand om sjuka barn så att föräldrarna kan jobba. Det är det VAB är till för. VAB är till för att föräldrar ska kunna jobba och ändå kunna ta hand om sina barn när barnen är sjuka. Sen är det arbetsgivarens ansvar att se till att det löser sig på arbetsplatsen.
 
OK. Vilken tur att det är många av oss som har barn som inte behöver ha en uttråkad hemmaförälder hängandes i hasorna. :)

Så alternativet till att ha ett jobb som gör att man absolut inte kan gå ifrån om barnet blir sjukt är att vara hemmafru? Oj, så svart och vitt det blev nu! Du vet väl att många har jobb där de kan gå ifrån och ta hand om sitt barn, där de kan utnyttja den VAB vi har rätt till?
 
Skolsyster? Stödpersonal? Blir mer och mer tacksam för min kommun för den tycks i jämförelse vara oerhört välfungerande. Blir seriöst mörkrädd över det bakåtsträvande hemmafruivrande tänket i denna tråd - framför allt som det framförs av personal på förskola. Om inte förskolan är till för att föräldrarna ska kunna arbeta, vad har de då för syfte? Är de bara till för föräldrar med oviktiga jobb som egentligen inte fyller någon sådan funktion att de i vart fall behöver överlämnas/avslutas på något sätt innan vederbörande kan resa sig upp och bara dra? Eller får föräldrar som är kirurger, advokater, ensamarbetande i butik som inte kan stängas i brådrasket osv inte nyttja förskolans tjänster (eller, i trådens anda: inte skaffa barn alls. punkt)?
Frågan är ju inte om att inte hämta ALLS, utan att det för oerhört många (typ nästan alla jag känner) är omöjligt att ha ett krav på inställelse inom 30 min, alla trafikscenarion inkluderade.

Mina föräldrar var oerhört närvarande och hade inte alls lika lång pendlartid som jag och min make har, men inte tusan hann de till förskola/skola på trettio minuter när jag stukat någon fot, pajat något knä eller annan olycka.

Tycker det beror på vad som hänt, är det en olycka (alltså något allvarligt) då hade jag släppt allt och dragit direkt. Hade mina kollegor behövt göra samma för sina barn hade jag självklart täckt upp, hade lånat ut bil osv om det hade behövts. Men för tex ’’Lisa är snorig och varm’’ känns det ju okej att avsluta det man gör på ett bra sätt och sen åka.

Är för övrigt imponerad över er som har sån lång pendling och orkar med det, hade aldrig pallat. Tycker allt över 15-20 min är alldeles för långt. Har bosatt mig nära jobb och föris istället :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 072
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 118
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 495
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 851
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp