Min hund ryker ihop med svärföräldrarnas hund

Sandora

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa denna situation :)

Det är så att jag och min sambo skaffade en hund i februari 2021 (ras Terrier Brasileiro) och ungefär samtidigt (i mars ungefär) skaffade min sambos föräldrar också en hund (blandras; mellanpudel & lagotto). Båda hundarna är tikar och har känt varandra sedan svärföräldrarnas hund var ca 10 veckor.

I början lekte de ganska bra men efter hand har det börjat se ut som att vår hund "mobbar" svärföräldrarnas hund.
Vår hund började "attackera" deras hund när vår hund blev könsmogen ungefär, men det hade hänt några gånger tidigare också..
Det kan gå till så att de leker en stund och sedan helt plötsligt hoppar min hund på deras hund och låter som ett riktigt rovdjur (något form av morr men lite skrik-aktigt), då har vi dragit bort vår hund från deras och sagt ifrån.

Jag misstänker att hundarnas mentalitet skiljer sig åt markant och att det kan vara ras-skillnaden som gör att de agerar så olika och inte riktigt går ihop.. Svärföräldrarnas hund är väldigt försiktig och lugn medan våran är en riktigt energisk och envis Terrier.

Nu har svärföräldrarna skaffat ytterligare en hund (en dvärgpudel) och vår hund har redan börjat gruffa och små-attackera den också..

Har ni något tips på hur man kan träna bort detta?
 
Jag skulle också sett till att hundarna hålla separerade. Alternativt att ni kan gå promenader tillsammans med båda i koppel så kanske hundarna kommer bättre överens men det är inte alls säkert.
 
Enkelt: låt inte hundarna leka eller på något vis umgås utan att ni kan hålla koll på dem och hålla dem åtskilda.

Alla hundar fungerar inte ihop och då ska de också slippa umgås.
Tack för svar, det låter väldigt enkelt, men det är ju svårt om man till exempel ska spendera en helg tillsammans och vill kunna ha hunden utan koppel.

Jag förstår ju också att alla hundar inte passar ihop och att just våra raser är väldigt olika med olika lekstilar, men man skulle ju vilja att de (speciellt min) bara kunde lära sig att ignorera den andra hunden.
 
Jag skulle också sett till att hundarna hålla separerade. Alternativt att ni kan gå promenader tillsammans med båda i koppel så kanske hundarna kommer bättre överens men det är inte alls säkert.
Tack för svar!
Vi brukar promenera tillsammans och det går faktiskt bättre och bättre.
I början jagade min hund deras och försökte börja leka men detta har jag verkligen försökt konsekvent avbryta, vilket jag tycker har gett resultat. Jag antar att vi får försöka att fortsätta med det och inte låta dem leka tillsammans lösa.

Det är bara väldigt tråkigt då jag såg framför mig att ta långa skogspromenader tillsammans med alla hundar lösa, men det är väl ett drömscenario :)
 
Tack för svar, det låter väldigt enkelt, men det är ju svårt om man till exempel ska spendera en helg tillsammans och vill kunna ha hunden utan koppel.

Jag förstår ju också att alla hundar inte passar ihop och att just våra raser är väldigt olika med olika lekstilar, men man skulle ju vilja att de (speciellt min) bara kunde lära sig att ignorera den andra hunden.
Sker det när ni tex hälsar på hos dem? I så fall, ta med en valphage som din hund kan vara i hemma hos dem eller på annat sätt sätt upp avgränsningar i hemmet. Med valphage menar jag något i den här stilen:
littleampbigger-valphage-svart-61x61-cm-60cm-b2.jpg
Då får din hund som ett eget litet rum där den kan ha sin hundbädd, vattenskål m.m. men ändå kan röra sig.

Annars är ju ett alternativ att ordna hundvakt om ni ska umgås en hel helg.
 
Tack för svar, det låter väldigt enkelt, men det är ju svårt om man till exempel ska spendera en helg tillsammans och vill kunna ha hunden utan koppel.

Jag förstår ju också att alla hundar inte passar ihop och att just våra raser är väldigt olika med olika lekstilar, men man skulle ju vilja att de (speciellt min) bara kunde lära sig att ignorera den andra hunden.
Min systerson var när han var yngre väldigt rädd för min hund. När vi firade jul hos mina föräldrar från 23-25 december fick hon vara kopplad eller i eget rum bakom kompostgaller. Lite jobbigt men det fungerade.
Är ju så klart svårare med två hundar om den lösa inte självmant håller avstånd och båda måste vara kopplade, men det borde gå att hitta en lösning.
 
Alla hundar funkar inte ihop och då bör de få slippa stressen att tvingas umgås.

Håll isär dem inne och ha dem i koppel ute. Kanske kan de vistas lösa tillsammans om några år när din hund lugnat sig lite och klarar att ignorera de andra hundarna.

Min första kelpie funkade inte med alla hundar. Vi fick ha en dörr eller grind mellan honom och min mammas hund när vi var på besök eller när de var här. Knöligt ja men man vänjer sig och hundarna också.

Ute kunde min vara lös men inte mammas hund då min aldrig sökte upp de andra hunden medan den gick fram till min hund även om min hund talade om att han ville vara ifred. Promenad i koppel funkade alltid väldigt bra.
 
Tack för svar, det låter väldigt enkelt, men det är ju svårt om man till exempel ska spendera en helg tillsammans och vill kunna ha hunden utan koppel.

Jag förstår ju också att alla hundar inte passar ihop och att just våra raser är väldigt olika med olika lekstilar, men man skulle ju vilja att de (speciellt min) bara kunde lära sig att ignorera den andra hunden.

Fast nu är det ju så er verklighet ser ut. Era hundar funkar inte ihop och då får ni anpassa er till det. Om ni gör det nu kanske de kan umgås när de är äldre. Ryker de ihop för mycket nu så kanske det aldrig kommer gå.
 
håller med @Red_Chili
Även se till att rasta/motionera er hund innan så den fått utlopp för sin energi och sen håll dem från varandra.
De kan eventuellt vara i samma rum senare när dina svärföräldrars hundar märker att de kan lita på er hund.
Promenader ihop där du håller din kopplad om den inte låter deras vara.
 
Hej!
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa denna situation :)

Det är så att jag och min sambo skaffade en hund i februari 2021 (ras Terrier Brasileiro) och ungefär samtidigt (i mars ungefär) skaffade min sambos föräldrar också en hund (blandras; mellanpudel & lagotto). Båda hundarna är tikar och har känt varandra sedan svärföräldrarnas hund var ca 10 veckor.

I början lekte de ganska bra men efter hand har det börjat se ut som att vår hund "mobbar" svärföräldrarnas hund.
Vår hund började "attackera" deras hund när vår hund blev könsmogen ungefär, men det hade hänt några gånger tidigare också..
Det kan gå till så att de leker en stund och sedan helt plötsligt hoppar min hund på deras hund och låter som ett riktigt rovdjur (något form av morr men lite skrik-aktigt), då har vi dragit bort vår hund från deras och sagt ifrån.

Jag misstänker att hundarnas mentalitet skiljer sig åt markant och att det kan vara ras-skillnaden som gör att de agerar så olika och inte riktigt går ihop.. Svärföräldrarnas hund är väldigt försiktig och lugn medan våran är en riktigt energisk och envis Terrier.

Nu har svärföräldrarna skaffat ytterligare en hund (en dvärgpudel) och vår hund har redan börjat gruffa och små-attackera den också..

Har ni något tips på hur man kan träna bort detta?
Våra hundar umgås inte med svärföräldrarnas hund, min mammas hundar, syrrans hund eller svägerskans hund. Det finns ingen anledning. Så mitt tips är att ni inte tar med er hunden när ni hälsar på svärföräldrarna och de tar inte med sina hundar hem till er.
 
Sker det när ni tex hälsar på hos dem? I så fall, ta med en valphage som din hund kan vara i hemma hos dem eller på annat sätt sätt upp avgränsningar i hemmet. Med valphage menar jag något i den här stilen:
littleampbigger-valphage-svart-61x61-cm-60cm-b2.jpg
Då får din hund som ett eget litet rum där den kan ha sin hundbädd, vattenskål m.m. men ändå kan röra sig.

Annars är ju ett alternativ att ordna hundvakt om ni ska umgås en hel helg.
Tack för tips, känns bara så elakt att de andra hundarna ska få springa fritt men min ska vara i fängelse :D
Men vi har kört med kompostgaller förut, bara så osmidigt att släpa med sig det.
 
Våra hundar umgås inte med svärföräldrarnas hund, min mammas hundar, syrrans hund eller svägerskans hund. Det finns ingen anledning. Så mitt tips är att ni inte tar med er hunden när ni hälsar på svärföräldrarna och de tar inte med sina hundar hem till er.
Okej, det blir väldigt svårt att fixa då vi inte har någon som kan vakta hunden och vi skaffade ju hundarna samtidigt för att just umgås med hundarna. Men det verkar inte som att det finns någon bra lösning..
 
Min systerson var när han var yngre väldigt rädd för min hund. När vi firade jul hos mina föräldrar från 23-25 december fick hon vara kopplad eller i eget rum bakom kompostgaller. Lite jobbigt men det fungerade.
Är ju så klart svårare med två hundar om den lösa inte självmant håller avstånd och båda måste vara kopplade, men det borde gå att hitta en lösning.
Ja just nu har jag ingen lust att ens träffa dem då det är så jobbigt att hålla koll hela tiden.. Men tack för svar i alla fall!
 
Fast om man inte kan uppföra sig så får man vara kopplad eller instängd. Inte schysst mot den andra hunden om den ska vara utsatt för din som beter sig illa.
Jo, men förstår verkligen hunden att det är därför den blir instängd? Jag trodde inte att hundar hade sådant konsekvenstänk och då tänker jag att det kan skada vår relation?
 
Jo, men förstår verkligen hunden att det är därför den blir instängd? Jag trodde inte att hundar hade sådant konsekvenstänk och då tänker jag att det kan skada vår relation?

Tänk inte på den som om den skulle vara en människa. Ni bor väl inte hos dina föräldrar? För kortare besök så får er vara instängd eller alternativt kopplad om deras hund inte söker upp din. Om din är kopplad kan den ju vara hos dig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: Sandora
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
2 952
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp