Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

mly

Trådstartare
Hej! Skulle vara kul att få läsa lite era hundar, vad och hur ni tränar, trixs, Har ni några tips kanske? (A) osv. Kan ju vara lite kul att veta ålder, ras och lite så med :)

Själv har jag en Dobbermann/labrador tik på snart 9 månader. Som jag tog över i maj.

Har fått jobba med att vänja henne vid "främlingar" både hundar och människor, hon var ganska reserverad i början. Nu när det fungerar så mycket bättre och hon faktiskt börjat tycka det är lite intressand med anndra har ju börjat lite smått med vardags grejjer som sitt, ligg, vänta, hit. och hon är en hejare på vacker tass och på att krypa :D
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Min gamla tävlingshund har fått diagnoserna spondylos och artros, och får inte tävla mer. Men han vill fortfarande jobba så jag tänkte att han skulle få köra lite av sina gamla favoritmoment i lydnaden (dirigerad apportering, fritt följ, rutan och fjärr) och så ska vi lära oss lite tricks! Just nu håller jag på att lära honom "spansk skritt", dvs att han ska skritta med höga frambensrörelser, och att han ska snurra moturs. Dessutom ska vi försöka spåra mycket mer än vi har gjort tidigare (viltspår).

Loke är 11 år och oreggad labbe. Vi har tidigare tävlat lydnad på elitnivå.


Den gamla tanten vill faktiskt inte göra så mycket längre. De dagar hon känns på hugget så får hon göra lite tricks och lydnadsmoment som hon redan kan, och så får hon höra hur duktig hon är + en massa gotter. Det är tillräckligt för att hon ska bli nöjd.

Minina är 15 år och schäfernågonting. Vi har ett par 1:a pris i lydnadklass 1.


Spolingen som ska bli min nya tävlingshund tränas förberedande för lydnad och bruks. När han var mindre blev det en hel del miljö- och social träning också. Det är viktigt för mig att mina hundar fungerar i alla miljöer med alla människor. Det jag verkligen borde träna men inte riktigt orkar ta tag i är kommandot "gå och lägg dig" ;).

Sarek är 6 månader och Australisk Kelpie. Han har inte gjort något alls än, förutom en utställning.

Tips då, det första är att du går en kurs! Gärna på brukshundklubben. Allmänlydnad kan ju vara bra att börja med, men de flesta klubbar har även kurser i tävlingslydnad och ev rallylydnad. Om du inte redan tränar nosövningar så börja med det! Nästan alla hundar tycker det är superskoj att få använda sin nos.
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Visst är de roligt när man har en hund att träna med!
Jag har en 3 årig dvärgpinscher. Vi tränar rallylydnad förfullt och tanken är att vi ska göra vår första start i sommar! :D

Annars så trixtränar vi ganska mycket då han tycker att de är super kul!! Vi tränar med hjälp av klicker. När vi började träna klicker så anmälde jag mig till canis emailskurs på deras hemsida. De är en introduktion till klickerträning och den är gratis :)
Trix som min grabb kan just nu är (förutom all lydnad) give me five, gäspa, buga, spela död, snurra motsols. De vi tränar på nu är rulla runt!!
Klicker is the shit :) vi använder även den nu när vi tränar bakdelskontroll ! Hur kul som helst tycker vi båda:love:
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Har en dvärgschnauzer på snart 2½ år. Vi tävlar freestyle och agility, och i höst ska vi debutera lydnad (och HTM) om allt går som planerat. Utöver detta lägger vi ett spår nån gång ibland.
För tillfället jobbar vi, förutom moment osv, mycket på att få upp motivationen för olika belöningar.

Mitt bästa tips är nog att hitta en träningsgrupp. Det är guld värt både som störningsträning, för att få tips och nya vänner.
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Jag har två dalmartiner Måns och Hugo, dem är fyra och sju år.:rofl:
Jag tränar oftast filttricks. Dem är kul och är bra att kunna, T.ex. det kommer gäster, du har lärt din hund filt komando då det gäller att hunden ska kunna sitta och stanna kvar sittandes på kommando. Mer om filtricks kan man läsa om i härliga hunds specialare.
Och så tränar jag förståss agility. Eftersom du har valp kan du börja att träna att inte vara rädd för tunnlen.
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Tack för svaren!!

Jag använder klicker ganska mkt, Älskar klickern! :love:

Jag jobbar nu på att hon ska lära sej "stanna", När vi har gäster och det ringer på dörren får hon alltid gå och sätta sej och vänta där tills gärsterna kommit in och jag ser att hon får hälsa, det går bra när det inte är mina föräldrar eller bror. Då blir hon så himla glad och struntar hon i det helt och ska bara fram och hälsa.

Samma sak när hon ska få mat, då måste hon alltid vänta till jag säger varsegod.


Spår ska vi helt klart testa!



Jag har tänkt att jag ska gå på lite kurser med henne. Men det är segt att det ska vara vänte tid, och eftersom det är blandras är vänte tiden ännu längre.. ( D ska inte vara så, men det är så här. Blandrasen blir låg prioritarade. )

Men tänkte att kolla ifall det finns privat kurser eller så i närheten som vi kan gå. Någon som kan svara på vart jag kan kolla ??:idea:
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Schäfer, snart 6 år. Tränas i skydd och används inom försvarsmakten. "Fritiden" är det klickerträning som körs för det mesta, något han absolut älskar.

Flat, 8 år. Tränas i apportering och används i jakt.

3 schäfrar, 2,4 och 1 år. Tränas i skydd och används som polishundar.

Blandras 7 år. Tränas i agility.

Jag kan absolut rekommendera klicker vid träning.
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

chihuahua 1år
Kommando
Gå på bakbenen
Dansa
Söka
Sitt
Ligg
Kryp
Stanna tills inkallning
Kan även gå lös och komma när man ropar.
Och nu håller vi på med att lära sig rulla över:)

Ingen lättlärd hund hon gör det när hon känner för det, men med lite godis kommer hon på det höhöh:D
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Tränar min helghund Grimm lite smått. När han började komma till mig på helgerna var han 2 år och kunde inte ett enda kommando.. Svårmotiverad är han med xD
Men nu så kan han; Stanna, Kom hit ( Funkar oftast ) , ligg , sitt( från liggande ), kryp ( Några steg men ändå xd )

Just nu så fortsätter vi med klickern och försöker få honom motiverad! :)
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Labbe 4 år: Tricktränar, enkla lydnadsmoment, och sök efter leksak i olika terränger och miljöer. Skvallerträning(andra hundar).

Schäfer 4 mån: Är ju bara valp, så mycket miljö och passivitet, leker fram lite lydnadsgrunder, bakbenskontroll.

Mitt bästa tips är nog att inte tvinga fram något, att inte träna när man känner att tålamodet inte hänger med, går så mycket fortare när träningen är rolig för båda. Det ska vara kul att ha hund!:banana:
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Nån som har ett bra tips på att få hunden att lägga sig och sitta snabbt?

Min kompis är jätte snabb medans min tar det lugnt.
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Hur har du lärt in gäspa?

*kl

Vi har en fem månader gammal finsk lapphund, och hon kan: sitt, ligg, stanna, ligg död, rulla runt, hoppa upp på sten och vacker tass.
 
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

kl

Jag och min 1 åriga finska lapphund tränar lydnad, freestyle och lite annat, och för det mesta använder vi klicker när vi tränar men det beror lite på vad vi tränar på för tillfället.

Det vi jobbar med nu är att gå runt/gå över/ställa sig på ett föremål jag skickar henne mot (ca 5-10 m bort) och kunna förstå vilken av sakerna jag vill att hon ska göra. :)

Orkar inte skriva upp alla trix här (mest för att jag hela tiden glömmer bort vad hon kan, :O menmen..) Det hittils mest komplicerade vi kar klickat har varit att räcka ut tungan, och hoppa upp i famnen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar ni era hundar? Trixs? Vill veta vad ni gör med era hundar!

Schäfertik 5 år i år. Ute mycket i skog och mark, då brukar hon få vara lös. Tränar inget speciellt i skogen men när hon var yngre tränade vi inkallning och att gå fot.
Tränar lite vardagslydnad varje dag, använder klicker, mest för att hon tycker det är kul. Hon kan sitta, ligga, stå, gå fot, gå slalom, backa, nicka, hoppa upp på mig etc.

Har även en liten russkiy toy, 4 år, hon tycker all träning är tråkig, hennes favorit är att ligga i mattes knä under en filt:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 214
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 359
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 924
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp